681

Milioane cheltuite fara cap

Institutiile de stat au administrat prost banii publici Astazi, Curtea de Conturi din RM (CC) va informa parlamentul despre modul in care in anul 2007 guvernarea comunista a administrat banii publici. Documentul abunda in incalcari admise de catre reprezentantii institutiilor de stat, care au luat cu carul din bugetul de stat, format in mare parte din contributiile cetatenilor de rand si remitentele moldovenilor ce muncesc peste hotare. Desi CC a incercat sa prezinte un raport cat mai transparent, in multe cazuri de cheltuieli ilegale nu este prezentat cu cat a fost prejudiciat bugetul public. „Raportul privind modul de gestionare a resurselor financiare pentru anul 2007” a fost elaborat in urma unui control financiar de catre CC la toate ministerele, misiunile diplomatice ale RM si alte institutii de stat centrale si locale. Conform legislatiei, raportul urmeaza sa fie transmis pentru examinare guvernului, parlamentului, presedintiei. Ulterior, pentru inlaturarea consecintelor Procuratura Generala si Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei va incerca sa-i puna la respect pe functionarii vinovati. Potrivit CC, guvernantii au comis incalcari nu numai la formarea bugetului, cheltuirea banilor publici, ci si la gestionarea patrimoniului public. Astfel, din bugetul de stat au fost efectuate cheltuieli suplimentare de 57, 4 mln. lei, dintre care 29,4 mln. lei intrebuintate neregulamentar. Ministerul Finantelor, responsabil de distribuirea fondurilor publice, n-a utilizat corect 14 mln. lei, atunci cand i-a alocat pentru achizitionarea mijloacelor fixe destinate Inspectoratului Fiscal de Stat. La fel si Agentia Agroindustriala „Moldova-Vin” a depasit limitele alocatiilor planificate cu circa 40,0 mln. lei, iar beneficiarii de proiecte investitionale - cu 47,2 mln. lei. Alte institutii de stat, care au beneficiat de milioane din buget pentru anumite necesitati, tot anul n-au facut nimic, iar in luna decembrie s-au pus pe cheltuit banii. Pare-se, „lenevia” acestora a costat contribuabilii 312,4 mln. lei, care figureaza pana in prezent ca datorii la bugetul de stat. Impartire generoasaCC a constatat ca guvernul, pe parcursul anului, a impartit din fondul sau de rezerva 62,6 mln. lei, pe cand limita permisa era de 61 mln. lei. Ba mai mult, 2,5 mln. lei au fost utlizate contrar destinatiilor prevazute de lege. In alte cazuri, cabinetul de ministri, desi a emis hotarari pentru a aloca mijloace financiare din aceeasi sursa, n-a tinut cont de limita fondului, folosind acei bani pentru alte necesitati. CC n-a specificat in care vistierie au ajuns mijloacele financiare si cat ne-a costat pe noi, contribuabilii, libertatea guvernantilor de a arunca banii in vant. Bugetul de stat a mai fost golit si in cazul multor achizitii si servicii efectuate de unele institutii de stat, pe care CC nu le-a mentionat in raportul sau. Astfel ca pentru aceste necesitati au fost alocate generos 224 mln. lei, pe cand in actele contabilicesti figureaza doar 32 mln. lei. Unde s-au pierdut 192 mln. de lei, CC n-a oferit niciun raspuns. In alte cazuri, guvernantii s-au aprovizionat cu bunuri materiale (birotica sau mobila etc.- n.r.), probabil, pentru multi ani inainte, adunand stocuri in suma de 723,7 mln.lei. (!) Chiar si CC a sugerat ca aprovizionarile au fost inutile. Paradoxal, dar unele institutii abilitate sa vegheze gestionarea banilor publici n-au platit impozitele si taxele administrate de catre aceste organe. In consecinta, si acestea au contribuit la epuizarea bugetului. Printre restantieri se numara Serviciul Fiscal de Stat (201,6 mln. lei), Serviciul Vamal (110,3 mln. lei) si Centrul pentru Combaterea Crimelor Economice si Coruptiei (5,0 mln. lei). Proprietate pierdutaGuvernantii si-au facut parte nu numai din fondurile din buget, ci si din administrarea patrimoniului public. Verificarile CC au constatat nereguli la modul de gestionare a proprietatii statului de catre unele institutii publice si de persoanele juridice, carora le-a fost transmis in gestiune sau care dispun de un anumit capital. Nu s-a gestionat corect si nu s-a dus evidenta actelor conform legislatiei. Pe scurt, guvernantii au impartit frateste patrimoniul intocmind acte de ochii lumii. In consecinta, proprietatea statului fiind instrainata ilegal. In unele cazuri la privatizarea patrimoniului, investitorii nu si-au onorat obligatiile prevazute in contract. Incalcarile au fost admise din cauza monitorizarii superficiale de catre responsabili in urma privatizarii averii statului. Si asta nu e tot… CC a constatat ca multe achizitii publice s-au desfasurat ilegal. Unele institutii, in urma castigarii licitatiilor publice, si-au permis sa modifice prevederile din contracte la capitolele: cantitatea, pretul, sortimentul marfurilor, pe cand initial au propus cu totul altceva. Nici de aceasta data nu am aflat din raport cu cat a fost prejudiciat bugetul de stat. Incalcarile prezentate mai sus se refera doar la utilizarea bugetului de stat. Raportul insira pe alte zeci de pagini ilegalitati similare comise si de ministere, misiuni diplomatice, institutii judiciare si alte intreprinderi de stat care au luat cu japca din banii publici. Desi CC a incercat sa fie transparenta in ceea ce priveste prezentarea informatiilor privind administrarea acestor finante, totusi sumele unor cheltuieli nu se regasesc in raport. Chiar daca, potrivit CC, in 2006 mai multe institutii de stat au aruncat banii publici in vant incalcand legislatia, pare-se, recomandarile organului de control au fost in van. In 2007 functionarii au calcat pe aceleasi carari batatorite…
0