
Stimati colegi, onorata asistenta, De mai bine de doi ani a functionat comisia instituita prin Decretul Presedintelui, ce urma sa elaboreze Conceptia Securitatii Nationale. Astazi dezbatem proiectul acestei Conceptii si, dupa o lecturare atenta, eu ma intreb ce a facut in acest rastimp comisia in cauza? Raspunsul este la suprafata: un document incropit in graba, care nu tine cont nici de interesele nationale ale Republicii Moldova, nici de realitatile din regiune. Conceptia este bazata pe o viziune eronata a Partidului Comunistilor, care declara neutralitatea permanenta drept piatra de temelie a documentului in cauza. Sa nu uitam ca Articolul 11 din Constitutie a fost scris pentru a evita transformarea Armatei a 14-cea intr-o baza militara, deci a reprezentat un raspuns la o provocare din afara si nicidecum rezultatul unui consens civil, bazat pe o traditie istorica. Voi adauga, ca articolul 11 nu a rezolvat problema evacuarii trupelor straine si nici nu poate garanta ca ne vom elibera de unitatile armate ale Federatiei Ruse, stationate ilegal pe teritoriul Republicii Moldova. In aceiasi ordine de idei, vreau sa remarc ca proiectul Conceptiei Securitatii Nationale nu a fost consultat cu nici un partid de opozitie sau cu societatea civila. Daca gresesc cumva, rog sa mi se ofere exemplele de contributie din partea acestora. Altfel, il descriu asa cum este – un document exclusivist, care nu are girul legitimitatii ce poate fi obtinut prin consultari ample, nepartizane. Modul cum a fost introdus pe ordinea de zi a sedintei de astazi a Parlamentului confirma o data in plus ca nu s-a dorit o dezbatere autentica si pertinenta a proiectului Conceptiei. Acum sa trecem nemijlocit la continutul documentului. Asa-numita neutralitate, care, la ora actuala este utilizata de guvernare ca virf de lance in politica externa a Republicii Moldova, vine in contradictie flagranta cu procesul de integrare europeana. Reamintim tuturor ca Politica Europeana de Aparare si Securitate este in plina dezvoltare si, ca un potential stat-membru al UE, Moldova va fi nevoita intr-un viitor anume sa puna in aplicare aceasta Politica. Aici Partidul Comunistilor trebuie sa decida ce alege sa implementeze: neutralitatea sau integrarea europeana. Paragraful „Conflictul transnistrean” ar fi necesar sa fie redactat pentru a scoate in evidenta originea trupelor paramilitare care au fost constituite, stim cu totii, cu asistenta directa a Armatei a 14-cea a Federatiei Ruse. Nici despre Armata rusa propriu-zisa nu se spune mare lucru, desi aceasta continua sa se afle ilegal pe teritoriul Moldovei timp de 16 ani, violind dreptul international si ignorind deciziile organismelor internationale.I-as sfatui, de asemenea, pe legiuitorii nostri sa se abtina de la pronosticuri apocaliptice privind coliziunile sociale, deoarece cetatenii moldoveni, indiferent de originea etnica, au demonstrat pe parcursul acestor ani ca sunt suficient de intelepti pentru a nu se lasa manipularilor de acest fel. O asemenea stipulare este pur si simplu jignitoare la adresa cetatenilor moldoveni.O problema importanta este si cea a securitatii alimentare, care nu este mentionata in Conceptie. Poate pentru clasa guvernantilor ea nu este o prioritate, insa cresterea preturilor la alimente si cataclismele naturale ar putea schimba optica lor. O alta amenintare la securitatea nationala este exodul masiv al populatiei din tara, la care documentul nu face nici o referire. Paragraful cu privire la „Procesul de integrare in UE” ar putea cuprinde o stipulare referitoare la semnarea Conventiei privind micul trafic la frontiera si gestionarea eficienta a oportunitatilor care deriva din acest instrument, consolidind securitatea intre doua state, Moldova si Romania, dar si securitatea economica a peste un milion de cetateni. In privinta cooperarii cu NATO, enuntul privind neaderarea la Blocul Nord-Atlantic nu este argumentat in nici un fel si, se pare, vine in contradictie directa cu obiectivele Conceptiei. Din fericire, aderarea la NATO nu tine de competenta autorilor Conceptiei, promovata de actuala guvernare. Asupra originii neutralitatii m-am exprimat deja, iar aderarea o poate decide doar poporul Republicii Moldova.Ar fi mai multe de spus vizavi de Conceptia in cauza. Inteleg, de asemenea, ca va urma si Strategia Securitatii Nationale si alte documente importante. Insa pentru a nu diminua din semnificatia efortului legislativ, indemn guvernarea sa desfasoare consultari autentice pe marginea proiectelor in cauza. In caz contrar, sa nu constatam ca avem conceptii si strategii, care nu reflecta realitatile Republicii Moldova si nu pot sta la baza unui viitor pe care il merita poporul nostru.http://www.unimedia.md/index.php?mod=puser&hmod=newsbyid&id=5678