1045

Programul guvernamental „O rabla pentru 30 milioane“ e un bluf

Prin modificarea brusca a conditiilor sale de aplicare, Programul „rabla”, de stimulare a innoirii parcului auto, s-a transformat intr-o bataie de joc la adresa cetatenilor. Practic, la ghiseele de inmatriculari auto, de cateva saptamani nu se mai poate lucra. Sute de oameni se calca in picioare la cozi interminabile. Pentru a putea intra in posesia documentelor necesare radierii autoturismelor vechi si a cecului de 30 de milioane de lei, multi posesori de masini se asaza la rand cu sotia, soacra, nepotii, doar, doar vor ajunge in fata operatorului de la calculator. Si asa, sansele de reusita sunt insa minime si atunci a doua zi calvarul incepe de la capat. In prima faza, lucrurile pareau simple. Ordonanta de urgenta prevedea limpede ca pot fi predate la centrele specializate autoturismele uzate, prin aceasta intelegandu-se acele masini care au o vechime mai mare sau egala cu 12 ani si care se afla in stare de functionare. Legea nr. 72/7 aprilie 2005 modifica insa aceasta prevedere tehnica si corecta cu una administrativa, birocratica, precizand ca prin autoturism uzat se intelege orice autoturism inmatriculat in Romania, avand o vechime mai mare sau egala cu 12 ani de la data primei inmatriculari. Cand se refera la vechime, legea are in vedere nu autoturismul in ansamblul sau, ci caroseria, motorul, transmisia, trenul de rulare, sasiul, precum si echipamentele electronice de gestionare a functiilor vehiculului. Din acest moment a inceput nebunia. Pentru a stabili vechimea in raport cu anul de fabricatie, procedura este simpla. In cartea de identitate a vehiculului CIV - eliberata de RAR - este specificat acest lucru. Data primei inmatriculari nu a reprezentat insa un reper necesar incadrarii vehiculelor in normele legale pentru omologare si punere in circulatie. In plus, acum 12 ani nu exista un sistem informational, bine pus la punct, care sa permita obtinerea unor astfel de date. In aceste conditii, trebuie consultate arhive, lucru care inseamna consum de timp, cheltuieli suplimentare, nervi. Si numai bine, dupa ce a platit 20 de milioane de lei, taxe pentru a obtine 30 de milioane, dupa 4-5 zile de alergatura si stat la cozi, cetateanul ajunge in sfarsit la un dealer, pentru a cumpara masina noua, dar aici i se spune ca stocul alocat s-a terminat. Mai grav, in unele situatii, cei care nu au cunoscut noile prevederi legale si-au radiat masina, predand cartea de identitate, certificatul de inmatriculare, si-au casat masina cu acte in regula si acum sunt pusi sa dovedeasca data primei inmatriculari. Cetatenii bat drumurile intre Serviciul de Inmatriculari si Registrul Auto Roman, dar si acolo sunt intampinati cu ridicari din umeri. Nimeni nu mai poate reconstitui informatiile solicitate. Iar asta in timp ce Guvernul indeamna populatia, prin spoturi publicitare, sa predea la REMAT autoturismele uzate. Dar brambureala nu se opreste aici. Daca in Ordonanta de Urgenta nr. 99/10 noiembrie 2004 se preciza ca orice persoana fizica, cu domiciliul sau resedinta in Romania, care detine in proprietate un autoturism uzat il poate preda la casare, in Legea 72 din aprilie 2005 textul a fost modificat in sensul ca doar persoana care detine un autoturism uzat inmatriculat pe numele sau poate beneficia de cele 30 de milioane de lei despagubire. Abrogandu-se si prevederea potrivit careia certificatele REMAT pot fi transmise rudelor de gradul I sau pot urma reglementarile specifice succesiunilor, se ajunge la situatia in care sotia sau copiii unor persoane decedate, alti mostenitori legali sa nu aiba acces la program si sa ramana cu harbul in fata portii. In urma unei inventarieri sumare s-a ajuns la concluzia ca cel putin 400.000 de masini din parcul national auto ar trebui casate. Guvernul a alocat bani insa doar pentru 15.000 de vehicule. Din acestea, aproape 8.100 sunt Dacia-Logan. Au fost insa judete unde in 3-4 zile stocul repartizat s-a epuizat. Cetatenilor le ramane acum doar solutia achizitionarii unei masini scumpe. Dar cati isi pot permite sa dea 12-15 mii de euro pe o masina, cand ei au primit doar 30 de milioane de lei? Daca Guvernul dorea sa propuna cu adevarat un program coerent si eficient in ce priveste innoirea parcului auto, atunci nu trebuia sa limiteze cota de autoturisme noi la doar 15.000 de bucati. Statul oricum castiga finantand acest program. Sa ne gandim ca numai TVA-ul pentru un Logan de 8.000 de euro este de 1.370 euro, suma ce intra la buget. Cel care-si cumpara o masina noua are de platit o serie de taxe, impozite. In concluzie, actiunea ar fi trebuit incurajata, nu blocata, printr-o birocratizare excesiva si creare a unor portite prin care cetateanul este lasat la mana unui dealer auto sau a achizitorilor de fier vechi de la REMAT.
0