1481

Aderarea Romaniei la Schengen. De ce se comporta Franta ciudat?

Am anticipat problemele politice în ceea ce privește aderarea noastră la Spațiul Schengen încă de la sfârșitul verii. Și nici nu era greu: inclusiv președintele Băsescu era neliniștit. (Vezi raportul aici) Acum se îngroașă gluma. Franța se comportă ciudat față de România fiind prima voce care ni se opune și noua și bulgarilor. Franța ?! De unde și până unde Franța? Știam de Olanda, de Germania, țări care se arătau sceptice și înainte de aderare. Și Italia ar avea motivele ei. Dar Franța? Nu era Franța cea care ne împărtășea cu francofonia ei și care făcea declarații bombastice față de noi până la începutul acestui an? Nu Franța ne-a sprijinit să avem comisar european pe un super-portofoliu – agricultura? Nu e comisarul acesta filofrancez?
Și care ar putea fi atunci resorturile care împing Franța să se comporte așa irațional față de România? Să fie doar problema rromilor? Aceasta nu se rezolvă prin neintrarea noastră în Schengen. Oricum pot călători liber unde vor. Să fie faptul că Nicolas Sarkozy vrea să-și arate mușchii pe plan intern? E prea mult totuși să-și strice relația bună cu o țară mare din estul UE doar pentru acest motiv. Să fie neliniștea provocată de faptul că Grecia nu-și poate controla granițele și că cel mai probabil cohortele de emigranți ilegali de acolo vor avea drumul descris spre Occident? Foarte probabil, dar să ne spună chestia asta, să ne roage să nu ne supăram daca mai păzim nițel granițele până Grecia (iarăși Grecia!!) își rezolvă problemele.
Bănuiala mea (repet este o bănuială) este că ultima poziție a Franței în interiorul UE față de România are o legătură și cu politica externă pe care Franța o practică astăzi. Iar acesta are legătură cu Rusia cu care Franța se bate pe burtă. Ultimul argument de tip Sarkozy este că România nu trebuie să intre în Schengen pentru că nu recunoaște granițele cu Republica Moldova și că România acordă prea multe cetățenii românilor din Republica Moldova. Deci, prin urmare România să nu intre în Schengen. Nu știu de unde se informează oficialii francezi, dar sunt defazați rău. Am semnat tratatul de frontieră cu R. Moldova acum o lună de zile. Iar faptul că România acordă cetățenii unor cetățeni (mai puțin de 70.000 mii!!) pe care-i consideră îndrituiți pe baza unei evaluări serioase să primească această cetățenie nu are nicio treaba cu procesul de aderare la Schengen.  Are însă treabă cu contextul politic de la Chișinău. Probabil că Republica nu va avea o coaliție formată, un nou premier și un nou președinte până de Crăciun.  Așa că o astfel de poziție, menită să mai liniștească din avântul României în R. Moldova nu poate decât să îl pună pe domnul Sarcozy într-o poziție și mai bună în relația cu domnul Putin.
Explicația de mai sus este doar contextuală și ține ce se întâmplă la zi. Dar impresia generală pe care o lasă Franța este aceea că se străduiește să caute pricini. A fost faza cu romii, după care a venit argumentul cu nereformarea justiției iar acum chestiunea moldoveană. Argumentația nu se duce pe evaluarea procesului tehnic pe care l-am parcurs. Declarațiile politice nu aduc în discuție acest argument, care se pare că a fost jucat bine și de România și de Bulgaria. Se pare că vizitele de monitorizare pe baza cărora se face evaluarea tehnică asupra granițelor, vizelor, cooperării polițienești, protecției datelor, a Sistemului de Informații Schengen dau linie verde României. De aici poate și disperarea Franței de a căuta noi argumente împotrivă.
Dar îmi este greu să-mi dau seama pe ce se bazează poziția Franței! Ce o mână-n luptă? Să nu-i fi susținut ai noștri în cadrul instituțiilor europene? Ce-i drept, poziția comisarului nostru în Comisia Europeană nu-i tocmai aceea conservatoare pe care o susține Franța dar nici revoluționară. Iar în cadrul Consiliului, nu-mi aduc aminte ca domnul Băsescu să-l fi călcat pe domnul Sarkozy pe bombeuri deși domnul Sarkozy cam așa a reacționat la ultima întâlnire.
Din păcate am avut dreptate la sfârșitul verii când am lansat raportul sus-amintit. Decizia va fi politică. Am avertizat încă de pe atunci Ministerul Administrației și Internelor (care are în coordonare procesul) iar răspunsul acestora a fost o încercare de a ne discredita nouă raportul, în loc să se ocupe de demontarea argumentelor politice. Centru Român de Politici Europene va reveni cu un nou raport la sfârșitul lunii Ianuarie 2011. CRPE a fost critic cu autoritățile române dar Franța ar trebui să știe să facă diferența dintre ceea ce nu s-a realizat în procesul de accedere la Schengen și ceea ce sunt pure speculații.
Franța a declarat prin reprezentanții săi că nu va apela la veto pentru a bloca decizia de primire a României. Dar își poate face aliați. Știm și că Olanda și Germania, state fondatoare sunt împotrivă. Pozițiile lor pot atârna greu. Accederea la Spațiul Schengen se face în urma votului din cadrul Consiliului European. Parlamentul European are doar un vot consultativ. Decizia ar trebui, conform tratatului de accederea la Schengen, să fie bazată pe evaluări tehnice. Decizia, este însă, până la urmă politică.
În final, o simplă recomandare pentru Guvernanți: neintrarea în spațiul Schengen nu este un capăt de lume. OK, stăm puțin mai mult la graniță dar putem călători liber. Dacă nu vă vreți șantajați nu mai faceți din acest subiect prioritatea zero și chiar dacă așa este, nu o mai spuneți în gura mare în toată Europa.
 
http://www.contributors.ro/administratie/franta-se-comporta-ciudat-fata-de-romania/
0