Tkaciuk: "Dle. Voronin, Ministrul de Externe Stratan e spion român"
Strict confidenţial
Preşedintelui RM
V.N. Voronin
Cu referire la activitatea anti-statală a conducerii MAE
[…]
Am fost unul din cei care au protestat împotriva numirii lui A. Stratan în postul de ministru de externe. De aceea nu-mi asum responsabilitatea pentru faptul că într-o funcţie-cheie a statului se află o persoană căreia îi sunt străine cele mai elementare norme morale şi care prezintă un real pericol pentru stat. Sunt convins că în cazul dat nu poate fi vorba de o „renaştere” a domnului A.Stratan. Toate acţiunile sale din cadrul realizării politicii externe sugerează că el este agentul României şi, probabil, a acelor sfere de influenţă din SUA, care privesc R. Moldova ca pe o formaţiune temporară. Ce statut are Stratan în aceste structuri de influenţă trebuie să ştie protectorii săi în persoana d-lui Busec şi alţi reprezentanţi de importanţă secundă ai „clubului balcanic” care conduc ministerul nostru de externe.
Nu pot să mă cobor la nivelul zvonurilor, se ştie însă cu certitudine că, începând cu anul 2004, A. Stratan primea regulat mijloace de la ambasada SUA din Bucureşti. Mijloacele erau livrate de dl. Ostalepov şi se înmânau lui Stratan personal. Caracterelor şi mărimea mijloacelor nu se cunosc. În orice caz, transmiterea mijloacelor financiare unui ministru de către o ambasadă este un nonsens.
Angajarea politică a lui A. Stratan s-a manifestat în mod evident în cazul Pactului de Stabilitate şi Securitate pentru Moldova. MAE a făcut atunci tot posibilul ca Pactul să nu se realizeze, iar abordarea conţinută în iniţiativa preşedintelui a fost dezavuată şi discreditată de un şir de declaraţii ale d-lui Stratan. Aceste declaraţii, dacă nu au făcut imposibilă includerea Rusiei în acest document, cel puţin l-au stimulat pe Lavrov să nu accepte iniţiativele preşedintelui Republicii Moldova.
Frânarea conştientă a începerii negocierilor cu UE până la aderarea României la Uniunea Europeană este o prostie groaznică, dar în cazul dat nu e vorba de prostie. Nu întâmplător RM s-a aflat cu mult în faţa Rusiei şi Ucrainei la acest capitol în 2007. Motivul nu constă în dorinţa instituţiei de a păstra venituri din vize europene, ci într-o coordonare a acţiunilor cu ministerul de externe român.
Acest fapt a constituit un impediment în rezolvarea chestiunilor fundamentale ale relaţiilor bilaterale moldo-române în pe parcursul întregului an 2005 şi, parţial, al anului 2006. Cunoaştem că ideea lui Băsescu privind planul de Asociere dintre România şi R. Moldova s-a realizat cu contribuţia MAE, în cadrul vizitelor pe care M. Răzvan-Ungureanu le-a făcut la Chişinău. Paradoxal, dar adevărat, toţi cunoşteau acest lucru. Chiar şi preşedintele parlamentului român a făcut referire la asta în timpul vizitei sale la Chişinău. Interesant este faptul că însuşi Stratan a declarat în repetate rânduri că R. Moldova va fi în Uniunea Europeană. Acum toţi observatorii sunt de părere că Stratan se referea probabil la această versiune de aderare „celor două state românești” în UE, care a fost prezentată în 2006 de către preşedintele României.
În ceea ce priveşte acţiunile lui A. Stratan faţă de ambasade, acesta efectuează controlul cadrelor şi desfăşoară represiuni şi epurări în rândul celor care încearcă să lucreze pentru stat. Are loc fabricarea „dosarelor” ca măsură de represiune faţă de cei care nu slujesc lui Stratan, ci Moldovei şi preşedintelui ei, oameni ce vă sunt devotaţi fără limite – Corman, Durleşteanu, Tulbure, Barbulat, Gherman. Fiecare din ei are deja fabricat un dosar cu depoziţia martorilor. Dar valoarea acelor mărturii este nulă.
Stimate D-le Preşedinte
În persoana Ministerului Afacerilor Externe ne confruntăm cu o structură ce desfăşoară deschis o activitate anti-statală. Vă rog să examinaţi toate posibilităţile de neutralizare a activităţii acestei structuri pe teritoriul R. Moldova.
