1318

Un pod numit dorință, între Leova și Vaslui

Locuitorii raionului Leova speră că în timpul vizitei de astăzi a preşedintelui României, Traian Băsescu la Chişinău, se va discuta şi despre reconstrucţia podului peste Prut, Leova-Bumbăta.



1 /2.


Autorităţile locale din cele două ţări, interesate de inaugurarea acestui punct de trecere a frontierei, susţin că soarta proiectului va fi decisă după Summitul de la Vilnius, dacă va fi semnat Acordul de asociere Republica Moldova – Uniunea Europeană. Cei mai optimişti speră că lucrările vor demara în vara anului viitor.
Avantajele reconstrucţiei podului
Deschiderea unui punct de trecere a frontierei la Leova ar facilita accesul direct către România ceea ce ar duce indiscutabil la dezvoltarea economică a raioanelor din sud şi ar stimula turismul. În prezent, ca să ajungă în România, moldovenii din raioanele Leova, Cantemir, Cimişlia sunt nevoiţi să parcurgă peste 100 de kilometri până la vama Giurgiuleşti. Efrosinia Greţu, preşedinta raionului Leova, a vorbit despre importanţa construcţiei podului la Forumul economic transfrontalier al Euroregiunii Siret-Prut- Nistru, care a avut loc recent la Iaşi. Ideea a fost susţinută de Mircea Cozma, preşedintele Consiliului Judeţean Prahova. Acesta a menţionat că podul Leova-Bumbăta trebuie să devină o prioritate a regiunii de dezvoltare Sud- Muntenia.
Guvernul României a lansat trei proiecte pentru cooperarea la frontiera de est, punctul de trecere Leova-Bumbăta este una din priorităţi, în afară de construcţia traseului Iaşi-Ungheni, interconectarea reţelei de gaze a României cu cea a R. Moldova şi a sistemelor energetice din cele două ţări.
Valoarea sentimentală a proiectului
Despre reconstrucţia podului se discută de aproape 10 ani. Primul studiu de prefezabilitate a fost făcut în anul 2004. Acum acesta trebuie însă refăcut. “Pentru reconstrucţie near trebui circa opt milioane de euro. De la instituţiile europene putem obţine prin proiecte cel mult 800.000 de euro. În 2014 vom înainta acest proiect către UE. Mai întâi avem însă nevoie de consimţământul şi susţinerea financiară a guvernelor celor două state”, a spus preşedinta raionul Leova.
Între cele două maluri ale Prutului va trebui construit un pod de 198 de metri. “Vă daţi seama ce distanţă mică ne desparte”, a întrebat retoric Efrosinia Greţu. Agenţii economici din Leova, unul din cele mai sărace raioane din R. Moldova speră că datorită acestui punct de trecere a frontierei vor avea posibilitatea să-şi dezvolte afacerile. “Importanţa acestui nod de trecere a frontierei este crucială din punct de vedere economic. Dar să luăm şi latura emoţională. Am rude peste Prut, la Vaslui.
În jumătate de oră aş putea fi la ei. Să servim o bere împreună şi să ne întoarcem acasă”, a spus Anatol Gumeniţa, unul din cei mai importanţi agenţi economici din Leova. Şi oamenii de rând au speranţe mari. “Ar fi logic ca guvernele celor două state să revină la acordul de mic trafic de frontieră care nu mai e funcţional mai bine de jumătate de an. Astfel, vom avea posibilitatea să ne vindem producţia agricolă peste Prut”, a spus Ion Vatavu, de la Leova.
Distrus în 1944
Până la cel de-al doilea Război Mondial au existat 22 de poduri peste Prut. În prezent au rămas doar cinci, celelalte fiind distruse. Podul Leova-Bumbăta a fost distrus în totalitate în 1944. Reprezentanţii raionului Leova au pus în discuţie reconstrucţia acestuia abia în 2004. Atunci însă guvernarea comunistă nu a considerat proiectul o prioritate şi totul s-a încheiat cu discuţii fără nici un rezultat şi elaborarea studiului de fezabilitate pentru care s-au cheltuit bani fără nici un rost.

 
0