495

Comuniştii doresc ideologizarea învăţământului din Republica Moldova.

Partidul Liberal cere Parlamentului să aducă proiectului Codului Învăţământului în conformitate deplină cu standardele europene în domeniu şi cu documentele internaţionale la care Republica Moldova este Parte semnatară. „Considerăm că documentul este mai mult legat de alegerile parlamentare din 2009. Guvernarea comunistă nu este interesată de bătrâni, de bolnavi ci să se menţină la putere. A venit timpul ca guvernarea comunistă care se declară că este pro-europeană, să înţeleagă că principiile, valorile democratice europene sunt altele”, a declarat Mihai Ghimpu, preşedinte PL.

Partidul Liberal a declarat astăzi, 11 decembrie, că „proiectul Codului Învăţământului reprezintă un document amorf, prost structurat, elaborat într-un limbaj neadecvat la terminologia şi epistemologia educaţională modernă. Documentul este construit greşit din punct de vedere structural-ierarhic, iar nivelurile învăţământului sunt prezentate nu sub formă de legi separate (de exemplu, Legea învăţământului preuniversitar, Legea învăţământului superior), ci în şase titluri sub formă de conglomerat, ceea ce creează o confuzie generală”.

Ana Guţu, Prim-vicerector ULIM, membru PL, a declarat: „Cea mai mare carenţă a proiectului este discrepanţa dintre intenţiile declarative ale guvernării comuniste de a adera la valorile şi principiile europene în educaţie, pe de o parte, şi intenţia distorsionării acestor valori, care sunt desconsiderate prin tendinţa de ideologizare a învăţământului, pe de altă parte”. Sursa menţionată a mai adăugat că proiectul CÎ face abstracţie de adevărul ştiinţific, omiţând cu desăvârşire instanţa supremă ce trebuie să definească principiile unui sistem de educaţie contemporan.

În acest context, Cojocaru Vadim, pro-rector ASEM, membru PL, a menţionat că rolul exagerat acordat Academiei de Ştiinţe a Moldovei în gestionarea studiilor doctorale, inclusiv în fondarea de noi universităţi, pune în pericol autonomia universitară în ceea ce priveşte libertatea academică a cercetării ştiinţifice.

UNIMEDIA aminteşte că noul cod al învăţământului a stârnit acţiuni de protest. La 18 noiembrie 2008, câteva sute de elevi şi profesori au protestat în faţa Parlamentului, pe motiv că potrivit noului Cod, nu vor mai fi liceele profesionale.

De asemenea, vizavi de acest subiect, la 28 noiembrie, la şedinţa din Parlament, Vlad Filat, preşedinte PLDM a menţionat că „astăzi, finanţarea reală a învăţământului acoperă doar 40 la sută din necesităţile normative ale sistemului educaţional. Pentru a asigura această declaraţie populistă şi lipsită de suport real este necesară finanţarea sistemului educaţional cu cel puţin 17% din PIB”.
0