1099

Piaţa auto moldovenească, în creştere

Pe parcursul anului 2011 în Republica Moldova au fost importate 5829 autoturisme noi, în creştere cu 1164 unităţi faţă de anul precedent. Acest rezultat este al treilea după numărul anual de autoturisme noi importate. Rezultate mai mari au fost înregistrate doar în anii premergători crizei: 2007 și 2008, potrivit unui studiu al expertului auto Serghei Solomonov, publicat pe allmoldova.com.


Anul recent încheiat a fost bogat în evenimente în lumea auto. Cel puţin evenimentele ce ţin de lumea auto au fost destul de frecvent reflectate în media.


Cadou de 1 aprilie pentru șoferii moldoveni


La 1 aprilie 2011, în Republica Moldova a fost majorat accizul pentru motoarele diesel mai mari de 2500 cm cubi - până la 3,5 euro/ cm cub. Amintim că în 2010 au fost majorate cu 100% accizele pentru automobilele cu motor pe benzină mai mari de 3000 cm cubi - de la 1,75 la 3,5 euro/ cm cub.


În prezent, pentru mașinile de lux gen SUV, care sunt dotate cu motoare de cea mai mare capacitate cilindrică, accizele sunt mai mari decât în Ucraina. Vecinii noștri achită, în total, mai puțin și pentru accize dar și pentru taxele aferente la cumpărarea unui asemenea  model de mașină.


Nu trebuie, însă de uitat că Ucraina protejează producătorii locali, lucru care și explică accizele atât de mari. În Moldova pentru fiecare model SUV cumpărătorul achită între 9 şi 17 mii de euro, doar accize.


Scandalul automobilelor cu numere de înmatriculare străine (lituaniene şi bulgăreşti)

Tot în aprilie opinia publică a fost bulversatăla de proiectul de lege ce prevedea șederea mașinilor cu numere de înmatriculare străine pe teritoriul Republicii Moldova nu mai mult de 90 de zile.


La moment în ţara noastră se află peste 35 mii de automobile cu numere de înmatriculare străine, 3864 cu numere bulgăreşti şi 2465  cu numere lituaniene. Cele mai multe mașini cu numere de înmatriculare lituaniene demult au fost radiate din registrul țării de proveniență.


După mai multe proteste, Parlamentul a decis amânarea proiectului cu pricina pentru 2012. Să vedem ce ne așteaptă.

Accizele pentru 2012: Indexare la rata inflației faţă de majorarea cu 50%, promisă iniţial


În toamna  lui 2011 Guvernul a aprobat Legea cu privire la o posibilă creştere a accizelor la importurile auto în Republica Moldova. Noutatea că accizele ar putea să crească cu 50 la sută, a făcut mai multe valuri pe piața auto autohtonă. Drept urmare, numai în noiembrie-decembrie au fost importate peste 900 de mașini, dintre care 8953 automobile de toate vârstele și 1564 de mașini noi.


Comparativ, în septembrie-octombrie au fost importate circa 4500 de automobile de toate vârstele și 966 autovehicule noi. Până la urmă, însă, chiar înainte de noul an a fost anunțat faptul că accizele vor fi doar indexate la rata inflației, deci, în medie, cu 7%, ceea ce reprezintă o creștere de 2-8 cenți pentru un cm. cub, adică cu 80 de euro pentru o mașină cu un motor de 1,6 litri.


Potrivit importatorilor de autoturisme noi, Guvernul ar trebui să elaboreze o politică flexibilă a accizelor, care nu ar dăuna piețe auto. Accize trebuie majorate diferențial și nu pentru toți odată. A doua abordare ar putea afecta vânzările mașinilor destinate cumpărătorilor cu venituri medii precum și pe segmentul corporativ.
Experții mai recomandă cetățenilor să-și procure mașini cu o capacitate a motorului mai mică, care aduc şi prejudicii mai puţine mediului ambiant.


Cei ce elaborează proiecte de legi, ar trebui să ia exemplul țărilor europene pentru a încuraja consumatorii să achiziționeze vehicule care rulează pe surse alternative de combustibil, de exemplu pe electricitate.
Vânzările în clasa hibrid în Republica Moldova au înregistrat un oarecare progres anul trecut, 12 modele Toyota Prius în 12 luni, ocupând locul 16 în topul mărcilor cumpărate de către cetățenii Republicii Moldova.
Deși tehnologia hibrid devine tot mai populară în rândul consumatorilor moldoveni, executivul ar trebui să motiveze cumpărătorii de pe acest segment al pieţei auto. Spre exemplu, de ce nu ar fi stabilită cota zero la importul mașinilor hibrid?


