401

Rezolu?ia Parlamentului UE cu privire la Republica Moldova

Rezolu?ia Parlamentului European referitoare la situa?ia din Republica MoldovaTrimite unui prieten Printeaza Adauga la favorite font Minus PlusPROPUNERE COMUNA DE REZOLU?IE referitoare la situa?ia din Republica Moldova Parlamentul European,– avand in vedere rezolu?iile sale anterioare privind Republica Moldova, in special rezolu?ia din 24 februarie 2005, precum ?i rezolu?iile privind Politica europeana de vecinatate (PEV) ?i cooperarea regionala la Marea Neagra,– avand in vedere declara?ia finala ?i recomandarile reuniunii Comisiei parlamentare de cooperare UE- Republica Moldova din 22-23 octombrie 2008,– avand in vedere Documentul de strategie al Comisiei Europene pentru 2004, inclusiv raportul de ?ara pentru Republica Moldova,– avand in vedere Acordul de parteneriat ?i cooperare dintre Republica Moldova ?i Uniunea Europeana, semnat la 28 noiembrie 1994 ?i care a intrat in vigoare la 1 iulie 1998,– avand in vedere Comunicarea Comisiei catre Parlamentul European ?i Consiliu din 3 decembrie 2008 privind parteneriatul estic [COM(2008)0823)],– avand in vedere ajutorul oferit de Uniunea Europeana Republicii Moldova in cadrul IEVP, inclusiv ajutorul pentru proiectul intitulat „Sprijin electoral pentru Republica Moldova”, care a oferit asisten?a financiara pentru desfa?urarea de alegeri libere ?i corecte in Republica Moldova,– avand in vedere Planul de ac?iune UE- Republica Moldova din cadrul PEV, adoptata la cea de a ?aptea reuniune a Consiliului de cooperare EU - Moldova, la 22 februarie 2005, precum ?i rapoartele de monitorizare anuale privind Republica Moldova,– avand in vedere acordul de facilitare a eliberarii vizelor dintre Uniunea Europeana ?i Republica Moldova, semnat in 2007,– avand in vedere raportul privind rezultatele ?i concluziile preliminare ale misiunii interna?ionale de observare a alegerilor parlamentare din 5 aprilie 2009 din Republica Moldova ?i raportul post-electoral al OSCE/BIDDO referitor la perioada 6-17 aprilie 2009,– avand in vedere declara?ia comuna a mini?trilor afacerilor externe din Fran?a, Cehia ?i Suedia privind situa?ia din Republica Moldova din 9 aprilie 2009,– avand in vedere declara?iile Pre?edin?iei UE privind situa?ia din Republica Moldova din 7 ?i 8 aprilie 2009,– avand in vedere Concluziile Consiliului Afaceri generale ?i rela?ii externe din 27-28 aprilie 2009, precum ?i schimbul de opinii asupra acestei chestiuni cu Pre?edin?ia UE facut in cadrul Comisiei pentru afaceri externe din 28 aprilie 2009,– avand in vedere declara?ia dlui Javier Solana, Inalt Reprezentant al UE pentru PESC, din 7 ?i 11 aprilie 2009, privind situa?ia din Republica Moldova,– avand in vedere declara?iile dnei Benita Ferrero-Waldner, Comisar pentru rela?ii externe, din 6,7 ?i 11 aprilie 2009 privind situa?ia din Republica Moldova,– avand in vedere declara?ia echipei de ?ara a ONU in Republica Moldova din 12 aprilie 2009,– avand in vedere Rezolu?ia nr. 1280 a Consiliului Europei din 24 aprilie 2002,– avand in vedere Memorandumul privind Moldova al organiza?iei Amnesty International din 17 aprilie 2009, referitor la situa?ia din Republica Moldova din cursul ?i de dupa evenimentele din 7 aprilie 2009,– avand in vedere raportul delega?iei sale ad hoc in Republica Moldova, a carei vizita a avut loc intre 26 ?i 29 aprilie 2009,– avand in vedere articolul 103 alineatul (4) din Regulamentul sau de procedura,A. intrucat PEV ?i parteneriatul estic, care urmeaza sa fie lansat in curand, recunosc aspira?iile europene ale Republicii Moldova ?i importan?a acesteia ca ?ara avand profunde legaturi istorice, culturale ?i economice cu statele membre ale Uniunii Europene;B. intrucat planul de ac?iune UE-Moldova elaborat in cadrul PEV vizeaza incurajarea reformelor politice ?i institu?ionale in Republica Moldova, inclusiv in domeniul democra?iei ?i al drepturilor omului, al statului de drept, al independen?ei sistemului