2848

Vota?i schimbarea, vota?i Partidul Liberal!!

Programul Partidului Liberal CUPRINS I. Crearea Partidului Liberal II. Politica economica – valorile si solutiile liberale III. Politica in domeniul educatiei IV. Politica sustinerii tineretului V. Politica in domeniul culturii VI. Politica in domeniul ecologiei VII. Politica in domeniul sanatatii VIII. Politica protectiei sociale IX. Politica in domeniul relatiilor interetnice X. Problema transnistreana XI. Politica externa XII. Controlul activitatii Parlamentului, Guvernului si a Presedintelui Republicii Moldova de catre alegatori I. CREAREA PARTIDULUI LIBERAL Fiind constienti de faptul ca iesirea din criza social-economica, integrarea in UNIUNEA EUROPEANA si NATO nu pot avea loc fara promovarea valorilor liberale, precum sunt dezvoltarea proprietatii private, libertatea individuala, economia de piata libera si concurentiala, coeziunea economica si sociala, libera circulatie a valorilor, Partidul Reformei, prin Hotararea Congresului din 24 aprilie 2005, isi schimba denumirea in Partidul Liberal (in continuare PL) ca necesitate obiectiva si ca expresie a libertatii in activitatea politica si civica.. Activitatea principala a PL este promovarea valorilor liberale pentru democratizarea societatii si includerea noastra in familia europeana. PL considera ca doar realizarea cit mai rapida a acestor valori poate oferi Republicii Moldova sansa de aderare la Uniunea Europeana si NATO. Caracterul Partidului Liberal PL este o formatiune politica liberala, de dreapta, care militeaza pentru respectarea drepturilor si libertatilor fundamentale ale omului, pentru consolidarea democratiei, a statului de drept si pentru dezvoltarea economiei de piata. In activitatea sa PL va contribui la afirmarea noii clase politice liberale, va conlucra cu alte partide politice, precum si cu societatea civila pentru sustinerea si promovarea valorilor liberale, pentru integrarea poporului nostru in cadrul Uniunii Europene. Clasa politica Tinerii reprezinta un potential considerabil al dezvoltarii societatii, potential, care nu a fost si nu este valorificat in Republica Moldova. Pana in prezent tinerii sunt marginalizati si nu le sunt oferite posturi la nivelul calificarilor pe care le au. Clasa politica actuala este compusa in proportie covarsitoare din nomenclaturisti sovietici cu mentalitate invechita, incapabili sa inteleaga regulile democratiei. Ofensiva tinerilor este necesara pentru a schimba starea de lucruri. Promovarea valorilor liberale, consolidarea statului de drept si integrarea europeana este posibila numai prin forta tinerilor neatinsi de virusul nomenclaturii comuniste. Tinerii au pregatirea, capacitatea, energia, dinamica, entuziasmul si motivatia necesara pentru a raspunde necesitatii modernizarii Republicii Moldova si realizarii integrarii europene. Tinerii sunt cei mai apropiati de valorile liberale si sunt cei care aplica in prezent valorile liberale. Realizarea programului politic al PL poate avea loc numai prin ofensiva tinerilor, motiv pentru care prioritatea PL este implicarea tinerilor in viata publica si realizarea schimbarii prin ofensiva tinerilor. II. POLITICA ECONOMICA – VALORILE SI SOLUTIILE LIBERALE 1. Valorile liberale Politica economica a PL este politica promovarii valorilor liberale, valori care sunt fundamentul statului de drept si al economiei de piata. Acestea fiind: a) Libertatea individuala, respectul fata de individ si familia sa Individul se afla in centrul preocuparilor noastre. Individul trebuie sa aiba puterea de a alege si de a actiona in mod liber, fara interventia abuziva a statului, de a-si utiliza proprietatea dupa cum crede de cuviinta, fara a leza interesele altor indivizi, ori distrugand mediul natural sau bunuri culturale. Individul trebuie sa poata alege in mod liber o activitate lucrativa in sprijinul sau, al familiei sale si al comunitatii, sa isi exprime neingradit ideile si sa le valorifice, precum si sa aiba acces egal la educatie, care este esentiala pentru libertatea si participarea acestuia