546

Air Moldova are datorii de peste 3 milioane € și riscă să rămână fără licenţă de zbor?

 
Compania „Air Moldova” este împotmolită în datorii. În pofida acestui fapt, pe 30 iunie curent, Administraţia de Stat a Aviaţiei Civile (ASAC) a prelungit pentru încă un an Certificatul de operator aerian al companiei.  
 
Certificatul de operator aerian (AOC) este documentul care atestă capacitatea unei companii aeriene de a asigura securitatea zborurilor şi se referă exclusiv la operarea şi întreţinerea aeronavelor. Conform Regulamentului Aviaţiei Civile (RAC), prelungirea termenului de valabilitate a certificatului se face în cazul în care operatorul prezintă dovada achitării tuturor datoriilor către alţi agenţi aeronautici şi a deţinerii mijloacelor băneşti suficiente pentru executarea activităţii solicitate fără venit timp de 6 luni, dar nu mai puţin de 500 de mii de lei.
 
De asemenea, potrivit RAC-AZ 0020 (RAC-AZ - Regulament privind autorizarea zborurilor), pentru a obţine Autorizaţie de exploatare a unei rute aeriene, compania trebuie să satisfacă următoarele cerinţe:
 
1) să dispună de resurse financiare suficiente pentru acoperirea cheltuielilor legate de operarea regulată a rutei aeriene pe parcursul a trei luni cu aeronavele indicate în cerere cu capacitate maximă, fără a se ţine cont de eventualul venit operaţional;
 
2) să dovedească lipsa datoriilor cu termen depăşit faţă de ASAC şi agenţii aeronautici ai R. Moldova, care prestează servicii aeroportuare, de navigaţie aeriană, catering, alimentarea aeronavelor cu combustibil, handling.
 
În ciuda acestor lucruri, la 30 iunie 2011, Air Moldova obţine de la ASAC prelungirea Certificatului de operator aerian, chiar dacă acelaşi organ de profil atenţionează printr-o scrisoare (document) că, printre alte iregularităţi, ce ţin şi de siguranţa zborului, compania are o datorie de peste 49,3 milioane de lei faţă de alţi agenţi economici care prestează servicii în domeniul aviaţiei civile, iar capitalul propriu este mai mic decât valoarea capitalului statutar, care trebuie să fie de cel puţin 500 de mii de lei. TIMPUL a obţinut informaţii că datoriile totale ale Air Moldova către toţi furnizorii săi ar ajunge aproape la 90 de milioane de lei. Conform regulamentelor sale (RAC-AOC si RAC-AZ), însăşi ASAC trebuia nu doar să nu mai prelungească Certificatul de operator aerian, dar chiar să suspende autorizaţiile deţinute de această companie pentru exploatarea rutelor aeriene.
 

  Aeroportul nu poate fi modernizat pentru că Air Moldova nu-şi achită datoriile?  
Contactaţi de TIMPUL, reprezentanţi ai Aeroportului Internaţional Chişinău ne-au informat că Air Moldova are „datorii substanţiale” la capitolul taxe aeroportuare, dar nu au dorit să ne comunice suma datorată. Conform informaţiilor noastre obţinute din anturajul Guvernului R. Moldova, direcţia Aeroportului s-a plâns Executivului că nu poate pune în aplicare planul de modernizare şi din motivul că Air Moldova este compania care deţine o cotă majoră a zborurilor pe piaţă, dar nu-şi achită datoriile.
 
Datoriile Air Moldova către Lukoil  

Compania aeriană de stat Air Moldova avea în luna aprilie 2011 datorii de peste 19 milioane de lei faţă de compania care alimentează cu combustibil aeronavele.
 
Air Moldova - o companie săracă, plină de datorii, dar protejată de autorităţile statului?  

Iurie Zidu, directorul general interimar al ASAC (deţine interimatul ASAC din aprilie 2008 ), contactat de TIMPUL, a explicat că Air Moldova nu are datorii curente, şi, de fapt, e vorba de cele istorice, acumulate în anii 2005-2006, când Air Moldova a achiziţionat în leasing două avioane Airbus 320. „Am vrut să le permitem să-şi plătească creditele şi să-i ajutăm să rămână în competiţie pe piaţă”, a fost răspunsul surprinzător al lui Zidu. Întrebat cum rămâne totuşi cu invocarea unui capital insuficient pe care îl deţine compania, prim-vicedirectorul ASAC a spus că avioanele aflate în proprietatea operatorului pot fi calificate drept capital. „Dacă se întâmplă ceva, compania poate vinde aparatele de zbor pentru a-şi achita obligaţiile financiare. Condiţia de a avea un capital de bază se impune mai mult companiilor începătoare”, a spus Zidu, chiar dacă regulamentul ASAC prevede cu totul altceva, dar a lăsat să se înţeleagă că se face discriminare între companiile începătoare care închiriază avioane şi cele care activează de mulţi ani.
 
Ne întrebăm surprinşi: oare cunoaşte dl Zidu că o întreprindere cu capital de stat nu-şi poate vinde activele atât de simplu cum declara dumnealui, deoarece acestea sunt proprietatea statului şi nu a managerilor acestei întreprinderi sau a ministerului de profil?
 
Şalaru vs. TIMPUL  
 

Anatol Şalaru acuză TIMPUL în cadrul unui comunicat oficial că ar fi folosit speculaţii, acuzaţii, fapte şi fraze scoase din context pentru a-l critica personal, după ce am publicat articolul „De ce nu au fost liberalizate zborurile între R. Moldova şi România?”
 
Pentru cititorii noştri am vrea să reamintim câteva din subiectele abordate de TIMPUL: la data de 5 aprilie, Timpul.md a publicat traducerea unei investigaţii din ziarul local „Panorama” (Air Moldova pune în pericol viaţa pasagerilor”), care demonstrează că Air Moldova, compania controlată de Ministerul Transporturilor, a încălcat repetat regulile privind siguranţa zborurilor. În loc să reacţioneze adecvat la problemele existente în interiorul companiei falimentare Air Moldova, ministrul Şalaru a decis să înceapă un proces de judecată, inclusiv împotriva ziarului TIMPUL.
 
Pe 4 mai, ziarul TIMPUL a publicat o scrisoare deschisă către prim-ministrul Vlad Filat şi preşedintele interimar Marian Lupu din partea Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism (ANAT), care acuză ministerul că monopolizează piaţa, făcând referire la „scandalul” iscat de zborurile charter către Turcia.
 
Pe 24 mai, în TIMPUL a apărut o scrisoare a unui cititor şi pasager Air Moldova - Air Moldova” interzice TIMPUL şi te duce... în spaţiul rusesc!”. Menţionăm că, până în mai 2011, TIMPUL oferea gratuit companiei de stat un număr de exemplare pentru a fi distribuite pasagerilor Air Moldova.
 
Întrebări pentru „liberalul” Şalaru: Cine este frâna în dezvoltarea serviciilor aeriene de calitate şi preţ european? Cine va fi responsabil în cazul nefericit al unui incident cu vreo aeronavă Air Moldova? Cine e responsabil de calitatea serviciilor oferite de Air Moldova? Cine e responsabil de promisele „preţuri europene” la călătorii oferite de Air Moldova? Cine se face responsabil de gestionarea neeficientă sau poate chiar frauduloasă a companiei aeriene de stat, care, având suportul integral al statului, are totuşi datorii uriaşe faţă de alte întreprinderi de stat? De ce trebuie să sufere consumatorii simpli de pe urma acestei gestionari?
 
Departamentul de investigaţii TIMPUL 

0