1490

Realizarile Primarului Dorin Chirtoaca

Realizări 2007-2009:
• Finanţarea proiectelor şi lucrărilor realizate fără acoperire financiară integrală anterior alegerilor din anul 2007: construcţia str. Pan Halippa (3 milioane de lei), memorialul “Feciorii Patriei” (5 milioane de lei), reconstrucţia str. Independenţei (5 milioane de lei), memorialul “Eternitate” 2 milioane de lei;   
• achitarea datoriilor regiilor şi întreprinderilor municipale către 1 ianuarie 2008 (datorii acumulate începând cu 2000- 2006), neadmiterea acumulării de datorii noi;
• achitarea diferenţei de tarif la agentul termic în proporţie de 65% din tarif, în sumă totală de circa 500 milioane de lei, şi neadmiterea creşterii nejustificate a tarifului, în condiţii de presiune şi şantaj;
• creşterea cu 20% a salariilor în sfera socială (educatori, învăţători, profesori, angajaţii din sfera asistenţei sociale şi ai culturii) şi a raţiei alimentare a copiilor în şcoli cu 30% (majorarea era aşteptată încă începând cu anii 2001-2002), în sumă totală de 100 milioane de lei  pe doi ani;
• extinderea termenului de valabilitate al autorizaţiilor de funcţionare pentru agenţii economici de la 1 an până la 5 ani;
• reparaţia capitală a străzii Gheorghe Asachi, cu amenajarea a două parcări stradale (investiţie în valoare de 6 milioane de lei);
• procurarea de utilaj radiologic în sumă de 6 milioane de lei, pentru centrele medicilor de familie din municipiu (ultima achiziţie avusese loc în 1991);
• deschiderea Centrului municipal de hemodializă la Spitalul „Sfânta Treime” (care fusese închis cu circa 9 ani în urmă);  
• reconstrucţia apeductelor din str. Putna -1 km, str. Florilor - 1,6 km, comuna Bubuieci – 4 km (cel vechi fiind în stare deteriorată încă din anul 1973);
• construcţia drumului de acces spre satul Văduleni (drumul fiind impracticabil din anul 2000); participarea la reconstrucţia străzii Ştefan Vodă şi a canalizării din or. Durleşti, prelungirea construcţiei străzii Ştefan cel Mare din Cruzeşti (2 km), şi a două străzi din comuna Bubuieci (str. Ştefan cel Mare şi str. Grigore Vieru);
• instalarea a 33 de noi locuri de joacă pentru copii (prima dată după 20 de ani);
• amenajarea a trei lacuri şi plaje (după o perioadă de 25 de ani);
• darea în exploatare a unui bloc locativ pentru categoriile social-vulnerabile din str. Liviu Deleanu (69 apartamente);
• finalizarea construcţiilor din str. Alba Iulia, 191 şi următoarele, începute în anii ’90 şi îngheţate în perioada ultimilor 15 ani.
• identificarea soluţiei şi demararea proiectului de prelucrare a nămolului la Staţia de epurare a apelor uzate prin intermediul geotuburilor, tehnologie olandeză (problema a apărut în 1969 şi a continuat să persiste de peste 40 de ani);
• deschiderea a 3 centre comunitare pentru copii şi tineret;
• introducerea compensaţiilor individuale pentru achitarea agentului termic pentru păturile social-vulnerabile ale populaţiei (pentru prima dată de la 1991), mecanism ce n-a existat niciodată la nivel de stat;
• acordarea de ajutoare materiale pentru păturile social-vulnerabile, inclusiv pentru 7700 de copii;
• realizarea inventarierii complete a resurselor funciare, proprietate publică a municipiului Chişinău,  fiind identificate circa 800 hectare de terenuri.
