Ministrii – jucariile preferate ale presedintelui
Din 2001 pana in prezent, in R. Moldova au fost demisi 26 de ministri. In urma unor rotatii, cei mai multi dintre ei sunt lansati in alte pozitii. Cei incomozi sunt inlaturati. Guvernul si Presedintia nu au explicat niciodata acest fenomen. In repetate randuri, presa a facut publice activitatile ilicite ale unora, fie acestea din perioada de guvernare, de pana la aceasta sau de dupa, in timp ce Aparatul Guvernului ne informeaza ca nu exista niciun dosar penal impotriva fostilor ministri.In urma articolelor publicate in presa despre activitatile ilicite ale diversilor ministri, in martie 2008, deputata Vitalia Pavlicenco a adresat o interpelare Aparatului Guvernului, solicitand informatii despre ministrii demisi de la 2001 incoace si despre existenta/evolutia dosarelor penale intentate unor ex-membri ai Guvernului. «Tot timpul citesc si iau aminte la ce scrie presa. Am tot respectul pentru aceasta meserie, pentru ca stiu ce inseamna. Cat priveste interpelarea, este una dintre numeroasele pe care le-am depus. In repetate randuri am aflat din presa despre activitatile murdare ale unor persoane cu functii inalte in stat, printre care si ministri. Asa am decis sa solicit informatia respectiva», ne-a explicat deputata Pavlicenco. Raspunsul nu a multumit-o, dar i-a demonstrat inca o data ca «conducerea este una bolnava si corupta, nu exista niciun fel de lupta impotriva coruptiei, totul este o mascarada».Ministri in dosare date uitariiIn pofida informatiei prezentate de Aparatul Guvernului cu referire la Ministerul Afacerilor Interne (MAI), Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei (CCCEC) si Serviciul Vamal, exista totusi dosare penale intentate impotriva ex-ministrilor. Este vorba cel putin de doua dosare, la care, de altfel, au lucrat chiar colaboratorii CCCEC — dosarele lui Anatol Cuptov si Valeriu Mostovoi.La sfarsitul anului 2001, Anatol Cuptov a fost promovat in functia de ministru al Transporturilor si Comunicatiilor de catre seful statului. Tot acesta, dupa 11 luni de activitate a ministrului, in noiembrie 2002, il invinuieste in mod public de comiterea unor grave crime cu caracter economic si il destituie. Nici in acest caz, oficial, nu a fost anuntat motivul demiterii. In presa ajunsese informatia potrivit careia ex-ministrul era cercetat penal de CCCEC pentru deturnari de fonduri. La solicitarea Asociatiei Presei Independente, in februarie 2004, dupa sapte luni de asteptare, CCCEC a raspuns ca «in conformitate cu prevederile legislatiei in vigoare dosarul penal intentat in privinta actiunilor ex-ministrului transporturilor si telecomunicatiilor Anatol Cuptov a fost clasat». Acest proces penal a incetat din motivul «schimbarii situatiei», conform Procuraturii Generale. Dupa cateva saptamani de la demitere, Cuptov este numit prin hotararea Guvernului in calitate de manager principal al Intreprinderii de Stat «Portul maritim comercial Giurgiulesti», unde a lucrat doar cateva luni. In speranta de a afla mai multe detalii despre dosarul clasat, am luat legatura cu Stela Barba, anchetatoarea care l-a instrumentat si care a adoptat ordonanta de incetare a procesului penal. Aceasta a spus ca nu-si mai aminteste despre ce era acel dosar si nici ce inseamna «schimbarea situatiei» (probabil e ceva ordinar sa lucrezi la un dosar penal intentat unui ex-ministru!) si ne-a sugerat sa-i trimitem o scrisoare oficiala. Raspunsul inca se lasa asteptat, desi termenul a si fost depasit.Flagrant cu sampanie si ciocolataCazul