Guvernul dă undă verde benzinăriilor duty free
O decizie a Executivului semnată de premierul Vlad Filat şi contrasemnată de ministrul Finanţelor permite deschiderea de staţii PECO în toate punctele vamale, practică ce ar putea favoriza contrabanda, susţin experţii.
La 27 octombrie 2010, cu o lună înainte de alegerile parlamentare anticipate, Guvernul adopta, fără prea mare gălăgie, o serie de modificări la Regulamentul de aplicare a destinaţiilor vamale prevăzute de Codul vamal al Republicii Moldova.
Din nota informativă la acest document, semnată de Veaceslav Negruţa, ministrul Finanţelor, rezultă că schimbările respective au avut drept scop „perfecţionarea cadrului normativ ce ţine de reflectarea mecanismului de vămuire a mărfurilor introduse/scoase în/din zona liberă din/pe restul teritoriului vamal al republicii şi de percepere a drepturilor de import".
Documentul aprobat în grabă mare, în ajunul şedinţei ordinare de guvern, şi intrat în vigoare la 29 octombrie 2010, prevede însă şi completarea punctului 364 din Regulament - „Mărfurile admise la vânzare în magazinele duty free pot fi comercializate numai în cantităţi destinate uzului personal" - cu următorul text: „iar produsele petroliere - în limitele capacităţii rezervorului mijlocului de transport cu care este traversată frontiera de stat".
Dacă e să „traducem" pe înţelesul tuturor, modificarea operată permite vânzarea carburanţilor în regim duty free la toate punctele de trecere a frontierei de stat. Compania Dufremol, controlată de milionarul Ilan Shor şi care deţine o reţea de magazine duty free, a iniţiat deja procedurile pentru a deschide benzinării în punctele vamale.
Reprezentanţii Dufremol refuză însă să comenteze subiectul.
În acelaşi timp, Dufremol a intentat un proces împotriva Serviciului Vamal, pe motiv că ultimul nu permite deschiderea de staţii PECO la toate punctele vamale. Cauza a ajuns la Curtea Supremă de Justiţie, unde deja au avut loc două şedinţe, iar mâine este programată a treia. Alina Şargu, purtătorul de cuvânt al Serviciului Vamal, susţine că până la finalizarea examinării dosarului reprezentanţii instituţiei nu pot comenta cazul.
Intenţia de a deschide benzinării în vămi, dar şi decizia Guvernului i-au alertat pe comercianţii de produse petroliere. Or, aceasta înseamnă că se deschide o portiţă pentru comercializarea fără taxe a carburanţilor. În prezent, în preţul final al unul litru de benzină vândut la staţiile PECO, peste 30% sunt taxe. Astfel, în loc de 17,25 de lei, cât costă acum un litru de benzină A 95 la pompă, şoferii vor putea plăti doar 12 lei.
Un grup de companii petroliere, inclusiv Lukoil, a solicitat să participe la examinarea cauzei. Valentin Bodişteanu, preşedintele Asociaţiei Importcompetrol, susţine că „prevederea adoptată de Guvern va duce la scăderea cu circa 30% a veniturilor bugetare de la impozitarea carburanţilor şi constituie un exemplu clar de concurenţă neloială pe această piaţă".
Diminuarea cu o treime a veniturilor de la plata accizelor şi TVA la importul de produse petroliere ar putea crea o gaură de 500-700 de milioane de lei în bugetul de stat.
Premierul Vlad Filat, a cărui semnătură figurează pe hotărârea de guvern, a declarat că nu ştie nimic despre acest caz, precizând că nu este normal ca cineva să obţină o facilitate fiscală, inclusiv prin intermediul instanţelor. „Eu tare sper să nu mai avem o surpriză oferită de sistemul judecătoresc din Republica Moldova Guvernului şi, în consecinţă, cetăţenilor".
CE TAXE AR PIERDE STATUL
La importul de benzină acciza este de 2.889 lei/tona, la motorină - de 1.314 de lei/tona, iar la gazul lichefiat - de 1.800 de lei/tona. La benzină şi motorină se aplică şi TVA, care, de regulă, este mai mare ca acciza. Combustibilul vândut în vamă va fi scutit de aceste taxe.
500 milioane de lei. Aceasta e suma veniturilor ce ar putea fi ratate de bugetul de stat dacă va fi legalizată vânzarea carburanţilor în regim duty free.
„Va stimula contrabanda"
Specialiştii se arată contrariaţi de hotărârea Guvernului Filat prin care se permite comercializarea în vamă a carburanţilor. „În general, nu este clară urgenţa cu care a fost aprobată o asemenea decizie cu o lună înainte de alegerile parlamentare", spune Dumitru Budianschi, expert financiar.
Potrivit lui, „din punct de vedere a fundamentării economice, deschiderea unui punct de alimentare cu produse petroliere în regim de duty free va influenţa negativ veniturile la buget". Budianschi mai afirmă că astfel se crează condiţii favorabile pentru ca micul trafic de frontieră să se transforme într-un „trafic mare cu produse petroliere".
În acelaşi timp, analistul economic din România Ionel Blănculescu susţine că totul depinde de scopul urmărit de autorităţile de la Chişinău. „Dacă Guvernul moldovean îşi poate permite un asemenea lux - să se lipsească de venituri importante la buget, nu cred că e o problemă", a declarat expertul român.
Potrivit lui Blănculescu, vânzarea fără taxe a carburanţilor ar putea fi favorabilă populaţiei din zonele limitrofe, atât din România, cât şi din Moldova, şi poate stimula comerţul în zonă.
„În condiţiile în care în România jumătate din costul benzinei sunt taxe, locuitorii din zonele de frontieră din Republica Moldova ar putea fi tentaţi să se ocupe cu livrarea acesteia peste Prut", a precizat analistul.
adevarul