„Transnistria noastră”, cea dintre ghilimele…
Dacă nu ştiţi, vă spun ceea ce ştiu toţi în Transnistria: nu numai pentru vechea generaţie de transnistreni, ci şi pentru noua generaţie născută după 2 septembrie 1990, totul ce se vede peste Nistru este românesc. Noua generaţie din RMN se adaugă… firesc vechilor generaţii de rusofoni militanţi şi antiromâni înrăiţi, ea este la fel de rusească, prorusească, antiromânească şi antibasarabeană. Nimeni nu mai crede că aceşti cetăţeni pot fi „încleiaţi” la R. Moldova. Nimeni nu crede că negocierile (jocurile) în diferite „formate” vor duce vreodată la „reunificarea celor două maluri”. Şi cu toate acestea, „negocierile” continuă… Şi cu toate acestea, niciun picior de-al lui Ghimpu, Filat, Urecheanu sau Lupu nu a păşit pe… „sfântul nostru pământ strămoşesc” din Transnistria…
Sunt de acord, „negocierile” trebuie să continue, dar… în alt format. Din păcate, Alianţa nu a venit cu un proiect politic nou şi realist în chestiunea „reglementării diferendului transnistrean”. Va pleca de la guvernare această Alianţă, în locul ei va veni alta, „negocierile” vor continua în acelaşi „format”, iar Transnistria tot a ruşilor va rămâne. Am înţeles că tinerii lupi din Alianţă, veniţi la putere acum un an, nu au poftă să-şi pună blănile la bătaie pentru „pământurile strămoşeşti” de dincolo de Nistru. Ba mai mult chiar, la Chişinău sunt partide care-şi vor trimite deschis delegaţiile la festivităţile de la Tiraspol: pe 2 septembrie vor face guleai la Tiraspol, iar pe 5 septembrie vor reveni la Chişinău ca să boicoteze referendumul.
Şi totuşi, Chişinăul ar avea o soluţie vizavi de RMN, dacă ar avea voinţă politică. Ea nu e nouă, despre ea am vorbit şi eu, apoi şi O. Serebrian, cu mulţi ani în urmă: Parlamentul R. Moldova adoptă o hotărâre în care se constată că teritoriul ei din stânga Nistrului este un teritoriu ocupat de Rusia. Şi de aici începem negocierile. Cu Rusia. În cel mai simplu format din lume: „Rusia, ţară ocupantă – R. Moldova, ţară ocupată”. Şi negociem până la a doua venire a lui Iisus. Dar să fie clar… „formatul” - cine-i călăul şi cine-i victima.