672

China are armata digitala

300.000 de propagandisti sunt platiti pentru a aduce osanale Partidului Comunist Chinez pe bloguri si forumuri. Astroturferii chinezi sunt motivati si de bani, si de nationalism. Cea mai noua metoda prin care guvernul chinez are grija de propria imagine este astroturfingul, angajarea unor persoane pentru a-si manifesta pe bloguri si pe forumuri mandria pentru tara lor. Astroturfingul, in esenta un demers de PR ascuns in spatele unor asa-zise initiative personale, nu este o tactica noua, de ea folosindu-se atat lantul american de hipermarketuri Wal-Mart, cat si echipa de campanie a candidatului republican John McCain.Este pentru prima oara insa cand o tara o aplica, noteaza Guardian Online, care a facut o ancheta in randul unor bloggeri chinezi. Site-ul britanic estimeaza ca randurile armatei chineze online numara in jur de 300.000 de persoane, majoritatea studenti in cautare de bani de buzunar, deoarece ocupatia de a apara in mediul virtual onoarea Chinei nu este tocmai productiva.Fiecare comentariu este platit cu doar 50 de centi chinezesti, ceea ce inseamna in jur de 7 centi americani. Astroturferii chinezi sunt motivati de un amestec de bani si de sentimente nationaliste, crede bloggerita Oiwan Lam din Hong Kong.„Daca postezi frecvent, poti castiga ceva bani. Dar ar putea fi vorba de o combinatie intre castiguri financiare si responsabilitate politica“, a declarat ea.Printre exemplele faimoase de astroturfing se numara comentariile insultatoare pe care le-a primit comentatorul CNN Jack Cafferty atunci cand, la inceputul anului, i-a catalogat pe liderii chinezi drept talhari. Cateva luni mai tarziu, site-urile care au facut referire la protestele calugarilor tibetani au fost si ele umplute de comentarii de 50 de centi. In fisa postului mai intra glorificarea discursurilor liderilor comunisti si dezbateri pe marginea sistemului de educatie chinezesc.
0