• Susţinerea şi finanţarea suburbiilor în anii 2007 şi 2008:
- activitate curentă (funcţionarea primăriilor şi a instituţiilor din localităţi) – 36 043 200 (2007),    44 155 500 (2008);
- finanţare multianuală pe domenii: majorarea cu 20% a salariilor, majorarea raţiei alimentare pentru copii în şcoli, iluminatul public, deszăpezire, asfaltare, subvenţionarea transportului public - 50 990 052 (2007), 63 059 326 (2008);
- investiţii: apeducte, canalizări, reparaţie şcoli, grădiniţe, gazificare -7 573 406 (2007), 17 653 510 (2008).
• Finanţarea în total a suburbiilor în anii 2007, 2008: 219 474 000 milioane de lei, iar împreună cu anul 2009 - 351 350 000  de lei;
• inventarierea şi evaluarea urbanistică a spaţiilor verzi din suburbii, fiind identificate circa 60 de hectare de spaţii verzi publice;
• realizarea de investiţii în oraş şi suburbii: apeducte, canalizări, reparaţii de şcoli şi grădiniţe,  în valoare de peste 100 milioane de lei;
• reluarea proiectelor de mansardare a blocurilor locative.

Realizări 2009-2010:
• Asigurarea echilibrului financiar al municipiului, acoperirea cheltuielilor din surse proprii, fără necesitatea contractării unor împrumuturi pentru activitatea curentă, evitarea falimentării regiilor şi a întreprinderilor municipale;
• realizarea reformelor necesare în cadrul SA “Apă-Canal”, SA “Termocom”, Regia Transport Electric, Parcul Urban de Autobuze etc. pentru depăşirea situaţiilor de criză;
• autorizarea investiţiilor în ramura construcţiilor în anul 2009 şi în prima jumătate a anului 2010 în valoare de 3,2 miliarde de lei şi recepţionarea finală  de obiective, în valoare de 2,8 miliarde de lei;
• crearea a circa 5700 de noi locuri de muncă, drept urmare a finalizării construcţiei şi dării în exploatare a mai multor obiective de menire social-culturală;
• intrarea în etapa finală de evacuare a nămolului acumulat timp de peste 40 de ani la Staţia de epurare a apelor reziduale şi prelucrarea nămolului prin intermediul tehnologiei olandeze – geotube - pentru eliminarea mirosului neplăcut din oraş (au rămas spre evacuare 7 ha din cele 32 ocupate iniţial);
• demararea lucrărilor de evacuare a nămolului şi amenajare a lacului din parcul Valea Morilor, adoptarea concepţiei de amenajare a parcului;
• alocarea lotului de pământ pentru Grupul italian, în vederea construcţiei Fabricii de prelucrare a deşeurilor solide, construcţia urmând să înceapă conform graficului, până la sfârşitul lunii iulie.
• darea în exploatare a blocului locativ pentru refugiaţii din regiunea transnistreană în str. N. Milescu Spătarul (80 de apartamente);
• amenajarea a 1000 de locuri de parcare în cadrul parcărilor stradale, aprobarea concepţiei de amplasare a parcărilor subterane şi multietajate;
• obţinerea finanţării externe de la Comisia Europeană, în sumă de circa 4 milioane de euro în domeniile eficienţei energetice, a canalizării pluviale, schimburilor de experienţă etc.;
• îndeplinirea obligaţiilor faţă de partenerii externi ai Primăriei; începând cu anul 2009, pentru prima dată SA „Apa-Canal” a început să achite la timp şi din surse proprii ratele creditului faţă de BERD;
• elaborarea şi lansarea programului “Prima casă” pentru construcţia spaţiului locativ pentru familii tinere, bugetari etc. prin metoda creditului ipotecar, pe termen de până la 25 de ani, cu o dobândă anuală de până la 10%, ratele urmând a fi cuprinse între 2000 şi 5000 de lei/lună;
• începerea lucrărilor premergătoare pentru finalizarea construcţiei bd. Mircea cel Bătrân (tronsonul str. Ion Dumeniuk – str. Bucovinei).
