1487

Scurt istoric al scrimei. Scrima moderna

Scrima este o arta care transcede timpul, captant atat interesul nobililor, cat si pe cel al oamenilor simplii, sub forma autoapararii, a exercitiului, a disciplinei, si cel mai recent, a Sportului Olimpic.Scrima moderna, asa cum o stim noi s-a format predominant in Europa, cand nobilii isi etalau sabiile fin lucrate in timpul intalnirilor ca si simbol al statutului social. Aceasta arma, desi mortala, nu avea dimensiunea si greutatea celor purtate pe campul de lupta. In perioadele de inceput ale istoriei scrimei, aceasta arma era floreta. Ascutita dintr-un capat pana in celalalt al lamei aceasta arma era agila si destul de periculoasa pentru a inlatura cele mai mortale atacuri, dar si pentru a regla “datorii de onoare”. Odata cu progresul in perioade “mai civilizate” floreta a fost inlocuita de spada, care este, in multe privinte, foarte similara spadei competitionale folosita in zilele noastre.In timp, datorita reducerii nevoii de protectie zilnica si scaderii criminalitatii, spada a ramas a fi folosita in special la curtile regale, unde nobilii isi reglau disputele care nu puteau fi altfel rezolvate prin arme.Desi au existat de-a lungul istoriei multe variatii, scrima moderna propune trei forme de arme.Floreta, o lama subtire si usoara dezvoltata din arma de antrenament care era destinata invatarii bazelor autoapararii de catre nobili. Floreta era si este in continuare o arma in care conta doar prioritatea atacului iar zona de lovitura la un oponent consta doar din trunchiul adversarului, fata si spate, pentru a invata elevul stilul si tinuta potrivita. Regulile luptei cu floreta, cereau ca, un individ sa se apere de atacul oponentului, inaite de a avea dreptul de a continua cu propriul atac. Aceasta a facut floreta o arma foarte rapid, precisa si disciplinata.Sabia, deriva din lama cavalereasca. In acord cu regulile cavalerismului, sabia poate puncta pe oponent doar de la brau in sus, fata si spate, incluzand capul, bratele si mainile (pentru a nu ranii caii). Si de aceasta data sunt impuse regulile prioritatii. Orice atac initial chiar daca nu puncteaza in zona valabila este considerat valid si nu se pierde prioritatea chiar daca scrimerul din aparare isi lanseaza contratacul.Spada, asa cum este descrisa mai sus, provine din arma de duel cu acelasi nume. Odata cu transformarea strazilor Londrei, Parisului si Romei , acestea devenind mai sigure, nobilii au inceput sa poarte arme mai usoare si mai specializate create pentru dueluri de onoare. Legile au inceput sa devina mai restrictive in privinta volumului de vatamari permise in timpul unui duel, asa ca si armele au fost adaptate. Spre sfarsitul epocii in care a dominat spada, toate duelurile legale cereau ca lupta sa se sfarseasca la prima varsare de sange. Ca si rezultat, lamele au pierdut mult din masa pentru a permite o mobilitate mai mare, au fost forjate sub forma triunghiulara sectionata pe mijloc pentru a genera un varf mai ferm si si-au pierdut mult din ascutisul marginilor, pentru ca strapungerea cuiva pana la os s-ar fi terminat cu siguranta in a ajunge la inchisoare si cu posibile ramificatii financiare uriase. Cele mai multe din spade erau ascutite doar 10 cm de la varf si cine reusea primul sa-si faca adversarul sa sangereze era considerat “corect in fata lui Dumnezeu” si deci castigatorul. Partea care pierdea trebuia sa plateasca pariul si sa renunte la insulta.Spada este arma bruta a scrimei. Creata pentru a simula un duel, aria de lovitura asupra oponentului este oriunde de la cap pana la varful picioarelor. Arma este doar pentru a impunge, ceea ce inseamna ca poti marca doar cu varful, nu si cu marginile. Conceptul de prioritate zboara pe fereastra cu aceasta arma. Castiga cel care loveste primul. De aceea spadasinii de performanta au o intindere foarte lunga.Toate asalturile sunt purtate acum pe o plansa de 14/2 metrii, pe care scrimerul poate sa se miste in lung si in lat, dintr-un capat pana in celalalt, dar niciodata in jurul celuilalt. Daca incepi asaltul cu fata spre Nord, vei continua asa. Parasirea plansei sub orice motiv are ca rezultat penalizarea cu cartonas galben pentru avertizare, rosu pentru penalizarea la puncte si negru pentru descalificare. In anii din urma asalturile de scrima erau jurizate de 4 asesori (arbitrii secundari)si un arbitru director. Asesorii erau imputerniciti la un singur vot in ceea ce priveste ce au vazit in asaltul anterior si arbitrul director era responsabil sa determine Prioritatea(cine avea dreptul la atac) si avea un vot si jumatate in ce priveste cine a atins pe cine. Dupa fiecare contact, arbitrul director oprea asaltul, aduna arbitrii si decidea cine a punctat.Scrima moderna a adaugat tehnologia acestui istem pentru a asigura o jurizare mai precisa. Echipamentul electric semnalizeaza printr-un sunet si prin activarea unei lumini, de fiecare data cand a fost atinsa o arie de punctat valida de o parte valida a armei. Arbitrul este inca necesar pentru a determina Prioritatea si pentru a fi atent la faulturi, trisari, erori ale echipamentului tehnic si pentru a verifica tusele corecte.Desi destul de diferita fata de cea din trecut, scrima moderna competitionala este un exercitiu de rezistenta fizica, mentala si rapiditate atat in miscari cat si in luarea deciziilor. Combinatia de miscari si pregatire musculara, dar si necesitatea unui antrenament si a unei discipline mentale face ca multi scrimeri sa spuna ca scrima este sportul ideal.
0