941

Ultimul cuvant: Grigore Vieru

In noaptea accidentului, in timp ce era transportat la spital, poetul Grigore Vieru a reusit doar sa-si rosteasca propriul nume. Ii era frica, probabil, ca nu va fi recunoscut sau ca va fi uitat, asa cum i s-a intamplat in ultimii ani. Cu mainile la tample, Gheorghe Munteanu striga: «Ce-am facut, ce-am facut?». Cu toate ca suferea si el, fiind ranit, spunea ca nu simte nimic si ruga echipa de medici sa-l salveze pe Grigore Vieru.Panoul ucigas«La multi ani, cu mai multa sanatate, cu mai multa pace, cum lui Hristos ii place», acestea au fost ultimele urari ale poetului Grigore Vieru, adresate celor prezenti in sala Palatului de Cultura din Cahul. La 15 ianuarie, aici a fost organizat un concert de comemorare a 159 de ani de la nasterea lui Mihai Eminescu. Alaturi de Fuego, Grigore Vieru a recitat mai multe poezii si chiar a interpretat un cantec. Dupa concert, a urmat o receptie, iar pe la orele 22.00, Grigore Vieru, impreuna cu vicedirectorul Ansamblului «Joc», Gheorghe Munteanu, a plecat spre Chisinau. Desi li s-a propus sa ramana peste noapte la Cahul, cei doi au preferat sa se intoarca acasa, ne spune viceprimarul de Cahul, Petru Popazu. Din pacate, pentru Grigore Vieru acesta avea sa fie ultimul drum in viata.La doar cateva zile de la tragicul accident, Comisariatul de Politie Ialoveni a initiat o cauza penala, pentru a stabili cauzele si vinovatii de accident. Alaturi de mai multe articole din Codul rutier, printre care necuplarea centurii de siguranta, se mentioneaza ca soferul «nu a tinut cont de indicatorul rutier nr.4.2.1 al Regulamentului circulatiei rutiere (instalat pe temelia de beton a panoului publicitar), care avertizeaza despre ocolirea obligatorie a obstacolului», se mentioneaza intr-un comunicat al MAI.Din cele prezentate de Ministerul de Interne, Gheorghe Munteanu, fiind obosit si conducand cu viteza, s-a tamponat de temelia de beton a panoului de reclama, dislocat la inceputul gazonului ce desparte sensurile de circulatie.Am incercat sa aflam daca amplasarea acelui bloc de beton, de care s-a lovit automobilul in care era si poetul Grigore Vieru, este o constructie autorizata si legitima. Panoul publicitar apartine SA Lider si se afla la km 9+350 m pe traseul Chisinau-Basarabeasca. Acesta este amplasat chiar la inceputul fasiei de gazon ce separa benzile de circulatie. Indicatorul rutier care semnaleaza despre panoul publicitar este amplasat chiar pe fundatia de beton, si nu la o distanta mai mare, asa cum prevede regulamentul.Ce spune regulamentulDupa regulament, panoul trebuia amplasat la 15—20 m distanta de la fasia de gazon care separa benzile de circulatie, fundatia de beton trebuie sa se afle in pamant si nicidecum in afara, iar panoul sa fie la nivelul solului, explica Gheorghe Tofan, specialist in cadrul Directiei Arhitectura si Urbanistica a Primariei Chisinau. «El nu este pe teritoriul Chisinaului si nu ar fi corect sa vorbesc despre treburile altora, dar panoul acesta este amplasat nereusit. In primul rand, pentru ca sta in mijlocul drumului, in al doilea rand, chiar daca a fost amplasat, trebuia pastrata o distanta de 20-30m de la panou. Locul trebuia izolat cu un gard de protectie si cu semne de iluminare nocturna», mai spune acesta.Autorizatia pentru un panou publicitar se elibereaza doar in temeiul unei decizii a Primariei, aprobata de arhitect, de Politia Rutiera si de Directia Drumuri. Asa cum panoul este amplasat pe portiunea de drum aflata in subordinea Primariei Ialoveni, l-am intrebat pe Sergiu Stog, arhitect la Primaria Ialoveni, in ce mod a fost eliberata autorizatia si daca au fost respectate normele de securitate. Luat prin surprindere, acesta s-a aratat uimit de intrebare si a spus ca nu cunoaste prea multe despre fundatia panoului, daca aceasta este la adancime sau