• Finalizarea negocierii cu BERD a acordului de finanţare privind reabilitarea reţelei de transport public, prin procurarea a 90 de troleibuze noi;
• finalizarea negocierii IFC a acordului de finanţare 15 milioane dolari pentru extinderea reţelelor de apeduct, canalizare şi pentru reparaţia integrală a 5 străzi din municipiu;
• finanţarea Poliţiei municipale şi a întreţinerii comisariatelor de poliţie ale municipiului Chişinau în sumă de peste 90 milioane de lei anual;
• continuarea acordării ajutorului social păturilor social-vulnerabile pentru achitarea agentului termic în oraş şi în suburbii pentru  30029 de familii, în valoare totală de 40 milioane de lei (reducerea facturii cu 40% la  sistemul de încălzire centralizat şi compensaţie în valorare de 250 de lei la sistem de încălzire individual);
• introducerea ajutoarelor sociale pentru achitarea călătoriei în transportul public - 70 de lei/persoană/lună, pentru mai bine de 40000 de beneficiari în prezent;
• acordarea ajutorului material (130 lei/persoană) angajaţilor din sfera bugetară (în contextul creşterii salariale cu 20% în anii precedenţi) pentru circa 20000 de beneficiari în municipiu, inclusiv în suburbii;
• acordarea pentru 7000 de copii din familiile social-vulnerabile a unui ajutor de 500-600 de lei pentru pregătirea către noul an şcolar;
• asigurarea alimentaţiei gratuite pentru elevi în școli  - pentru 35000 de elevi în anul de studii 2009-2010;
• asigurarea odihnei de vară pentru mai bine de 43000 de copii în anii 2009 şi 2010 (pentru 25% - gratuit şi pentru 75% - cu reducere de 80%, în sumă de peste 55 milioane de lei);  
• continuarea programului de renovare a instituţiilor din domeniul educaţiei –  peste 30 milioane de lei în anii 2009 şi  2010;
• acordarea de ajutoare materiale pentru invalizi de gr. I, II, pentru veterani, invalizi şi văduve de război (al  II-lea mondial, Afganistan, de pe Nistru), pentru invalizi şi văduve ca urmare a catastrofei de la Cernobâl, pentru copii orfani (clasele IX, X, XII), pentru deportaţi, persoane singuratice – în total  pentru 30581 persoane în anul 2009 şi 10898 persoane în anul 2010 (primele 6 luni), aceste ajutoare fiind în valoare de 350-500-600 de lei de persoană,  suma totală constituind circa 24 milioane de lei. Perfectarea paşapoartelor pentru veterani de război şi invalizi: pentru 142 persoane – gratuit şi pentru 351  persoane – cu reducere de 50% din cost. Procurarea de articole ortopedice pentru 3100 persoane în 2009 şi pentru 800 persoane în primele 5 luni ale anului 2010;     
• alimentaţie zilnică gratuită prin cantinele sociale pentru 550 de persoane (124234 prânzuri,  din care 6160 transportate la domiciliu), îngrijirea socială la domiciliu pentru 2923 persoane, în valoare de  8 milioane de lei;
• alocarea de compensaţii pentru  24778 persoane, invalizi de gr. I  (120 de lei, anterior era de 60 lei) şi de gr. II (60 de lei, anterior era 30 de lei), în sumă totală de peste 30 milioane lei;
• compensaţii pentru 740 de persoane cu handicap locomotor -  400 de lei anual pentru procurarea de combustibil, în sumă totală de 500 000 de lei (anii 2009 – 2010);
• realizarea de investiţii capitale: apeducte – 7,5  km, canalizare 13 km, gazoducte - 40 km în oraş, prin intermediul Direcţiei Construcţii Capitale. Construcţia şi reabilitarea a circa 20 km de apeduct şi canalizare prin intermediul SA “Apă-Canal” (în special bd. Moscovei, str. Industrială), elaborarea PUZ-urilor, a schemei complexe de transport etc. – prin intermediul Direcţiei Generale Arhitectură şi Urbanism;
• reconstrucţia iluminatului public: str. Burebista, str. Petru Movilă, str. Vaslui,  str. Trifan Baltă, Petru Rareş, Gh. Codreanu, în valoare de circa  1,6 milioane de lei;
• susţinerea şi finanţarea suburbiilor în anul 2009 în sumă totală de 136 876 000 de lei:
- activitate curentă (funcţionarea primăriilor şi a instituţiilor din localităţi) – 50 331 600 de lei;
- finanţare multianuală pe domenii: majorarea cu 20% a salariilor, majorarea raţiei alimentare pentru copii în școli, iluminatul public, deszăpezire, asfaltare, subvenţionarea transportului public - 66 585 356 de lei;
- investiţii: apeducte, canalizări, reparaţie școli, grădiniţe, gazificare -14 960 585 de lei.
