Rusia vrea să corupă Chișinăul sau să-și măsoare puterile cu UE?
Foto: actualitati.md
Oferta rusească privind reducerea prețului la gaze naturale pentru Republica Moldova cu 30% în schimbul revizuirii unor angajamente față de UE a impresionat guvernanții moldoveni, dar și mai mult ar trebui să șocheze oficialii europeni.
Este cunoscut faptul că Rusia are la îndemână intrumentele de “soft power” (dominarea sectorului energetic în relațiile cu cel puțin 8 state UE, și poziție privilegiată pe piața energetică în tot spațiul ex-sovietic), combinate cu rapoarte de forță în relațiile politice cu fostele republici sovietice (conturate într-un spațiu temporal nou începând cu revoluția oranj din Ucraina, perindată de “războaie” în materie de gaze naturale și soldate cu sistarea livrărilor de hidrocarburi către clienții europenii – anii 2004-2009 etc.).
După ce Bruxellul a inițiat o procedură de cercetare a conformării Gazpromului cu cerințele antitrust [1] impuse la nivel european, Moscova încearcă un exercițiu de coerciție pentru a demonstra europenilor că deciziile politice adoptate de autoritățile naționale sunt mai presus decât directivele europene. În acest experiment geo-strategic este folosită Republica Moldova, în locul Ucrainei care a trăit o experiență dureroasă mai mulți ani la rând, fiind discreditată în Europa și ancorată la condiții severe de achiziționare a gazului rusesc (prin contractul semnat în 2009 de fostul premier ucrainean Iulia Timoșenko [2]).
Primo, pentru că Ucraina este deja în relații proaste cu Bruxellul, în special din cauza defectelor vizibile din sistemul juridic și a oprimării sistematice a opoziției, Moscova și-a îndreptat atenția spre Moldova, considerată “liderul” Parteneriatului Estic în implementarea reformelor preluate din modelul european. Totodată, Ucraina nu poate fi folosită în jocul subtil cu UE, deoarece Rusia deja a redus prețul pentru statul ucrainean în schimbul staționării flotei maritime în Crimeea, și totodată, este antrenată în negocieri bilaterale complicate privind modificarea contractului de cumpărare-vânzare a gazelor naturale.
Continuare e AICI
- Denis Cenusa
Oferta rusească privind reducerea prețului la gaze naturale pentru Republica Moldova cu 30% în schimbul revizuirii unor angajamente față de UE a impresionat guvernanții moldoveni, dar și mai mult ar trebui să șocheze oficialii europeni.
Este cunoscut faptul că Rusia are la îndemână intrumentele de “soft power” (dominarea sectorului energetic în relațiile cu cel puțin 8 state UE, și poziție privilegiată pe piața energetică în tot spațiul ex-sovietic), combinate cu rapoarte de forță în relațiile politice cu fostele republici sovietice (conturate într-un spațiu temporal nou începând cu revoluția oranj din Ucraina, perindată de “războaie” în materie de gaze naturale și soldate cu sistarea livrărilor de hidrocarburi către clienții europenii – anii 2004-2009 etc.).
După ce Bruxellul a inițiat o procedură de cercetare a conformării Gazpromului cu cerințele antitrust [1] impuse la nivel european, Moscova încearcă un exercițiu de coerciție pentru a demonstra europenilor că deciziile politice adoptate de autoritățile naționale sunt mai presus decât directivele europene. În acest experiment geo-strategic este folosită Republica Moldova, în locul Ucrainei care a trăit o experiență dureroasă mai mulți ani la rând, fiind discreditată în Europa și ancorată la condiții severe de achiziționare a gazului rusesc (prin contractul semnat în 2009 de fostul premier ucrainean Iulia Timoșenko [2]).
Primo, pentru că Ucraina este deja în relații proaste cu Bruxellul, în special din cauza defectelor vizibile din sistemul juridic și a oprimării sistematice a opoziției, Moscova și-a îndreptat atenția spre Moldova, considerată “liderul” Parteneriatului Estic în implementarea reformelor preluate din modelul european. Totodată, Ucraina nu poate fi folosită în jocul subtil cu UE, deoarece Rusia deja a redus prețul pentru statul ucrainean în schimbul staționării flotei maritime în Crimeea, și totodată, este antrenată în negocieri bilaterale complicate privind modificarea contractului de cumpărare-vânzare a gazelor naturale.
Continuare e AICI
- Denis Cenusa