1230

Drumuri tot mai proaste, solutii nici atat

Instituirea unei taxe locale pe mijloacele de transport si stabilirea unei cote fixe a mijloacelor Fondului Rutier pentru reparatia drumurilor locale - acestea sunt principalele recomandari ale expertilor de la IDIS „Viitorul”, incluse in studiul „Statutul juridic si finantarea drumurilor locale in Republica Moldova”.„Acesti bani ar putea fi utiliati de catre primarii pentru reparatia drumurilor locale. Este o practica utilizata in Romania si in ale tari vecine, care funtioneaza destul de bine” a declarat expertul Ion Beschieru.Expertii spun ca problema drumurilor nereparate porneste in primul rand din legislatia proasta a Moldovei, insuficienta resurselor financiare, precum si din lipsa unei strategii eficiente.„Banii destinati drumurilor locale sunt colectati de catre autoritatile centrale, iar ulterior sunt distribuiti arbitrar si discriminatoriu. Este o lacuna a legislatiei care nu stabileste clar cine si cu ce resurse are grija de ele” a explicat Beschieru.„Bugetele locale sunt lipsite cu desavarsire de componente destinate dezvoltarii si infrastructurii. Anume anemia financiara determica autoritatile locale fie sa neglijeze drumurile locale, fie sa vanda un teren sau doua, pentru a putea mentine cat de cat drumurile locale”, a mai adaugat expertul.Specialistii de la IDIS „Viitorul” recomanda guvernului ducerea la bun sfarsit a reformei descentralizarii fiscale si adoptarea noii legi privind finantele publice locale.Legea bugetului de stat pentru anul 2010 prevede acumulari la fondul rutier de aproape 600 de milioane de lei. Potrivit unor date oficiale, reteaua de drumuri locale are o lungime de 6137 km, dintre care peste 2 mii de km sunt drumuri in stare proasta.
0