999

Serviciile de livrare a Poștei Moldovei sau cum nu mai primești nimic

Tot mai mulți oameni se plâng din cauza serviciilor de livrare prestate de Poșta Moldovei. Coletele pe care trebuia să le primească, nu mai ajung la ei nici peste luni bune de așteptare. Sau cadoul expediat de peste hotare a ajuns defectat. Pe de o parte, responsabilii de la Poșta Moldovei spun că se mai întâmplă asemenea cazuri, dar fiecare colet este tratat individual. Pe altă parte, experții economici cred că asta se întâmplă din cauza managementului dubios al întreprinderii și lipsei responsabilității.

Alexandru este un tânăr din Chișinău care cumpără lucrurile necesare din internet, de la companiile străine și de încredere. I se întâmplă deseori ca bunurile procurate să nu mai ajungă pe mâna lui – așa a fost când a cumpărat ceva din Marea Britanie, totuși, compania i-a întors banii. 
„Am mai făcut comandă de un colet din Germania încă la mijlocul lunii ianuarie, pe care nici astăzi nu l-am primit. Expeditorii îmi scriu că demult coletul a fost trimis și urmează să fie preluat de Poșta Moldovei. Dar nu se întâmplă. Deja e martie și nimic nu este clar. Recent, tot expeditorul m-a anunțat că dacă nu primesc coletul într-o săptămână, atunci îmi returnează banii și mi-a explicat că se întâmplă că, în general, sunt probleme cu livrarea în Moldova. Dar cei de la Poșta Moldovei presupun că pachetul ar putea fi pierdut, sau se află într-o țară de tranzit cum este România sau Turcia”, a povestit Alexandru.

Întreprindere cu management dubios și fără responsabilitate

Gheorghe Costandachi, expert economic, conferențiar, cercetător, spune că a simțit pe propria piele problema livrării coletelor. „Eu, personal, dar și mulți cetățeni ai R. Moldova, ori străini, mi-au povestit despre serviciile poștale prestate de Poșta Moldovei că sunt de o calitate inferioară. Una din cele mai mari probleme ale lor este livrarea. Dacă dintr-o țară până în R. Moldova, lucrurile ajung, în medie, de la trei-patru zile până la cinci-șapte zile, atunci când ele se află în țara noastră, coletele ajung de la cinci zile până la câteva săptămâni de la oficiul poștal până la adresat. Tot atât durează și livrarea în interiorul țării. De exemplu, dacă te pornești la Edineț pe jos, ajungi în două zile, dar dacă expediezi coletul, el ajunge în două săptămâni. Mai mult, nimeni nu răspunde de pachetele poștale livrate din alte țări și se pierd”, spune expertul.

Specialistul mai povestește că niciodată nu primește pachetele acasă, chiar dacă în costul livrării include transportarea lor direct acasă și nu la oficiul poștal. „Ei se prefac că vin acasă și îți aduc lucrurile, dar în realitate lasă în poștă niște bilețele. Aceasta este o încălcare a tuturor normelor și a regimului de livrare, fiindcă în costul de livrare a pachetelor poștale sunt incluse costurile de transport și înmânare adresatului. Eu fiind în niște relații de afaceri cu niște întreprinderi din afara țării, de fiecare dată așa pățesc. Și de câte ori mă adresez sau scriu demersuri, nu primesc niciun răspuns și plus la aceasta se adresează brutal, cu o agresiune neimaginabilă clienților lor”, povestește Gheorghe Costandachi despre experiența lui.

Expertul economic consideră că o cauză a calității inferioare a serviciilor prestate de Poșta Moldovei sunt managementul dubios și lipsa de iresponsabilitate. „Pe de o parte, tot ce ține de instituțiile de stat, s-a demonstrat că în Republica Moldova managementul este foarte dubios și nu există nicio responsabilitate. Managementul respectiv se formează din lipsa mecanismelor și instrumentelor sistemului de responsabilizare a conducerii acestei întreprinderi. În prezent, nu există niciun regulament de responsabilizare, nu există lege prin care să fie stipulat cum să fie tratat și cum să funcționeze aceste servicii poștale în Republica Moldova. Mai mult, asta se întâmplă pentru că Poșta Moldovei, întreprindere ce aparține statului deține monopolul, dar neoficial, indirect. De fapt, statul nu trebuie să facă concurență altor agenți privați. Statul, prin instrumentele și pârghiile pe care le are trebuie să creeze politici economice adecvate de formare a mediului de afaceri. Iar această întreprindere face parte din mediul de afaceri care, în principiu, dictează piața din R. Moldova. Mai mult, ea încă funcționează după modul și normele sovietice, prin urmare, ar trebui reorganizată”, concluzionează Gheorghe Costandachi pentru ziarul TIMPUL.

Cum se apără responsabilii de la Poșta Moldovei

Elena Ganciucova, specialist în comunicare la „Poșta Moldovei” spune că, per general, fiecare colet, fiecare situație se tratează în parte. „Există anumite proceduri și conform lor, se scriu avize pentru pachete. Omul, cu avizul acesta, trebuie să se prezinte la oficiul poștal și așa mai departe. Primul aviz se pune în lădița poștală. Dar mai sunt cazuri când se mai joacă copiii și îl scot din căsuța poștală. Respectiv, omul nu mai primește avizul”, explică responsabila de la Serviciul Comunicare cu Mass-Media, promițând că va reveni cu o poziție oficială.

„Poşta Moldovei” este o întreprindere de stat și a fost fondată la 1 aprilie 1993. Este operator naţional care prestează servicii poştale reprezentat de către Ministerul Tehnologiei Informaţiei şi Comunicaţiilor. Printre serviciile care le prestează instituția se numără cele poștale (poșta de scrisori, colete poștale, curier rapid și trimiteri EMS), financiare (transferuri de bani, plata pensiilor, încasare de plăți și altele), emitere mărci personalizate, publicitate indoor, reîncărcarea imediată a conturilor unor operatori de telefonie mobilă autohtoni, comercializarea plicurilor, produselor filatelice.

timpul.md

0