1303

Cu sau fara Transnistria? Scenarii de mai bine sau mai rau pentru Republica Moldova


Washingtonul a facut o surpriza placuta, saptamana trecuta Chisinaului, anuntand pentru 11 martie 2011  prima vizita istorica  a  unui vicepresedinte american, Joseph Biden, pe teritoriul Republicii Moldova. Vizita lui Biden, vine dupa ce  senatorul republican Richard Lugar a solicitat, la incepul lui februarie, administratiei Obama sa sustina  eforturile europene de a solutiona conflictul din Transnistria si aspiratiile euro-atlantice ale Moldovei.
 
Anterior, conflictul din Transnistria s-a aflat pe agenda discutiilor dintre Angela Merkel, Sarkozy si Dmitrii Medvedev  la Deauville (octombrie 2010), prilej cu care presedintele rus a afirmat ca: Cred ca avem sanse bune sa reluam acest proces si sa obtinem un rezultat. Rusia va contribui la aceasta, dar as vrea sa atrag atentia ca succesul depinde nu numai de Rusia. Succesul depinde si de pozitia Moldovei, ceea ce este fara indoiala lucrul cel mai important, depinde de pozitia Transnistria, depinde de pozitia Romaniei, depinde de pozitia Uniunii Europene.
 
Solutia mentinerii  integritatii teritoriale a Republicii Moldova si a retragerii Armatei a XIV-a este promovata de toti actorii implicati in negocieri(Rusia, Ucraina, RM si OSCE din pozitia de negociatori si UE, SUA-cu statut de observatori) cu exceptia regimului separatist de la Tiraspol.
 
Daca pentru prima data dupa conflictul din 1992, Rusia va dori sa solutioneze acest conflict, situatia post-conflict din Republica Moldova si  Europa necesita raspunsuri la intrebarile: Ce se va intampla in politica interna si externa a Republicii Moldova dupa reintegrarea teritoriala? Cum ar arata Republica Moldova fara Transnistria? De ce s-a preferat mentinerea integritatii statale a Republicii Moldova si recrearea unei configuratii teritoriale inventate de Stalin? Raspunsul la aceste intrebari este conditionat de o a treia:
 
Ce este, in prezent, Transnistria?
 
De facto, Republica Moldoveneasca Nistreana(cum este numita Transnistria de regimul Smirnov) functioneaza ca  un stat: are un teritoriu delimitat de aproximativ 5 mii km patrati, o populatie nu mai mare decat a unui judet din Romania(aprox. 500 mii locuitori) si, cel mai important un ansamblu birocratic si instutional construit dupa structura clasica a statului modern in cei 20 de ani de la destramarea URSS. Dupa, cum sustine istoria oficiala a regimului de la Tiraspol, exista si o natiune transnistreana, evident diferita de cea moldoveneasca creata pentru a justifica pretentiile de independenta ale regiumului Smirnov.
 
Pentru a exista ca stat ii lipsesc doua atributii esentiale: sustenabilitatea economica deplina(adesea bugetul de la Tiraspol a primit fonduri din Federatia Rusa) si recunoasterea altor state.
 
Transnistria este considerata  gaura neagra a Europei. La Rabnita si Tiraspol se afla depozite de  arme si munitii nesecurizate ale URSS.  Regimul politic semiopac inseamna coruptie, trafic de arme, mandatul lung de aproape 20 ani al presedintelui si practicile sovietice adaptate  la capitalism.
 
In prezent, importanta Transnistriei pentru Republica Moldova este mai mult simbolica: realizarea unui  mare obiectiv national-reintegrarea statului moldovenesc anuntat ca atare de fiecare guvernare de dupa 1991. Economic, chiar daca in perioada URSS, Transnistria a fost partea industrializata a RSSM(Republica Sovietica Socialista Moldovenesca), in prezent nu mai valoreaza nimic pentru ca Tiraspolul nu a investit, preferand conservarea  mostenirii sovietice.
 


Cum ar arata Republica Moldova cu Transnistria reintegrata de facto in componenta sa?
 
Solutionarea confictului transnistrean prin mentinerea integritatii teritoriale a Republicii Moldova ar insemna, in primul rand, consolidarea pozitiei politice fragile a AIE2(creata dupa indelungi negocieri) in raport cu opozitia reprezentata de PCRM. Comunistii ar fi slabiti la maxim si nu ar putea justifica neindeplinirea obiectivului national in cei opt ani in care s-a aflat la guvernare. In relatia actualei guvernari cu electoratul moldovenesc, o eventuala reusita nu ar aduce in mod decisiv reorienatrea voturilor date PCRM, populatia saracita timp de 20 de ani fiind interesata mai mult de reformele economice si cresterea bunastarii decat de oficializarea relatiei cu un teritoriu si mai sarac. Pentru oamenii de rand cu rude emigrante de nevoie in Occident sau cu  un salariu mediu de 150euro obiectivele nationale ale clasei politice nu conteaza.
 

Inca 20 de ani pentru Transnistria?
 
La nivel intern, integrarea Transnistriei ar aduce si restartarea procesului de constructie a statului moldovenesc inceputa cu 20 ani in urma si realizata doar partial, chiar si in partea stanga a Nistrului. Chiar daca are ansamblul institutional si birocratic functional, Chisinaul nu dispune de consensul societal(situatie vizibila in rezultatele alegerilor).
 
