1627

Ce a cautat Geoana la Chisinau? Misterul pelerinajului la manastirile Rusiei si atacul la Mitropolia Basarabiei.

La sfarsitul saptamanii trecute, Mircea Geoana, presedintele Senatului Romaniei, a fost la Chisinau, “intr-o vizita de lucru” de doua zile, 28 si 29 ianuarie. Pe langa acest rand, din care se deduce ca s-a intalnit cu majoritatea oficialilor din Republica de la Chisinau, nimic important nu s-a auzit despre vizita sa peste Prut. Si totusi, este vorba “al doilea om in stat” in vizita in “cel de-al doilea stat romanesc”! Ce-a cautat Geoana la Chisinau? Dincolo de faptul ca este locul in care salasluieste acum fostul sau aghiotant de campanie, Cozmin Gusa, ce il leaga pe Geoana de Basarabia, ca sa-si piarda doua zile din pretioasa sa viata? Mister total. Daca ne uitam la aceasta vizita de complezenta constatam ca, practic, nu a ramas nimic in urma ei. Si totusi, nu-i adevarat! A ramas ceva: un botez. Un botez la care Geoana, singur-singurel (sotia avea o treaba: “a trebuit să plece în altă parte”), a nasit un finut “moldovan” in… Catedrala Mitropolitana din Chisinau. Desigur, toate bune si frumoase, mai putin faptul ca somptuoasa Catedrala in cauza apartine de facto Bisericii Ortodoxe Ruse prin filiala sa condusa de colonelul Vladimir Cantarean, Mitropolit al Chisinaului si “Intregii Moldove”. Slujba a fost tinuta de preotul Vadim Cheibaş, care e chiar secretar al Mitropoliei moscovite. Vocea mireanului de rand ne spune ca nu asta conteaza, ci sa fie pruncul sanatos. Adevarat, in ce priveste ultima parte, insa, cand vorbim de al doilea om in statul roman, noi credem ca ar trebui sa conteaze unde pune piciorul si la ce Mitropolie se inchina, mai ales cand se afla intr-o vizita oficiala, “de lucru”. In acel moment el reprezinta Romania si nu pe cetateanul Mircea Geoana de Dabuleni.
Sa zicem, totusi, ca, asta e… Cel de-al doilea om in “statul roman” a nasit in biserica ruseasca dar se va spala de pacate intr-una romanesca, vizitand, in calitatea sa de presedinte al Senatului, si Mitropolia noastra, a Basarabiei, recunoscuta dupa lungi ani de lupta ale autoritatilor romanesti cu serviciile secrete rusesti si administratiile comuniste de la Chisinau. Dupa cum amintea si presedintele Traian Basescu intr-unul dintre discursurile sale fundamentale din plenul Camerelor reunite ale Parlamentului Romaniei: „A rosti slujba în limba română şi a oficia într-o biserică aparţinând Mitropoliei Basarabiei a fost, adesea, un act de eroism, deşi libertatea religioasă trebuie respectată ca orice drept universal”. Ce credeti? S-a intalnit Geoana cu Mitropolitul Petru? As! In cele doua zile ale “vizitei de lucru”, cel de-al doilea om in stat nu a avut timp sa-l vada pe primul om al Mitropoliei Basarabiei. Implicatiile gestului sau sunt dezastroase, dupa cum vom arata aici. Gafa sau nu, mesajul transmis prin aceasta omisiune, intr-un spatiu sensibil, al confruntarilor continue, de toate tipurile, este in mod clar unul indreptat direct impotriva intereselor Romaniei. Interesant ca nici ambasadorul nostru la Chisinau nu i-a indreptat pasii spre Mitropolia Basarabiei.
In schimb, insotit de o cohorta de oficiali romani, in frunte cu ambasadorul Romaniei la Chisinau, Marius Lazurca, finul ministrului de Externe Teodor Baconschi, Mircea Geoana s-a pretat la un ciudat periplu turistico-religios, la alte doua fiefuri ale Bisericii Ortodoxe Ruse din Moldova, fostele manastiri romanesti Capriana si Curchi. La cea din urma unde a poposit, si-a facut cruci alaturi de staretul Siluan Şalaru, a aprins lumanari stantate de Patriarhia Moscovei si a lasat un emotionant mesaj in “Cartea de onoare” a salasului, asa cum veti citi mai jos.
