559

Desi zapada s-a topit demult, abia acum pe strazile din capitala a inceput sa fie aplicat marcajul

Rasar linii albe proaspat conturate pe strazile capitalei. A inceput sa fie aplicat marcajul rutier. Drumarii spun ca au asteptat ca vremea sa tina cu ei, ca sa se apuce de lucru. Este folosita vopseaua simpla care nu rezista mai mult de 5 luni. Pe strazile proaspat reparate ar putea fi aplicat un amestec material mai rezistent, care insa este insa si mai scump.

Gheorghe Stegarescu a avut astazi o zi ca o lunga lectie de geometrie. Caiet i-a fost carosabilul pe care a tot desenat linii.

Gheorghe STEGARESCU, DRUMAR: “-Trebuie sa fiti atenti sa nu gresiti linia? - Ne straduim, drumul oleaca e cocolos si te mai duce un pic. - Nu umblati cu rigla, centimetrul? - Nu iata la ochi, ne luam dupa cel vechi.”

Colegii il supravegheau de parca ar fi urmat sa ii puna nota.

“Iata ne uitam la grosime, la sarici, la bile. - Si asa intreaga zi? - Da, da, cand trebuie insemnam, cand nu, asa ne uitam.”

Astazi s-a muncit pe bulevardul Dacia. Deja de cateva zile drumarii deseneaza linii pe strazile de la Botanica dupa care vor ajunge si in alte sectoare. Soferii spun ca au asteptat cam mult si se plang pe calitatea vopselei.

“Uitati cum este marcajul. Nici nu stii unde sa te opresti.”

“Pe opatca, primerno stim pe unde sa mergem.”

“Stefan cel mare de exemplu, un an si nu este marcaj.”

“Chiar si marcajul pus proaspat acum peste 2-3 luni practic nu se vede aproape nimic.”

“Drumurile mai bine le-ar face, decât să pună aceste linii. - De ce? - Noi doar nu mergem după linii, ci după drum. Marcajul este pentru poliţie.“

Autoritatile recunosc ca marcajul aplicat astazi nu va tine mai mult de 5 luni, insa este o solutie mai ieftina. Pe strazile recent renovate au de gand sa foloseasca o vopsea, care potrivit expertilor ar trebui sa reziste mai bine de 4 ani.

Stas GHILETCHI, EXPERT, INSTITUTUL PENTRU REFORME SI POLITICI PUBLICE: “Poate fi aplicat si la zero grade si la 5 grade ceea ce constituie un avantaj pentru conditiile meteo din R.M./E ft rezisent la trafic intens si la conditii climaterice nefavorabile si e rezistent la materialul antiderapt si la autovehiculelor de deszapezire. “

Amestecul este si de 26 ori mai scump. Costurile au fost evaluate de Institutul pentru politici si reforme europene, care au venit cu metode alternative. Intreprinderea Exdrupo are doar 9 milioane de lei pentru a trasa linii albe.

Pentru a aplica solutia rezistenta, trebuie sa gaseasca noi surse de finantare. Amestecul ar putea fi folosit pentru a marca bulevardul Stefan cel Mare, Negruzzi, dar si strazile Vasile Alecsandri, Mihai Viteazul, Alecu Russo si Vadul lui Voda.

protv.md

0