• Finalizarea construcţiei Școlii-grădiniţă din comuna Stăuceni;
• continuarea programului de mansardare a blocurilor locative: 21 proiecte autorizate, 6 finalizate, 5 - în stadiu de lucru, 9 contracte încheiate în anul 2010, din totalul de 64 de contracte semnate;
• reabilitarea acoperişurilor, prin efectuarea reparaţiilor curente: 110 000 m2 – în anul 2009; 30000 m2 reparaţi, din cei 60000 m2 planificaţi în anul 2010; înlocuirea a  600 de uşi de la intrarea în bloc;
• demararea în anul 2009 a programului de reabilitare a lifturilor: în anul 2009 au fost reparate 292 lifturi, iar  până la sfârşitul anului 2010 urmează a fi reparate 350;
• demararea programului de înlocuire a containerelor de acumulare a deşeurilor de tip sovietic cu altele de tip european (1500 containere până la finele anului 2010);
• verificarea în volum de 100% a sistemelor inginereşti în cadrul lucrărilor de pregătire pentru iarnă: spălarea hidropneumatică şi controlul hidraulic, încercarea la presiune;
• inventarierea contoarelor de apă rece şi apă caldă în 96 000 apartamente şi reducerea diferenţei de volum a consumului de apa;
• derularea programului “Oraşul meu - ograda mea” prin amenajarea a 10 curţi interioare ale blocurilor, inclusiv cu amplasarea locurilor de joacă pentru copii, desfăşurarea campaniilor de salubrizare;
• plantarea a 30000 de arbori, 7600 de arbuşti în anul 2009 şi a 10000 de arbori, precum şi a 4670 de arbuşti în anul 2010; urmează a fi instalate 1500 de bănci, 2000 de coşuri de gunoi, 40 de locuri de joacă pentru copii;
• alocarea terenului pentru construcţia adăpostului pentru câinii vagabonzi;
• adoptarea a circa 2000 de decizii de către CMC;
• asigurarea pacienţilor de diabet zaharat cu 1000 de glucometre şi 100.000 de teste, protezarea dentară gratuită pentru 540 de persoane, alimentarea gratuită a copiilor în primul an de viaţă – 650 de copii;
• continuarea programului de procurare a utilajului medical: aparate radiologice, de anesteziere şi ventilatoare  (aparatele actuale au vârsta de peste 20 de ani), în sumă de 7 milioane de lei;
• continuarea programului de renovare în cadrul instituţiilor medicale: inaugurarea Secţiei de nefrologie la Spitalul “Sfânta Treime”, renovarea maternităţii municipale nr. 2 (n-a fost reparată de 25 de ani),  renovarea Departamentului de Urgenţă şi a trei săli de operaţii la Spitalul ”Valentin Ignatenco” (după 20 de ani), renovarea sălii de naştere şi de reanimare la Spitalul clinic municipal nr. 1 (după 10 ani), repararea acoperişurilor instituţiilor medicale din cadrul AMT Buiucani, înlocuirea geamurilor şi, parţial, a uşilor la Centrul stomatologic pentru copii;
• reluarea licitaţiei funciare şi valorificarea rezervei funciare conform legii;
• prezentarea spre aprobare CMC a reformei instituţionale a administraţiei publice municipale (cu sprijinul financiar al PNUD-Moldova);
• elaborarea unei noi Concepţii de gestionare a resurselor funciare în mun. Chişinău (cu asistenţa financiară a PNUD-Moldova);
• elaborarea planului de măsuri anticriză şi relansare economică a mun. Chişinău pentru perioada 2010–2012 (cu asistenţa financiară a PNUD-Moldova);
• demararea procesului de stabilire a relaţiilor contractuale a peste 600 de hectare de terenuri din or. Chişinău – proprietate municipală aferentă construcţiilor private (cu asistenţa financiară a PNUD-Moldova);
