Alte curiozitati din istoria noastra: Basarab - cuman.
Am mai multe motive de a crede ca Basarab cobora dintr-o spita de sefi cumani. Nicolae Iorga a scris despre Basarab: „Numele e cuman... (apoi, subliniat) numai numele?" Dar nici marele Iorga n-a indraznit sa duca „ancheta" mai departe, atat de inradacinata e inca la noi conceptia ca in istoria nationala unele lucruri se pot spune, iar altele nu. Un istoric contemporan, pentru a exclude ideea ca Basarab ar fi putut fi de origine cumana, scrie ca Basarab era sigur roman, caci altfel n-ar fi putut avea gandul sa uneasca pamantul romanesc... Ce ati zice de un istoric francez, patimas adept al originii galo-romane a francezilor, care ar scrie: „Clovis (regele franc) sigur ca era galo-roman, altfel n-ar fi putut avea ideea de a unifica Galia"?! Va indemn la urmatorul exercitiu: cau¬tati cine a intemeiat, in Evul Mediu, toate noile state iesite, pe rand, unele dupa sute de ani, din prabusirea Im¬periului Roman: in Galia sunt franci, burgunzi si vizigoti; in Spania, vizigoti, suevi si vandali; in Italia, longobarzi — uneori au lasat mostenire tinutului si numele lor: Franta, Burgundia, Lombardia, Andalusia.Adaug ca este o constanta a istoriei universale: cand se surpa dinlauntru un imperiu, niciodata noile state care apar ulterior in acelasi loc nu rezulta din fapta fostilor bastinasi, care raman vreme indelungata fara elite si fara vlaga. 50Aceasta observatie e confirmata de istoria Egip¬tului antic, a Persiei, a Chinei, a Indiei... Repet, e ca un fel de lege naturala. Asadar, ce conteaza daca s-ar dovedi cumva ca strabunii lui Basarab ar fi fost cumani? Departe de a fi o ciudatenie, ar fi doar normal.Iata cateva argumente in favoarea opiniei mele (caci nu ne putem intinde prea mult in cadrul prezentei lucrari): — Nu numai numele lui Basarab e cuman, ci si al tatalui sau, Tocomerius (sau Thocomer), pe care regreta¬tul orientalist Aurel Decei l-a dovedit cuman — varianta Tihomir, pe care o gasiti in toate cartile, e gresita. Sa aiba oare niste cneji slavo-romani prenume cumane din tata in fiu la numai 100-l50 de ani de la navalirea cumanilor?Putin probabil.— Cancelaria papala a considerat pe primii doi voievozi, Basarab si Nicolae-Alexandru, ca fideli ai Bise¬ricii Romei, in ciuda unor „tradari", dupa care cancelaria ungara se grabea sa-i califice drept „schismatici"; dar Curia romana nu se putea insela. Or, daca au fost originar catolici, nu puteau fi slavo-romani, acestia fiind de veacuri legati de Constantinopol; numai cumanii fu¬sesera botezati in rit roman. De altfel si Basarab si Nico¬lae-Alexandru au avut sotii catolice.— Cozia si Hurezul au fost doua dintre cele mai pres¬tigioase ctitorii ale Basarabilor; ambele poarta nume cumane (cozia = nucet; hurez sau huhurez = pasare denoapte).— Se sugereaza adesea ca Basarab s-ar fi impus celor¬lalti voievozi si cneji romani in calitate de capetenie a lor impotriva tatarilor, dar n-avem nici un document care sa evoce o asemenea actiune, in schimb, exista surse sarbesti si unguresti dupa care Basarab ar fi fost ajutat de tatari intr-o lupta pe care o duce impotriva sarbilor alaturi de bulgari (Velbujd, iunie 1330, batalie unde aliatii sunt in¬vinsi de sarbi) si in vestita batalie zisa de la „Posada" (noiembrie 1330) impotriva ungurilor — despre care vom mai vorbi, caci e considerata „actul de nastere" al Tarii Romanesti ca unitate autonoma in cadrul Europei feu¬dale. O SCURTA ISTORIE A ROMANILOR POVESTITA CELOR TINERI de NEAGU DJUVARA