Spovedaniile Basarabiei
CUVINT INAINTEBasarabie romana, mereu prigonita si tradata!Cine, cum si de ce te prigoneste si te tradeaza de-a lungul anilor? Cum se rasfring aceste acte asupra evolutiei tale? Ce trebuie sa intreprinzi pentru a-ti fauri o viata noua, fericita? La aceste si la alte intrebari de capetenie incercam sa raspundem in paginile cartii de fata.De fapt, abordam probleme esentiale, dezvaluim fapte istorice pe care patriotarzii si lichelele din partea locului se straduiesc fie sa le pre¬zinte eronat, fie sa le treaca cu vederea, fie sa le falsifice in mod in¬tentionat, cu obraznicie; reactualizam momente, situatii, fapte, atitudini din trecutul tarist al moldovenilor basarabeni; dezvaluim realitati din perioadele sovietica si postsovietica ale Basarabiei, inclusiv conflictul armat din estul Republicii Moldova din primavara si vara anului 1992.„Nu poti inlatura raul, fie el social, economic sau politic, daca il ascunzi, daca nu-1 analizezi, daca nu-i promovezi alternativa", scria in mod intemeiat Corvin Lupu in Revista „Transilvania".Ideea unui teritoriu comun tuturor romanilor este atestata in sec. XIV, cind prima oara se intilneste in documente titlul de „domn a toata Ungrovlahia", adica de „domn al Valahiei de linga Ungaria", si cind principatul de la est de Carpati, Moldova, este numit „Moldovlahia", adica „Vlahia Moldava".Ideea obirsiei comune a romanilor este completata de legendele „descalecarii".AIn 1816, la Leipzig aparea prima lucrare de istorie veche a tari¬lor romane, „Istoria Romaniei". Autorul ei, istoricul Daniil/Dmitrie Philippide (? - 1833), „a fost primul care a delimitat just teritoriul na¬tional al romanilor si a dat, intr-o lucrare stiintifica, teritoriului locuit de romani numele de Romania. El a introdus cel dintii in istoriografie numele de Romania.De la 1812 incoace, in Basarabia uionismul romanesc se confrunta cu trei inamici istorici: expansionismul rusesc persistent; moldove¬nismul politic primitiv, care dupa 25 februarie 2001 a capatat rangul de cult politic; reactionarismul grupurilor etnice alogene desprinse de tarilre de origine si stabilite de-a lungul anilor in partile locului, concentrate cu precadere in localitati urbane, asimilate din tata in fiu de grupul national rusesc, deprinse sa slugarniceasca regimurile co¬loniale si ajunse, in noile conditii, intr-o pozitie sociala si nationala confuza, greu de suportat de catre ele. Cum ar fi, in vremea de fata, Asociatia „Patria-Rodina", condusa de un rusofon sovin, membru al Consiliului Municipal Chisinau, care se poarta cu aroganta, isi pune candidatura in toate alegerile din Republica Moldova si da lectii de istorie conform istoriografiei sovietice mincinoase si potrivit vede¬rilor Partidului Comunistilor aflat la putere, cu care face opozitie defatada. In acest sens activind si publicatia de limba rusa „EBpeficKoe MecTeHKo" editata la Chisinau de un grup de evrei rusofoni.Cartea dezvaluie adevaruri despre falsificarea istoriei, despre di¬scriminarea limbii romane si despre utilizarea limbii ruse in scopuri imperialiste in Basrabia tarista, sovietica si postsovietica.Perceputa de moldovenii contemporani ca mijloc de rusificare si deznationali¬zare a popoarelor neruse, ca limbaj al falsificarii istoriei popoarelor subjugate, limba rusa nu are dreptul nici macar sa pretinda la statu¬tul privilegiat de limba de stat in Republica Moldova. Limba Roma¬na este cea care merita si trebuie sa indeplineasca functiile de limba oficiala, de limba de comunicare interetnica, de limba a tolerantei, a respectului reciproc si a bunei intelegeri intre locuitorii Basarabiei, indiferent de apartenenta lor nationala.Lucrarea contine informatii veridice despre comportamentul po¬litic al elitei intelectuale moldovene care, in virtutea rangurilor in¬alte privilegiate si avantajoase pe care membrii ei le detineau in perioada sovietica in viata sociala, politica, economica, stiintifica si culturala, si-a arogat dreprul de a stabili statutul politic al Basarabiei postsovietice: acela de stat nomenclaturistic si clientelar indepen¬dent fata de Vest si dependent fata de Estul postsovietic.O