in viata economica si sociala. In acelasi timp, individul trebuie sa beneficieze de un sistem eficient de asigurari sociale in care se angajeaza in mod responsabil si sa utilizeze toate oportunitatile prin care statul creeaza un mediu favorabil dezvoltarii economice. Acceptand si respectand pluralitatea stilurilor de viata, PL va actiona pentru intarirea familiei, ca sursa a dezvoltarii individului, ca loc de formare al caracterelor si de transmitere a cunostintelor si deprinderilor practice necesare vietii. b) Egalitatea sanselor Libertatea economica si competitia creeaza indivizilor sanse egale in fata oportunitatilor, chiar daca, in final, acestia se diferentiaza prin marimea succesului pe care l-au obtinut sau a insuccesului. Prin urmare, libertatea economica determina inegalitate economica, dar acest proces are loc in cadrul cresterii nivelului general de prosperitate. Comunismul care a experimentat modele economice si sociale pentru a obtine egalitate economica au esuat in saracie, ajungand inevitabil la ingradirea proprietatii private si la eliminarea stimulentelor economice. Egalitatea sanselor se poate realiza doar in conditiile cand exista egalitate in fata legii, accesul liber la informatiile publice, transparenta institutiilor publice, precum si o reala libertate in activitatea economica, in alegerea profesiei si a locului de munca. c) Proprietatea privata – succesul economiei Proprietatea privata este forma esentiala de manifestare a libertatii, de aceea proprietatea privata trebuie sa fie garantata si sfanta. Proprietatea privata se afla in centrul timulentelor economice. Fara proprietate privata nu poate exista libertate economica. Totodata, fara proprietate privata nu exista interesul ca venitul sa fie transformat in capital, iar fara capital nu exista responsabilitate. Esenta politica a tranzitiei de la economia centralizata la economia de piata, poate fi sintetizata in trecerea de la proprietatea de stat majoritara la proprietatea privata majoritara. Cu cat acest proces decurge mai repede, cu atat mai mult cresc sansele de a infrange subdezvoltarea economica. Conceptia liberala afirma principiul inviolabilitatii spatiului privat si respinge orice forma de limitare practica a proprietatii private de catre stat. De asemenea, conceptia liberala sustine restrangerea proprietatii statului numai la domeniile in care sectorul privat sau organizatiile civile infiintate de cetateni nu pot obtine rezultate mai bune De aceea, PL sustine cresterea ritmului si extinderea ariei privatizarilor realizate la pretul pietei, fara nici o discriminare, considerand ca vicierea procedurilor de privatizare concurentiala si transparenta conduc la blocarea sau intarzierea efectelor benefice ale privatizarii. d) Piata libera concurentiala Piata libera este forma cea mai eficienta de organizare a schimburilor permanente dintre indivizi, generate de interesele si pasiunile lor. Piata libera genereaza competitia, in lipsa careia nu se poate vorbi e libertate economica. Prin urmare, cetatenii pot beneficia de avantajele economiei de piata numai in prezenta competitiei ce obliga companiile sa aiba costuri mai reduse si o calitate mai buna pentru marfurile si serviciile lor. Conceptia liberala nu exclude stabilirea de catre autoritatea publica a regulilor de joc pentru functionarea pietelor, prevenirea si combaterea practicilor anticoncurentiale. In acelasi timp, liberalismul se opune politicilor discriminatorii ale statului care sustin unele companii in detrimentul altora, prin contracte preferentiale, subventii, amanari si anulari de impozite etc. Liberalismul se opune si mentinerii monopolurilor care genereaza costuri mari si inegalitate economica intre companii si in primul rind micului business si mijlociu Liberalismul este adversarul natural al coruptiei, deoarece aceasta distorsioneaza functionarea libera a pietelor si pune indivizii si companiile in pozitii inegale in fata oportunitatilor. Orice fel de politici si practici ale statului, interventioniste si discriminatorii, genereaza