
In mai putin de jumatate de an, guvernul a epuizat toti banii din Fondul sau de rezerva. Nu s-a oprit nici cand a ajuns la fundul sacului, pardon! fondului, ci a continuat sa imparta cu marinimie banii… care nu exista. Apoi, ca sa carpeasca sacul, a aprobat un proiect de rectificare a Bugetului pentru 2008, in care solicita suplimentarea cu 14 milioane de lei a Fondului de rezerva al guvernului.Conform legislatiei financiare, executivul poate apela la Fondul de rezerva pentru a finanta unele cheltuieli neprevazute aparute in timpul anului bugetar si pentru a interveni financiar in cazul unor actiuni urgente pentru inlaturarea efectelor unor calamitati naturale si pentru ajutorarea persoanelor sinistrate. La elaborarea Legii Bugetului pentru 2008, cabinetul de ministri a estimat ca 46 mln. de lei vor fi suficiente pentru a acoperi astfel de urgente. Dar, din cauza ca este utilizat in continuare, contrar destinatiei, si pentru altfel de „actiuni neprevazute” - receptii „oficiale” la Moscova ale sefului statului, plimbari peste hotare ale conducerii tarii, procurarea de autoturisme etc., - fondul s-a topit in doar cinci luni de zile si s-a transformat din unul de rezerva in unul… de datorii.Raportul Ministerului Finantelor arata ca, de la inceputul anului si pana la 31 mai 2008, cabinetul de ministri a emis 134 de hotarari privind alocarea de mijloace financiare din Fondul de rezerva al guvernului. Tot aproband decizii pe banda rulanta, guvernul nici n-a luat de seama ca valoarea totala a sumelor alocate a trecut de 62 mln. de lei. Adica, in doar cinci luni, guvernul a impartit cu 16,5 mln. lei mai mult decat suma totala prevazuta pentru 2008 - 46 mln. lei. Bugetul pentru 2008 prevede pentru Aparatul presedintelui alocatii de circa 14 mln. lei, bani ce ar fi trebuit sa ajunga pentru toate cheltuielile ce tin de activitatea sefului statului (salarii, actiuni protocolare, vizite oficiale si de lucru etc.). Dar, ca si in anii precedenti, Voronin se dovedeste a fi mai scump decat isi inchipuie Ministerul Finantelor atunci cand elaboreaza bugetul. Astfel, in doar cinci luni, pentru seful statului s-au cheltuit suplimentar, din Fondul de rezerva, 1,4 mln. lei. Aici intra, bunaoara, si alocatiile de 216,6 mii lei pentru vizita semiprivata pe care V. Voronin a intreprins-o la 21-22 ianuarie la Moscova, pentru a primi o inalta distinctie bisericeasca din mainile Patriarhului rus Aleksie II, precum si 61,3 mii lei pe care i-a cheltuit pentru receptia data cu aceasta ocazie la Ambasada RM. Mentionam ca anul trecut, din Fondul de rezerva al guvernului, pentru seful statului s-au cheltuit 5,4 mln. lei, suplimentar la alocatiile prevazute in buget. Vom enumera, in continuare, cateva dintre alocatiile care, dupa parerea noastra, la fel nu se cam leaga cu scopurile pentru care e prevazut Fondul de rezerva. Astfel, de aici s-au luat 580 mii pentru organizarea ceremoniei de inaugurare a „Anului Tineretului”, o actiune populista cu iz electoral, unde principala figura a fost V. Voronin. Tot din Fondul de rezerva s-a acordat un ajutor financiar unic de 300 mii de lei pentru Organizatia Veteranilor din RM, singurul ONG care a beneficiat de astfel de sustinere, fara sa fie specificat pentru ce anume se dau banii. Alte 84,8 mii s-au dat Ministerului Educatiei si Tineretului pentru organizarea Festivalului „Cantecele credintei, sperantei si iubirii „Victoria-63”, unde s-au cantat, in special, melodii sovietice, in limba rusa. Ca o fi vreo eroare sau nu, dar aceeasi suma, pentru aceeasi actiune, e trecuta si la Ministerul Culturii si Turismului.Ministerul Administratiei Publice Locale a fost constituit in 2007 si, in mod normal, toate alocatiile pentru functionarea lui ar fi trebuit sa fie prevazute in Legea bugetului pentru 2008. Se Vede insa ca e mai simplu sa iei bani din Fondul de rezerva. Astfel, 700 mii s-au dat pentru asigurarea activitatii aparatului central al ministerului, iar 6,342 mln. lei - pentru a forma si a asigura functionarea nou-createlor directii teritoriale control administrativ. Amintim ca opozitia si expertii independenti au calificat formarea acestor structuri drept o incercare de a tine in frau noile administratii locale, majoritatea necomuniste, dupa alegerile din 2007.Tot contrar destinatiilor prevazute de legislatie, din Fondul de rezerva s-au dat 320 mii de lei pentru procurarea unui automobil de serviciu pentru Camera de licentiere, iar alte 5 mln. - pentru majorarea capitalului social al IS „Portul fluvial Ungheni”. In plus, si in acest an, guvernul continua practica hotararilor „confidentiale”. Admitem ca o institutie strategica cum e Ministerul Afacerilor Externe si Integrarii Europene putea avea cheltuieli „confidentiale” de 3,3 mln. lei. Dar ce cheltuieli „strategice” o fi avut Agentia Constructii si Dezvoltarea Teritoriului pentru care s-au alocat „confidential” peste 2,1 mln. lei?