961

Dorin Chirtoaca: Pragul electoral de 6% va permite ca rezultatul alegerilor din 2009 sa fie trucat in favoarea comunistilor

Prin retorica anti-romaneasca, comunistii incearca sa atraga voturi din regiunea transnistreana * Se doreste o solutionare a situatiei din Transnistria cu o puternica tenta electorala, in tandem cu Federatia Rusa * Comunistii nu sunt credibili cand promoveaza integrarea europeana * Prin declaratiile sale la adresa Romaniei, Voronin ataca in egala masura Europa * Pragul de 6% va permite ca rezultatul alegerilor sa fie trucat in favoarea comunistilor * Monitorizarea campaniei electorale trebuie sa inceapa inainte de 2009, pentru ca guvernarea va utiliza resursele administrative. Acestea sunt principalele declaratii ale vice-presedintelui Partidului Liberal, Dorin Chirtoaca, oferite in cadrul unui interviu pentru agentia romaneasca de stiri NewsIn. UNIMEDIA va prezinta mai jos interviul integral:Reporter: Cum apreciati declaratia presedintelui Voronin care a afirmat recent ca primul presedinte al Republicii Moldova, Mircea Snegur, este cel care a declansat razboiul din Transnistria la sugestia Bucurestiului, in conditiile in care acelasi presedinte Voronin a afirmat de nenumarate ori in ultimii ani ca Rusia este cea care a pornit razboiul impotriva Republicii Moldova?Dorin Chirtoaca: Din punctul meu de vedere lucrurile au, din pacate, o puternica tenta electorala. Pentru ca Partidul Comunistilor este intr-o disperata cautare de voturi noi pentru alegerile parlamentare din 2009, cand se pare ca bazinul electoral al comunistilor va fi si mai epuizat fata de alegerile locale din 2007. De unde ar putea veni aceste voturi? De la cetatenii nostri plecati peste hotare la munca nu prea au cum sa vina. Potentialul de racolare a celor din interior s-a cam epuizat. Rezulta o incercare din partea comunistilor de a obtine voturi din Transnistria. Si atunci trebuie sa le serveasca cetatenilor din regiunea transnistreana niste subiecte electorale, in speranta ca ele vor prinde si, in schimb, comunistii vor fi recompensati cu voturi. Este nepotrivit si chiar periculos faptul ca din motive electorale se schimba discursul si se incearca a fi schimbat adevarul. Este un lucru obiectiv ca in 1992 razboiul a fost declantat de Federatia Rusa impotriva Republicii Moldova, lucru care a fost constatat si de Curtea Europeana a Drepturilor Omului in cazul Ilascu, lucru pe care il cunoaste toata comunitatea internationala si anume in acest mod a intrat si va ramane in istorie aceasta trista pagina din trecutul Republicii Moldova. Aceasta declaratie a presedintelui Voronin se inscrie si in sirul evenimentelor recente. Inainte cu ceva timp au avut loc cateva vizite la Moscova, unde s-a vazut o schimbare de macaz in relatiile bilaterale, a avut loc si intalnirea cu Smirnov – in care, din punctul meu de vedere, presedintele Voronin a fost umilit si nu mi se pare deloc demn de oricare cetatean al Republicii Moldova sa-si vada presedintele umilit de cineva care a uzurpat puterea de stat in anii '90. Dar aceasta a fost alegerea presedintelui Voronin. Iar dupa Vinerea Mare, cand a facut declaratiile cu pricina, am mai putut urmari cum focul sfant de la Ierusalim a fost adus in Republica Moldova de catre un reprezentant al regiunii separatiste, episcopul Iustinian, chiar daca, din punct de vedere religios, lucrurile nu ar sta asa, pentru ca bisericile din stanga Nistrului fac parte din Mitropolia Moldovei. Cred ca se doreste o solutionare a situatiei din Transnistria cu o puternica tenta electorala, in tandem cu Federatia Rusa. Si cred ca de aici vin si toate declaratiile – ele sunt subordonate acestui interes. R: Credeti ca este posibila o solutionare a conflictului transnistrean – pozitiva si echitabila pentru Republica Moldova si pentru viitorul ei european – in anul 2008, asa cum si-ar dori autoritatile centrale?D.C: Cred ca solutionarea problemei ar trebui sa inceapa din alta parte si nu cred ca ar trebui sa fixam ca reper un anumit an – 2007, 2008 