de justi?ie ?i al liberta?ii presei, precum ?i in ceea ce prive?te rela?iile de bunavecinatate;C. intrucat s-a stabilit ca in iunie 2009 sa se lanseze negocierile privind noul acord dintre Republica Moldova ?i UE cu ocazia Consiliului de cooperare UE-Moldova;D. intrucat Republica Moldova este membru al Consiliului Europei ?i al OSCE, angajandu-se astfel sa promoveze in mod veritabil democra?ia ?i sa respecte drepturile omului, inclusiv in ceea ce prive?te prevenire ?i combaterea torturii, a relelor tratamente ?i a altor tratamente inumane ?i degradante;E. intrucat alegerile parlamentare au avut loc in Republica Moldova la 5 aprilie 2009 ?i intrucat acestea au fost monitorizate de o misiune interna?ionala de observare a alegerilor compusa din OSCE/BIDDO ?i reprezentan?i ai Parlamentului European, Adunarii Parlamentare OSCE ?i ai Adunarii Parlamentare a Consiliului Europei;F. intrucat in timpul perioadei pre-electorale au fost exprimate ingrijorari serioase cu privire la controlul exercitat de catre guvern asupra mass-mediei publice, la intimidarea ?i har?uirea liderilor opozi?iei, precum ?i a mass-mediei private, dar ?i la utilizarea necorespunzatoare a resurselor administrative in avantajul partidului de guvernamant;G. intrucat intre 500 000 ?i 1 milion de ceta?eni moldoveni traiesc in afara grani?elor ?i intrucat mai multe apeluri semnate de un numar mare de ONG-uri ?i asocia?ii din diaspora moldoveana au fost adresate autorita?ilor moldovene anterior alegerilor din 5 aprilie ?i ignorate de catre acestea, inclusiv un apel lansat in februarie 2009, adresat Pre?edintelui Republicii Moldova, Pre?edintelui Parlamentului ?i Primului-ministru al Moldovei, referitor la privarea de dreptul la vot al ceta?enilor moldoveni ce traiesc in afara ?arii; intrucat numarul alegatorilor moldoveni din afara Republicii Moldova a fost foarte mic (22 000);H. intrucat autorita?ile de facto ale regiunii separatiste Transnistria au impiedicat participarea la alegeri a unui numar mare de ceta?eni din Moldova;I. intrucat misiunea interna?ionala de observare a alegerilor a conchis, in cuprinsul constatarilor sale preliminare, ca alegerile au respectat un mare numar de norme ?i angajamente interna?ionale, dar ca asigurarea unui proces electoral lipsit de ingerin?e administrative nedorite ?i ridicarea gradului de incredere a publicului necesita imbunata?iri suplimentare;J. intrucat partidele din opozi?ie ?i Coali?ia 2009 s-au plans cu privire la numeroasele neregularita?i inregistrate in timpul alegerilor din 5 aprilie 2009 in pregatirea listelor de alegatori ?i a listelor suplimentare, precum ?i in numararea ?i inregistrarea voturilor;K. intrucat, in urma unei renumarari, rezultatele finale ale alegerilor au fost publicate de Comisia Electorala Centrala la 21 aprilie 2009 ?i validate de Curtea Constitu?ionala la 22 aprilie 2009;L. intrucat evenimentele ce au survenit alegerilor au fost caracterizate de violen?e ?i de semnificativa campanie de intimidare ?i violen?a a guvernului moldovean, punand astfel sub semnul intrebarii angajamentul autorita?ilor moldovene in favoarea valorilor democratice ?i a drepturilor omului, precum ?i insa?i existen?a increderii publice in aceste autorita?i;M. intrucat protestele pa?nice au fost determinate de indoielile cu privire la corectitudinea alegerilor ?i de neincrederea in institu?iile publice, inclusiv in cele care au administrat procesul electoral, ?i intrucat acte regretabile de violen?a au fost exploatate de catre autorita?i pentru a intimida societatea civila, prin reac?ia violenta ?i dispropor?ionata, ?i pentru a limita ?i mai mult drepturile ?i liberta?ile fundamentale ale ceta?enilor moldoveni, aflate ?i a?a intr-o stare fragila;N. intrucat este acceptat faptul ca cel pu?in 310 persoane au fost arestate ?i re?inute, dintre care unele se afla inca sub arest ?i intrucat, in timpul arestului, mai multe persoane au fost supuse unor rele tratamente sistematice