Am putea spune ca, poate, traseul pelerinului Geoana a fost intamplator ales sa fie pe la manastirile din curtea Rusiei. Dupa cum aflam din stirile portalului oficial al Mitropoliei moscovite, “În cadrul acestei vizite, Mircea Geoană, a vizitat Mănăstirile Curchi şi Căpriana, familiarizându-se cu viaţa monahală de aici”. Am putea sa spunem si noi chestia cu “familiarizarea cu viata monahala” aiurea prin Moldova, teleleu-Tanase, daca n-am stii, totusi, ca ghidul sau de pelerinaj, ambasadorul Lazurca, este el insusi un “fiu duhovnicesc” al Bisericii Ortodoxe Ruse. Bursier al Colegiului lui Plesu, membru al grupului “A treia Europa” si al “Institutului Intercultural” din Timisoara, Lazurca, odata numit de nasul sau, Baconschi, la Chisinau, si-a luat rolul de reprezentant al Romaniei in serios si, la fel ca Geoana, si-a nimerit pasii catre un cunoscut activist al Bisericii moscovite.
Preotul Pavel Borsevschi, unde se spovedeste ambasadorul Marius Lazurca, conform propriilor lui confesiuni din VIP Magazin.Md, conduce parohia “Sfantul Dumitru” din sectorul Botanica al municipiului Chisinau si tine canonic de Mitropolia “intregii Moldove” aflate in cadrul Patriarhiei Moscovei. Parohul Borsevschi, laudat de un alt idol moldovean de-al ambasadorului, prezentatorul TV Savatie Bastovoi, este descris in ”Curierul ortodox”, pe care il publica el insusi la Mitropolia Moldovei, drept “un apologet al poporului nostru moldovenesc”. Nu doar ambasadorul Romaniei si familia sa il au ca duhovnic, dar si alte persoane publice, printre acestea ex-premierul comunist Vasile Tarlev si ex-vicepremierul Nicolae Andronic (care este si “ctitor al iconostasului” bisericii), ambii cunoscuti ca prigonitori ardenti ai Mitropoliei Basarabiei. Pentru ca ciorba sa fie completa, intervievatorul lui Borsevschi si Cantarean pentru Jurnal TV, tanarul si talentatul propagandist in sutana Savatie Bastovoi, troneaza la loc de cinste, pe portalalul oficial al Mitropoliei Moldovei, cu o emisiune consacrata unui alt “fin intelectual” din clubul nasului ambasadorului Lazurca, Toader Paleologu – Pleasca, fost ministru al Culturii prin Romania.
Preotul paroh Pavel Borsevschi este principalul actor al smulgerii de sub obladuirea Patriarhiei Romane a parohiei “Sf. Nicolae” din Chisinau – fosta Catedrala provizorie a Mitropoliei Basarabiei intre 1992 şi 1999 – si inregistrarea ei în subordinea Patriarhiei Moscovei. Borsevschi a pus la cale si a dirijat intreaga operatiune violenta impreuna cu ministrul de Interne de atunci (si de acum!), generalul Victor Catan, un cunoscut militant impotriva Mitropoliei Basarabiei. Cazul este analizat de Curtea Europeana a Drepturilor Omului ca proba pentru tratamentul discriminatoriu aplicat Bisericii noastre de catre Biserica rusa, cu sprijinul autoritatilor “moldovenesti”.
Duhovnicul ambasadorului Romaniei, Marius Lazurca, este coleg si prieten cu multi dintre ierarhii rusi, care il mai si viziteaza la Chisinău si pe care preotul Borsevschi ii viziteaza la randul sau in Rusia. Tinand cont de conditia de teritoriu de front si frontiera a Basarabiei, majoritatea preotilor Bisericii Ruse de la Chisinau sunt cadre ale serviciilor de informatii rusesti, FSB si SVR, respectiv GRU. Practic, ambasadorul Romaniei, pe langa faptul ca se afla impreuna cu familia sa in comuniune canonica si euharistica directa cu Patriarhia Moscovei, cand se spovedeste, daca chiar o face, toarna tot ce are pe suflet direct preotului Borsevschi, “apologetul poporului moldovenesc”.
Lucrarea “Biserica spionilor”, scrisă de fostul locotenent-colonel KGB Konstantin Preobrajensky, edifica orice “profan” in “tainele” Bisericii KGB. Rolul informativ al sucursalelor Patriarhiei Moscovei din republici si strainatate este unul singur: misiune de spionaj si influentare. Aceasta s-a vazut cu ochiul liber chiar si in campania electorala recent incheiata, cand seful direct al lui Borsevschi, Mitropolitul Vladimir Cantarean, colonel recompensat de Vladimir Voronin si apropiat de separatistul Igor Smirnov (foto stanga), a fost un aliat electoral al fostului sef al SIS si aghiotant al oligarhului rus Anatolie Ciubais, Valeriu Pasat.
