4363

Ping-pong de miliarde la Aeroportul Internațional Chișinău! Unde ajung banii

bani, aeroport
Este cunoscut faptul că fiecare din noi achită câte 9 euro suplimentar pentru fiecare bilet de călătorie cu avionul, o taxă aeroportuară despre care Centrul Național Anticorupție dă alarma că este percepută ilegal.

Taxa este considerată drept una ilegală deoarece nu mai este valabilă. Și asta deoarece, acest tarif a fost introdus în 2009, după ce Aeroportul Internațional Chișinău a primit două credite de la Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) și Banca Europeană de Investiții (BEI) pentru modernizarea infrastructurii Aeroportului.

Chiar dacă creditul a fost returnat, taxa de modernizare a fost păstrată și inclusă abuziv în contractul de concesiune a Aeroportului.

Cel mai grav este că Guvernul evită să anuleze această taxă. În concluzie, am putea spune că Guvernul este de partea „Avia Invest”, administrată de actualul primar de Orhei, Ilan Șor, și nu de cea a cetățenilor.

Într-o investigație a Ziarului Național se arată că în 2014, numai din colectarea acestei taxe, „Avia Invest” a obținut un profit de 140 de milioane de lei.

Dacă fluxul de pasageri va rămâne neschimbat în următoarea jumătate de veac, până în 2062, taxa, despre care CNA atenționează că este percepută ilegal, îi va aduce companiei venituri de peste 6,8 miliarde de lei, cu 1,6 miliarde de lei mai mult decât suma pe care „Avia Invest” ar trebui să o investească în AIC.

În aceeași investigație se menționează că administrația anterioară a Aeroportului a falsificat mai multe rapoarte oficiale, prezentând instituția drept una păguboasă, doar ca aceasta să ajungă pe mâna „Avia Invest”.  Și asta se întâmpla în 2013, iar director al Aeroportului era Petru Jardan, actualul administrator al „Avia Invest”.

Donații pentru hotelul „Nobil”

Veniturile impresionante obținute de „Avia Invest” i-au permis acesteia să facă donații generoase, de peste 11 milioane de lei. Beneficiarii sunt, în mare parte, instituții apropiate lui Ilan Șor. În lista companiilor care au beneficiat de donații din partea cesionarului Aeroportului se regăsește SRL „Nobil-Club”, companie legată de numele ex-prim-vicepreședintelui Partidului Democrat, Vlad Plahotniuc.

Oficial, compania este fondată de Otiv Prime Hospitality B.V., un off-shore care este proprietar și al hotelului „Codru” din Chișinău, dar și al cunoscutului club de noapte „Drive”.

Administrator al firmei „Nobil-Club” este Teodor Bârsă, tot el director general al hotelului „Nobil” din Chișinău.

Firma a beneficiat de o donație în valoare de 71,2 mii de lei din partea „Avia Invest”.

Bârsă neagă faptul că firma pe care o administrează ar fi primit vreodată donații de la „Avia Invest”. „E absurd. Noi nu suntem un orfelinat ca să primim donații. E adevărat că am prestat servicii hoteliere pentru „Avia Invest”. Probabil, ei le-au trecut la capitolul „cheltuieli de reprezentanță”, care includ și sponsorizări”, ne-a spus administratorul „Nobil-Club”.

Și administratorul „Avia Invest”, Petru Jardan, neagă că ar fi sponsorizat compania „Nobil-Club”.
ilan shor, chisinau

Pe cine mai sponsorizează „Avia Invest”?

De ajutoare financiare din partea „Avia Invest” s-au mai învrednicit și Mănăstirea „Nașterea Maicii Domnului” din s. Curchi, raionul Orhei (500 de mii de lei), Asociația Presei Sportive (264,4 mii de lei), Asociația Obștească „Lăutar” (107,3 mii de lei), condusă de interpretul Pavel Parfeni, dar și Sindicatul lucrătorilor transportului aerian (200 de mii de lei).

În paralel, și AIC a făcut în ultimii ani câteva donații pentru Federația de Tenis a Moldovei (17 mii de lei), condusă de Marina Tauber, al cărei nume figurează în raportul „Kroll” privind furtul din sistemul bancar moldovenesc. Tenismana este acuzată că ar fi procurat un pachet de acțiuni la „Unibank”, gestionat ulterior de Ilan Șor, folosind în acest sens un împrumut bancar dubios.
chisinau, bani

Concesionarea „naște” monopoluri

Altă ilegalitate care îi este imputată „Avia Invest” este că, la scurt timp după ce a primit în concesiune AIC, aceasta a început să blocheze accesul unor companii la infrastructura aeroportuară, cu intenția de a monopoliza unele sectoare. Primele au ajuns sub lovitură serviciile de handling (deservire a aeronavelor la sol – n.r.). În aprilie 2014, a fost privatizată întreprinderea de stat „Aeroport Handling”. Aceasta a ajuns în proprietatea „Air Clasica”, care face parte din holdingul lui Șor.

Pe 10 septembrie curent, Consiliul Concurenței (CC) a anunțat despre aplicarea unei amenzi de cinci milioane de lei companiei „Avia Invest” pentru „abuz de poziție dominantă” comis față de întreprinderea „MGH GroundHandling” (MGH).

„Avia Invest” a cerut rezilierea contractelor de locațiune pentru spațiile închiriate la Aeroport de către MGH, motivând că încep lucrările de modernizare. Compania a cerut alte spații pentru a-și putea desfășura activitatea, dar solicitarea a fost neglijată. MGH s-a plâns de acest abuz la CC, dar și persoanelor cu funcții de răspundere în stat și ambasadelor României și Uniunii Europene la Chișinău.

unimedia.md

0