Revistele care iti spala creierul
''Terapie prin moda'', ''3 retete pentru un cuplu reusit'', ''Ce nu vor sa afle barbatii?'', ''Interviul de angajare - gesturi care tradeaza''. Am citat cateva titluri de articole care te invata cum sa te imbraci, cum sa te porti in cuplu sau cum sa convingi angajatorii ca esti candidata perfecta.De curand mi-a atras atentia un articol ce anunta dezvaluirea unor mistere vitale in relatia femeie-barbat: „Dorintele din spatele cuvintelor“. In articol, reteta era simpla si sigura: daca spune asta... inseamna ca... De exemplu, simplul fapt ca el iti propune sa mergeti intr-un loc linistit inseamna ca ai pus mana pe un romantic incurabil care-si doreste in primul rand o conexiune emotionala. Eu, cu riscul de a fi malitioasa, as spune ca ai pus mana pe un barbat care stie ce vor sa auda femeile. E doar un exemplu din ceea ce cred ca reprezinta spalarea creierului. Sunt chiar cercetatori din cadrul unor universitati din strainatate care analizeaza fenomenul. Desigur, termenul de „spalare a creierului“ nu este neaparat academic, dar ilustreaza foarte bine procesul prin care femeile si barbatii ajung sa-si schimbe convingeri sau sa adopte atitudini. Conform Wikipedia, „spalarea creierului“ este un termen ce defineste reeducarea si consta in orice actiune menita sa determine unei persoane anumite atitudini sau credinte. Uneori, aceste credinte sunt total diferite de cele avute anterior de o persoana sau de cunostintele acumulate de ea. Asociatia Americana de Psihologie nu a acceptat oficial termenul de spalare de creier, dar nici nu l-a respins. Ariile reeducate de reviste, in special cele de fashion, beauty, fitness si cele dedicate barbatilor, se refera la principalele arii de functionare ale oricarui om: munca, relatia intima, relatiile sociale. Tot ce stiau femeile inainte de a deveni pasionate de reviste este sters si regula de baza dupa care trebuie sa se miste prin viata este sa urmeze cu strictete pasii indicati de reviste. Cum spuneam, nici barbatii nu scapa de acest proces. In revistele dedicate lor, 41 % din articolele despre sex descriu ce anume place femeilor. N-am muschi, doar creier.O mare influenta o au standardele de frumusete promovate de reviste. Cand citesc despre „beauty“, femeile sunt cucerite de imaginile cu modelele extrem de slabe, care poarta haine XS si firesc incepe sa nu le mai placa de corpul lor. Revistele dedicate barbatilor ii fac si pe ei sa nu se mai simta confortabil in pielea lor din cauza modelelor cu trupul sculptat si a povestilor, chiar a femeilor prezentate in revista. Jennifer Aubrey si Laramie Taylor, cercetatori in domeniul comunicarii la Universitatea Missouri, Columbia si Universitatea California au facut un studiu in acest sens. „Modelele masculine care apar in reviste sunt in general imbracate si astfel muschii le sunt acoperiti, iar barbatii care rasfoiesc revistele nu se simt inferiori. Problema apare cand acesti barbati ajung la paginile cu fotografii provocatoare ale unor femei si incep sa se gandeasca la faptul ca aceste femei nu s-ar uita la ei daca nu ar avea muschi“, sustine Jennifer Aubrey.Revistele de moda si laxativele.O alta problema ridicata de criticii presei americane este daca revistele dedicate femeilor nu cumva incurajeaza tulburarile alimentare. Este o ipoteza plauzibila atata timp cat in reviste femeile care arata foarte bine sunt si extrem de slabe. Cititoarele pot deveni anorexice in incercarea de a semana cu ele sau dimpotriva, deprimate ca nu vor reusi, au crize de mancat compulsiv si ajung la obezitate. Dr. Steven Thomsen, profesor in domeniul comunicarii la Universitatea Brigham Young, a condus un studiu privind evaluarea frecventei cu care tulburarile alimentare in randul liceenelor sau studentelor sunt legate de obiceiul lor de a citi reviste din categoria „health and fitness“.Cele 500 de tinere studiate practicau numeroase metode nesanatoase de a-si controla greutatea. 11% au declarat ca foloseau laxative, 15% luau pastile de slabit, 9% isi induceau voma iar 52% isi restrictionasera consumul de calorii la maximum 1.200 pe zi. Dintre cele care citeau reviste dedicate frumusetii, sanatatii sau fitnessului, 80% isi induceau voma, 73% luau pastile de slabit, iar 60% foloseau laxative. Si tinerele care citeau doar reviste dedicate modei si frumusetii erau predispuse tulburarilor alimentare din cauza metodelor de slabit folosite, insa acestea recurgeau mai rar la laxative. „Studiul sprijina perceptia pe care o aveam asupra revistelor si cred ca ele sunt un factor de perpetuare, si nu unul ce cauzeaza astfel de reactii in randul tinerelor“, a declarat Thomsen.de Anda Pacurar, anda@psihologia.roSursa: http://www.psihologia.ro/