sau 2009... Sunt convins ca cetatenii din regiunea transnistreana isi doresc, ca si toti ceilalti cetateni ai Republicii Moldova, un viitor sigur, prosper si de perspectiva. O asemenea perspectiva o ofera apropierea de Uniunea Europeana si obtinerea liberei circulatii in spatiul european. Pe masura ce partea dreapta a Nistrului se va dezvolta, va avea din ce in ce mai multe oportunitati, vor fi aici din ce in ce mai multe locuri de munca, din ce in ce mai multe investitii, din ce in ce mai multe companii prezente cu cele mai diverse servicii si tehnologii, Republica Moldova va deveni din ce in ce mai atractiva pentru regiunea transnistreana. Daca mai apare si libera circulatie, Republica Moldova este ca si integrata. Daca vom avea aceste ingrediente, atunci pentru oricare persoana din regiunea transnistreana o asemenea situatie va reprezenta un punct de atractie si oamenii de acolo vor dori sa faca parte din randul cetatenilor Republicii Moldova. Si atunci vom putea mai usor vorbi despre zile, luni sau ani ca termen de rezolvare definitiva. Deci, totul depinde de noi. Depinde in primul rand de Guvernul Republicii Moldova. Nu trebuie sa vina formatul de negocieri 5+2 sau forte de pacificare ca sa asigure aceasta prosperitate – este nevoie doar de cateva lucruri elementare pentru orice stat occidental – functionarea institutiilor democratice, libertatea presei, independenta justitiei, independenta autonomiei locale, transparenta decizionala... Este nevoie de o deschidere pentru investitii, pentru o economie libera. Cadrul legislativ din acest punct de vedere este deja potrivit, doar ca urmeaza sa fie aplicat intocmai. Si pe masura ce vin investitorii si se dezvolta Republica Moldova asa cum s-a dezvoltat Romania, Bulgaria si Polonia sau tarile baltice, vom urma practic aceeasi cale, pentru ca intr-o buna zi sa observam ca problema transnistreana practic nu mai exista si ca ea s-a rezolvat prin aceste parghii economice. R: Puterea centrala insista asupra semnarii Tratatului de baza si a Tratatului de frontiera cu Romania. De unde credeti ca vine aceasta insistenta?D.C: In 1991 Romania a incheiat un Tratat de baza cu Uniunea Sovietica. La cateva luni de zile Uniunea Sovietica a sucombat. Eu cred ca oricare tratat sau conventie internationala trebuie sa fie in pas cu prezentul, dar in special cu viitorul. Din acest punct de vedere, viitorul Republicii Moldova este in cadrul UE si atunci un Tratat de cooperare si de parteneriat in cadrul UE, asa cum propune Romania, este mai aproape de ceea ce isi propune chiar Republica Moldova – adica integrarea in UE. Aceasta este perspectiva fireasca si nu cred ca trebuie cautata alta, care ar ingreuna situatia. Mai ales ca un milion de cetateni ai Republicii Moldova vor cetatenia romana, mai ales ca toti cetatenii Republicii Moldova, inclusiv cei din regiunea transnistreana, vor sa circule liber in Europa. Presupun ca un asemenea tratat de parteneriat intre cele doua state ar putea cataliza cumva acest proces de apropiere de UE si de disolutie a frontierei in spirit european, asa cum s-a intamplat intre toate statele membre. R: Unii analisti de la Chisinau constata ca Partidul Comunistilor, pe parcursul celor sapte ani de cand este la guvernare, a preluat de la opozitie principalale atuuri, incepand cu integrarea europeana, dezarmand-o intr-un fel. Nisa "neocupata" inca ar mai fi, potrivit expertilor, cea a relatiilor cu Romania si in anul preelectoral 2008 comunistii ar putea incerca sa imbunatateasca aceste relatii, asa cum au procedat si in preajma alegerilor din 2005. Drept dovada si unele semnale ca ar fi existat cateva demersuri din partea diplomatiei de la Chisinau pentru intermedierea unei intalniri a presedintelui Voronin cu Traian Basescu. Ce prognoze aveti pentru evolutiile relatiilor cu Romania in acest an preelectoral?D.C.: Nu cred ca este vorba despre singura nisa pe care o are astazi opozitia si nici nu as spune ca opozitia mizeaza foarte mult pe aceasta nisa a relatiilor cu Romania. As