La nivel identitar Republica Moldova este in acelasi timp romaneasca, moldoveneasca si rusa.  Asemenea este si Transnistria. Daca ar fi sa judecam dupa evolutia  Republicii Moldova de dupa 1991, Chisinaului i-ar trebui 20 de ani doar pentru a construi reteaua birocratico-institutionala in Transnistria. Modelul autonomiei Gagauziei mult vehiculat de clasa politica de la Chisinau pentru a fi implementat si in Transnistria, este greu aplicabil teritoriului controlat astazi de Tiraspol, iar succesul acestuia depinde de influenta factorului rusesc, care asa cum a procedat in mod frecvent in fostele republici sovietice va fi tentat de incurajarea tendintelor separatiste si a revendicarilor de orice fel pentru a slabi puterea de la Chisinau. In Gagauzia, minoritaea cu origini turce a beneficiat de sprijin economic de la Istanbul in schimbul ramanerii in componenta teritoriului Republicii Moldova . Prin urmare, chiar daca Rusia isi va lua mana de pe Tiraspol prin solutionarea conflictului inghetat nu inseamna ca nu va mangaia pe viitor pretentiile ridicate de cei 30% rusi transnistreni catre Chisinau. In acest context apare si intrebarea: dar transnistrenii (31% moldoveni, 30% rusi, 28% ucraineni) ce vor?
 
Intrebarea cine doreste unirea de facto cu Republica Moldova adresata populatiei rusificate de dincolo de Nistru nu ar gasi un raspuns afirmativ in randurile transnistrenilor, dovada fiind programele electorale ale opozitiei de la Tiraspol si declatiile reprezentantilor societatii civile.
 
Integrarea Transnistriei, ar agrava situatia economica a Republicii Moldova (care este cel mai sarac stat din Europa) si care va trebui sa achite, cel putin teoretic, uriasa datorie catre Gazprom, acumulata de regimul Smirnov in 20 de ani(aprox. 2 mld$). Chisinaul va avea sarcina dificila de a implementa un sistem economic functional (experiment ratat in dreapta Nistrului). Integrarea Transnistriei, profund afectata de criza economica, necesita aplicarea unor reforme economice dure, pe care liderii de la Chisinau vor ezita sa le adopte pentru a nu anatagoniza populatia ce nu sustine revenirea in componenta teritoriala a Republicii Moldova.
 

Transnistria- obstacol in integrarea Europeana
 
In politica externa, rezolvarea conflictului nistrean ar fi un atu important pe calea catre integrarea europeana a Republicii Moldova,  Bruxelles-ul ferindu-se pana in prezent sa acorde un parcurs clar al integrarii pentru Chisinau, in primul rand pentru ca nu poate admite un stat candidat, care nu-si poate controla teritoriul  si traficul de  arme, persoane, uraniu(si alte substante ilegale).
 




Cum ar arata Republica Moldova fara Transnistria?
 
Crearea unui stat dupa configuratia teritoriala inventata de Stalin in 1924, nu este, in mod sigur o solutie morala pentru Occident. Dar, pentru ca politica nu tine cont de regulile moraliei, dupa cum sustinea celebrul teoretician al relatiilor internationale, Hans J. Morgenthau, pentru conflictul din Transnitria a fost aleasa solutia mai avantajoasa in practica.
 
Iesirea de iure a Transnistriei din componenta Republicii Moldova ar insemna, in primul rand, o lovitura puternica pentru orice configuratie de putere de la Chisinau si in al doilea rand ar oferi mult asteptatul atu pentru comunisti, care ar zdruncina sau destrama AIE.
 
Pentru aliatul european al Republicii Moldova, Transnistria ar deveni o problema si mai mare decat este in prezent: sustenabilitatea unui mic stat independent este pusa sub semnul intrebarii fara sprijinul Rusiei, interesata de supravietuirea regimului Smirnov doar daca poate slabi cu ajutorul lui Chisinaul. Intoarcerea Transnistriei in componenta teritoriala a Ucrainei, careia i-a apartinut pana la Stalin, nu ar fi lipsita de probleme deoarece Kievul nu a revendicat-o, in mod oficial, niciodata dupa 1991 si ar crea dificultati in procesul de asimilare pentru un stat vesnic confruntat cu probleme economice precum cel ucrainean. Pe de alta parte, mentinerea Transnistriei in componenta Republicii Moldova poate asigura stabilitatea politica la Chisinau si un partener de negocieri cordial pentru UE. Inlaturarea regimului Smirnov si a practicilor politice si economice obscure perpetuate de acesta ar consolida securitatea la frontierele UE.
 

Un plan de reintegrare
 
Solutionarea conflictului, dupa scenariul cel mai favorabil puterii de la Chisinau si UE nu asigura existenta unui stat consolidat la nivel intern ci mai degraba un drum lung si anevoios de reconstructie. O data incheiat conflictul din Transnistria, Chisinaul trebuie sa elaboreze cu sprijinul partenerilor externi un parcurs clar al reintegrarii regiunii de dincolo de Nistru.
0