
Tinerilor de peste Prut li se baga pe gat manuale de istorie falsa, „coafata“ de comunistii aflati la putere. Saptamana viitoare, pe 28 iunie, se implinesc 68 de ani de cand fosta Uniune Sovietica a anexat Basarabia, prin Pactul Ribbentrop- Molotov. Dupa ce au fost cand ai rusilor, cand ai romanilor, moldovenii de peste Prut si-au declarat independenta in 1991, iar acum sunt din nou nelinistiti. Istoricii basarabeni observa ca influenta rusa tot mai sporita in Basarabia ar putea da aripi Rusiei pentru a emite pretentii teritoriale asupra Moldovei romanesti.Schimbarea istoriei, metoda de supunere„Republica Moldova va fi un cap de pod al Rusiei pe teritoriul romanesc“, gandeste Alexandru Mosanu, istoric de renume al Basarabiei si primul presedinte al celui dintai parlament liber de la Chisinau. Mosanu isi explica viziunea: „Ca sa supuna o natiune, orice mare putere incepe prin schimbarea limbii vorbite si a istoriei“.Elevii de clasa a IX-a din Republica Moldova invata din manualul de istorie ca Romania este o tara care a facut rau Basarabiei dintotdeauna, in timp ce mama Rusia a iubit „copilul“ dintre Prut si Nistru. Istoricii moldoveni acuza autoritatile statului lor ca au „fortat introducerea acestor manuale cu continut fals“, iar expertii europeni care au fost consultati in elaborarea cartilor de istorie s-au dezis public de continutul acestora.Insa autoritatile continua sa sustina ca manualele au girul specialistilor europeni si nu ne-au transmis, nici dupa mai bine de o luna de la solicitarea noastra, un punct de vedere cu privire la acuzele care li se aduc.Manipulare prin adevaruri trunchiateIn 1991, cand Republica Moldova si-a declarat independenta fata de fosta URSS, se renunta la dogmele sovietice din manualele de istorie si s-a revenit la valorile nationale si universale reale. Tocmai cand au rasuflat moldovenii usurati ca se „asezasera“ lucrurile, au venit la putere comunistii, in 2001, parlamentul l-a pus pe Voronin in fruntea tarii si autoritatile au rescris istoria Moldovei in asa fel incat au revoltat si populatia, si pe europeni. Lectiile din manualele de istorie de clasa a IX-a si a XII-a, se arata ingrijorati istoricii moldoveni, justifica regimurile totalitariste, gasesc explicatii pentru crimele lui Stalin, promoveaza o ideologie antiromaneasca si prorusa.Manualul de istorie de clasa a IX-a, ultima clasa de gimnaziu la moldoveni, se deschide cu un citat care va defini intreaga abordare din lectii, un discurs trunchiat al lui Pantelimon Halippa la Lapusna, in ziua de 17 iunie 1934: „Din momentul unirii si pana in timpul de fata s-a facut foarte putin pentru Basarabia. Cand ne adresam fratilor nostri de peste Prut, ei ne sfatuiesc sa mai asteptam. (...) Guvernul Romaniei nu se intereseaza de nevoile noastre. El ne-a intors spatele. De fiecare data, venind in capitala pentru a rezolva vreo chestiune, ni se spune: asteptati.“ N-ar fi atat de grav, spune Mosanu, daca in manual li s-ar spune elevilor prin ce chinuri a trecut Halippa pentru ca n-a cedat sovieticilor: „A preferat sa fie condamnat la 25 de ani de munca silnica in Siberia, decat sa se lepede de conceptia unitatii romanesti“.Democratia, prezentata ca fiind imposibilaIon Negrei, un alt istoric basarabean, este si el revoltat de continutul manualului. Totalitarismul, de exemplu, este definit, cu blandete, ca insemnand „controlul absolut si o reglementare stricta din partea statului a tuturor sferelor de activitate a societatii si a activitatii fiecarei persoane“.Instaurarea totalitarismului este descrisa in manual drept „un mijloc eficient de solutionare a problemelor mentionate si de atingere a anumitor scopuri“, in timp ce democratia este o utopie: „Democratia in limba greaca inseamna puterea poporului. Insa un model ideal de democratie, care ar presupune participarea directa si permanenta a tuturor cetatenilor la procesul de dirijare a vietii socio-politice in cadrul unor mari formatiuni politice (cum sunt statele nationale), in prezent este imposibil“."In manualul de Istorie Integrata se arata ca Romania burghezo-mosiereasca a anexat Basarabia in 1918, a ocupat-o, lipsind moldovenii de drepturile si libertatile pe care i le-a oferit marea Revolutie Socialista din Octombrie!" - Ion Negrei, istoric moldoveanSfatul Tarii, „o marioneta in maini straine“Mai multi membri ai Asociatiei Istoricilor moldoveni considera ca este inadmisibil sa le spui elevilor ca Sfatul Tarii, care a proclamat independenta Republicii Democrate Moldovenesti pe 24 ianuarie 1918, era doar o „marioneta in maini straine, o masinarie de votare a intereselor elitei guvernatoare a statului vecin“, Romania. Ca „nici macar guvernul Romaniei n-a recunoscut independenta Basarabiei“. Nu este moral, subliniaza istoricii, sa afirmi negru pe alb in manual ca „majoritatea covarsitoare a populatiei Basarabiei era impotriva unirii“.Anatol Petrencu, un alt istoric moldovean, critica si exercitiile de „autoevaluare“ de dupa fiecare lectie, care nu au nicio legatura cu textul. Un exemplu: la „Evolutia politica a Romaniei in perioada anilor 1944-2004“, elevilor li se cere opinia cu privire la regimul Ceausescu. „Si-a meritat el soarta? Propuneti variantele voastre cu privire la condamnarea lui“ - asa suna exercitiul, desi in lectie nu este pomenit felul in care a sfarsit Ceausescu, ci doar ca „prabusirea regimului a fost urmata de preluarea puterii de catre Frontul Salvarii Nationale“.