imensa cantitate de fapte, cazuri, situatii atitudini demonstrea¬za ca statul Republica Moldova nu are nimic comun nici cu evolutia fireasca a poporului roman in general, nici cu procesul de devenire a Moldovei istorice in special; si nici cu vointa populatiei autohtone constiente.Republica Moldova reprezinta o continuitate a formatiunilor admi-nistrativ-teritoriale rezultate din anexarile repetate ale Moldovei dintre Prut si Nistru de catre Rusia Tarista si Rusia Sovietica, si anume: re¬giunea Basarabia (injghebata in 1813), gubernia Basarabia (incropita in 1873), R.S.S.M. (decretata abuziv la repezeala in 1940), R.S.S.M. (restabilita tot abuziv in 1944).Citind cartea, ne vom da seama cine paraziteaza statalitatea mol¬doveneasca si cine este nevoit sa suporte consecintele neplacute ale acestui fenomen nefast.Partea a patra a cartii, „Fenomenul minciunii in Republica Mol¬dova", demonstreaza ca in Moldova de la est de Prut minciuna si falsul au devenit un flagel general ce primejduieste toate laturile activitatii umane: politica, instructia, educatia, moralitatea, mass media, relatiile interumane s.a.nulAceasta editie a cartii este completata cu doua capitole noi: Capi¬tolul X, "Basarabia , Protocolul Aditional Secret si Tratatul de Pace de la Paris (1947)" si Capitolul XI, „Ce sint „Patriotii Basarabiei" si cum lupta ei impotriva unionismului romanesc".Personajele pozitive, nominalizate in lucrare, intruchipeaza pe moldovenii basarabeni constienti, care au participat, cu sutele de mii, la evenimentele de neuitat din anii 1988 - 1992. Grigore Vir-tosu si Dumitru Popa reprezinta partea activa a luptatorilor antiso-vietici, cu viziuni unioniste intr-adevar clare si constante, inselata si tradata de guvernarile postsovietice care i-au deturnat si confiscatlupta.Timpul trece in favoarea clicilor politice ariviste, hraparete si tra¬datoare, care aproape de doua decenii paraziteaza statalitatea mol¬doveneasca.Sub regimul moldovenistilor politici, Moldova de la est de Prut se expune permanent pericolului de a fi pierduta chiar de moldove¬nii insisi.Atitudinea proMoldoveneasca, proEuropeana si proNordatlantica a cerberilor statalitatii moldovene este demagogica, ipocrita si cini-ca.Avem nevoie de Legi privind imposibilitatea prescrierii crimelor savirsite de functionarii statului sovietic totalitar, indiferent de cu¬loarea lor politica actuala.Lucrarea se adreseaza oamenilor de buna-credinta din toate do-meniile si de toate virstele.Cartea se incheie cu un mesaj catre cititori.Recomandam sa se citeasca capitolele lucrarii in ordinea in care sint aranjate in cuprinsul ei.Resping anticipat acuzatiile potrivit carora aceasta carte cu mesaj unionist ar „submina statalitatea moldoveana" si „vitalitatea idea¬lurilor nationale moldovene" (clisee utilizate de cerberii comunisti ai statalitatii moldovenesti), ar „spori romanofobia" in Republica Moldova, ar „distruge Miscarea de Eliberare Nationala si Miscarea Unionista" din Basarabia si ar „avea efecte inverse": ar „indeparta lumea de la ideea Unirii" (fragmente din articolul „Killerii redes¬teptarii nationale" semnat de N. Dabija, L.A. din 15.04.2004). Res¬ping acuzatiile potrivit carora ideile unionismului romanesc, rostite sus si tare, ar insemna „antiromanism", iar cei care le rostesc, le incurajeaza, le aproba si le simpatizeaza ar fi niste „tipalai", niste „frontisti", niste „nimeni" care „lupta impotriva celor care pledeaza pentru unirea cu Tara" pe ascuns; resping pseudoconceptia potrivit careia oamenii cu viziuni unioniste, basarabeni deschisi la minte si la vorba ar fi un fel de paria ai societatii moldovene si asa mai de¬parte. Le resping pentru ca in spatele lor se ascund scopuri tainice, crime grave, vicii reprobabile si smecherii politice. Pentru ca ele distrag lumea de la problemele adevarate ale Basarabiei postsovie-tice. Pentru ca asemenea sloganuri politice se afla in totala opozitie cu moralitatea, realitatea si normalitatea. Pentru ca lucrurile nu se pot indrepta prin strimbatate. Pentru ca in mintile multora dintre moldovenii basrabeni asemenea idei se pot transforma in repulsie fata de poporul roman.