O astfel de politică a fost abordată în Japonia, iar în rezultat  Prius a devenit cea mai bine vândută mașină acolo, acest fapt având efecte pozitive şi din punct de vedere ecologic.


Atât piaţa primară cât şi cea secundară au crescut substanţial 

În decembrie s-au vândut 892 de maşini noi, cu 68% mai mult faţă de decembrie, 2010 şi cu 33% mai mult faţă de noiembrie 2011. În 12 luni ale anului trecut în Moldova a fost vândut 5829 autoturisme noi.


Pentru comparaţie, în 2010, a fost vândute 4665 de vehicule noi (cu 25% mai puţin), şi în 2009 - 5437 unităţi ( cu 7% mai puţin). Cât priveşte importurile de maşini de toate vârstele, în 2011 au fost înregistrate 25984 de autoturisme de toate vârstele faţă de 17 655 în 2010. Cota de autoturismele noi vândute de către dealerii auto, este în prezent de  22,4%.


Top 10 cele mai vândute branduri în 2011:


1. Dacia - 875 unități vândute
2. Skoda - 536 unități vândute    
3. Toyota - 526 unități vândute    
4. Chevrolet - 403 unități vândute    
5. Lada - 345 unități vândute    
6. Hyundai - 331 unități vândute    
7. Mitsubishi - 325 unități vândute    
8. Ford - 271 unități vândute    
9. Mercedes - 268 unități vândute    
10. Nissan - 237 unități vândute
Top 10 cele  mai populare modele ale 2011
1. Dacia Logan - 695 unități vândute - prețul: 6 300 euro 
2. Chevrolet Aveo - 250 unități vândute - prețul: 8 200 euro 
3. Lada Niva - 229 unități vândute - prețul: 7 300 euro 
4. Skoda Octavia - 223 unități vândute - prețul: 10 500 euro 
5. Skoda Superb - 159 unități vândute - prețul: 16 780 euro 
6. Nissan Qashqai - 145 unități vândute - prețul: 14 900 euro 
7. Toyota Prado\Land Cruiser 200 - 142 unități vândute - prețul: 29 500\69 300euro 
8. Dacia Duster - 122 unități vândute - prețul: 10 300euro    
9. Mitsubishi Outlander - 115 unități vândute - prețul: 17 970 euro 
10. Toyota RAV4 - 102 unități vândute - prețul: 19 260 euro


* - Prețul modelelor este luat de pe site-urile oficiale ale dealerilor. Precizăm că, 6 din 10 cele mai populare modele sunt SUV-uri. Vrem să vă mai atragem atenția că nu e prea corect să compari opțiunea standard a diferitor mărci. Fiecare brand are un set de opțiuni standard. Pentru unii, versiunea de bază include doar un singur airbag pentru șofer, pe când la alții opțiunea standard înseamnă 8 airbaguri.
Renault Megane - Liderul pe piața secundară auto 

Pe piața second-hand a automobilelor din Moldova lider este  Renault Megane cu motorul diesel de 1,5dci. În decursul anului 2011 au fost importate 1910 mașini ale acestei mărci.De anul trecut, versiunile diesel ale Renault, inclusiv Megane 1,5dci, au devenit disponibile și în reprezentanța oficială a Renault în Moldova.
La finele anului trecut, pe 23 decembrie, la ceremonia oficială de premiere „Mașina Anului 2012" în Republica Moldova compania "Continent" a câştigat premii în cadrul a trei categorii:


Toyota Yaris - cel mai bun autoturism clasa "B"


Această mașină a câștigat simpatina membrilor juriului prin design nou, mult mai agresiv, performanţă îmbunătăţită şi consum redus de carburant.


Toyota Land Cruiser - a fost votată drept cea mai bună mașină în clasa  SUV - urilor grele. Simpatia juriului a fost câștigată prin designul nou și performanțele off-road oferite.


Toyota Center Chișinău - dealerul anului în Moldova. Această companie a câștigat titlul grație nivelului înalt de profesionalism al angajaților, atenției deosebite față de clienți precum și menținerii cu strictețe a standardelor internaționale impuse de producător.


eco.md

0