„E normal sa fie suparati“„Manualul este foarte prost intocmit si s-a revenit la conceptia sovietica, s-a politizat materia mai rau ca inainte“, afirma Negrei. „Se arata ca Romania burghezo-mosiereasca a anexat Basarabia in 1918, a ocupat-o, lipsind poporul moldovenesc de drepturile si libertatile pe care i le-a oferit marea Revolutie Socialista din Octombrie!“, se revolta Negrei si continua: „Evenimentul din 1940, cand URSS ocupa din nou Basarabia, e prezentat ca revenire la patria-mama!“.Istoricul Bogdan Murgescu, profesor la Facultatea de Istorie din Universitatea Bucuresti, arata intelegere pentru atitudinea autoritatilor de la Chisinau.„Este normal sa fie suparati moldovenii pe Romania pentru faptul ca, dupa Unirea din 1918, autoritatile de la Bucuresti i-au tratat pe basarabeni ca pe niste persoane de calitate inferioara, iar in 1940 Romania a cedat prea usor Basarabia. Aveau de ce sa se fi simtit abandonati... Cu toate acestea, privind «la rece» manualul, este limpede ca, pe fond, educa tinerii in spiritul ostilitatii fata de Romania, care probabil ii va ajuta sa intre in Uniunea Europeana“, spune istoricul roman.Propaganda pro-Voronin in manualDupa 1998, modificarea Constitutiei a adus o noutate ciudata: seful statului urma sa fie ales nu de catre popor, prin vot, ci de catre parlament. Asa a ajuns Vladimir Voronin presedinte, in aprilie 2001. Cu ocazia lectiei despre aceste schimbari, elevilor de clasa a IX-a li se injecteaza o doza buna de propaganda: „Dupa unsprezece ani de independenta, au fost marite pensiile, bursele studentesti si salariile angajatilor bugetari, au fost desfiintate gruparile criminale organizate, se lupta cu contrabanda, este stopata degradarea sociopolitica si economica, au crescut veniturile in bugetul de stat“.Manualul, criticat de expertii europeniUltimul raport asupra Moldovei, publicat in decembrie 2007 de Comisia Europeana impotriva Rasismului si a Intolerantei (ECRI), nu e deloc favorabil autoritatilor de la Chisinau. Printre alte probleme, se mentioneaza criticile cu privire la continutul manualelor de istorie, „pe motiv de favoritism politic si de negare a adevarului istoric de identitate a moldovenilor, in special cand este vorba despre rolul identitatii romanesti, si chiar pe motiv de sentimente antiromanesti“. In concluzie, „ECRI recomanda ca autoritatile Moldovei sa ia toate masurile necesare pentru eliminarea din toate manualele - de istorie, in primul rand - a tuturor materialelor rasiste sau care incurajeaza stereotipurile, intoleranta sau prejudicierea oricarui grup minoritar.Istoria integrata a venit nu din cercurile didactice, ci din randurile politicienilor, care au speculat o recomandare a Consiliului Europei despre principiile de organizare si predarea integrata a istoriei, explica Ion Negrei. „Autoritatile noastre au facut din asta o conceptie ideologica pe care au impus-o in invatarea istoriei, iar manualele au fost introduse in scoli in 2006, fara o evaluare sau o analiza“, spune Negrei.„Elaborarea si tiparirea manualelor s-a facut in taina si s-a spus ca au fost aprobate de Consiliul Europei, de experti“, afirma cei trei istorici. Institutul german „George Eckert“ a dat insa un comunicat, pe 15 decembrie 2006, in care se dezice total de continutul manualului de Istorie Integrata. „(...) Expertii institutului au recomandat o revizuire serioasa a acestor manuscrise si nu au sugerat in niciun caz ca ele sa fie publicate in versiunea in care au fost prezentate spre evaluare. (...) Institutul nu a aprobat manualele in cauza“.Din cauza scandalului, autoritatile moldovene s-au vazut nevoite sa formeze o comisie, in cadrul Academiei de Stiinte, pentru elaborarea manualelor deja tiparite.„Concluzia: manualele contin o multime de greseli stiintifice si erori factologice, impun unele interpretari unilaterale, iar metodologia este sub nivel. Recomandarea: sa se anexeze la manuale o erata. Ce erata? Ar fi trebuit sa fie mai groasa decat manualul!“, se amuza amar Negrei."Totalitarismul este un mijloc eficient de solutionare a problemelor mentionate si de atingere a anumitor scopuri." - citat din manualul de istorie, clasa a IX-a, din Republica MoldovaHolocaustul din Moldova, pus in carca RomanieiOdata cu manualul pentru clasa a IX-a, urma sa intre in scoli si cel pentru clasa a XII-a, spune Anatol Petrencu, vicepresedintele Asociatiei Istoricilor: „Nu a mai fost introdus, ca urmare a amplelor proteste ale profesorilor si elevilor. Era scris in spirit antiromanesc, xenofob, acuza Romania de holocaustul evreilor din Basarabia. Cifrele jertfelor erau exagerate, iar comunitatea evreilor de aici a fost distrusa nu de romani, ci de bolsevici“. Petrencu a condus marea greva a studentilor din martie ’95. Acestia erau revoltati de intentia guvernului de a inlocui Istoria Romanilor cu Istoria Moldovei.