lui Valeriu Mostovoi este si mai inexplicabil. Daca lui Cuptov i-a fost «uitat dosarul», lui Mostovoi i se uita si faptul ca a fost ministru. Din lista cu ministri demisi, anexata de catre Nicolae Gumenai la raspunsul interpelarii, lipseste numele si informatia despre ex-ministrul Muncii si Protectiei Sociale Valeriu Mostovoi. Acestuia, in aprilie 2005, i-a fost intentat un dosar penal pe motiv de luare de mita. Mostovoi era suspectat de CCCEC de estorcare si primire de mita de la un batran care dorea sa obtina tratament gratuit la o statiune balneara pentru sotia sa grav bolnava si caruia ministrul i-ar fi dat de inteles ca poate sa-l ajute. In urma organizarii unui flagrant in care batranul ii dadea 6 cutii de bomboane si 2 sticle de spumant, ministrul a fost retinut de catre colaboratorii CCCEC. Toate acestea s-au intamplat dupa ce sotia batranului primise foaia de tratament. In 2006, Curtea Suprema de Justitie l-a gasit vinovat de coruptie pe Mostovoi si i-a interzis sa ocupe functii publice in decurs de 5 ani. Neoficial, se specula informatia potrivit careia Mostovoi ar fi fost incomod si nedorit in Guvern. Aceasta ipoteza pare a fi reala daca se ia in calcul faptul ca Mostovoi, care este considerat de catre colegii sai juristi, dar si de catre fostii colegi de la minister «un om de un comportament prea corect», cel «mai onest om din Minister», este singurul ministru din perioada 2001-2008 gasit vinovat de coruptie. Astfel, este si mai straniu faptul ca dosarul ex-ministrului Mostovoi a fost trecut cu vederea, cu atat mai mult cu cat acesta poate fi considerat un succes al conducerii comuniste la capitolul combaterea coruptiei.Cazul Mihailescu — unic in Guvernele TarlevConstantin Mihailescu, ex-ministru al Ecologiei si Resurselor Naturale, este primul oficial care a fost demis dupa numirea lui Victor Stepaniuc in functia de vicepremier. Tot el este si singurul ministru destituit «pentru neexercitarea atributiilor conform legislatiei, manifestata prin abuz in serviciu». Mihailescu a fost demis in februarie 2008, dupa ce angajatii Directiei fraude din cadrul MAI si ai Curtii de Conturi au efectuat un control financiar la Ministerul Ecologiei si Resurselor Naturale, control initiat de Politia economica. Impreuna cu Mihailescu, era suspectata ca ar fi deturnat cateva milioane de lei din Fondul Ecologic National si Lora Ceban, sefa Directiei contabilitate si relatii externe. La momentul actual, dosarul Lorei Ceban este trimis in judecata, iar ex-ministrul se afla in asteptarea rezultatului ordonantei de scoatere de sub urmarire penala, ne-au informat surse din cadrul Procuraturii.Contactat de noi, Mihailescu a refuzat sa comenteze, sugerandu-ne sa ne ocupam de lucruri mai serioase decat cazul sau.Ex-ministrii care au dat «peste cap politica de cadre a diplomatiei» moldovenestiO simpla trecere in revista a functiilor pe care le detin ex-ministrii dupa demitere ne arata ca, oarecum, pare a fi o traditie numirea acestora ambasadori. «Numerosi ex-oficiali ai Guvernului devin peste noapte ambasadori in strainatate, dand peste cap politica de cadre a diplomatiei R.Moldova».Ministru — om de afaceri — ambasadorNicolae Cernomaz, ex-ministru al afacerilor externe, a fost demis de catre presedintele Voronin in iulie 2001, la doar trei luni dupa ce a fost reconfirmat ca membru al Guvernului Tarlev. Dupa mai bine de un an si jumatate, perioada in care s-a ocupat de afaceri, Cernomaz a fost numit la 26 martie 2003 Ambasador Extraordinar si Plenipotentiar al Republicii Moldova in Ucraina