instabilitatea legislativa, alimenteaza coruptia si distrug competitia si piata. e) Spiritul intreprinzator PL este sigur ca viitorul unei economii dezvoltate se afla nu in mainile celor care, fiind la putere, au devenit peste noapte oameni bogati, ci in mainile intreprinzatorilor, acei oameni care isi risca resursele, averile si sanatatea pentru crearea prosperitatii si a locurilor de munca. Spiritul intreprinzator este caracterizat de capacitatea de a rezolva rapid si eficient problemele, de a invinge greutatile in realizarea proiectelor asumate. Intreprinzatorii fac posibil progresul republicii si sunt capabili sa se autosustina. Spiritul intreprinzator face diferenta intre cei ce pot si cei ce nu pot, intre cei care merita mai mult si ceicare merita mai putin, nu numai in domeniul activitatii economice, dar si in cel al activitatilor sociale. Recunoasterea meritelor pentru cei cu spirit intreprinzator va determina schimbarea atitudinii oamenilor fata de bogatie. Calea corecta de creare a bogatiei individuale este prin spirit intreprinzator, competenta, efort si succes si nu prin furt, coruptie, contrabanda, economie tenebra sau prin parghiile puterii.f) Coeziunea economica si socialaConceptia liberala porneste de la realitatea ca, in dezvoltarea economica, anumite activitati economice pot intra in declin, dupa cum si unele regiuni pot ramane in urma, afectand atat viata oamenilor din zonele respective, cat si coeziunea economica si sociala. De asemenea, in orice societate, exista oameni care, din motive independente de vointa lor, nu se pot integra intr-un sistem concurential, necesitand sprijinul societatii, mai ales cel al comunitatilor locale, pentru a gasi ocupatii pe masura aptitudinilor acestora sau, in ultima instanta, prin includerea in forme de protectie sociala. Pornind de la aceasta realitate, cat si de la principiile Uniunii Europene, conceptia liberala nu exclude realizarea unor programe structurale pentru a sustine, intr-un timp limitat si cu respectarea regulilor de concurenta, investitii ininfrastructura fizica sau industriala a regiunilor ramase in urma din punct de vedere economic, precum si programe pentru reconversia fortei de munca.PL are credinta ferma ca singura solutie reala pentru solidaritatea economica si sociala este sporirea bogatiei indivizilor si nu marirea impozitelor, a taxelor si a interventiei statului in vederea redistribuirii.PL nu exclude redistribuirea ca mijloc de atingere a obiectivelor coeziunii economice si sociale, dar considera ca cea mai eficienta forma de redistribuire este accesul cetatenilor la educatie, la sistemele moderne de ingrijire si asigurare a sanatatii si la cele de asigurari de pensii.g) Statul minimal, partener al sectorului privat in dezvoltarea economica, alocarea descentralizata a majoritatii resurselorIn conceptia liberala, statul trebuie sa exercite functia sa protectoare, garantand libertatile indivizilor. Insa aceasta functie a statului trebuie limitata numai la bunurile si serviciile care, in conditii de piata sicompetitie, nu pot fi asigurate de sectorul privat. Statul trebuie sa actioneze in limita puterii delegate de societate, in conditiile, in care majoritatearesurselor financiare si naturale sunt alocate descentralizat prin mecanismele pietelor libere, concurentiale. Alocarea eficienta a resurselor impune ca statul sa fie neutru, adica sa nu avantajeze o persoana sau un grup de persoane in detrimentul altora. Prin politicile sale economice si sociale, in mod deosebit prin dereglementare, statul trebuie sa creeze un mediu de afaceri favorabil, stabil si previzibil, fiind, in acest sens, un partener al sectorului privat in dezvoltarea economica. In acelasi timp, statul, prin sectorul public, este un participant direct la viata economica. Singur sau in parteneriat cu sectorul privat, statul asigura bunurile publice fundamentale, cum sunt securitatea indivizilor si a statului, protectiamediului natural, precum si servicii in domeniul sanatatii publice, al educatiei, culturii, protectiei persoanelor