spune, dimpotriva, ca integrarea europeana, ca drapel pentru Partidul Comunistilor, a cam fost epuizata – nu mai sunt credibili comunistii in ceea ce priveste promovarea integrarii europene, mai ales in lumina ultimilor evolutii in relatia cu Federatia Rusa si a declaratiilor in legatura cu regiunea transnistreana si cu razboiul care ar fi fost declansat la indicatia Romaniei. Pentru ca prin aceasta declaratie presedintele Voronin ataca in egala masura Europa. Uniunea Europeana nu ar fi acceptat in randurile sale un stat cu probleme de tipul "instigare la agresiune teritoriala". Daca Romania ar fi dat intr-adevar asemenea indicatii in 1992, acest lucru ar fi insemnat existenta unui conflict latent intre Romania, Rusia si Republica Moldova, ceea ce ar fi generat un mare pericol pentru UE. Si din moment ce Republica Moldova, prin presedinte, ataca Romania, inseamna ca ataca Uniunea Europeana, deci ataca integrarea in UE – si acest subiect nu mai este credibil in mana comunistilor. In plus, iata ca dupa trei ani, Planul de actiuni cu UE nu reprezinta un mare succes, reprezinta mai degraba o echilibrare a cadrului legislativ – cadru legislativ pe care Republica Moldova l-a avut de fapt in anii 1990-1994 si care ulterior a fost inrautatit progresiv in perioada 1994-2005, pentru ca din 2005 sa fie din nou refacut. Asta nu inseamna performanta, asta inseamna achitarea unor restante. Cred ca mai curand soarta alegerilor parlamentare depinde nu de anumite nise din domeniul relatiilor Republicii Moldova cu Romania, cu UE, cu Rusia sau problema transnistreana. Cred ca soarta alegerilor va fi determinata de rezultatul activitatii coalitiilor pe care partidele de opozitie le-au format la nivel local in majoritatea raioanelor Republicii Moldova. Rezultatul activitatii acestor coalitii va reprezenta pentru cetateni un reper si un termen de comparatie fata de perioada de dupa 2001, cand majoritatea a fost castigata de comunisti. Oamenii s-au saturat si s-au plictisit de tot ceea ce inseamna administratia comunista. Pe de alta parte, evident ca oamenii se gandesc la ce ar putea pune in loc. Si evident ca se gandesc ca au nevoie de ceva stabil, nu doar bine intentionat, pentru a putea administra si guverna. Din acest punct de vedere, ceea ce se intampla la nivelul Consiliului municipal Chisinau, dar si in unele raioane unde majoritatea nu este detinuta de comunisti, contine un grad mai mare de polemica, discutii, poate chiar conflict, ceea ce aparent i-ar putea ingrijora pe cetateni si ar putea aparea ca o slabiciune, ca un vid de stabilitate. Dar lucrurile nu stau asa. Pentru ca daca privim dincolo de discutii si polemici, rezultatele activitatii Consiliului municipal Chisinau arata o evolutie clara si coerenta in favoarea interesului cetateanului. Si daca aceste rezultate sunt insotite si de dezbateri, nu cred ca aici este o problema – este un lucru firesc intr-o democratie. Este de preferat, din punctul meu de vedere, o asemenea stabilitate care este insotita de foarte multe polemici unei stabilitati de tip fortat pe care o are Partidul Comunistilor, bazat pe o verticala dura a puterii, in care polemica este practic absenta, cine stie, poate chiar interzisa. R: Cum apreciati recentele modificari aduse de catre majoritatea comunista Codului Electoral, prin care s-a ridicat pragul electoral de la 4 la 6% si au fost interzise aliantele preelectorale? D.C: Negativ. Pentru ca actualele coalitii din cadrul consiliilor locale s-au creat tocmai pentru ca partidele de opozitie au reusit sa ia pe ansamblu mai mult de 50%. Au reusit acest lucru pentru ca nu a existat un prag electoral. Prezenta unui prag electoral ridicat, cum este cel de 6%, ar putea da posibilitatea comunistilor - care vor fi probabil si in viitorul Parlament, dar nu cu o pondere de majoritate absoluta - sa incheie aliante care sa le permita sa se mentina la guvernare, asa cum a fost si in 2005. Si atunci s-ar putea ca rezultatul alegerilor, in cazul in care el va fi pozitiv pentru opozitie, sa fie din nou