
Cheltuielile pentru zborurile peste hotare ale sefului statului s-au dublat in ultimii doi aniPresedintele RM, Vladimir Voronin, nu mai zboara peste hotare cu avionul guvernamental, operat de IS „Air Moldova” (cadou de la Putin), ci cu un business jet de lux cu numai opt locuri. Noul avion „prezidential” e singura aeronava din dotarea „Nobil-Air” SRL - o companie privata mica, al carei actionar unic e un SRL din Marea Britanie cu asociati dintr-o zona off-shore din Africa. In doi ani, fara vreo licitatie publica, presedintia a incheiat cu „Nobil-Air” 18 contracte. „CADOUL DE LA PUTIN”, FARA DREPT DE ZBOR. Scriam, acum doua luni, ca guvernul a scos la privatizare aeronava YAK-40 ER-YGD, daruita in 2003 lui V. Voronin de catre V. Putin. Din 2004, aceasta a fost folosita ca avion guvernamental, in special - pentru deplasarile peste hotare ale sefului statului, fiind operata de IS „Air Moldova”. Nefiind solicitata de niciun cumparator, nava a fost scoasa repetat la licitatie, la 21 noiembrie, pretul ei fiind redus de la 5,5 la 5,3 mln. lei. Am intrebat presedintia de ce e scos la privatizare avionul guvernamental si cu ce pleaca in prezent in deplasari seful statului. Raspunsul ni l-a dat Aparatul guvernului, care ne informeaza ca avionul nu mai poate fi utilizat pentru ca, la 13 februarie 2007, i-a expirat certificatul de navigabilitate, dar nu precizeaza de ce nu poate fi reinnoit acest certificat. Aparatul guvernului ne mai spune ca „in anii 2007-2008 cursele speciale pentru deplasarea conducerii de varf au fost efectuate de aeronavele disponibile ale companiilor aeriene de stat, private si straine, cum ar fi „Air Moldova”, „Moldavian Airlines”, „Tandem Aero”. In 2007, V. Voronin a efectuat 14 deplasari oficiale peste hotare, asigurate de companiile „Air Moldova”, „Moldavian Airlines” si „Nobil Air”, iar in 2008 - zece deplasari, asigurate de „Air Moldova” si „Nobil Air”. In raspuns nu se precizeaza cate zboruri a operat fiecare companie si nici care sunt cheltuielile pentru deplasarile sefului statului.18 CONTRACTE FARA LICITATIE PUBLICA. Parcurgand listele contractelor publice atribuite in 2007-2008 (vezi site-ul www.tender.md al Agentiei pentru Achizitii Publice, Rezerve Materiale si Ajutoare Umanitare (AAPRMAU), am descoperit ca, din mai 2007, „Nobil-Air” SRL este operatorul aerian preferat de institutia prezidentiala. In total, sunt 18 contracte - noua in 2007 si tot atatea in 2008. In listele de pe www.tender.md sunt indicate sumele contractelor, nu insa si deplasarile pentru care au fost alocate. Confruntand sumele din contracte cu cele din hotararile de guvern privind alocarea mijloacelor financiare pentru diferite vizite ale sefului statului, am constatat ca fiecare contract corespunde unei singure vizite (vezi tabelul). Rezulta ca in 2007 V. Voronin a zburat cu „Nobil Air” in noua din 14 deplasari peste hotare, iar in 2008 - in noua din cele zece. Valoarea totala a contractelor incheiate cu „Nobil Air” e de 4 mln. 479 mii 324 lei in 2007 si de 2 mln. 927 mii 802 lei in 2008 - peste 7,4 mln. lei in total. In medie - 411,5 mii de lei per contract. Potrivit legislatiei, se impunea organizarea de licitatii publice, insa presedintia a incheiat toate contractele prin procedura achizitiei dintr-o singura sursa. Ca temei juridic este indicat art. 24 (b) al legii vechi cu privire la achizitiile publice sau art. 53, al. 1, lit. c din legea noua, intrata in vigoare in iulie 2007, in care se spune ca se permite achizitia dintr-o singura sursa, „daca de bunurile, lucrarile si serviciile necesare dispune un singur operator economic sau un singur operator economic are drepturi prioritare asupra lor si nu exista alternativa, ori operatorul economic este stabilit prin lege”. Sa intelegem ca, in opinia presedintiei, „Nobil Air” e singura companie din RM care dispune de servicii de transport aerian pentru deplasarile oficiale ale sefului statului? Sau ca are drepturi