947

Doar 14 kilometri de şosea reabilitaţi timp de trei ani

 

Autorităţile susţin că până în anul 2014, graţie finanţării externe, vor fi reconstruite din talpă aproximativ 700 de kilometri de drumuri naţionale.

Până în 2010, Republica Moldova era plasată în permanenţă pe ultimele locuri în clasamentul realizat de World Economic Forum la capitolul „calitatea drumurilor". Totodată, potrivit experţilor, din cauza şoselelor proaste economia naţională suportă anual pierderi de 7-8 miliarde de lei.

Autorităţile susţin că în ultimii doi ani, atât graţie finanţării externe, cât şi majorării semnificative a alocaţiilor din bugetul de stat, situaţia s-a schimbat radical. Mai mult, în următorii ani Republica Moldova va deveni un veritabil şantier.

ÎN 2013 NU VOM MAI AVEA DRUMURI RELE

„În anul 2009, circa 85% din drumuri erau în stare rea sau foarte rea. Astăzi 50% sunt în stare bună sau satisfăcătoare, iar în 2013 în Republica Moldova nu va exista noţiunea de drum foarte rău", afirmă într-un interviu pentru Radio „Europa Liberă", Anatol Şalaru, ministrul Transporturilor şi Infrastructurii Drumurilor (MTID).

Reabilitarea, modernizarea sau construcţia drumurilor locale, naţionale şi a autostrăzilor este însă un lucru extrem de costisitor, fiind nevoie de sume importante de bani.

Datele Ministerului Transporturilor arată că reabilitarea unui kilometru de drum local a costat anul trecut 2,9 milioane de lei. Costurile pentru o porţiune similară de traseu naţional au fost de 7,2 milioane de lei, în creştere cu o pătrime faţă de 2010.

În acelaşi timp, dacă în 2005 pentru lucrările de întreţinere şi reparaţie a drumurilor au fost prevăzute doar 100 de milioane de lei, în 2009 - ceva mai mult de 200 de milioane, apoi anul trecut s-a ajuns la 788 de milioane, iar în acest an este planificat peste un miliard de lei. Banii, deşi par mulţi, sunt suficienţi doar pentru lucrări de întreţinere a drumurilor şi mai puţin pentru reabilitarea acestora.

Astfel, doar 100 milioane de lei - circa 10% din suma prevăzută în Fondul Rutier - va fi alocată pentru lucrări de reabilitare a maximum 10-15 kilometri de traseu naţional.

Conform calculelor Ministerului Transporturilor, pentru a reface toate drumurile din Republica Moldova ar fi nevoie de cel puţin patru miliarde de euro.

Speranţa autorităţilor sunt banii ce vin din străinătate. Astfel, din 2009 şi până în prezent s-a negociat alocarea din fonduri externe a circa 400 de milioane de euro pentru reconstrucţia drumurilor. Deocamdată, în anii 2009-2011, pe bani veniţi de la creditori şi donatori externi au fost reabilitaţi doar 14 kilometri din şoseaua naţională Chişinău-Hânceşti.

PLANIFICĂ UNA, DAR REPARĂ ALTA

Economistul Alexandru Fală susţine că autorităţilor le va fi foarte dificil să-şi respecte promisiunile. „Din cauza legislaţiei imperfecte, la licitaţiile organizate de autorităţi, de regulă, câştigă dreptul de a efectua lucrări companiile ce oferă cel mai mic preţ. Acestea nu sunt întotdeauna şi cele mai pregătite pentru asemenea lucrări, iar ulterior se constată că devizul de cheltuieli este cu mult mai mare. Aşa că de multe ori companiile cer revizuirea contractelor", a precizat economistul.

De exemplu, pentru anul 2012 din Fondul Rutier este prevăzută alocarea a 50 de milioane de lei pentru „reparaţia îmbrăcămintei rutiere" pe tronsonul 50-59 al şoselei Anenii Noi-Căuşeni-Ştefan Vodă-frontiera cu Ucraina. În acelaşi timp, anul trecut pentru reparaţia tronsonului 55-64 al aceleiaşi şosele s-au cheltuit 44 de milioane de lei. Altfel spus, o parte din reparaţia prevăzută pentru acest an urma să fie efectuată anul trecut. Acelaşi lucru poate fi constatat şi în cazul altor drumuri.

Cristian Drăgălin, consultant la serviciul licitaţii din cadrul Administraţiei de Stat a Drumurilor (ASD), nu vede nicio problemă în această situaţie. „S-a reparat atât pentru cât au ajuns bani", a precizat responsabilul. Potrivit lui Drăgălin, faptul că se planifică mai mult, dar se repară mai puţin din banii alocaţi de la buget nu ar constitui o încălcare a legislaţiei.

Un studiu realizat de Expert-Grup constată că ASD joacă un rol secundar în planificarea veniturilor şi cheltuielilor pentru reparaţia drumurilor, ceea ce contribuie la creşterea costurilor tranzacţionale şi afectează negativ principiul de transparenţă.

Pe ce se duc banii din Fondul Rutier

Guvernul are în administrare 9.352 de kilometri de drumuri publice, inclusiv 6.016 kilometri de drumuri locale. Din totalul drumurilor publice, 57,5% au îmbrăcăminte modernizată, 31,7% sunt doar pietruite, 5,2% au îmbrăcăminte bituminoasă uşoară, iar 5,6% sunt drumuri de ţară.

Resursele disponibile în prezent prin intermediul Fondului Rutier sunt suficiente doar pentru întreţinerea parţială şi reparaţia curentă. Astfel, în acest an, 541 de milioane de lei urmează a fi alocaţi pentru reparaţii curente, iar 95,3 de milioane de lei - pentru plombarea gropilor. Câte 80 de milioane de lei au fost rezervate pentru asigurarea siguranţei rutiere (marcaj rutier, indicatoare, bare metalice de protecţie etc.) şi procurarea autospecialelor şi a utilajului pentru întreţinerea drumurilor. Pentru deszăpezire şi combaterea poleiului au fost alocate 70 de milioane de lei, iar alte 20 de milioane vor fi folosite la administrarea drumurilor.

 

ADEVARUL

0