1329

Zboruri ieftine la Paștele Cailor


 
07 Feb 2011.
 
Pe zi ce trece după cea de-a doua înscăunare a Alianței Pentru Integrare Europeană, mai cunoscută și ca Alianța Plahotniuc-Filat, observăm cum crește și tupeul extraordinar al noii conduceri. Dacă acum fix 3 luni de zile AIE-știi ne promiteau raiul, astăzi ei ne râd în nas când le cerem să-și îndeplinească măcar o micuță parte din promisiuni. Unul dintre cele mai pure exemple în acest sens ne-a fost dat ieri, la Publika TV, de către medicul Ministru al Transporturilor, Anatol Șalaru.


Mi-l amintesc pe domnul Șalaru cum, cu câteva luni în urmă, în studioul Publika TV, ne dădea asigurări că în 2011 vom avea zboruri low-cost către mai multe destinații europene. Ca ieri, exact în același loc, același om, Anatol Șalaru, să ne spună că este de-a dreptul imposibil ca de pe aeroportul Internațional Chișinău să decoleze vreun avion care să presteze servicii low-cost. Inițial, mi-am zis, ca tot moldoveanul,  că domnul ministru știe mai bine și, într-adevăr, este absolut imposibil să zburăm și noi ieftin către Europa. Asta a durat însă până în momentul în care am auzit și primele argumente ale domnului ministru, prin care încerca să justifice costul astronomic al biletelor.
Cică, vezi Doamne, din Moldova pleacă foarte puțini pasageri, iar avioanele sunt pline în proporție de doar 40%. În acest sens ne-a dat exemplu cursei Chișinău-Paris. Pentru medicul Ministru al Transporturi n-au contat nici argumentele moderatorului, care a zis că zboară destul de des spre Paris, doar că o face de fiecare dată de la București, acolo unde prețul unui bilet este de 4 ori mai mic decât la Chișinău.


Din păcate, domnul Ministru n-a catadicsit să vorbească despre cursele spre Italia, toate pline de n-ai unde arunca un ac. Iar majoritatea curselor spre Italia sunt deservite de o companie care are exclusiv zboruri low-cost, ”Meridiana”.  Personal chiar am verificat prețurile biletelor la această companie, constatând cu stupoare că un bilet Verona-Chișinău costă, în mediu, 350-400 de euro, adică la fel de mult cât costă un un bilet la un Bologna-Colombo. Mă-ndoiesc că domnul ministru știe unde e Colombo, și poate o credea că e vreun orășel de prin Belarus, așa că îi spun că e în Sri Lanka. O țărișoară situată ceva mai la sud-est de India.


Aceeași companie are zboruri spre New-York la 419 euro, adică doar cu vreo 70 de euro mai mult decât spre Chișinău. Cred că domnul ministru știe unde e New-Yorkul și poate și singur să calculeze de câte zeci de ori e mai scurtă distanța dintre Palermo și New York decât cea dintre Chișinău și Verona.


Interesat fiind de cea compania ”Meridiana” are cele mai scumpe zboruri cele legate de Chișinău, am încercat să aflu de ce se întâmplă acest lucru. Răspunsul a fost unul simplu: pentru Airbusul care decolează de la Chișinău spre Verona ei plătesc o taxă de aproximativ 20 de mii de euro Aeroportului Chișinău,  în timp ce pentru Boeing-ul care zboară de la Palermo spre New-York se achită doar 2-4 mii de euro, atât în Italia cât și în America.


Dacă n-aș fi zburat niciodată de la Chișinău, m-aș fi gândit că poate aeroportul nostru o fi ceva desprins de prin filmele cu OZN-uri, adică avem niște piste ultra-moderne, care sunt foarte greu de întreținut. Din păcate, am avut de câteva ori ocazia să zbor de la Chișinău, iar pista de la noi seamănă teribil cu ”bitonka” Chișinău-Bălți (cea veche, nu asta pe lângă Orhei). Iar pe timp de iarnă, de pe ”bitonka” aeroportului nostru nici măcar zăpada nu e curățată. Atunci de ce plătește ”Meridiana” de 10 ori mai mult la Chișinău decât la Palermo?


Întrebarea rămâne însă fără un răspuns, deoarece Ministrul nostru nu a găsit de cuviință să o comenteze. Eu cred că motivul este unul simplu, și anume monopolul deținut de Air-Moldova, companie care are prețuri mai mari chiar și decât Lufthansa ori Air-France  În condițiile în care aceste două companii dețin aeronave ultramoderne, de zeci de ori mai luxoase decât rablele Air-Moldova. Rable în care de fiecare dată când zbori trăiești mari emoții.
Se mai zvonește că Ministerul Transporturilor și Air-Moldova se află într-o înțelegere tacită, iar atâta timp cât ambele părți vor obține venituri astronomice de pe urma situației actuale de pe Aeroportul Chișinău, noi nu vom avea zboruri low-cost. Deoarece asemenea zboruri ar însemna moartea subită a Air-Moldova, companie gestionată în cel mai pur stil sovietic și care nu ar putea concura niciodată cu ”Meridiana” ori ”Blue Air”.


Până atunci, dragi vizitatori, nouă nu ne rămâne decât să mergem la București pentru a zbura către Roma, chiar dacă vom pierde o zi. Deoarece o cursă București-Roma costă 80 de euro, dus-întors, în timp ce una Chișinău-Roma e minimum 350 de euro. Cu prețul 350 găsești în condițiile în care rezervi biletul cu 2 luni înainte, pentru că pe ultima sută de metri te poate costa chiar și 500 de euro.


Da, și ne mai rămâne să-l întrebăm pe pragmaticul Prim-ministru Filat, cel ce se lăuda în campania electorală recent încheiată că el ne va da zboruri low-cost, de ce nu o face? Ori se teme că dacă vom avea asemenea zboruri nu vor mai veni bani de la Air-Moldova? Dacă e așa să ne-o spună și nouă, proștilor care l-am votat.  Să ne ducem să luăm zboruri de la București, și doar dus, nu și întors!
 
http://www.jurnal.md/ro/news/zboruri-ieftine-la-pa-tele-cailor-200577/

0