Aceasta este “Biserica” la care ambasadorul Romaniei este “fiu duhovnicesc” si in care preotul slujitor se roaga alaturi de enoriasi pentru sanatatea “poporului moldovenesc”, a Patriarhului Kirill si a presedintelui Medvedev. Vi-l imaginati pe ambasadorul Rusiei la Chisinau, Valeri Kuzmin, intr-o Biserica a Mitropoliei Basarabiei, rugandu-se pentru sanatatea lui Basescu?
Acelasi Lazurca l-a “ghidonat”, iata, si pe al doilea om in stat, Mircea Geoana, la manastiri de sub Patriarhia Moscovei. Oare ce l-o fi manat pe Geoana sa faca acest drum – o alta pierdere de timp din pretioasa sa viata – fara nici un interes si mai ales cand nu si-a gasit deloc vreme sa faca o simpla si fireasca vizita la Mitropolia Basarabiei ce tine de Biserica Ortodoxa Romana a tarii-mame?
Dupa ce a nasit in Catedrala Mitropolitana a Bisericii aservite Rusiei, in loc sa se indrepte spre casa pe drumul cel mai scurt, catre Ungheni, presedintele Senatului Romaniei a luat-o spre nord, a trecut de cramele de la Cricova si, inainte de Orhei a facut la stanga, in Parcul National Codrii. De pe acelasi portal oficial moscovit, Mitropolia.md, aflam: “Sfânta Mănăstire Curchi a fost vizitată de Excelența Sa, Dl. Mircea Geoană, Președintele Senatului României, însoțit de Dl. Marius Lazurcă, Ambasadorul României la Chișinău. După ce s-au închinat sfințeniilor de la Sfânta Mănăstire, Excelența Sa, Dl. Mircea Geoană a înscris în Cartea Oaspeților următoarele: “Cu emoție și evlavie am vizitat acest lăcaș sfânt, mărturie a rezistenței credinței noastre ortodoxe în timp, imperii și istorie. Nici un efort nu este prea mare pentru ca și generația noastră să-și aducă contribuția pentru regăsirea întregii sale splendori și influența. Nici un interes injust sau egoist nu trebuie să ne tulbure conștiința și credința în valorile noastre perene.”
Hmm. Profund. Si gol. Pentru aceste randuri sa fii batut cel de-al doilea om in stat atata drum? Dar se mai pune o intrebare: oare cunoaste presedintele Senatului istoria locurilor sau a fost indus in eroare de “pravoslavnicul” Lazurca? Teoretic, la cate drumuri a facut in Moldova, ca ministru de Externe si nu numai, ar trebui, totusi, sa le cunoasca, nu credeti?
Istoria manastirior romanesti furate de autoritatile bisericesti rusesti este demna de stiut, chiar si pe scurt, pentru a intelege drama intinata de cei doi “reprezentanti ai Romaniei”. Presupusa ctitorie a lui Stefan cel Mare si Sfant, actele manastirii Curchi dateaza insa de pe vremea domnitorului Alexandru Ghica. Iordache Curchiu este cel intemeiaza pe mosia sa razeseasca un schit de lemn cu hramul Sfantul Dumitru si se tunde aici in monahism, in anul 1773. In 1809 schitul devine manastire. Sfanta manastire Curchi a fost ocupata de trupele sovietice in 1944, ceea ce a dus la refugierea majoritatii monahilor basarabeni la mănăstirile Cernica şi Căldăruşani. In 1958, desi Patriarhul Alexei I tocmai fusese, si el, in “vizita de lucru” la Chisinau – sau poate tocmai de aceea – sovieticii alunga ultimii calugari romani ramasi si dau foc la icoanele si biblioteca manastirii, unde se estimeaza ca se aflau circa 4000 de volume, cu diferite vechimi. Complexul monastic a fost transformat apoi, în 1961, în spital de psihiatrie. Biserica de iarnă a devenit “club”, iar cea de vară – depozit, in buna traditie sovietica. Cimitirul a fost devastat. Era romanesc. Si manastirea Capriana, ctitorie de la 1429, a avut o soarta similara. Cea mai mare bibliotecă manăstirească din Basarabia a fost distrusa de bolsevici iar asezamantul a devenit sanatoriu TBC. Ca si la Curchi, în biserica „Sfântul Nicolae” s-a organizat clubul sătesc, iar biserica „Sfântul Gheorghe” a fost transformată în depozit. In prezent a ajuns un  fel de resedinta de lux poleita cu aur pentru vacantele stabilor Moldovei, restaurata in stil rusesc. “Reconstrucţia acestui complex monastic semnifică renaşterea spirituală a societăţii, renaşterea Moldovei ca Stat şi a moldovenilor ca naţiune. Acesta este un aport inestimabil la făurirea istoriei noastre naţionale moderne”, afirma Vladimir Voronin la o inaugurare (foto dreapta). In ce priveste manastirea Curchi, abia in 1994 s-a redeschis pentru credincioşi. La 27 august 1999 conducerea ei a fost încredinţată tanarului si corpolentului arhimandrit Siluan Şalaru, gazda lui Geoana in misteriosul sau popas turistico-religios “de lucru”.