vulnerabile etc., fara de care nu este posibila nici o societate civilizata. Intr-un stat minimal,administratia publica este redusa la dimensiunile sale normale, strict necesare, dupa criterii de eficienta, aflandu-se in serviciul si sub controlul cetatenilor, ceea ce permite reducerea nivelului general al cheltuielilor publice si, corespunzator, al impozitelor si taxelor.h) Libertatea schimburilor economice si culturale intre statele care respecta drepturile fundamentale ale omuluiIn conceptia liberala, statul, individul si comunitatile locale se intaresc pe masura circulatiei libere a marfurilor, serviciilor, capitalului, valorilor culturale si a persoanelor, intr-un spatiu politic si geografic cat mai larg, dar in care se asigura protectia drepturilor fundamentale ale cetatenilor. Numai respectand aceste valori, Republica Moldova se va putea integra in structurile Uniunii Europene si NATO. Numai prin deschidere politica, economica si culturala, Republica Moldova va ajunge la acel nivel de prosperitate si putere, care ii va permite sa obtina un loc bun alaturi de lumea civilizata.2. Solutii liberale:Pentru rezolvarea problemelor social-economice si ridicarea nivelului de trai, PL propune urmatoarele solutii:a) Consolidarea statului de drept Functionarea statului de drept si democratic poate avea loc doar in urma unor alegeri libere si corecte,care ar oferi posibilitatea alegatorilor sa se debaraseze de nomenclatura comunista, de acei care folosesc politica in interesul personal si de grup. Numai prin alegeri libere si democratice in Parlamentul Republicii Moldova pot veni politicieni neobsedati de putere, demni de cauza pe care o reprezinta, la care s-au alaturat tineri competenti, onesti si cu vocatie liberala, nemolipsiti de virusul totalitarismului, impreuna formand o clasa politica moderna.Doar un Parlament cu asemenea politicieni va definitiva si va promova consecvent reforma de drept in vederea crearii cadrului juridic adecvat unui stat de drept si unei societati civile libere si democratice, integrate in sistemul mondial de valori, pe de o parte, iar pe de alta parte perfectionarea cadrului juridic va stimula evolutiile pozitive din sistemul economic, care, neaparat vor imbunatati nivelul de trai.Pentru atingerea acestor deziderate PL va elabora si adopta o noua Constitutie (avand ca baza actuala Constitutie), in care puterile in stat: legislativa, executiva si judecatoreasca sa functioneze separat, suplimentand si:- asigurarea functionarii corecte a Parlamentului, inclusiv reforma imunitatii parlamentare, in corespundere cu propunerile facute de Consiliul Europei;- excluderea neutralitatii prevazuta de art. 11 al Constitutiei, intrucit prevederea actuala impedica integrarea republicii in NATO;- restrangerea dreptului la inviolabilitatea domiciliului si a corespondentei numai in conditiile stabilite de Constitutie si nu in conditiile legii, cum este prevazut in actuala Constitutie;- restrangerea exercitiului unor drepturi si libertati in stricta corespundere cu prevederile Conventiei Europene privind Drepturile si Libertatile Fundamentale ale Omului, cu angajamentele asumate fata deConsiliului Europei;- consfintirea limbii romane ca limba oficiala;- dreptul la restituirea de catre stat a pierderilor materiale, cauzate cetatenilor prin infractiuni, reiesind din faptul ca statul este garantul respectarii drepturilor omului, inclusiv al proprietatii private (ulterior statul isiva recupera pierderile prin actiunea de regres catre persoana vinovata);- introducerea dreptului la mostenire, inclusiv a dreptului la mostenire a rudelor de orice grad, excluzand dreptul de mostenire al statului;- reforma sistemului judecatoresc si a organelor de drept (procuratura, organele afacerilor interne, serviciul informational de securitate) in corespundere cu standardele internationale si angajamentele Republicii Moldova (in particular ale acelora care rezulta din aderarea la Conventia Europeana pentru protectia drepturilor omului si a libertatilor fundamentale), excluzand dreptul