la suprafata, adaugand ca dansul raspunde doar de partea tehnica a obiectului, adica de locul amplasarii sau de culoarea acestuia. «Eu va spun ca eliberez o autorizatie dupa ce se face schema de incadrare cu cele necesare, ca sa avem informatii si sa-i putem controla, deoarece ei platesc la Primarie taxa pentru autorizare. Eram la fata locului cand a fost amplasat. In privinta normativelor, ne consultam cu Politia Rutiera si cu cei de la drumuri. Nu am luat singur decizia. Daca lipseste o semnatura, nu eliberam autorizarea. Nu stiu ce sa va spun despre norme. Nu mai stiu cum era in proiectul respectiv», ne-a raspuns arhitectul.Accidentul putea fi evitatConform expertilor, nu doar fundatia panoului si locul unde este amplasat acesta nu corespund normelor, ci si indicatorul rutier care semnaleaza obstacolul si arata ca obiectul trebuie ocolit. Constantin Beresteanu, ex-angajat al Directiei Transport Auto a Ministerului Constructiilor si Dezvoltarii Teritoriului (MCDT), sustine ca si indicatorul rutier nu este amplasat corect. «El nu trebuia sa se afle chiar pe fundatia panoului de publicitate, ci la cel putin 50 m de panou. Pe fundatie putea fi pus suplimentar. Numai ca acest indicator nu putea fi amplasat mai departe, deoarece ar fi fost chiar la mijlocul drumului. Linia de demarcatie a impartit drumul in doua, dar a dus drept spre mijlocul fundatiei. Daca era la o distanta de cel putin 30 cm de la peretele fundatiei, accidentul putea fi evitat», explica Beresteanu cum trebuia sa fie amplasat indicatorul rutier, de a carui neglijare organele de ordine il suspecteaza pe sofer.Din nefericire, panoul si fundatia acestuia nu au fost observate decat atunci cand s-a intamplat tragedia care a curmat viata marelui poet. Expertii sustin ca in R. Moldova mai sunt asemenea fundatii, care au provocat accidente similare. Acestea ar trebui amplasate astfel, incat sa nu schimbe nimic din constructia initiala a drumului.De alta parere este inginerul Oleg Lisnic, din cadrul Politiei Rutiere Ialoveni. «Atat indicatorul, cat si panoul sunt amplasate corect, iar decizia de amplasare a fost eliberata de la Chisinau, nu de noi. Sunati acolo», ne-a indrumat acesta. Lisnic a mai spus ca pe acea portiune de drum au mai fost inregistrate accidente, dar nu din cauza panoului, ci a vitezei excesive a soferilor si a neglijarii normelor rutiere.Statisticile politienesti arata ca, in anul 2008, 14% (403 accidente rutiere) din numarul total de tragedii la trafic, au avut drept cauza tamponarea de un obstacol din zona drumului public.«Veti fi sunati»Stefan Racu, sef adjunct al Directiei Intretinere si Gestionarea Drumurilor, a MCDT, ne-a confirmat cele spuse de experti privind amplasarea panourilor de publicitate si a indicatoarelor rutiere. «Sunt anumite norme pe care le respectam. Fundatiile de beton ale panourilor de publicitate trebuie sa fie in pamant si nu in afara, iar indicatoarele rutiere trebuie amplasate la o anumita distanta de obiect. Cat priveste fundatia de care s-a lovit masina in care era Grigore Vieru, deocamdata cercetam cazul. Suntem o directie nou-formata si inca nu putem comenta cele intamplate», ne-a explicat acesta.Am incercat sa aflam cine este proprietarul acelui panou de publicitate. Constantin Glitos, directorul SA Lider, ne-a spus ca firma doar arendeaza acest panou, dar a evitat sa ne spuna despre proprietar. Ne-a rugat sa nu mai insistam si ne-a asigurat ca va lua cineva legatura cu noi pentru a ne raspunde la toate intrebarile. «Eu am lasat toata informatia unei persoane responsabile, care va va suna, ca sa va raspunda la toate intrebarile. Tot ce mi-au spus e ca au fost cautati si de la MCDT, si de la Primarie. Totul e in regula cu panoul, incalcarile lipsesc, totul a fost verificat», ne-a asigurat seful companiei.Diana LUNGU (Ziarul de Garda)
0