545

Horia-Roman Patapievici: Marxismul si romanii

Daca esti mai sofisticat, mai artist, mai la curent, mai bagat in trendurile occidentale, e foarte sic sa precizezi, cu finetea degetului mic ridicat in sus cand apuci ceasca, ca esti „marxist critic”. ...........Premisele marxismului sunt, deci, desconsiderarea libertatii si a individului (cu favorizarea inregimentarii si a colectivitatilor), iar solutiile sale sunt, toate, din registrul fie al inregimentarii administrative, fie al violentei fizice. In practica si in teorie, marxismul inseamna mai multa subordonare administrativa, mai multa birocratie, mai putina libertate, mai multa violenta si mai multa mizerie. Cine pretuieste individualismul, iubeste libertatea si detesta violenta fizica nu poate fi marxist decat prin oximoron. (II) In ce imprejurari concrete, romanesti, asistam noi azi, printre intelectuali si artisti, la aceasta epidemie de marxism sic? Urmatoarele. (a) Din 11 iunie 1948, in Romania au fost aplicate literal principiile economice marxiste. Rezultat: pentru economie, ruina; pentru oameni, mizerie; pentru institutii, disolutie. (b) Imediat dupa abdicarea Regelui, la 30 decembrie 1947, in Romania a fost aplicata literal doctrina marxista a desfiintarii revolutionare a claselor. Rezultat: pentru societate, regresie brutala la varste societale premoderne si pre-politice; pentru oameni, crime in masa; pentru institutii, regresie la nivel feudal si fanariot. (c) Dupa eliberarea in 1964 a detinutilor politici, s-a trecut de la marxismul de razboi la marxismul de pace. Rezultat: pentru societate, descompunere si coruptie; pentru oameni, degradare morala si coruptie; pentru institutii, mafiotizare si coruptie. Ca functionare, numitorul comun al marxismului de pace este coruptia generalizata. Ca principiu de mobilizare in jurul Conducatorului si ca justificare fata de societate a mizeriei economice, marxismul de pace a folosit intotdeauna nationalismul si sovinismul. Adeptul roman al marxismului nu poate face abstractie de faptul ca, indiferent cat de idealist si generos si-ar justifica adeziunea, in Romania marxismul a fost adus la putere prin teroare si crima, a fost mentinut la putere prin colaborationism, delatiune si intimidare si nu a putut produce in patruzeci si unu de ani altceva decat mizerie, coruptie, detracare morala si nationalism sovin. Deoarece Romania a fost un stat marxist ortodox, romanii ar trebui sa stie ce este, unde duce si ce poate face marxismul. Cu acest bilant, sa te declari in Romania marxist (sau, mai sic, „marxist critic”) poate fi explicat numai prin: ignoranta (fata de ce este marxismul in sine); complicitate (cu ce a facut marxismul oriunde), vinovatie (pentru participare la crimele si faradelegile marxiste), conformism servil (cu modele stangiste occidentale).http://www.evz.ro/articole/detalii-articol/841235/SENATUL-EVZ-Marxismul-si-romanii/
0