constitutional de numire in functie a Procurorului general de catre Parlament, fapt ce ar corespunde exigentelor Consiliului Europei;- transparenta formarii, administrarii, utilizarii si controlului resurselor financiare ale statului, ale unitatilor administrativ-teritoriale si institutiilor publice;- organizarea administrativ-teritoriala a teritoriului Republicii Moldova sub aspect administrativ in judete, orase, comune si sate.b) Dezvoltarea sectorului privat - deschiderea efectiva a sectoarelor economice-cheie prin competitie si participare a capitalului privat. Inmod deosebit, in sectorul serviciilor publice de interes economic general, statul trebuie sa-si limiteze rolul la atributiile minime: strategice, de reglementare si control, delegand sectorului privat, prin proceduriconcurentiale, toate celelalte atributii de executie si exploatare a serviciilor si a patrimoniului aferent, de colectare a veniturilor, de realizare a investitiilor si de administrare a contractelor de delegare;- incurajarea intreprinderilor mici si mijlocii prin politici de dezvoltare teritoriala, antrenand in acest scop autoritatile locale, pentru a crea centre de afaceri, parcuri industriale si tehnologice, ori concentrari deintreprinderi;c) Libertate economica maxima si competitie - optimizarea cerintelor administrative prin aprobarea cadrului juridic relevant, implementarea, simplificarea schemei de raportare si a obligatiilor administrative, limitarea la minimum a numarului de licente si permise necesare pentru initierea activitatilor economice;- simplificarea si stabilizarea legislatiei, de care depinde functionalitatea pietelor produselor, serviciilor, a muncii si a capitalului, astfel incat costul intrarii si al iesirii din piata, precum si cel al tranzactiilor sa sereduca;- simplificarea procedurilor administrative de autorizare pentru inceperea / incetarea unei activitati economice, cat si pentru inregistrarea modificarilor privind statutul si actionariatul unei societati comerciale;- excluderea monopolului comercial;- dezvoltarea dialogului cu investitori si antreprenori privind modalitatile de imbunatatire a climatului de afaceri pentru crearea unui mediu de afaceri potrivit.d) Asigurarea stabilitatii economice Inflatia joasa si moneda stabila sunt „produsele” unei economii in care functioneaza stimulentele pentru o crestere de tip intensiv, bazata pe productivitate, competitivitate si o disciplina bugetara si financiarariguroasa.Pentru aceasta este nevoie de:urgentarea si asigurarea transparentei privatizarii intreprinderilor industriale si restructuralizarea celor viabile prin atragerea investitorilor straini si prin stimularea institutiilor financiare pentru creditarea pe termen lung a producatorilor care utilizeaza tehnologii inovationale si respecta cerintele ecologice internationale, folosind in mod judicios scutiri sau inlesniri fiscale;- protejarea producatorilor locali-exportatori si incurajarea productiei tehnologiilor avansate prin crearea parcurilor tehnologice si a zonelor economice libere pentru producere proprie si export;- garantii juridice pentru stimularea retehnologizarii si a investitiilor straine;- evidenta si controlul strict al resurselor energetice la intrarea in Republica Moldova prin contorizarea acestora;- promovarea unei politici active de stat orientate spre folosirea situatiei geo-politice favorabile a RM prin implicarea in proiectele internationale ce tin de constructia conductelor tranzit de petrol si gaz din tarile Asiei Centrale spre tarile Europei de Sud-Est prin Moldova;- restructurizarea si privatizarea rapida, transparenta si concomitenta a tuturor structurilor organizationale din sistemul energetic prin atragerea investitorilor straini occidentali.e) Schimbarea rolului statului in economie, in agricultura PL considera ca statul nu trebuie doar sa se retraga din productia bunurilor si serviciilor in domeniile in care sectorul privat si competitia pot avea rezultate mai bune, dar trebuie sa raspunda si altor cerinte de care depinde progresul economic, respectiv