1031

Unde au dispărut banii din Fondul de Rezervă

 În primele șapte luni ale anului 2012 Guvernul a cheltuit aproape două treimi din Fondul de Rezervă. 
Chiar dacă acești bani sunt destinați pentru gestionarea situațiilor excepționale, imprevizibile și care nu sunt prevăzute în bugetul de stat, mai bine de 20% din ei au fost cheltuiți pentru deplasări, evenimente științifico-culturale și recepții, sau de două ori mai mult decât pentru acoperirea cheltuielilor privind lichidarea consecințelor calamităților naturale.
 
Potrivit raportului ministerului Finanțelor privind repartizarea și utilizarea Fondului de Rezervă al Guvernului, în perioada ianuarie-iulie anul curent, au fost alocați conform deciziilor Executivului peste 33,5 mln. lei din cele 55 mln. lei prevăzute din buget. Dintre acestea aproape jumătate au fost alocate ministerului Justiției pentru: acoperirea cheltuielilor legate de plata onorariilor companiei de avocatură care reprezintă RM în cauza Franck Charles Arif vs. Moldova și companiei de audit „ Credibility International” - 12,48 mln. lei, și acoperirea cheltuielilor legate de elaborarea documentației de proiect pentru extinderea edificiului Curții de Apel Chișinău - 500 mii lei. Investirea în funcție a președintelui Timofti și concedierea acestuia din funcția de judecător a sărăcit Fondul de rezervă de alte peste 850 mii lei, iar vizitele de lucru peste hotare ale președintelui și premierului RM au mai micșorat Fondul de rezervă cu aproape un milion și jumătate.

În ciuda secetei de anul acesta care a generat pierderi de trei miliarde lei, ministerului Agriculturii, din Fondul de rezervă i-au fost alocate doar cinci mii lei, și aceștia pentru Premiul anual al Guvernului pentru cel mai dotat inventator al anului 2011. Astfel, pe parcursul celor șapte luni au fost cheltuite peste 3,1 mln. lei pentru acoperirea unor costuri privind lichidarea consecințelor calamităților naturale, dintre care: 89,5 mii lei au fost repartizați pentru a oferi ajutor populației în legătură cu temperaturile scăzute înregistrate, 79,5 mii lei pentru lichidarea consecințelor ninsorilor abundente din iarnă, 1,2 mln. lei pentru procurarea locuințelor a șase familii care au avut de suferit în urma inundațiilor din vara anului 2010, și jumătate de milion de lei pentru acoperirea cheltuielilor de reparație a caselor de locuit pentru 11 familii sinistrate din satul Nemțeni, raionul Hâncești.
 
Potrivit unui raport realizat de Expert-Grup în ultimii doi ani, pentru gestionarea situațiilor excepționale generate de calamități naturale, din Fondul de rezervă s-au cheltuit circa 12 mln. lei, de două ori mai puțin decât pentru deplasări, expoziţii şi recepţii. În perioada 2007-2011, din fondul de rezervă au fost cheltuite circa 230 milioane lei. 

Valeriu Prohnițchi, economist, director Expert-Grup

Problema principală constă în faptul că utilizarea banilor din Fondul de rezervă este practic în afara controlului parlamentar. Reglementările inadecvate creează premisele pentru luarea unor decizii arbitrare în cheltuirea banilor publici. Sunt necesare intervenții legislative și regulatorii urgente pentru a aduce mai multă ordine în practicile de utilizare a Fondului de rezervă. Altfel, riscăm să ajungem în situația în care acesta se va transforma din instrument pentru gestionarea situațiilor de urgență în unul foarte comod pentru atingerea unor scopuri politice, indiferent dacă acestea vor veni din „dreapta” sau din „stânga” spectrului politic.

Ion Dron, preşedintele Centrului de Iniţiative şi Monitorizare a Autorităţilor Publice

Felul în care este gestionat Fondul de rezervă, nu doar de către actuala guvernare, este unul defectuos și nu corespunde acelor principii și destinații pe care le are, în el fiind incluse și cheltuieli previzibile, care pot fi calculate la început de an. Fondul de rezervă este astăzi un portofel cu bani publici care nu este controlat de nimeni. Este important ca acest fond să nu fie utilizat și în alegerile locale. Avem nevoie de o schimbare în legislație pentru a pune sub control parlamentar acest Fond de rezervă, care s-a transformat astăzi într-un instrument de rezolvare a problemelor ad-hoc, de interese de grup, și mai puțin de interes comunitar.
 
TIMPUL

 

0