Unda verde pentru oleoductul Constanta-Trieste
Documentul care da unda verde proiectului oleoductului paneuropean (PEOP) ce leaga, pe uscat, portul Constanta de principalele rafinarii europene, evitand transportul petrolului pe mare si reducand in acest fel riscurile privind mediul ambiant, va fi semnat oficial, pe 22 aprilie, la Bucuresti, transmite ANSA din Zagreb, citand anuntul facut joi, 17 aprilie, de compania croata JANAF.''PEOP va fi un oleoduct ecologic, deoarece va reduce traficul navelor cisterna in Mediterana, dar mai ales in bazinul adriatic, cu peste 50 de milioane de tone pe an'', a explicat JANAF.Companiile din cele cinci tari implicate in proiect (Romania, Serbia, Croatia, Slovenia si Italia) vor fonda, la 22 aprilie, o societate comuna pe actiuni pentru transportul petrolului provenit din Marea Caspica. In termen de 45 de zile se va infiinta o companie al carei obiectiv va fi promovarea viitorului oleoduct, precum si cautarea de investitii si de viitori clienti. Acordul de la Bucuresti va fi totodata primul act concret in realizarea acestei idei care a primit anul trecut aprobarea guvernelor din regiune si a UE.In luna aprilie 2007, reprezentantii celor cinci tari au semnat la Zagreb un acord privind constructia unei conducte de petrol ce va lega Marea Neagra de Italia si va transporta petrol din regiunea Caspica, bogata in resurse, in Uniunea Europeana.Transnafta a fost desemnata de guvernul de la Belgrad pentru realizarea proiectului pe teritoriul Serbiei. In cazul Romaniei, Ministerul Economiei si Finantelor (MEF) si Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) au propus ca Romania sa fie reprezentata in cadrul companiei de cele doua societati care opereaza in zona petrolului, Oil Terminal si Conpet.Oleoductul paneuropean (PEOP), prevazut sa devina operational in 2012, va conecta portul romanesc Constanta de cel italian Trieste. PEOP, cu o lungime de 1.400 kilometri, va traversa Romania, Serbia, Croatia si Slovenia, spre Italia, si va fi una dintre rutele directe de transport al petrolului din zona estica a Marii Negre catre piata europeana.Constructia conductei, care presupune costuri de circa 2 - 3,5 miliarde de dolari, face parte din obiectivul Uniunii Europene de reducere a dependentei energetice fata de Rusia si tarile din Orientul Mijlociu.Capacitatea anuala a conductei va fi de 60-90 de milioane de tone de petrol (1,2-1,8 milioane de barili pe zi).Companiile Oil Terminal Constanta si Conpet Ploiesti, cu activitati in stocarea produselor petroliere si transportul acestora, reprezinta statul roman in proiect.PEOP ar putea ocoli Slovenia - stat rezervat in privinta implicarii in proiect - , o solutie fiind realizarea unei conexiuni subacvatice prin Marea Adriatica intre Croatia si Italia.Interese geostrategiceMiza petrolului din regiunea Marii Caspice a devenit extrem de importanta iin contextul reducerii dependentei Europei de aprovizionarea cu resurse energetice din Rusia. Marea problema pe care o iintampina iinca exploatarea petrolului din zona Caspica o reprezinta transportul. Cea mai ieftina varianta ar fi transportul pe mare, dar, din motive intemeiate, Turcia nu permite tranzitarea prin stramtoarea Bosfor a unei cantitati mai mari de 25-30 milioane tone titei/an, ceea ce este mult sub necesitatile de consum ale Europei.La concurenta cu Constanta-Trieste se afla si ruta prin Ucraina catre Polonia si apoi Germania, dar mai ales ruta spre Asia, prin Afganistan si Pakistan, aceasta din urma agreata de SUA. Specialistii gasesc insa multe dezavantaje rutelor concurente, printre acestea numarandu-se costurile mari si instabilitatea politica a unor tari pe care urmeaza sa le traverseze.Tarile implicate in proiectul Constanta-Trieste vor avea importante castiguri financiare prin incasarea onorariilor de tranzit. Mai mult, pentru Romania, care are o capacitate de rafinare de 34 milioane tone/an, dar foloseste doar 13 milioane tone, noua conducta ar putea insemna functionarea rafinariilor la intreaga capacitate. Piata europeana, careia i se va adresa oleoductul Constanta-Trieste, este de 298 milioane tone/an, cu potential de crestere considerabil daca ruta va fi conectata la sistemul de conducte petroliere italian, extins acum pana la Genova.Avantajele proiectuluiPrintre avantajele oleductului se numara faptul ca aceasta este singura conducta care poate furniza rezerve de petrol pentru Europa si care ofera traseul cel mai direct pentru exportul titeiului caspic, potrivit Saptamana Financiara. Toate tarile participante vor avea importante beneficii financiare datorita taxelor de tranzit iar Romania va furniza 5.000 de locuri de munca pe perioada constructiei sale si 1.000 de locuri de munca in decursul celor 25 de ani de functionare.De asemenea, proiectul are o durata de viata de 25 de ani, cu o data de incepere a constructiei nu mai devreme de 2008. Piata totala accesibila se ridica la 298 milioane tone/an, din care pana la 112 milioane tone sunt considerate piata-tinta.