Piaţa de telefonie mobilă revine pe linia de creştere de până la criză
Cifra de afaceri înregistrată în nouă luni pe piaţa moldovenească a telefoniei mobile a crescut cu 15,4%, la 2 miliarde 541 milioane de lei, în timp ce venitul mediu lunar pe utilizator (ARPU) s-a majorat de la începutul acestui an cu 4,36% şi a atins în trimestrul III nivelul de 105,1 lei.
Piaţa telefoniei mobile „a depăşit etapa de recesiune din anul 2009 şi a revenit pe linia de creştere atestată în anii anteriori”, constată Agenţia Naţională pentru Reglementare în Comunicaţii Electronice şi Tehnologia Informaţiei.
Afectată mai puţin decât alte domenii, piaţa telecomunicaţiilor a resimţit şi ea impactul crizei economice, ritmul de creştere reducându-se de la 15-20% la 3,6% în nouă luni 2009.
„Consolidarea pieţei de telefonie mobilă a fost determinată, în temei, de majorarea vânzărilor înregistrate de companiile Orange Moldova şi Moldcell”, se arată într-un comunicat de presă al ANRCETI.
Cea mai puternică creştere a avut-o Moldcell, respectiv 19,5%, vânzările Orange Moldova au crescut cu circa 16%, iar Moldtelecom a înregistrat o scădere cu 13,8%.
Rata de penetrare urcă la 83%
„Unul din factorii creşterii veniturilor obţinute de operatorii de telefonie mobilă în 2010 l-a constituit majorarea numărului de utilizatori ai serviciilor furnizate de acestea”, constată experţii autorităţii de reglementare în telecomunicaţii. Astfel, numărul total al utilizatorilor de telefonie mobilă a crescut în nouă luni cu 9% şi a ajuns la 2 milioane 958,8 mii. Rata de penetrare a acestor servicii, raportată la o sută de locuitori, a urcat cu 4,6 puncte procentuale până la 83%. Opt din zece moldoveni beneficiază de serviciile telefoniei mobile. La sfârşitul anului 2007 doar jumătate din populaţie beneficia de aceste servicii.
Ritmul de creştere a încetinit în ultimii doi ani faţă de 2008, când numărul de utilizatori ai serviciilor de telefonie mobilă a crescut pe parcursul anului cu aproape 16%, de la 2 milioane 90 mii la 2 milioane 423 de mii. În 2009 numărul de utilizatori s-a majorat cu 8%, până la 2 milioane 785 mii.
Structura pieţei, în funcţie de numărul de utilizatori, aproape că nu s-a schimbat după 2007, datele ANRCETI arată că în nouă luni 2010 numărul de utilizatori al Moldcell a crescut cu 8,8%, Orange cu circa 5%, iar a companiei Moldtelecom s-a menţinut relativ la acelaşi nivel.
Se atestă o creştere semnificativă a numărului utilizatorilor serviciului de acces la Internet prin reţelele 3G care consumă cel puţin 1 MB de trafic. Numărul acestora s-a majorat, de la începutul anului, cu 32,6% şi a ajuns la 105,9 mii, la situaţia de la 1 octombrie.
Eventis afară din joc
Cea mai mare cotă de piaţă, în funcţie de cifra de afaceri, respectiv 73,03% o deţine Orange, urmată de Moldcell şi Moldtelecom cu „cote de piaţă estimate la 24,59% şi respectiv 2,37%”, constată ANRCETI.
Moldcell şi Moldtelecom însă au pierdut teren faţă de 2008. Orange a avut în trimestrul întâi 2008 o cotă de piaţă de 66,47%, în timp ce Moldcell controla 27,83%, Moldtelecom – 5,45%, iar Eventis – 0,25%.
Potrivit Agenţiei, în acest an „titularul celei de-a patra licenţe pentru furnizarea serviciilor de telefonie mobilă - Eventis Mobile SRL – nu a activat pe motiv că se află în proces de insolvabilitate”.
Pofta de discuţii revine
În nouă luni, moldovenii au vorbit mai mult la telefonul mobil decât în 2009, însă nu s-a ajuns la nivelul dinaintea crizei.
Astfel, venitul mediu lunar pe utilizator a crescut de la începutul acestui an cu 4,36% şi a urcat la 105,1 lei, în trimestrul III, faţă de 102,2 lei în perioada similară a anului 2009. Este cel de-al treilea trimestru în care au fost înregistrate creşteri ale ARPU.
Deocamdată însă la acest indicator nu s-a ajuns la nivelul din 2008, când în tr. I venitul mediu lunar pe utilizator a fost de 107,8 lei, în tr. II – 114,8 lei, iar în tr. III respectiv 112,6 lei.
Sursa: ECONOMIST