trucat in favoarea comunistilor. Un prag mai mic ar da posibilitatea mai multor forte politice sa participe la proiectul opozitiei, sa zic asa. Un prag mai mare permite si o redistribuire mai mare de voturi si este suficient ca cel putin unul din aliatii comunistilor sa ajunga in Parlament si sa se perpetueze pentru inca un mandat guvernarea comunista. In tot cazul, pragul ridicat favorizeaza actualul partid de guvernamant. R: Cat de usoara sau, din contra, dificila pentru opozitie va fi campania electorala pentru parlamentarele din 2009?D. C.: Campania electorala va fi cel putin la fel de tumultoasa ca si cea de la parlamentarele si localele precedente. Dar in mod sigur va fi chiar mai complicata din punctul de vedere al respectarii drepturilor celor care vor dori sa fie activi in campanie, atat cetateni, cat si partide. Comunistii vor arunca in lupta tot ceea ce inseamna resursa administrativa si sistem represiv. Pentru ei va conta ca cei care au o alta parere sa nu poata sa promoveze aceasta parere in mod liber. Cred ca opozitia trebuie sa fie pregatita de asa ceva si nu-si faca iluzii ca va fi o campanie electorala deschisa si libera. Conteaza foarte mult si ceea ce se intampla pana la campania electorala. Cat de cat informat este Chisinaul, insa in afara Chisinaului exista doar cateva posturi radio si TV cu acoperire nationala, in special cele care apartin de putere si informatia este foarte distorsionata, chiar prezentata pe invers decat este in realitate. Aici ar trebui sa existe de pe acum o implicare poate mai ferma a organismelor internationale care isi doresc alegeri libere si democratice in 2009, iar monitorizarea campaniei electorale ar trebui sa inceapa cu mult timp inainte. Daca ziua alegerilor este una aparent corecta in ceea ce priveste procedurile si exercitarea votului, ea practic nu conteaza, daca a fost fraudata campania electorala. R:Teza moldovenismului este una intens promovata de partidul de guvernamant de la Chisinau. Ce ecou are aceasta la oamenii de rand?D. C.: Este o pierdere de vreme, o ocupatie fara sens. Este o teorie epuizata, ofilita... Este inca una din incercarile disperate ale comunistilor de a fundamenta in continuare teza unui popor diferit de Romania, asa cum a facut-o inainte imperiul tarist rus si apoi URSS. Dar in secolul XXI, cand exista internet si informatia circula liber, nu mai poti indoctrina oamenii la fel ca atunci. Daca acest lucru nu s-a reusit atunci cand erau frontierele inchise, cand nu era acces la informatie, cand se discuta doar la bucatarie, in soapta, (daca atunci) nu s-a reusit inabusirea si ascunderea adevarului, acum acest lucru chiar nu mai e posibil. Iata de ce, oricate mijloace vor investi comunistii in aceasta teza, ea va esua. Asa ceva nu poate reusi. Niciodata. Nu ai cum. Si foarte bine ca nu se mai poate astazi sa faci o asemenea smecherie. Dar comunistii mai persista inca in idea ca pot convinge pe cineva si, avand si resurse, investesc in teza moldovenismului in loc sa le dea la tarani sau profesori sau sa-i investeasca in economie. R: In perceptia unui cetatean de rand, Romania este foarte putin prezenta in Republica Moldova – incepand de la mediul informational, de afaceri si asa mai departe. Pe de alta parte, Moscova, dar mai ales Tiraspolul, vorbesc tot mai des in ultimul timp despre "romanizarea" masiva a Republicii Moldova...D. C.: Pai stiti ca este asa o vorba populara – Hotul striga "Prindeti hotul!"R:Ce este totusi cu zona aceasta dintre Prut si Nistru? De unde vine aceasta influenta foarte puternica a Rusiei in regiune?D.C.: Ceea ce s-a intamplat in 1937 la semnarea Pactului Ribbentrop-Molotov a schimbat destinul acestei regiuni. Dupa 1940 au avut loc schimburi masive de populatie – au fost deportati romanii bastinasi in Siberia si in schimb au fost adusi din Rusia si din alte parti ale fostei Uniuni Sovietice specialisti, sate intregi chiar au fost schimbate cu locul si au avut loc aceste "interventii chirurgicale" in structura populatiei din actuala Republica