1125

Autostrada de un miliard de euro care sa strabata Moldova de la nord la sud

 

Președintele Asociației Băncilor din Moldova, primul guvernator al Băncii Naționale a Moldovei, Leonid Talmaci, propune ca banii muncitorilor migranți să fie atrași ca investiție principală în construcția unei automagistrale.
 
Potrivit agenției ”INFOTAG”, care citează revista ”Bănci şi Finanţe” - Profit, meditând asupra faptului cum cetățenii Republicii Moldova ar putea fi aduși acasă, Talmaci a ajuns la ideea ca muncitorii migranți ar trebui să înființeze o societate pe acțiuni care să se ocupe de construcția unei automagistrale din sudul până în nordul republicii.
 
”Pentru construcția automagistralei de mare viteză cu lungimea de 450 km va fi nevoie de investiții de 1 mld. euro. Participanți la un proiect de asemenea proporții vor deveni Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare și Banca Europeană de Investiții (BEI). Pe lângă aportul la capitalul social al companiei nou-create, acestea vor credita automagistrala, înțelegând eficiența economică și importanța acesteia pentru țară”, a relatat pentru publicație Talmaci.
 
Fostul guvernator a propus ca sub automagistrală să fie construit un apeduct care să pompeze apa de la nord din Prut și Nistru, și ca apa să ajungă, în cursul ei, până la sud.
 
În paralel, de-a lungul automagistralei la o distanță de 40-50 km ar trebui dezvoltate plantații agricole care, în condițiile unei irigări garantate ieftine, vor oferi recolte record. Branșamentul de apă ar trebui să funcționeze după principiul reversului, pentru ca apa, în caz de necesitate, să poată fi pompată din Dunăre la sud, umplând conducta, dacă va fi deficit de apă în centru. Secțiunea largă a conductei va aproviziona populația cu apă potabilă”, a precizat Talmaci.
 
În opinia sa, ar fi rațional ca sub automagistrală să fie montat din start un cablu electric, pentru o ulterioară lansare a unei linii de cale ferată de standard european. ”În funcție de capitalul companiei, automagistrala în construcție, linia de cale ferată îngustă ar putea deveni o a doua tranșă a proiectului de infrastructură al viitorului Moldovei”, a opinat bancherul.
 
Întrebat de ce este nevoie pentru lansarea unui astfel de proiect, Leonid Talmaci a răspuns: ”De adoptarea unei legi constituționale în care amendamentele să fie operate cu voturile ale două treimi dintre deputați – 68. Aceasta va apăra compania ai cărei acționari vor fi în mod prioritar cetățenii Republicii Moldova care muncesc peste hotare”.
 
Autorul ideii de construcție a automagistralei susține că, dacă acționarii companiei vor dori, proiectul poate obține garanții internaționale de la structuri financiare cu autoritate: BERD, BEI și Banca Mondială.
 
O asemenea lege ar trebui să instituie obligatoriu facilități fiscale pe termen de cinci ani pentru investitorii străini. Iar toate celelalte - de la tariful de călătorie pe automagistrală și până la alegerea Consiliului de Administrație al companiei – vor fi decise de acționari”, consideră Talmaci.
 
În viziunea sa, automagistrala va oferi Republicii Moldova o dezvoltare a infrastructurii, posibilitatea de ieșire în vest, prin România, spre Ungaria, pentru a se ”lega” bine de Europa. ”O legătură europeană” nu mai puțin reușită va fi și o magistrală feroviară de mare viteză”, afirmă Talmaci.
 
Întrebat cine ar fi dispus să realizeze un astfel de proiect, Leonid Talmaci a răspuns: ”Asemenea persoane se vor găsi, vor construi automagistrala neapărat și vor spune ”Mulțumesc” pentru această idee”.
 
În afară de beneficiile economice și sociale ale proiectului, în măsură să întoarcă în patrie zeci de mii de cetățeni, este importantă și puterea de atracție internațională pe care Moldova o va avea, realizând acest proiect de mare anvergură.
 
Nu mai puțin ademenitoare este și perspectiva acționarilor companiei, care va construi automagistrala. Or, ei se vor putea îmbogăți în sensul bun al acestui cuvânt, datorită profitului pe care îl vor aduce și automagistrala, și apeductul, și linia de cale ferată de mare viteză”, a conchis Leonid Talmaci.


0