Marca, mai tare decat pretul telefonului
Pana in 2010, mai mult de trei miliarde de pamanteni vor utiliza telefonia mobila Marca, apoi calitatea terminalului mobil si a serviciului de retea sunt factorii determinanti ce impulsioneaza pietele in curs de dezvoltare, arata un studiu efectuat in piete cu ritm accelerat de dezvoltare. Tarile din America Latina, Asia de Sud-Est, Africa si Orientul Mijlociu, precum si cele din centrul si estul Europei se numara printre noile piete cu cel mai accelerat ritm de dezvoltare in ceea ce priveste serviciile mobile. Un studiu de piata, realizat de catre compania independenta de studii de piata Synovate, in perioada septembrie-noiembrie 2004, analizeaza in profunzime ceea ce se intampla pe aceste piete dupa lansarea serviciilor mobile. Rezultatele studiului au indicat faptul ca marca, iar apoi calitatea terminalului si a serviciului de retea sunt factorii determinanti ce impulsioneaza pietele in curs de dezvoltare si depasesc uneori in importanta factorii legati de costuri, la care ne-am fi asteptat pentru aceste zone. Au fost intervievate peste opt mii de persoane din mediul urban, printre acestea numarandu-se si utilizatorii si non-utilizatorii de telefoane mobile. Studiul realizat pe segmentul utilizatorilor de telefoane mobile de pe aceste noi piete in curs de dezvoltare arata cum operatorii locali isi construiesc pozitii solide bazate pe gradul ridicat de satisfactie din partea utilizatorului. Astfel, conform studiului, in medie 86% din cei intervievati se declara multumiti de serviciile operatorilor. In tari ca India si Indonezia, gradul de satisfactie a utilizatorilor este chiar mai mare, ajungand la 90, respectiv 91%. Aceste cifre sunt destul de importante avand in vedere ca o treime dintre cei intervievati declara ca au folosit un alt operator inainte. Factorii care ii determina pe utilizatori sa aleaga un operator in detrimentul altuia nu se reduc la planurile tarifare care propun preturi scazute. Studiul subliniaza ca, la nivelul tuturor pietelor pe care s-a realizat sondajul, calitatea receptiei este principalul factor in functie de care se opteaza pentru un operator sau altul. Pentru alegerea operatorului, principalul motiv invocat este calitatea semnalului oferit de retea (48%), al doilea factor fiind un plan tarifar cu preturi scazute (cu 41%). In cazul Indoneziei, calitatea semnalului a fost invocata de peste 70% din cei intervievati. Cei care au trecut de la un operator la altul au invocat ca motiv principal pretul (44%), acesta fiind urmat de calitatea semnalului (32%). Utilizarea telefoanelor a devenit foarte sofisticata; aceste piete au potential pentru servicii si produse avansate. Persoanele intervievate au indicat marca terminalului ca principal factor de luat in considerare in alegerea telefonului. In medie, 46% din cei intervievati au exprimat aceasta opinie fara a li se sugera ca varianta de raspuns; la nivelul grupei de varsta 16-24 de ani, acest procentaj este chiar mai mare, ajungand la 52%. In India, procentajul este de 64%. Pe langa marca, factorii de care se tine cont in alegerea unui telefon sunt calitatea si rezistenta terminalului, urmati de pretul si designul acestuia. Pe noile piete in curs de dezvoltare, functiile voce sunt percepute ca aplicatie-cheie. Studiul confirma importanta acestora pentru utilizatorii existenti. Aproape jumatate dintre cei intervievati au declarat ca se asteapta sa efectueze mai multe apeluri vocale in viitor. In India, proportia acestora se apropie de 60%. Pretul terminalelor reprezinta un factor important atat pentru cei care utilizeaza, cat si pentru cei care nu utilizeaza telefoane mobile, fapt confirmat de studiu. De exemplu, cei care nu au avut niciodata un telefon mobil au fost intrebati care a fost cauza acestui fapt: 49% au declarat ca nu si-au putut permite un telefon, in comparatie cu 30%, care au spus ca nu li s-a parut necesar. Pretul in sine are o influenta mai mica decat s-ar fi crezut, dar modul in care este perceput pretul ramane principala piedica in calea achizitionarii unui telefon mobil. Atat cei care utilizeaza, cat si cei care nu utilizeaza telefoane mobile percep, in general, preturile ca fiind mai mari decat sunt in realitate. Serviciile pentru date iau avant Studiul indica faptul ca serviciile pentru date incep sa ia amploare, unul din cinci utilizatori intervievati declarand ca a folosit un astfel de serviciu in ultima luna. Cu toate acestea, exista cateva diferente interesante la nivel national. Rusii prefera prognoza meteo, indienii sunt pasionati de sport, 82% din utilizatorii de continut accesand stirile sportive. Indonezienii prefera divertismentul si jocurile (63%), iar argentinienii isi folosesc telefoanele mobile pentru a citi principalele titluri ale zilei (58%). Alegerea operatorului de telefonie mobila In Indonezia, calitatea semnalului a fost invocata de peste 70%. De altfel, tot calitatea semnalului este un motiv de trecere de la un operator la altul, pentru 32% din intervievati. Stiri LG se implica in telefonia 3G LG Electronics a intrat pe piata europeana a telefoanelor mobile WCDMA in primul trimestru 2005. Conform unui raport privind piata europeana a telefoanelor mobile in aceasta perioada, realizat de agentia de cercetare a pietei, International Data Corporation, LG Electronics a vandut un milion de telefoane mobile WCDMA, ocupand prima pozite, cu o cota de 25,5 %. Anul trecut, piata europeana a WCDMA a atins 8,1 milioane de unitati, insa se asteapta o crestere de pana la 22 de milioane. Asadar, aceasta se constituie in cea mai mare piata a telefoanelor mobile WCDMA. Anul trecut, LG Electronics a dezvoltat parteneriate cu trei dintre principalii operatori de servicii 3G, printre care Hutchison, Orange in Franta si Telefonica in Spania. Crinsoft achizitionat de Axway Axway (parte a Sopra Group) a achizitionat Crinsoft, ca prim pas in dezvoltarea in Europa de Est. Pierre Audoin Consultants (PAC) considera aceasta achizitie un semn de incredere al unui mare grup european in oportunitatile oferite de Romania in domeniul IT. Cu peste 20 de ani de experienta si peste 5000 de clienti la nivel mondial, Axway face parte din elita mondiala in dezvoltarea si implementarea solutiilor EAI (Enterprise Application Integration). Crinsoft a fost creata in 1993 de catre Philippe Roussel si s-a specializat in dezvoltarea de soft pentru clienti din Europa, in special din Franta. Cu peste 50 de specialisti cu experienta in dezvoltarea de aplicatii software la standarde europene, Crinsoft a reprezentat cea mai potrivita alegere pentru Axway in strategia de a demara activitatea in Europa de Est. PAC considera ca prezenta filialei Axway in Romania si ambitiile de dezvoltare accelerata a echipei in vederea crearii unui pol de competente regional, reprezinta un semn foarte important pentru dezvoltarea industriei de soft si servicii informatice din Romania.