• transmiterea on-line şi off-line a şedinţelor Primăriei şi ale Consiliului Municipal Chişinău pe pagina web: www.chisinau.md (proiect realizat cu asistenţa PNUD – Moldova);
• negocierea prin intermediul PNUD-Moldova a unei asistenţe tehnice de 200000 euro din partea Guvernului României pentru implementarea sistemului informaţional de management în cadrul Primăriei;
• implementarea unui program de reabilitare şi asistenţă pentru victimele de la 7 aprilie şi pentru cei 9734 copii ai căror părinţi sunt plecaţi peste hotare;
• alocarea a 212 burse municipale în valoare de 1000 de lei pentru copiii dotaţi;
• extinderea accesului liber la Internet prin sistemul Wi-Fi în 6 parcuri şi 10 licee din capitală;
• inaugurarea Pieţei avicole din mun. Chişinau (investiţii în valoare de peste 12 milioane de lei). Priorităţi
2010-2011-2015:
• Asigurarea în continuare a echilibrului financiar al municipiului;
• continuarea reformelor necesare pentru eficientizarea activităţii subdiviziunilor Primăriei;
• finalizarea lucrărilor de evacuare a nămolului la Staţia de epurare a apelor uzate şi prelucrarea nămolului exclusiv prin intermediul tehnologiei olandeze “Geotube”,  pentru eliminarea mirosului neplăcut din oraş;
• finalizarea lucrărilor de evacuare a nămolului şi amenajarea  lacului din parcul Valea Morilor, organizarea şi desfăşurarea concursurilor investiţionale pentru amenajarea parcului;
• finalizarea lucrărilor de construcţie a bd. Mircea cel Bătrân (tronsonul str. Ion Dumeniuk – str. Bucovinei);          
• implementarea programului “Prima casa” pe termen de 5-10 ani pentru construcţia spaţiului locativ pentru familii tinere, bugetari etc., prin metoda creditului ipotecar pe termen de până la 25 de ani cu dobânda anuală de până la 10 %, ratele urmând a fi cuprinse între 2000 şi 5000 de lei/lună. Elaborarea unui program de construcţie a locuinţelor sociale;
• semnarea acordului de finanţare cu BERD, desfăşurarea licitaţiei şi procurarea a 90 de troleibuze noi;
• semnarea acordului de finanţare cu IFC pentru 15 milioane de dolari pentru extinderea reţelelor de apeduct, canalizare şi pentru reparaţia integrală a 5 străzi din municipiu;
• continuarea programului de înlocuire a containerelor de acumulare a deşeurilor de tip sovietic cu altele de tip european;
• continuarea programului de mansardare a blocurilor locative;
• continuarea programului de reabilitare a lifturilor;
• derularea programului “Oraşul meu – ograda mea” - prin amenajarea curţilor interioare ale blocurilor, inclusiv cu amplasarea de locuri de joacă pentru copii şi desfăşurarea campaniilor de salubrizare,  a concursurilor de amenajare a balcoanelor etc.;
• reformarea modului de gestionare a fondului locativ, transmiterea blocurilor în gestiunea asociaţiilor de proprietari, creşterea gradului de conştientizare a necesităţii formării mecanismelor private de administrare a fondului locativ, inclusiv în ceea ce priveşte amenajarea cartierelor şi a parcărilor rezidenţiale;
• aprobarea şi implementarea planului de sistematizare a Pieţei Centrale şi a teritoriilor adiacente;
• continuarea amenajării parcărilor stradale, concesionarea serviciului de parcare în centrul oraşului şi expunerea la licitaţie a loturilor pentru construcţia parcărilor supraetajate;
• elaborarea şi punerea în aplicare a unui program de izolare termică a blocurilor locative în vederea economisirii agentului termic;