Doua vorbe si despre el: Siluan Şalaru (foto dreapta, cu Mitropolitul Vladimir la stanga) s-a născut la 18 aprilie 1977 în satul Văratec, raionul Rîşcani. A făcut doar noua clase după care a devenit frate la manastirea Saharna. Acolo a primit monahismul şi preoţia. A învăţat prin corespondenţă la Seminarul Noul Neamţ, un centru al propagandei moscovite desfasurate pe cai “ortodoxe”. În martie 1999 a fost ales şi promovat de Nicodim (Ion) Vulpe stareţ la manastirea Curchi. Din 2001 este arhimandrit. Din 2002, şeful departamentului Mănăstiri şi viaţă monahală. In decembrie anul trecut, ÎPS Vladimir, Mitropolitul Chişinăului şi al “Întregii Moldove”, l-a numit, prin decret, pe în funcţia de blagocin (protopop) de Orhei. Arhimandritul Siluan l-a înlocuit pe Nicodim Vulpe, care a fost numit, recent, Episcop de Edineţ şi Briceni. Numirea lui Nicodim (Ion) Vulpe s-a făcut dupa tragicul şi neelucidatul deces al episcopului Dorimedont (Nicolae) Cecan, un opozant al Mitropolitului Vladimir, care s-a accidentat putin, in stilul Vieru, Tinu si sotii Teodorovici.
Pentru a intelege si mai bine rolul Bisericii Ortodoxe Ruse in arhitectura imperiului rus trebuie sa aveti rabdarea si nervii sa cititi din cuvantul rostit de Patriarhul Kirill al Intregii Rusii – cel care l-a decorat pe Igor Smirnov ca „preşedinte al Republicii Moldoveneşti Nistrene” – la instalarea lui Vulpe ca Episcop de Edinet si Briceni (posibil viitor Mitropolit al Moldovei):
„Urmează ca tu să-ţi duci slujirea în Biserica Ortodoxă din Moldova, care constituie o parte organică şi inseparabilă a Patriarhiei Moscovei, pe un pământ cu o istorie creştină multiseculară. Nobleţea şi tăria credinţei poporului moldovenesc nu poate să nu ne trezească bucurie. Acest popor este înrădăcinat în mod tradiţional în Ortodoxie, vestit din vechime prin îmbinarea rezistenţei spirituale, a dragostei de Patrie şi a atitudinii binevoitoare faţă de vecinii săi.”(…) “Însă, mulţumită înaltei responsabilităţi bisericeşti şi susţinerii clerului şi mirenilor, unitatea pe care am păstrat-o constituie o confirmare experimentală a principiului organizării bisericeşti înrădăcinate în Tradiţie, potrivit căreia fruntariile canonice ale unei Biserici Locale nu sunt determinate doar de graniţele politice trecătoare.” (…) „Poporul ortodox al Moldovei independente îşi păstrează unitatea cu popoarele frăţeşti ale Bielorusiei, Rusiei, Ucrainei şi ale altor ţări, părtaşe ale moştenirii spirituale a Sfintei Rusii, înfăptuind această unitate prin apartenenţa la o singură Biserică-Mamă”.(…) „Gândurile mele sunt îndreptate către minunata mea Patrie, care de aproape 200 de ani se salvează împreună cu mulţimea de popoare care alcătuiesc în sine acea Sfântă Rusie care nu există pe hartă, dar a cărei cetăţenie noi o purtăm cu mândrie”, etc, etc
Concluzia apartine unui cunoscator direct al realitatilor si framantarilor de pe frontul de Est: Surse bine avizate din interiorul mitropoliei „întregii Moldove” ne asigură că planul colonelului-mitropolit Vladimir Cantarean este de a scăpa odată şi pentru totdeauna de Mitropolitul Petru, care îi stă Patriarhiei Ruse ca o ţepuşă în talpă, aducând, prin mijloace numai de el şi de „sfânta” Moscovă ştiute, un om al său de nădejde în fruntea Mitropoliei Basarabiei, care să fie înghiţită, prin fuziune, de către mitropolia „întregii Moldove”.
Sa se preteze Lazurca, finul de la Chisinau al lui Baconschi, ambasador al Romaniei, si Geoana, nasul din Catedrala Mitropolitana rusa, primul om al Senatului Romaniei si al doilea om in stat, la un astfel de joc anti-romanesc? Tinand cont de prestatia sa de navetist la Moscova in timpul campaniei electorale prezidentiale, totul este posibil…
Victor Roncea

 
0