prioritare la prestarea acestor servicii? COMPANIE AERIANA CU ADRESA DE APARTAMENT. „Nobil Air” nu este cunoscuta publicului larg, nefiind o companie ce efectueaza zboruri regulate de pasageri. Pe site-ul sau, dar si cele straine de specialitate, „Nobil Air” apare ca singura companie din RM care ofera servicii de VIP charter cu o aeronava clasa business jet, adica zboruri private cu un avion gen taxi aerian de lux. Un manager al companiei ne-a spus ca aceasta se adreseaza, in special, oamenilor de afaceri, majoritatea clientilor fiind din Ucraina si Rusia. Ca sa ne dam seama de ponderea „Nobil Air” pe piata aviatica din RM, va prezentam, spre comparare, cateva date statistice ale Agentiei de Stat a Aviatiei Civile (ASAC) privind cele patru companii aeriene autohtone ce detin autorizatii pentru zboruri de pasageri valabile. Astfel, in 2007, „Nobil Air” a efectuat 111 zboruri, cu un numar total de 332 de pasageri; „Tandem Aero” - 134 zboruri, 21.500 pasageri; „Moldavian Airlines” - 775 zboruri, 55.300 pasageri; „Air Moldova” - 2340 zboruri, 340.600 pasageri.Potrivit datelor din Registrul de stat al persoanelor juridice din RM, Compania aeriana „Nobil Air” SRL a fost inregistrata la 06.10.2003, cu un capital social de 500 mii lei (suma minima necesara pentru o intreprindere ce pretinde certificat de operator aerian), drept sediu fiind indicata o adresa de apartament: mun. Chisinau, bd. Mircea cel Batran 3, ap. 191. In calitate de fondator unic figureaza o oarecare Vera Morozan (pe care n-am putut-o gasi), iar ca administrator - Gheorghe Galusca (detine si in prezent functia de director general). La 20.10.2004 este inregistrat statutul intreprinderii in redactie noua, capitalul social fiind majorat pana la 1.417.900 lei. Iar la 05.11.2004 compania isi schimba denumirea in Intreprinderea cu capital strain (ICS) „Nobil Air” SRL, in legatura cu preluarea acesteia de SKYWINGS ALLIANCE Limited (inregistrata in Marea Britanie) in calitate de asociat unic. La 15.03.2005 au fost inregistrate modificari in documentele de constituire ale intreprinderii, adresa fiind schimbata pe teritoriul Aeroportului International Chisinau. Genurile de activitate declarate in statut sunt: „transporturi aeriene ocazionale”, „alte activitati anexe transporturilor de calatori si marfuri”, ceea ce nici pe departe nu sunt activitati exclusive si fara alternativa pe piata.FIRUL DUCE IN OFF-SHORE. In pofida denumirii frumoase (in traducere - „alianta aripile cerului”), „Skywings Alliance” Ltd. nu-i o companie aeriana cunoscuta si, in general, nu are nimic in comun cu aviatia, adica nu avea pana a deveni proprietarul oficial al „Nobil Air”. Potrivit uneia dintre cele mai complete baze de date internationale - www.lexisnexis.com, SKYWINGS ALLIANCE Ltd. este o micro-companie, creata la 17 martie 2004 (cu vreo sapte luni inainte de a deveni proprietara „Nobil Air”), ce are ca obiect de activitate prestarea serviciilor de business. Compania are structura corporativa, in calitate de asociati figurand un minuscul SRL britanic - PREMIER FORMATIONS LTD, ce are aceeasi adresa juridica ca si SKYWINGS ALLIANCE Ltd.: 122-126 TOOLEY STREET LONDON SE1 2TU, precum si o companie nebritanica - CHAMBERS DIRECTORS LTD, care se ocupa de crearea de firme, fiind inregistrata intr-o cunoscuta zona off-shore - Insulele Seychelles din Africa. In acest „paradis fiscal”, firul investigatiilor noastre se rupe si ramanem cu intrebari fara raspuns: cine sunt proprietarii din umbra ai firmei off-shore? de unde provin cele doua milioane de lire sterline ce figureaza drept capital statutar al SKYWINGS ALLIANCE Ltd., firma care, la putin timp dupa creare, a devenit proprietara „Nobil Air”?CAT DE MIC, DAR VIP SA FIE. Avionul contractat pentru deplasarile peste hotare ale sefului statului este singura aeronava din dotarea „Nobil Air”. Dar nu e una oarecare, ci un „Learjet 35” (numar de inmatriculare ER-LGA, seria si numarul de