imbunatatirea mediului de afaceri si sprijinirea unor domeniiunde initiativa privata nu are inca stimulentele necesare. In acest sens, statul trebuie sa faca un efort continuu pentru reforma reala si profunda a sistemului fiscal, urmarind:- anularea sistemului actual de acordare a reesalonarilor, reducerilor si anularilor la plata impozitelor, taxelor si contributiilor datorate bugetului statului si fondurilor de asigurari sociale. Acest sistem este aservit comenzilor politice, favorizeaza coruptia, deterioreaza grav disciplina financiara si bugetara si scade capacitatea statului de a colecta veniturile sale;- reducerea cotei de impozit pe profit, ceea ce va incuraja inovatia, productivitatea, crearea de noi locuri de munca si micsorarea economiei subterane;- stimularea competitiei loiale, prevenirea si sanctionarea practicilor anticoncurentiale, intarirea capacitatii de supraveghere a pietelor financiare, precum si a pietelor in care exista monopoluri;- evitarea dublei impuneri, aplicarii nediscriminatorii a TVA si a accizelor;- promovarea unei politici fiscale echilibrate si incurajatoare pentru producatori si investitori;- unificarea optimala a tuturor tipurilor de impozite;- ajustarea eliberarii licentelor pentru genurile de activitate la normele si standardele europene, simplificarea eliberarii licentelor si autorizatiilor, a inregistrarii business-ului si gestionarii fiscale;- gestionarea eficienta si transparenta a bugetului, a monedei nationale si a datoriei publice;- facilitarea accesului la informatie prin crearea de site-uri web informative si linii telefonice „hot-line”f) Rolul statului in agriculturaPL considera ca nerestituirea terenurilor de pamant fostilor proprietari sau urmasilor acestora a fost una din marile greseli in dezvoltarea agriculturii Republicii Moldova. Oricum, in urma improprietaririi unor categorii de cetateni din mediul rural cu pamant, in agricultura s-a produs totusi o schimbare – trecereapamantului din proprietatea statului sovietic in proprietatea privata. Alta e ca aceasta improprietarire n-a fost sprijinita de stat, ba, din contra, s-a facut mult rau. Atribuirea terenurilor nu s-a facut la timp, proprietarii erau purtati de la un cabinet la altul, cei care doreau sa-si prelucreze pamantul individual erau fortati, prin modificarea Legii din 1995, sa formeze mini-colhozuri. In loc sa fie eliberati de impozite, ajutati, prin credite tehnice, eliberati pensionarii titulari de plata in fondul social, ajutati, printr-un program de stat, in procurarea semintelor, ingrasamintelor, a inventarului agricol performant, organizarea si functionarea pietelor agricole etc., proprietarii de pamant au fost lasati in voia soartei. PL considera ca viitorul agriculturii republicii poate fi numai in baza proprietatii private asupra pamantului, iar forma de activitate – privat-familiala, de tip european, care imbina activitatea productiva cu viatafamiliala si care s-a dovedit a fi eficienta si rezistenta in lumea capitalista, iar cei care nu au aceasta posibilitate (din motive de sanatate, varsta inaintata etc.), se pot organiza in asociatii, societati comerciale, etc si doar la dorinta lor. Sprijinul statului trebuie acordat in mod echilibrat tuturor structurilor, ba, mai mult, credem ca statul trebuie sa substituie agricultura.Fiind traditional o tara agrara, criza in agricultura a afectat toate sferele activitatii umane si de producere:piata muncii, pauperizarea populatiei, dezvoltarea industriei de prelucrare la sate etc. Aceasta criza arata politica statului fata de proprietatea privata asupra pamintului si a dezvoltarii gospodariilor taranesti. PL considera ca pentru dezvoltarea agriculturii este nevoie de:- oferirea de catre stat a creditelor, inclusiv a celor tehnice proprietarilor de pamant la conditii avantajoase;- liberalizarea pietei funciare si stabilirea unui pret normativ real la pamant in functie de bonitate si echilibrarea intereselor ambelor parti in procesul vanzare-cumparare a pamantului;- liberalizarea si demonopolizarea pietei