• elaborarea şi punerea în aplicare a unui program municipal de reabilitare a drumurilor conform normativelor în vederea reparării integrale anuale a circa 10% din suprafaţa asfaltată din municipiu;
• elaborarea şi punerea în aplicare a unui program municipal de reabilitare şi modernizare a infrastructurii subterane, supraterane, a iluminatului, a amenajării teritoriului, finalizarea construcţiei apeductelor şi canalizării;
• monitorizarea îndeplinirii de către Grupul italian a obligaţiilor contractuale în vederea construcţiei Fabricii de prelucrare a deşeurilor solide;
• continuarea îndeplinirii obligaţiilor faţă de partenerii externi ai Primăriei;
• continuarea acordării ajutorului social păturilor social-vulnerabile pentru achitarea agentului termic în oraş şi în suburbii;
• continuarea acordării de ajutoare sociale pentru achitarea călătoriei în transportul public (70 de lei/persoană/lună, a ajutorului material (130 de lei/persoană) angajaţilor din sfera bugetară şi a întregului pachet de servicii şi ajutoare sociale existent;
• continuarea programului de procurare a utilajului medical şi a programului de renovare în cadrul instituţiilor medicale;
• continuarea programului de investiţii capitale: apeducte, canalizare, gazoducte, reparaţii etc.;
• continuarea susţinerii şi finanţarea suburbiilor municipiului Chişinau;
• continuarea inventarierii contoarelor de apă rece şi apă caldă pentru reducerea diferenţei de volum a consumului de apă;
• construcţia adăpostului pentru câinii vagabonzi;
• Continuarea licitaţiilor funciare şi valorificarea rezervei funciare conform legii;
• aprobarea de către CMC a reformei instituţionale a administraţiei publice municipale (proiect realizat împreună cu sprijinul financiar al PNUD-Moldova);
• promovarea la nivelul Parlamentului a reformelor legislative necesare pentru asigurarea unei autonomii locale reale şi efective în Republica Moldova;
• recuperarea veniturilor anuale  de cel puţin, 600 de milioane de lei  luate în mod abuziv de către fosta guvernare comunistă prin modificări legislative şi distribuirea discriminatorie a banilor publici;
• promovarea cooperării directe a Uniunii Europene cu administraţiile locale din Republica Moldova, pentru asigurarea accesului la fondurile europene necesare în vederea construcţiei de apeducte, canalizări, drumuri, şosea de centură etc.; 
• continuarea parteneriatelor public-privat pentru prestarea de servicii publice;
• promovarea transparenţei în procesul de elaborare şi aprobare a tarifului la energia termică prin participarea tuturor întreprinderilor şi factorilor implicaţi: SA „Moldova-Gaz”, CET-1, CET-2, SA ”Termocom”, ANRE ş. a.;
• continuarea implementării măsurilor necesare pentru modernizarea principalelor regii: SA ”Apă-Canal” (conform studiului de fezabilitate), SA ”Termocom”, RTEC, PUA – înnoirea parcului auto, sistem de monitorizare GPS, sistem de taxare electronică etc.), utilaje noi pentru deszăpezire;
• elaborarea şi aprobarea concepţiei de organizare a traficului;
• contractarea directă a consumatorilor de către SA “Apă-Canal”;
• amenajarea albiei râului Bâc şi transformarea zonei adiacente în zonă de agrement;
• dezvoltarea municipiului conform planului de dezvoltare strategică până în anul 2025 şi în conformitate cu Planul Urbanistic General.

0