in cadrul sec?iilor de poli?ie intr-o masura ce poate fi considerata drept tortura;O. intrucat arestarile fara mandat ?i bataile administrate civililor de catre membri neidentifica?i ai for?elor de ordine nu au parut a fi indreptate catre calmarea situa?iei ci au constituit mai degraba acte deliberate de represiune;P. intrucat au fost comise abuzuri grave ale drepturilor omului de catre autorita?ile moldovene ?i intrucat continua har?uirea nejustificata a reprezentan?ilor societa?ii civile ?i a protestatarilor, avand loc in continuare nerespectarea statului de drept ?i a conven?iilor europene relevante la care Republica Moldova este parte;Q. intrucat guvernul moldovean a acuzat Romania de implicare in demonstra?iile post-electorale ?i a expulzat ambasadorul roman; intrucat guvernul moldovean a reintrodus, de asemenea, obligativitatea vizelor in cazul ceta?enilor acestui stat membru al UE;R. intrucat trebuie subliniat ca nu a aparut niciun indiciu sau dovada serioasa pe baza careia vreunul dintre statele membre ale UE sa poata fi acuzat ca ar fi responsabil pentru evenimentele violente din ultimele saptamani;S. intrucat un parteneriat veritabil ?i echilibrat nu poate fi dezvoltat decat pe baza unor valori comune cu privire, in special, la asigurarea democra?iei, a statului de drept ?i a respectarii drepturilor omului ?i a liberta?ilor civile;T. intrucat Uniunea Europeana urmare?te sa instituie, prin programul sau de parteneriat estic, o mai mare stabilitate, o mai buna guvernan?a ?i dezvoltarea economica a Republicii Moldova ?i a celorlalte ?ari de la frontiera sa rasariteana,1. subliniaza importan?a unei rela?ii mai apropiate intre UE ?i Republica Moldova ?i confirma necesitatea de a colabora in vederea ridicarii gradului de stabilitate, securitate ?i prosperitate pe continentul european ?i a prevenirii apari?iei unor noi linii de demarca?ie;2. reafirma angajamentul sau de a continua un dialog de substan?a ?i orientat catre rezultate cu Republica Moldova, dar acorda o mare importan?a introducerii unor dispozi?ii ferme privind statul de drept ?i respectarea drepturilor omului, subliniind totodata ca o consolidare continua a rela?iilor, inclusiv prin incheierea unui nou acord imbunata?it, ar trebui sa fie condi?ionata de un angajament real ?i evident al autorita?ilor moldovene in favoarea democra?iei ?i a drepturilor omului;3. subliniaza ca deplina conformitate cu normele democratice interna?ionale inainte, in cursul ?i dupa desfa?urarea procesului electoral este de cea mai mare importan?a pentru dezvoltarea rela?iilor dintre Republica Moldova ?i Uniunea Europeana;4. condamna cu fermitate campania ampla de har?uiri, gravele incalcari ale drepturilor omului ?i toate celelalte ac?iuni ilegale ale guvernului moldovean in perioada de dupa alegerile parlamentare;5. indeamna autorita?ile moldovene sa inceteze de indata orice arestari ilegale ?i sa conduca ?ara in conformitate cu angajamentele ?i obliga?iile interna?ionale asumate, in ceea ce prive?te democra?ia, statul de drept ?i drepturile omului;6. se declara profund ingrijorat de arestarile ilegale ?i arbitrare ?i de numeroasele incalcari ale drepturilor omului ale persoanelor arestate, indeosebi in ceea ce prive?te dreptul la via?a, dreptul de a nu fi supus abuzului fizic, tratamentele inumane, de tortura sau punitive, dreptul la libertate ?i la securitate, dreptul la justi?ie ?i dreptul la libertatea de adunare, de asociere ?i la libera exprimare, precum ?i de faptul ca aceste abuzuri continua;7. subliniaza ca trebuie instituit un dialog na?ional, cu participarea guvernului ?i a partidelor de opozi?ie, in cadrul unui efort sus?inut de ameliorare semnificativa a procedurilor democratice ?i a func?ionarii institu?iilor democratice din Republica Moldova ?i sa solu?ioneze fara intarziere deficien?ele semnalate in constatarile misiunii interna?ionale de observare a alegerilor;8. subliniaza totodata ca tensiunile interne