factorilor de productie (seminte, ingrasaminte, pesticide si altele), care va diminua costurile de productie (ingrasamintele reprezinta mai mult de jumatate din costuri), marind si diversificand oferta de produse agricole;- dezvoltarea continua a institutiilor nebancare, asociatii de economii si imprumut; fondarea cu sprijinul statului a unei banci rurale care sa acorde credite pe o durata medie si lunga la dobanzi acceptabile si rezonabile;- stimularea crearii intreprinderilor mixte (moldo-straine) in sate in scopul prelucrarii si comercializarii produselor moldovenesti pe pietele straine;- implementarea unei politici de instruire a fermierilor in domeniile marketing-ului, managementului financiar si bancar etc.- improprietarirea cetatenilor cu pamant in satele, in care pamantul a ramas in proprietatea statului sub pretextul apartenentei la institutiile stiintifice si experimentale;g) Reorganizarea administrativ-teritoriala si cea a administratiei publiceIn viziunea liberala, teritoriul Republicii Moldova trebuie sa fie organizat sub aspect administrativ reiesind din posibilitatile economice ale unitatii administrativ-teritoriale, din interesele cetatenilor si nu in interesulputerii centrale, ceea ce va permite administratiei publice libera desfasurare a activitatilor economice, cat si aplicarea cu succes a programelor de reforma economica. Administratia publica trebuie sa fie aproapede cetatean si in slujba acestuia. O administratie publica moderna si eficienta presupune: imbunatatirea calitatii serviciilor publice siasigurarea lor la cele mai mici costuri posibile, in termeni de impozite si taxe; pregatirea profesionala continua a functionarilor publici; introducerea metodelor moderne de management; stabilirea unei structuri a administratiei publice in functie de obiectivele prioritare de dezvoltare durabila a Republicii Moldova.Administratia publica trebuie reorganizata pe baza eficientei, transparentei, inclusiv a accesului liber la informatiile publice, a anticiparilor legitime si adaptabilitatii la cerintele populatiei, a nediscriminarii, a principiilor proportionalitatii, subsidiaritatii si parteneriatului public-privat, urmarind:- ridicarea eficientei functionarii aparatului administrativ, combaterea favoritismului si a coruptiei in randurile functionarilor publici;- rationalizarea structurii aparatului administratiei publice la toate nivelurile;- evaluarea si reprofilarea personalului, promovarea specialistilor onesti, profesionisti si responsabili;- prevenirea si diminuarea coruptiei in randurile functionarilor publici, perfectionarea cadrului legislativ pentru combaterea coruptiei, favoritismului etc.;- incetarea practicii existente de angajare a functionarilor publici pe criterii politice;- consolidarea administratiei locale prin autonomia financiara.III. POLITICA IN DOMENIUL EDUCATIEIViziunea liberala a partidului in domeniul educatiei porneste de la conceptul de piata a invatamantului, bazata pe suveranitatea consumatorului (parintii si copiii) si pe competitia intre furnizori (scoli, universitati). In acest concept, statul va finanta elevii si nu scolile, astfel incat sa se asigure premiseledreptului de a alege si ale competitiei, care vor conduce la o noua calitate a educatiei.Ridicarea standardului de viata al cetatenilor impune nu numai reforme liberale in economie, ci si formarea deprinderii fiecarei persoane de a invata, de a interpreta informatiile si de a folosi cunostintele in solutionarea problemelor.Pentru aceasta este nevoie de:- racordarea sistemului invatamantului national de toate gradele la standardele europene;- asigurarea autonomiei universitare;- descentralizarea si depolitizarea sistemului educativ;- asigurarea accesului la invatamant tuturor copiilor de varsta scolara si garantarea sanselor egale de a invata;- crearea conditiilor adecvate de functionare a institutiilor prescolare, scolare si universitare;- stoparea abandonarii de catre cadrele didactice a activitatii pedagogice, prin asigurarea unei remunerari adecvate muncii prestate;- asigurarea