724

Dilema Veche: Fenomenul Parndorf

"Descoperita nu de mult, bucuria cumparaturilor la romani se tot aprofundeaza. Dupa marfurile turcesti, buticurile autohtone si hipermarketurile de import, ei au descoperit mai rafinatele asa numite outlet-uri. Adica centre comerciale unde se vind marfuri, haine in special, din colectiile anterioare. Preturile sint bineinteles mai mici decit acelea pentru ultimele creatii ale modei, dar produsele sint de firma – cum se spune – unele cu nume cit se poate de celebre. De fapt outlet-ul de referinta pentru romani, cu produse ale marilor designeri, a devenit cel de la Parndorf din Austria, in apropiere de granita cu Ungaria, linga autostrada dintre Budapesta si Viena. Asa se face ca in parcarea de vreo trei mii de locuri una din patru masini are numar romanesc. Dar daca austriecii si ungurii vin cite unul sau doi intr-un automobil, romanii sint cite trei, patru sau cinci, aflati in drum spre statiunile montane din Austria, Italia sau Elvetia, ori veniti din vestul Romaniei (de la doar citeva ore de condus), pur si simplu, la shopping. Slovacii sint si ei niste obisnuiti (blonzi) ai locului – Bratislava e la nici 40 de kilometri departare. Si pe romani ii recunosti dupa un nu stiu ce caracteristic. Poate si pentru ca par de-a dreptul hipnotizati de patima cumparaturilor. Nu au ochi decit pentru haine, haine si iar haine. Vitrinele luminate le sticlesc in ochi precum emisiunile de divertisment, in marea revansa contra lipsurilor si a mizeriei anilor ’80. Zeci de mii de metri patrati de magazine pline si stralucitoare, cu 600 de branduri celebre sub numele a 150 de creatori de moda si designeri faimosi. Reducerile sint uneori considerabile si poti gasi o camasa Pierre Cardin sau o pereche de adidasi Stan Smith sub 20 de euro, ori un set de pahare Rosenthal cu 25 de euro. In pavilionul mare, copiii se dedulcesc la jeleurile in forma de broasca sau sarpe, barbatii casca gura alaturi, pe la vinurile de colectie, iar femeile sorteaza bluzele si fularele de prin cosurile cu reduceri. Grupurile venite impreuna se despart pe sexe si pe virste, adica in functie de interesul pentru un tip sau altul de magazin. In febrila alergare dintr-o pravalie in alta, se mai intersecteaza sau se zaresc de la distanta si isi vind diverse ponturi: „Vezi ca la Tommy Hilfiger e o geaca rosie misto, la reduceri!“ sau „Mergi inainte la Calvin Klein, ca gasesti desuuri dintr-alea de care vrei, da’ cam scumpe“. Nu lipsesc nici certurile dintre soti: „M-ai innebunit de cap cu pantofii astia ai tai si nu mai apuc sa-mi iau si eu blugi. Mai bine stateam acasa“. Unii isi exprima cu glas tare satisfactia eliberarii de racilele comertului romanesc: „Ba, uite ce ieftin e asta, n-au adaosurile comerciale de prost gust de la noi“. Mica localitate Parndorf a inflorit odata cu acest centru comercial deschis acum zece ani. In urma cu citava vreme, cind romanii abia il descopereau, printre vinzatorii austrieci intuiai unele retineri la auzul limbii noastre. Acum, ei par sa fi inteles ca o mare parte a afacerii lor se bazeaza chiar pe invazia neobositilor cumparatori romani (pe care nici criza nu pare sa-i sperie). In schimb, numarul tot mai mare al acestora incepe sa stirneasca un sentiment de respingere tocmai printre conationali. Adica, unii romani au inceput sa evite locul pentru ca nu suporta ca si in strainatate sa se intilneasca tot cu de-ai lor. Cineva imi povestea cum a dat nas in nas acolo cu un fost profesor, cu miinile ocupate de sacose cu cumparaturi si care parea de-a dreptul jenat ca a fost vazut in acel loc. Mi-am adus aminte de oamenii politici din delegatia care-l insotea pe Ion Iliescu la Paris, in anii ’90, surprinsi de presa incarcati cu sacose de la Tati (un magazin cu lucruri acceptabile, dar frecventat de imigrantii din cartierele sarace). Moda cu outlet-ul de la Parndorf e o etapa mai rafinata, dar se raspindesc deja idei cum ca nu mai e trendy sa mergi intr-un centru comercial asa plin de romani sau ca din moment ce atitia dintre ai nostri dau buzna acolo, sigur nu poate fi ceva de soi. Chiar si dupa dezamagirea pe care a provocat-o deschiderea din toamna a unui centru outlet la marginea Bucurestiului, interesul pentru cel din Parndorf pare sa fi intrat in declin, cel putin pentru unii dintre conationalii nostri mai pretentiosi." http://www.dilemaveche.ro/index.php?nr=264&cmd=articol&id=10193
0