uzina 35A-406) - o nava usoara, cu 7/8 locuri, categoria „de lux”. E cam „batrana”, din 1981, dar arata ca noua, dupa ce a fost supusa unor renovari capitale costisitoare in vara lui 2005, in Marea Britanie (interiorul, bunaoara, a fost schimbat totalmente, fiind capitonat cu piele scumpa de culoare crem). Aeronava a fost cumparata la cateva zile dupa preluarea „Nobil Air” de catre SKYWINGS ALLIANCE si a inceput sa fie utilizata din noiembrie 2004, iar in iulie 2005 directorul companiei, Gh. Galusca, se lauda presei straine ca aceasta nava l-a transportat chiar si pe presedintele Voronin (www.ebanmagazine. com). Am parcurs rapoartele privind achizitiile publice din 2005 si n-am gasit niciun contract cu respectiva companie, la fel - nici in 2006. Sa intelegem ca V. Voronin si-a platit din banii proprii calatoriile? Sau compania l-a plimbat gratis? O nedumerire ramane si faptul cum incap in aeronava cu 7/8 locuri toti membrii delegatiei care il insotesc pe seful statului in deplasari. Or, in majoritatea cazurilor e vorba de 11-15 persoane, iar uneori, cum a fost cazul vizitei de stat in Grecia, la 12-13 iunie 2007, chiar peste 40 de persoane (cu tot cu presa si oamenii de afaceri). Sau „Nobil Air” inchiriaza aeronave de la celelalte companii aeriene din RM (daca e asa, de ce presedintia nu incheie contractul direct cu firma ce are aeronava potrivita?), sau unii dintre membrii delegatiilor sunt trimisi spre locul destinatiei din timp, cu zboruri regulate? Drept o posibila confirmare pot servi cele opt contracte incheiate in 2008 de presedintie cu „Air Moldova”, cu sume intre 3676 si 38.871 de lei, care par a fi bani pentru bilete la cursele regulate ale acestei companii.COSTURI EXAGERATE PENTRU „CURSE SPECIALE”. De cand „cursele speciale” sunt operate de „Nobil Air”, costurile pentru deplasarile peste hotare ale sefului statului au crescut semnificativ. Conform unei practici vicioase, majoritatea cheltuielilor sunt suportate din Fondul de rezerva al guvernului (FR), contrar destinatiei acestuia. Astfel, in 2005, din FR s-au cheltuit 2,3 mln. lei pentru 11 vizite ale sefului statului si cam tot atata pentru acelasi numar de vizite in 2006. Pe cand, in 2007, 12 vizite finantate din FR au costat peste 5,2 mln. lei! Iar pana in octombrie 2008, pentru zece deplasari, din FR s-au alocat 3,9 mln. de lei.Ne-am interesat, ca potentiali clienti, cat costa zborurile private cu „Nobil Air”. Un manager ne-a spus ca ora de zbor este, in medie, de 2,5 mii de euro, plus cate o mie de euro pentru fiecare noapte de stationare. Astfel, tur-retur in aceeasi zi la Praga ar face 8,5 mii de euro (vreo 110 mii de lei). Se pare insa ca pentru presedintie „Nobil Air” aplica un tarif special, deseori de doua-trei ori mai mare decat i-ar costa pe clientii obisnuiti. Vedeti, in graficul alaturat, cum au saltat in 2007-2008 costurile pentru „cursele speciale” fata de 2005-2006, cand erau operate de „Air Moldova”. Nu e prea clar, bunaoara, de ce un zbor special in Bulgaria, cu aceeasi aeronava „Nobil Air”, in decembrie 2007 a costat 107 mii lei, iar peste cinci luni, in mai 2008 - 328 mii lei? De-a dreptul exagerate par costurile pentru zborul la Ohrid, Macedonia (2-3 mai 2008) - aproape 600 mii de lei (!), Atena, Grecia (12-13 iunie 2007) - 562 mii lei; Bruxelles, Belgia (27 mai 2008) - 691.524 lei, Dusanbe, Uzbekistan (5-7 octombrie 2007) - peste un milion de lei.PRESEDINTIA APARA „SECRETUL COMERCIAL”. Am solicitat AAPRMAU, Aparatului guvernului si presedintiei sa ne ofere copiile contractelor incheiate de presedintie in 2007-2008 cu „Nobil Air” si sa ne spuna de ce nu a fost organizata o licitatie publica. Primele doua institutii ne-au raspuns ca nu detin astfel de informatii, iar de la presedintie, dupa aproape o luna, am primit un e-mail: „Potrivit prevederilor legale, solicitarea dvs. cu nr. 578 nu poate fi acceptata”. Am sunat-o pentru explicatii pe semnatara, Aliona Dodon, sef interimar