Mark Tkaciuk
Preşedintelui RM
V.N. Voronin
Cu referire la activitatea anti-statală a conducerii MAE
[…]
Am fost unul din cei care au protestat împotriva numirii lui A. Stratan în postul de ministru de externe. De aceea nu-mi asum responsabilitatea pentru faptul că într-o funcţie-cheie a statului se află o persoană căreia îi sunt străine cele mai elementare norme morale şi care prezintă un real pericol pentru stat. Sunt convins că în cazul dat nu poate fi vorba de o „renaştere” a domnului A.Stratan. Toate acţiunile sale din cadrul realizării politicii externe sugerează că el este agentul României şi, probabil, a acelor sfere de influenţă din SUA, care privesc R. Moldova ca pe o formaţiune temporară. Ce statut are Stratan în aceste structuri de influenţă trebuie să ştie protectorii săi în persoana d-lui Busec şi alţi reprezentanţi de importanţă secundă ai „clubului balcanic” care conduc ministerul nostru de externe.
Nu pot să mă cobor la nivelul zvonurilor, se ştie însă cu certitudine că, începând cu anul 2004, A. Stratan primea regulat mijloace de la ambasada SUA din Bucureşti. Mijloacele erau livrate de dl. Ostalepov şi se înmânau lui Stratan personal. Caracterelor şi mărimea mijloacelor nu se cunosc. În orice caz, transmiterea mijloacelor financiare unui ministru de către o ambasadă este un nonsens.
Angajarea politică a lui A. Stratan s-a manifestat în mod evident în cazul Pactului de Stabilitate şi Securitate pentru Moldova. MAE a făcut atunci tot posibilul ca Pactul să nu se realizeze, iar abordarea conţinută în iniţiativa preşedintelui a fost dezavuată şi discreditată de un şir de declaraţii ale d-lui Stratan. Aceste declaraţii, dacă nu au făcut imposibilă includerea Rusiei în acest document, cel puţin l-au stimulat pe Lavrov să nu accepte iniţiativele preşedintelui Republicii Moldova.
Frânarea conştientă a începerii negocierilor cu UE până la aderarea României la Uniunea Europeană este o prostie groaznică, dar în cazul dat nu e vorba de prostie. Nu întâmplător RM s-a aflat cu mult în faţa Rusiei şi Ucrainei la acest capitol în 2007. Motivul nu constă în dorinţa instituţiei de a păstra venituri din vize europene, ci într-o coordonare a acţiunilor cu ministerul de externe român.
Acest fapt a constituit un impediment în rezolvarea chestiunilor fundamentale ale relaţiilor bilaterale moldo-române în pe parcursul întregului an 2005 şi, parţial, al anului 2006. Cunoaştem că ideea lui Băsescu privind planul de Asociere dintre România şi R. Moldova s-a realizat cu contribuţia MAE, în cadrul vizitelor pe care M. Răzvan-Ungureanu le-a făcut la Chişinău. Paradoxal, dar adevărat, toţi cunoşteau acest lucru. Chiar şi preşedintele parlamentului român a făcut referire la asta în timpul vizitei sale la Chişinău. Interesant este faptul că însuşi Stratan a declarat în repetate rânduri că R. Moldova va fi în Uniunea Europeană. Acum toţi observatorii sunt de părere că Stratan se referea probabil la această versiune de aderare „celor două state românești” în UE, care a fost prezentată în 2006 de către preşedintele României.
În ceea ce priveşte acţiunile lui A. Stratan faţă de ambasade, acesta efectuează controlul cadrelor şi desfăşoară represiuni şi epurări în rândul celor care încearcă să lucreze pentru stat. Are loc fabricarea „dosarelor” ca măsură de represiune faţă de cei care nu slujesc lui Stratan, ci Moldovei şi preşedintelui ei, oameni ce vă sunt devotaţi fără limite – Corman, Durleşteanu, Tulbure, Barbulat, Gherman. Fiecare din ei are deja fabricat un dosar cu depoziţia martorilor. Dar valoarea acelor mărturii este nulă.
Stimate D-le Preşedinte
În persoana Ministerului Afacerilor Externe ne confruntăm cu o structură ce desfăşoară deschis o activitate anti-statală. Vă rog să examinaţi toate posibilităţile de neutralizare a activităţii acestei structuri pe teritoriul R. Moldova.
Mark Tkaciuk