2589

Primul avion supersonic romanesc, gata de zbor in 2013


Asociatia Romana pentru Cosmonautica si Aeronautica (ARCA) a anuntat derularea unui proiect privind realizarea primului avion supersonic romanesc de mare altitudine ce va lansa racheta Haas II, pentru competitia Google Lunar X
 
ARCA a lansat, pe 1 octombrie, prima racheta spatiala romaneasca, Helen 2, din largul Marii Negre, realizand astfel primul zbor din cadrul competitiei Google Lunar X Prize, care vizeaza trimiterea unui robot pe suprafata Lunii de o organizatie privata.
Avionul E-111, la care ARCA a lucrat in ultimul an, este destinat extinderii capacitatilor asociatiei de lansare a rachetei Haas II, pentru competitia americana Google Lunar X Prize, precum si dezvoltarii tehnologiilor pentru turismul spatial.
"Prezentarea programului avionului experimental supersonic E-111, cu cateva zile inainte de Craciun si la cateva zile de la centenarul zborului primului avion cu reactie din lume, realizat de Henri Coanda, nu este intamplatoare. Am ales acest moment pentru ca dorim ca cei care vor vedea acest anunt sa se bucure de existenta unui program major, pozitiv, inspirational, pe care Romania il asteapta de 20 de ani. Un program in care sa spere, un program care sa insemne progres. Avionul supersonic E-111 este un asemenea program", a declarat Dumitru Popescu, presedinte ARCA.
Incepand cu 1 februarie 2011, ARCA va oferi publicului din tara si din lume o oportunitate unica, aceea de a participa zilnic, pe parcursul unui an si jumatate, prin intermediul camerelor video, la povestea crearii supersonicului romanesc. Astfel, vor fi postate zilnic imagini pe canalele web ale ARCA - youtube.com, facebook.com, site-ul asociatiei etc.
 

Descrierea avionului
► E -111 va avea capacitatea de zbor supersonic cu viteze de Mach 1,5 la altitudini de 16.000m, in cazul transportului rachetei Haas II, iar in cazul folosirii ca platforma de dezvoltare a tehnologiilor pentru turismul spatial, va dezvolta viteze de Mach 2,6 la altitudini de 30.000m.
► Secventa de zbor tipica a acestui aparat cuprinde decolarea de pe suprafata marii, executarea unui zbor orizontal de accelerare, pana la viteze subsonice ridicate, urmat de ascensiunea rapida, in circa doua minute, pana la altitudinea de 16.000m. La aceasta altitudine avionul va elibera racheta Haas II, care va urma programul de zbor propriu. E - 111, fara sarcina utila acrosata, va reveni planat pe suprafata marii.
► Avionul va avea un echipaj format din doua persoane, pilot si navigator, urmand sa devina primul avion supersonic romanesc. Cabina avionului este separabila si este echipata cu doua parasute propulsate cu motoare racheta proprii. Astfel, cabina avionului poate fi separata de avion la viteze de Mach 0 - 1,2 si inaltimi de 100 m si poate aduce echipajul in siguranta pe suprafata marii.
► Propulsia va fi asigurata de un motor racheta cu combustibil lichid, functionand cu apa oxigenata si kerosen.
Calendarul programului
► Pana la de finalizarea lucrarilor ARCA va efectua: primul zbor al modelului experimental al avionului, testarea capsulei avionului, selectia pilotilor, testele de motor ale avionului, etc.
► Finalizarea lucrarilor la aparatul E-111 este stabilita pentru jumatatea anului 2012, urmata de prima decolare la sfarsitul anului 2012.
► Primul zbor supersonic al avionului E-111 este prevazut pentru prima jumatate a anului 2013.
ARCA este o organizatie neguvernamentala, lider national in domeniul cercetarii aerospatiale. Incepand din anul 2002, ARCA reprezinta unul dintre concurentii importanti inscrisi in cea mai prestigioasa competitie de astronautica - Ansari X Prize.

0