cadrului de dezvoltare a stiintelor fundamentale si aplicate;- transformarea scolilor, liceelor si universitatilor in centre de iradiere a stiintei si a culturii la nivel local, teritorial si republican;- stimularea concurentei pe piata libera a manualelor si mijloacelor de invatamant in vederea cresterii calitatii acestora;- suma alocata pentru intretinerea invatamantului din bugetul de stat sa nu fie mai mica de 10% din PIB, conform ultimilor tendinte ale Uniunii Europene;- renovarea caminelor si asigurarea studentilor cu camin. Intregul proces de invatamant din Republica Moldova trebuie sa reintroduca spiritul de libera initiativa in sistemul de valori al educatiei, astfel incat intreprinzatorul sa-si recastige locul de maxima importanta in societatea noastra, iar succesul acestuia sa fie recunoscut si pretuit de catre cetateni, de comunitatilelocale si la nivel de societate. Numai in acest fel vom putea schimba mentalitatea tinerei generatii, astfel incat aceasta sa doreasca sa devina o generatie de intreprinzatori.IV. POLITICA SUSTINERII TINERETULUIIn conditiile dezechilibrului social si ale invechirii clasei politice din Republica Moldova, PL va promova tinerii si va contribui la formarea unei noi generatii de politicieni. PL va incuraja autoritatile publice si sferaprivata in aplicarea unor politici cu impact in randul tinerilor. In acest scop, PL are urmatoarele obiective:- incurajarea implicarii tinerilor in viata publica inclusiv in politica si promovarea lor in functii executive ale PL;- elaborarea unor programe de informare si consultanta pentru tineri precum si crearea unei retele regionale si natioanle de consultanta in parteneriat cu organizatii neguvernametale;- accesibilitatea tineretului la surse de creditare a invatamantului cu rambursarea dupa absolvire intrun termen si la o dobanda avantajoase;- stimularea serviciului de voluntariat in institutiile de stat, in companii private, in organizatii neguvernamentale pentru acumularea experientei profesionale si cresterea responsabilitatii civice;- adoptarea unui program de constructie a locuintelor pentru tineri lipsiti de posibilitati financiare;- aplicarea unui sistem de creditare pentru tinerii in special din mediul rural care vor sa inceapa o afacere si incurajarea lor prin scutirea de impozite pe termen de 3 ani la inceputul activitatii;- suplimentarea numarului de locuri la buget in institutiile de invatamant superior de stat;- asigurarea studentilor cu locuri in camine. Renovarea actualelor camine si constructia caminelor in sistem de parteneriat public-privat. Incurajarea si sprijinirea investitorilor pentru construirea unor camine studentesti private;- acordarea resedintei in localitatile de studiu pe baza carnetului de student, indiferent daca locuiesc sau nu in camine;- stabilirea si dezvoltarea de noi parteneriate intre universitati din Republica Moldova si din strainatate, astfel incat un numar cat mai mare de studenti sa poata avea acces la stagii de formare si de studiu in strainatate, prin introducerea principiului "student cu cel putin un an de studiu intr-oalta universitate europeana";- realizarea unei reforme in domeniul sistemului de burse prin reglementarea legala a burselor private pentru a incuraja persoanele juridice din sectorul privat sa sustina financiar elevii din invatamantul profesional, liceal, universitarii, precum si doctoranzii;- majorarea salariilor cadrelor didactice tinere, pentru a elimina salarizarea discriminatorie si acordarea de sporuri salariale in cazul optarii pentru mediul rural;V. POLITICA IN DOMENIUL CULTURIIPolitica PL in domeniul culturii consta in:- reforma sistemului de finantare a culturii;- asigurarea conditiilor favorabile creatiei culturale si protejarii patrimoniului cultural;- elaborarea unui sistem sigur de protejare a dreptului de autor si remunerarea creatorului in conformitate cu valoarea si nivelul de difuzare a operelor sale;- introducerea sistemului contractual de salarizare;- stabilirea salariilor lucratorilor muzeelor, bibliotecilor,
0