Voronin s-a saturat de avionul lui Putin
Dupa ce sapte ani la rand a pus tabu pe privatizare, acum, la sfarsit de mandat, guvernarea comunista a inceput sa scoata la licitatie cu bratul tot ce inca se mai numeste proprietate de stat. Logica e simpla: prinde doi iepuri grasi deodata - completeaza fara mare efort bugetul cu cateva sute de milioane de lei si, totodata, „cine trebuie” isi mai sporeste averile cu ceva intreprinderi bunicele. S-a pomenit scos la mezat chiar si avionul care pana nu demult il primbla pe V. Voronin. Printre obiectele scoase la privatizare figureaza si o aeronava (anuntul a fost publicat in „Monitorul Oficial” din 16 septembrie 2008). E vorba de aeronava YAK-40 ER-YGD (nr. de circulatie 87970, nr. de uzina 98314581). Ar fi, poate, o privatizare ca oricare alta - de, se mai izbaveste statul de o vechitura (avionul a fost fabricat in 1979). Doar ca aeronava respectiva nu e una oarecare, ci… avionul pe care i l-a daruit, in 2003, presedintele de atunci al F. Ruse, Vladimir Putin, omologului sau moldovean Vladimir Voronin, ca o multumire in avans pentru „memorandumul Kozak”, care urma sa fie semnat la 25 noiembrie 2003. Sub presiunea puternica a Occidentului, a opozitiei si a societatii civile, Voronin a refuzat, in ultimul moment, sa semneze documentul de federalizare a RM dupa scenariul Moscovei. Insa Putin, chiar daca era suparat foc pentru umilinta la care a fost supus (acesta a fost nevoit sa-si anuleze, in ultimul moment, vizita victorioasa la Chisinau), nu i-a cerut lui Voronin avionul inapoi. Mai ales ca Administratia de Stat a Aviatiei Civile (ASAC) a RM il inregistrase deja, la 17 noiembrie 2003. Procedura de donatie a fost tinuta in mare taina, nici pana astazi nefiind data publicitatii o versiune oficiala care ar explica cum a ajuns nava respectiva in Moldova. O hotarare a Curtii de Conturi (nr.18, din 8 aprilie 2005) constata doar ca „aeronava YAK-40 ER YGD a fost inregistrata de ASAC si operata de catre I.S. „Air Moldova” in lipsa unui contract”. Dupa ce, mai mult timp, avionul a stat pe Aeroportul Chisinau, fara ca cineva sa se atinga de el, la inceputul verii lui 2004 a pornit agitatia in jurul aparatului. Potrivit unei investigatii publicate atunci de Centrul de Investigatii Jurnalistice, venise ordin „de sus” ca avionul sa fie gata de zbor in regim de urgenta. Avionul a fost renovat in mare graba, de o firma privata, si a efectuat, pe 2 august, primul zbor prezidential spre Karlovy Vary (Cehia), ducandu-l pe Voronin in concediu. Si, pentru ca nu se reusise dotarea aeronavei cu sistemul de prevenire a pericolului de ciocnire in zbor - TKASS, obligatoriu pentru efectuarea zborurilor in spatiul aerian european, conform cerintelor Organizatiei pentru siguranta navigatiei aeriene in Europa (Eurocontrol), nava prezidentiala a creat panica la sol cand a fost depistata cu nereguli undeva prin spatiul aerian al Cehiei sau Slovaciei. Ulterior, aeronava a revenit pentru renovari suplimentare la Chisinau, iar la 19 august s-a dus sa-l aduca pe Voronin acasa. Mai apoi „avionul lui Putin” a fost utilizat ca aeronava guvernamentala a RM pentru zborurile oficiale, dar si pentru cele private, ale lui V. Voronin.Presupunem ca presedintele s-a cam saturat sa se plimbe cu o nava de aproape 30 de ani, asa ca a dat indicatii sa fie vanduta. Pretul cerut - 5,5 mln. de lei - nu pare chiar asa de mare, mai ales daca tinem cont de „valoarea istorica” a aeronavei. Dar, deocamdata, nu s-au gasit doritori de a o cumpara. Surse de la Agentia pentru Proprietate Publica ne-au declarat ca nimeni nu s-a aratat interesat sa cumpere avionul respectiv si ca soarta lui va fi decisa de o comisie. „Probabil, va fi scos repetat la licitatie, poate, la un pret mai mic”, a spus sursa citata. Oare chiar nu ii este jale lui V. Voronin sa se desparta de un cadou de la ex-omologul sau de la Kremlin? Sau suntem in preajma unui nou „memorandum Kozak” si Voronin spera ca va primi un avion nou, deja de la Dmitri Medvedev? http://www.timpul.md/Article.asp?idIssue=879&idRubric=9074&idArticle=20312