Moldova. In 1990 cu totii eram produsul acestui sistem. Din 1990 urma sa fie creat un cadru democratic pentru ca toti cetatenii, indiferent de originea etnica, sa se poata afirma in aceasta societate. Din 1990 pana in 1994 acest cadru a fost creat. El a fost insotit de o puternica contrapropaganda a structurilor reminiscente din fosta URSS, care au incercat sa acrediteze idea unui pericol de nationalism, de sovinism si ura interetnica in Republica Moldova. Ceea ce s-a dovedit a fi in timp o teza falsa si o provocare aruncata de Federatia Rusa pentru a mentine Republica Moldova in sfera sa de influenta. In prezent vorbim de o populatie formata in proportie de 80% din romani, aproximativ 10% ucraineni, 8-10% rusi, urmati in descrestere de bulgari, gagauzi si asa mai departe, care, majoritatea, sunt convinsi de perspectiva europeana a Republicii Moldova si, cu sau fara voia Guvernului, intr-acolo ne indreptam. Deci nu putem spune ca actuala Republica Moldova este o zona romaneasca sau ruseasca. Este o zona asa cum a rezultat in urma interventiilor care au avut loc in perioada sovietica, cu specificul sau, dar care poate fi in egala masura europeana, asa cum au ajuns sa fie tarile baltice, Polonia, Bulgaria sau Romania. R: In ce masura a fost greu - sau usor - sa preluati dupa victoria in alegerile locale din 2007 Primaria Chisinau, o structura condusa de ani de zile de reprezentanti ai comunistilor?D. C.: Nu as spune ca a fost greu, dar a fost si este solicitant, pentru ca sunt o serie de restante pe care a trebuit sa le rezolvam si o serie de proiecte neterminate sau incepute incorect de precedenta administratie. (...) Am reusit sa rezolvam o mare parte din aceste probleme, au mai ramas ceva restante in ceea ce priveste unele decizii in domeniul funciar. Serviciile au capatat alta dimensiune de activitate si ne-am asumat si masuri nepopulare, majorand cateva tarife pentru a nu falimenta prestatorii de servicii. Am urmarit si o crestere a transparentei si eficientei acestor servicii, proces care este de durata, pentru ca este vorba de servicii de timp sovietic, care functionaza inca din acea perioada. Urmeaza concesiunea acestor servicii, probabil din anul viitor, dupa alegerile parlamentare, pentru a putea avea si o situatie financiara mai stabila si mai sigura. Aici este una din dificultatile cele mai mari, pentru ca Guvernul – a propos de relatiile cu Guvernul – incearca pe cai directe si indirecte sa ne blocheze din punct de vedere financiar. Pana acum am reusit sa evitam toate aceste blocaje, vom mai avea inca un test foarte dur la toamna, la sezonul de incalzire 2008-2009. In plan tehnic, cooperarea cu administratia centrala functionaza relativ bine, insa atunci cand apare componenta politica lucrurile incep sa iasa din functiune. (...)Bugetul municipiului Chisinau este in prezent unul auster, nu este suficient pentru tot ceea ce inseamna necesarul municipiului. Pentru comparatie - Pitestiul care are 200.000 de locuitori are un buget similiar cu cel al Chisinaului, care are un milion de locuitori. Iasiul, care este de doua ori mai mic decat Chisinaul are un buget de doua ori mai mare. Dar incercam sa ne descurcam cu aceste resurse. Incerc sa nu mizez prea mult pe ceea ce ne-ar putea oferi Guvernul, pentru ca s-ar putea intampla la un moment dat fie sa amane, fie sa blocheze, fie sa nu aiba bani... Astfel incat incercam sa nu depindem prea mult de Guvern, care nu este prea dispus sa ne sprijine. Drept dovada in acest sens este si faptul ca orasul Balti din nordul Republicii Moldova si administrat de reprezentanti ai Partidului Comunistilor, cu o populatie de cateva ori mai mica decat cea a Chisinaului, a luat de la bugetul de stat subventii in valoare de 180 de milioane de lei, in timp ce Chisinaului i-au fost repartizate 100 de milioane de lei. Este o politica a Guvernului de sustinere a administratiilor de culoare comunista si de marginalizare a celor conduse de opozitie.http://www.unimedia.md/index.php?mod=puser&hmod=newsbyid&id=5621
0