si, prin cumul, in Republica Azerbaidjan si in Georgia. In ianuarie 2005, acesta a fost rechemat din functie, dar nu a mai revenit la Chisinau. A ramas in Ucraina sa se ocupe de propriile afaceri.Ministru — somer — ambasadorDupa demisia primului Guvern Tarlev, in martie 2005, ex-ministrul finantelor Iacob Timciuc, care este si membru al Comitetului Central al PCRM, nu a mai fost inclus in noul Guvern. Acesta a avut de asteptat ceva timp pina a fi numit ambasador. Peste un an, la 11 mai 2006, la propunerea Ministerului Afacerilor Externe si Integrarii Europene, a fost numit in functia de Ambasador Extraordinar si Plenipotentiar al R. Moldova in Republica Populara Chineza si in Republica Coreea, ambele cu resedinta la Beijing.La sfarsitul anului 2006, Ziarul de Garda a publicat un articol in care erau prezentate primele actiuni ale lui Timciuc de cum a ajuns la Beijing: «Nefiind multumit de conditiile din sediul misiunii diplomatice din China, a cheltuit timp de doar o luna aproximativ 12 mii de dolari ca sa utileze ambasada la «nivel de ambasador».Ministrul demis si avansatEx-ministrul Apararii Victor Gaiciuc a fost destituit din functie in octombrie 2004, in urma unui furt de armament dintr-un depozit al armatei. Cu o luna inainte de destituire, SIS-ul a anuntat ca din depozitele de dotare ale Armatei Nationale au fost furate munitii si ca de comiterea furtului sunt suspectati si factori decizionali din cadrul Ministerului Apararii. Voronin a criticat atunci activitatea Ministerului condus de Gaiciuc pentru lipsa unei evidente reale a patrimoniului militar al Armatei Nationale si pentru cazurile de incalcare a drepturilor militarilor in termen. Peste doar trei luni, ex-ministrul este numit reprezentant al R. Moldova la Alianta Nord-Atlantica si ambasador in Regatul Belgiei.Ai «senzatia unei reveniri subite in epoca de sinecura a perioadei Brejnev, in care nu capacitatea profesionala conta, ci doar apropierea de seful, de singura persoana de care depindea pentru multi painea si sarea acestui regim politic», spune analistul politic Igor Munteanu.Legislativul national — «papagal colorat»Cei mai multi demnitari au fost destituiti in perioada primului mandat de guvernare comunista, intre 2001—2005, doar intr-un an si 8 luni — 10 ministri. «Este o practica proasta in RM destituirea ministrilor pe parcursul aceluiasi Cabinet de Ministri. Aceasta permite, pe de o parte, de a musamaliza anumite cazuri strigatoare la cer exact atunci cand mass-media este in drept sa ceara socoteala primului-ministru, care-si permite sa includa in echipa sa de ministri persoane corupte ori incompetente; iar pe de alta parte, aceasta practica tine pe post de papagal colorat legislativul national, pentru ca acesta admite schimbari in componenta cabinetului fara a le autoriza», considera analistul politic Igor Munteanu.In conformitate cu articolul 98 alin.(6) din Constitutie, «in caz de remaniere guvernamentala… presedintele R. Moldova revoca si numeste, la propunerea prim-ministrului, pe unii membri ai Guvernului». Niciun act legislativ nu specifica numarul de destituiri permise. Gheorghe Susarenco, membru al Comisiei juridice pentru numiri si imunitati, are o singura explicatie pentru numarul mare de ministri demisi: «Presedintele si prim-ministrul se jucau cu ministrii. De fapt, seful statului conducea Guvernul. Daca cineva nu-i placea ori nu-l asculta, il destituia. Au destituit foarte multi, care erau ori incomozi, ori neascultatori, ori cine stie de ce. Guvernul n-o sa spuna niciodata cauzele».