al Directiei juridice a Aparatului presedintiei. „Asa prevede legislatia: este un secret comercial si, daca compania care ofera aceste servicii nu vrea sa-l divulgam, noi nu putem face acest lucru”, a fost explicatia juristei. La intrebarea de ce atatea contracte i-au fost atribuite „Nobil Air” fara licitatie, functionara a raspuns ca „de obicei, se face achizitie dintr-o singura sursa, deoarece celelalte surse nu pot oferi aceste servicii” si ca, de fapt, presedintia are contracte cu toate companiile aeriene… Cand am intrebat-o de ce zborurile sunt atat de scumpe, dna Dodon a zis ca nu cunoaste toate detaliile, deoarece e in functie de numai o luna.Nici la „Nobil Air” n-am putut afla mare lucru. Cand i-am zis ca vreau sa discut despre deplasarile peste hotare ale conducerii tarii, directorul general, Gheorghe Galusca, a ras: „Dar ce am eu cu aceste deplasari?” si mi-a cerut un numar de telefon, spunand ca ma va suna „o persoana”, deoarece el personal, chiar daca e director, nu are „autorizatie pentru a face asa declaratii”. Dl Galusca nu a dorit sa ne spuna numele „persoanei”, mentionand doar ca aceasta „are de-a face cu „Nobil Air”, detine toata informatia, e la curent cu toate”. Misterioasa „persoana” nu a mai telefonat. Am revenit cu intrebari la dl Galusca, dar el n-a mai fost la fel de amabil, zicand ca „tema nu-i interesanta”. „Politica companiei e asa. Noi lucram cu pasageri specifici, care nu vor sa se stie unde au zburat, cu cine, ce au facut”, ne-a spus Galusca. Cand l-am intrebat cum a reusit „Nobil Air” sa devina transportatorul aerian preferat de seful statului, pomenind de cele 18 contracte, directorul a raspuns, iritat: „Nu stiu. La revedere”, si a inchis.„NOBIL AIR”, O AFACERE A „FAMILIEI”? In cercurile de afaceri de la Chisinau se spune ca „Nobil Air”, la fel ca si alte intreprinderi cu aceasta marca - Hotelul de lux „Nobil-Club”, magazinul „Nobil” etc., - ar fi patronata de omul de afaceri Vladimir Plahotniuc. Presa a scris despre el ca ar fi foarte apropiat familiei Voronin, unul dintre „cardinalii din umbra” ai sefului statului, si ca ar controla, impreuna cu feciorul acestuia, Oleg Voronin, importante sfere de business. Dupa demisia guvernului Tarlev, numele lui Plahotniuc s-a vehiculat ca unul dintre candidatii pentru fotoliul de prim-ministru. Oficial insa, Plahotniuc figureaza doar ca director general al ICS „Petrom-Moldova” SA, iar numele lui nu se regaseste printre fondatorii sau asociatii intreprinderilor cu marca „Nobil” mentionate mai sus. Surse neoficiale ne-au declarat ca aeronava „Nobil Air” ar fi fost procurata de V. Plahotniuc impreuna cu O. Voronin. Solicitat telefonic, V. Plahotniuc a negat ca ar avea vreo atributie la „Nobil Air”, mentionand ca aceasta companie n-a fost niciodata a lui. „Nu mai am nimic cu marca „Nobil”, am vandut tot. Eu am vandut alt activ care se numeste „Nobil”, nu „Nobil-Club” si nu „Nobil Air””. Rugat sa precizeze, el a spus ca „asta deja e alta tema”. „Iaca, daca n-am inregistrat marca, o folosesc toti”, a adaugat, ironic, Plahotniuc, al carui nume a figurat si in scandalul legat de arestarea, in 2005, a presedintelui „Victoriabank”, Victor Turcanu, in urma caruia a fost schimbata structura actionarilor bancii. V. Turcanu l-a acuzat deschis pe V. Plahotniuc de implicare in acest caz. Ulterior, a fost ales un nou consiliu de administrare (in care a intrat si V. Plahotniuc), iar V. Turcanu a fost inlaturat din functia de presedinte al bancii. Din noul consiliu de administrare face parte si ex-directorul general al „Air Moldova”, Vasile Botnari, numit recent in fruntea Agentiei Transporturilor, in CV-ul caruia intra si functia de director financiar la „Nobil Air”. Un alt angajat al „Nobil Air”, Vlad Andronachi, a fost reprezentantul in RM a uneia dintre firmele care au figurat in scandalul de procurare suspecta de actiuni ale „Victoriabank”.http://www.timpul.md/Rubric.asp?idIssue=908&idRubric=9345