existente in Republica Moldova sunt foarte mari ?i, prin urmare, considera cu fermitate ca este necesara crearea urgenta a unei comisii independente de investigare, cu participarea UE, a Comitetului pentru prevenirea torturii a Consiliului Europei ?i a unor exper?i independen?i, care sa asigure un proces transparent ?i impar?ial de investigare;9. insista ca to?i cei ce s-au facut raspunzatori de brutalitate ?i violen?e indreptate impotriva persoanelor re?inute sa fie adu?i in fa?a justi?iei; insista, de asemenea, ca constatarile comisiei de ancheta sa conduca la o reforma veritabila a sistemului judiciar ?i a for?elor de poli?ie din Republica Moldova;10. solicita lansarea unei investiga?ii speciale in cazurile persoanelor decedate in timpul evenimentelor ce au urmat alegerilor, precum ?i in cazul tuturor acuza?iilor de viol sau rau tratament in timpul deten?iei, ?i a arestarilor operate pe criterii politice, cum ar fi arestarea lui Anatol Matasaru ?i a lui Gabriel Stati;11. condamna campania de har?uire lansata de autorita?ile moldovene impotriva jurnali?tilor, a reprezentan?ilor societa?ii civile ?i ai partidelor din opozi?ie, indeosebi arestarea ?i expulzarea jurnali?tilor, intreruperea accesului la pagini de internet ?i la posturi de televiziune, emiterea de mesaje propagandistice pe posturile publice ?i blocarea accesului la mass-media publice al reprezentan?ilor opozi?iei; considera ca aceste ac?iuni sunt menite sa izoleze Republica Moldova de controlul public ?i al presei interne ?i interna?ionale; regreta ?i condamna continuarea acestei cenzuri prin intermediul scrisorilor trimise de Ministerul pentru afaceri interne ?i de Ministerul de Justi?ie catre ONG-uri, partide politice ?i mass-media;12. deplange ferm decizia autorita?ilor moldovene de extradare a ambasadorului roman ?i de introducere a obligativita?ii vizelor pentru ceta?enii acestui stat membru al Uniunii Europene; insista asupra faptului ca discriminarea ceta?enilor UE pe baza originii lor na?ionale nu este acceptabila ?i solicita autorita?ilor moldovene reinstituirea regimului lipsit de vize pentru ceta?enii romani;13. indeamna, totodata, insistent Consiliul ?i Comisia sa revizuiasca sistemul de vize al UE pentru Republica Moldova, in vederea relaxarii condi?iilor regimului de acordare a vizelor ceta?enilor moldoveni, indeosebi a condi?iilor financiare, iar calatoriile regulate sa se poata desfa?ura in condi?ii mai bune; i?i exprima insa speran?a ca ceta?enii moldoveni nu vor profita de un sistem de calatorie ?i de acordare a vizelor mai bun pentru a incepe un exod in masa, ci vor fi incuraja?i sa contribuie activ la dezvoltarea in continuare a ?arii lor natale;14. observa ca acuza?iile conform carora un stat membru al UE ar fi fost implicat in evenimentele ce au avut loc par nefondate ?i nu au fost dezbatute sau reluate in reuniunile Delega?iei ad-hoc in Republica Moldova;15. solicita dovezi clare ?i substan?iale in sprijinul oricaror acuza?ii lansate de guvernul moldovean cu privire la presupusele ac?iuni criminale ale protestatarilor ?i implicarea unor guverne straine;16. ia act de declara?iile autorita?ilor moldovene cu privire la deschiderea unui dosar penal privind „incercarea de subminare a autorita?ii statului la 7 aprilie” ?i solicita ca aceasta investiga?ie sa fie condusa de maniera transparenta ?i sa elucideze toate acuza?iile facute de autorita?ile moldovene cu privire la o posibila participare a uneia sau mai multor ?ari ter?e in aceste evenimente;17. de?i condamna toate actele de violen?a ?i vandalism, considera drept inacceptabila prezentarea tuturor protestelor ca fiind acte criminale ?i drept un „complot anticonstitu?ional”; considera ca protestele pa?nice au fost determinate indeosebi de indoielile cu privire la corectitudinea alegerilor, de neincrederea in institu?iile publice ?i de insatisfac?ia cu privire la situa?ia sociala ?i economica din Republica Moldova;18. considera ca singura