817

Opinia savantilor despre Monumentul Libertatii

Academia de Stiinte a facut publica opinia specialistilor in domeniul artelor si arhitecturii, referitoare la proiectul castigator al concursului pentru monumentul dedicat protestelor anticomuniste din aprilie 2009 si comemorarii victimelor torturii (Monumentul Libertatii), autor Tudor Cataraga s.a., prezentata Ministerului Culturii la 24 februarie 2010. * Monumentul constituit din placi metalice verticale, dispuse in plan in forma de cruce latina, nu se integreaza de loc in ambianta urbana, prezentand un contrast izbitor si deranjant cu cladirea Parlamentului; * forma crucii — simbolul principal al monumentului — poate fi sesizata doar din avion sau de la ultimele etaje ale cladirii Parlamentului; * la scara umana monumentul va fi perceput ca o adunatura de placi metalice asemanatoare cu placile comemorative dintr-un cimitir, amplasate fara o logica evidenta; * trezeste nedumerire pozitia oblica a crucii fata de linia strazii, nejustificata nici urbanistic, nici compozitional, se pare ca autorii au inscris-o fortat in terenul rectangular din fata celor doua alei ce duc spre cladirea Parlamentului, renuntand la principiul axial, caruia i se subordoneaza intregul ansamblu construit; * nu este clar de ce partea superioara a crucii se gaseste in partea dreapta a terenului rectangular, mutandu-i „centrul de greutate» de asemenea spre dreapta; * orientarea crucii (spre sud-vest) nu are semnificatie simbolica; * nu este justificata nici cresterea inaltimii placilor metalice in directia opusa bd. Stefan cel Mare si Sfant; * ritmul elementelor componente ale monumentului devine iritant pe fundalul verticalelor cu un alt ritm de pe fatada cladirii Parlamentului; * abundenta elementelor verticale de factura diferita pe prim plan si pe cel secund creeaza o senzatie puternica de lipsa de armonie; * vederea dinspre bd. Stefan cel Mare si Sfant nu are incarcatura estetica dorita in acest loc al capitalei de o deosebita importanta urbanistica; * monumentul provoaca o senzatie de tristete si pesimism si nicidecum nu poate fi privit ca o expresie a libertatii.Suplimentar, se mai pot mentiona urmatoarele: * Elementele componente ale crucii, printre care ar trebui sa treaca zilnic parlamentarii pentru a se „purifica» (idee sustinuta de autorii compozitiei sculpturale care, de fapt, stiu foarte bine ca majoritatea parlamentarilor vin cu automobilele de serviciu si nu traverseaza locul in discutie), se asociaza cu un arici antitanc, un „despicator» de multime, un obstacol artificial intre sediul alesilor poporului si insusi poporul; * nu este deloc reusita ideea divizarii cronicii evenimentelor din aprilie 2009 in 24 fragmente care vor fi plasate pe ambele parti ale placilor metalice; vizitatorul ar trebui sa se opreasca de 24 ori ca sa citeasca textul integral. Un asemenea procedeu se utilizeaza in cazul in care toate fragmentele au o incarcatura asemanatoare (enumerarea in ordine alfabetica a eroilor cazuti s.a.) sau atunci cand exista o succesiune stricta a evenimentelor si un traseu de circulatie bine determinat; * din practica mondiala este cunoscut faptul ca monumentele de for public de multe ori sunt supuse profanarii (intentionat, neintentionat sau in gluma). Astfel, in acest loc unde anterior s-a aflat monumentul lui Karl Marx si Friedrich Engels, atat de pazit in perioada sovietica, adesea apareau peste noapte sticle si pahare cu resturi de bauturi spirtoase pe banca pe care sedeau cei doi titani ideologi ai regimului. In cazul monumentului nostru — masiv si netransparent dinspre strazile Maria Cebotari si Sfatul Tarii, alcatuit din mai multe placi verticale — este usor de presupus ca acesta va fi utilizat, in lipsa pazei si a WC-elor, in scopuri fiziologice; * acest monument de sculptura contemporana ar putea fi instalat intr-un scuar comemorativ sau un cimitir din teritoriu.Consideram ca pe viitor, ar fi de dorit ca proiectele castigatoare ale unor monumente de importanta nationala sa fie recenzate de mai multi specialisti si aduse la cunostinta publicului larg prin mijloacele mass-media.----------------------BRAVO SAVANTII!
0