722

Ilie Serbanescu:CIS a ajuns la cotitură!

„Economia românească este la un punct de cotitură. Este necesar un model economic bazat pe investiţii şi exporturi şi să ţintim spre o dezvoltare sustenabilă, cu creşterea veniturilor şi îmbunătăţirea competitivităţii. România se confruntă mai degrabă cu o lipsă de priorităţi în alocarea resurselor, nu cu o lipsă a resurselor în termeni absoluţi." Aceste aprecieri aparţin dnei Mariana Gheorghe, liderul Petrom, şi au fost făcute în numele Consiliului Investitorilor Străini (CIS), al cărui preşedinte este.

Din aceste aprecieri pline de neclarităţi şi ambiguităţi, unele abureli de-a binelea, care pot induce în eroare, să reţinem că respectivul cartel al capitalului străin consideră că economia de pe teritoriul pe care acţionează şi care se numeşte (încă) România a ajuns într-un punct de cotitură. Evident, nu (mai) poate fi vorba de un punct de cotitură al economei româneşti, aşa cum se exprimă dna Gheorghe! Punctul de cotitură al economiei româneşti a dispărut de mult în depărtări albastre. Economia românească a pierit din momentul în care capitalul public - singurul capital autohton posibil la scară istorică până la dezvoltarea unui capital privat pentru care este nevoie de timp! - a cedat capitalului străin toate poziţiile strategice şi deci pârghiile din economie. Aşa că punctul de cotitură este al economiei-hibrid ce există acum în România, în care proprietatea şi deci decizia în punctele nodale aparţin capitalului străin, dar administraţia a rămas la vechiul proprietar, care nu mai are nici cuvânt de spus, nici instrumente de acţiune. Iată o disfuncţie organică majoră (indiferent dacă este recunoscută sau nu), care face ansamblul nefuncţional!

Pentru un critic constant, precum subsemnatul, al acestei disfuncţii, nu poate fi decât îmbucurător că reprezentanţii celor ce au adus lucrurile aici recunosc, chiar dacă în alte cuvinte, faptul. Este nevoie, ne spune dna Gheorghe, de un alt model economic, bazat pe investiţii şi exporturi. Dna Gheorghe a avut însă grijă să nu fie mai explicită: adică, bazat pe investiţii şi exporturi, şi nu pe consum şi importuri! Pentru că aceasta este de fapt problema crucială a economiei din România: s-a bazat (şi se bazează) pe consum şi importuri, şi nu pe investiţii şi exporturi!

Cine însă dracu' a adus-o aici, dacă nu tocmai capitalul străin?! Capitalul autohton, şi să fi vrut, n-o putea aduce unde a ajuns! Căci îi lipsea forţa financiară să creeze dezechilibre de amplitudinea celor actuale. Capitalul autohton putea să lase economia ineficientă şi subdezvoltată, dar n-o putea împinge la paroxismul actual al consumului fără producţie, al importurilor fără exporturi, al hipermarketurilor fără fabrici şi fără agricultură, al băncilor fără economie reală şi al maşinilor fără şosele, pur şi simplu pentru că nu avea cine din interior să finanţeze consumul, hipermarketurile, băncile şi maşinile, toate fără acoperire în posibilităţile economice interne!

Ar fi de întrebat dna Gheorghe dacă pentru aprecierea - noi spunem crucială - a nevoii unui nou model economic a cerut consimţământul propriului acţionar majoritar OMV, regele celei mai mari pieţe de consum din România (cea a carburanţilor), corifeilor străini Metro, Selgros, Carrefour, Cora etc., care au monopolizat comerţul cu amănuntul, precum şi băncilor străine care au făcut aici averi nu creditând investiţiile şi dezvoltarea, ci consumul?!

Ce mai vrea, de fapt, capitalul străin de la statul român?! Ne spune chiar dna Gheorghe. CIS a stabilit cinci proiecte prioritare către care ar trebui statul român să-şi îndrepte resursele, atâtea câte sunt. Căci, după cum ne spune dna Gheorghe, acestea nu lipsesc, ci doar n-au priorităţi! În toate aceste cazuri este vorba de infrastructură şi doar în unul dintre ele de infrastructura energetică (de altfel de energie ieftină!). Cum s-ar zice, vă spunem noi ce să faceţi voi ca să folosim noi pentru expansiunea la voi!

Eu cred că CIS nu prea înţelege că povestea asta cu autostrăzile nu este ca povestea cu Codul Muncii. Statul român mai poate face, la comandă externă, încă un Cod al Muncii, dar nu şi autostrăzi! Din cauza îndatorării în lanţ în care l-a vârât FMI, statul român nu va mai avea resurse nici pentru a plăti datoriile vechi, darămite pentru a face investiţii! Aşa că CIS, dacă vrea autostrăzi în România, să şi le construiască cu fonduri proprii!

0