cale pentru a depa?i actuala situa?ie din Republica Moldova o reprezinta un dialog constructiv cu partidele din opozi?ie, cu societatea civila ?i cu reprezentan?ii organiza?iilor interna?ionale;19. subliniaza faptul ca orice noi alegeri necesita un consens intre opozi?ie ?i guvern privind imbunata?iri concrete ale procesului electoral;20. reafirma importan?a independen?ei sistemului judiciar ?i a mass-mediei ?i solicita luarea de masuri suplimentare pentru a garanta independen?a editoriala a tuturor serviciilor media, inclusiv a Radio-televiziunii Moldova ?i incetarea oricarei intimidari a canalului ProTV ?i a oricaror amenin?ari in ceea ce prive?te prelungirea licen?ei acestuia, precum ?i a imbunata?irii considerabile a legii electorale moldovene drept elemente esen?iale pentru viitoarele procese electorale ?i pentru consolidarea democra?iei in Republica Moldova;21. deplange faptul ca guvernul moldovean nu a facut nici un efort pentru a facilita votul ceta?enilor moldoveni care traiesc in strainatate, in concordan?a cu sugestiile Comisiei de la Vene?ia; solicita autorita?ilor moldovene sa adopte masurile necesare pentru ca aceste deziderate sa fie indeplinite in timp util;22. subliniaza discrepan?ele importante dintre raportul preliminar al OSCE/BIDDO privind desfa?urarea alegerilor ?i afirma?iile formulate de un numar important de ONG-uri din Republica Moldova referitoare la numeroasele nereguli; subliniaza faptul ca trebuie sa se ?ina seama de astfel de discrepan?e in cadrul revizuirii viitoare a activita?ilor OSCE/BIDDO de observare a alegerilor ?i a contribu?iei UE la misiuni interna?ionale de observare a alegerilor;23. considera ca, in vederea men?inerii credibilita?ii sale in fa?a ceta?enilor moldoveni, UE ar trebui sa fie implicata de maniera activa, profunda ?i ampla in gestionarea actualei situa?ii; solicita Consiliului sa ia in considerare posibilitatea trimiterii unei misiuni de sprijinire a statului de drept in Republica Moldova, pentru a acorda asisten?a autorita?ilor insarcinate cu aplicarea legii in procesul acestora de reformare, in special in domeniile poli?iei ?i justi?iei;24. subliniaza ca Comisia, Consiliul ?i statele membre fac uz pe deplin de PEV ?i, in special, de noul program de parteneriat estic, pentru a institui o mai mare stabilitate, o mai buna guvernan?a ?i a asigura o dezvoltare economica echilibrata in Republica Moldova ?i in celelalte ?ari de la frontiera rasariteana a Uniunii;25. invita Comisia sa garanteze ca finan?area UE de care beneficiaza Republica Moldova in domeniul drepturilor omului ?i al liberta?ilor fundamentale are o raza mai larga de ac?iune, in special prin utilizarea deplina a instrumentului european pentru democra?ie ?i drepturile omului ?i a dispozi?iilor PEV; solicita Comisiei sa prezinte un raport detaliat Parlamentului European cu privire la utilizarea tuturor fondurilor europene in Republica Moldova, cu un accent special pe fondurile alocate bunei guvernan?e ?i dezvoltarii democratice;26. solicita Consiliului ?i Comisiei sa consolideze misiunea Reprezentantului special al UE in Republica Moldova, atat in ceea ce prive?te sfera sa de cuprindere, cat ?i mijloacele;27. i?i reafirma sprijinul pentru integritatea teritoriala a Republicii Moldova ?i subliniaza ca este necesar ca UE sa aiba un rol mai puternic in gasirea unei solu?ii la problema reprezentata de Transnistria;28. subliniaza inca o data ca Uniunea Europeana trebuie sa faca tot ceea ce ii sta in putin?a pentru a oferi poporului moldovean un viitor cu adevarat european; indeamna insistent toate for?ele politice din Republica Moldova ?i partenerii Moldovei sa nu profite de actuala stare de instabilitate pentru a abate Moldova de pe drumul sau catre Europa;29. incredin?eaza Pre?edintelui sarcina de a transmite prezenta rezolu?ie Consiliului, Comisiei, Adunarilor Parlamentare ale Consiliului Europei ?i OSCE ?i Guvernului ?i Parlamentului Republicii Moldova.
0