863

Republica Moldova, dupa Summitul NATO

Statutul international al Republicii Moldova devine tot mai incert dupa Summitul NATO de la Bucuresti. Odata cu expirarea in 2008 a Acordului de Parteneriat si Cooperare, a Planului de Actiuni UE-Moldova (PAUEM), cat si a Planului Individual de Actiuni al Parteneriatului Republica Moldova - NATO (IPAP), este oportun sa ne intrebam: unde se situeaza Chisinaul pe axa Washington-Bruxelles-Moscova? Fara indoiala, pozitiona-rea Moldovei in raport cu principalele organi-zatii europene si euro-atlan­tice este puternic influentata de ultimele evolutii geopo­litice pe plan regional. Din perspectiva extinderii UE si NATO, avansarea nivelului relatiilor Republicii Moldo­va cu acestea prin incheierea unor noi acorduri constituie un imperativ. Insa o aseme­nea sarcina este dificil de re­alizat cat timp exista perceptii si asteptari diferite de ambe­le parti. De la Bruxelles si Chisinau, situatia din Repu­blica Moldova este vazuta in culori diferite, in termeni di­plomatici sau declaratii tri­umfaliste. Dincolo de aces­tea, cetateanul de rand poate observa ca starea actuala din Moldova lasa mult de dorit, fiind depasita la indicatorii de baza de toate statele din re­giune. Izolata intre Europa si Rusia.De cativa ani buni, Repu­blica Moldova se afla in aria de confluenta a politicii externe si de securitate a statelor mem­bre ale UE si NATO. Cu toate acestea, elitele de la Chisinau nu au dat dovada de o vointa politica ferma pentru realiza­rea reformelor in plan poli­tic, economic si social-cultu­ral, inclusiv si prin schimbarea mentalitatii populatiei. In conditiile in care sud-estul Europei si Marea Nea­gra continua sa aiba o impor­tanta strategica majora pen­tru Rusia, Republica Moldo­va, inclusiv Transnistria, re­prezinta un avanpost feza­bil al politicii expansionis­te rusesti pe aceasta directie. Dar, in timp ce Moldova es­te calificata de Kremlin drept zona vitala de interes, pen­tru UE si NATO aceasta re­prezinta o vecinatate carac­terizata prin numeroase ris­curi de securitate: conflicte inghetate, incalcari majo­re ale drepturilor omului, coruptie, instabilitate social-economica, migratie ilegala etc. Constienti de faptul ca Moscova nu va dori sa renunte benevol la influenta sa asupra Republicii Moldova, iar Bru­xelles-ul se va implica in mod discret, moldovenii trebuie sa faca ei insisi alegerea. Or, din moment ce Ucrai­na si Georgia au obtinut unda verde pentru accederea lor in MAP/NATO, Repu­blica Moldova nu mai poa­te miza pe Rusia ca garant al reglementarii conflictu­lui transnistrean. E timpul ca politicienii de la Chisinau sa inteleaga ca o solutie via­bila a acestui focar conflict ar trebui cautata la Washin­gton, New York si Bruxel­les. In alt caz, vom fi mar­torii unor noi conditionari de tipul celei pe care a pro­pus-o Chisinaul la insistenta Moscovei: recunoasterea internationala a neutralitatii ca premisa a reglementarii acestui conflict. Este evident ca Moscova apeleaza la astfel de stratageme pentru a de­turna atentia partilor impli­cate si a mediatorilor de la adevarata problema. Ca si in cazul conditionarii retragerii fortelor rusesti din regiune cu incheierea unui acord asu­pra statutului regiunii trans­nistrene, Rusia trage de timp pentru a-si intari pozitiile in regiune. De aceea, mergand continuare pe mana Mosco­vei, Chisinaul rateaza o noua ocazie de a se asocia la spatiul european si euro-atlantic de securitate. Ca si in cazul Georgiei si Ucrainei, vointa politica a eli­telor si implicit a cetatenilor din Republica Moldova es­te singura care poate ancora definitiv acest stat in spatiul geopolitic european/euro-atlantic de influenta. Totusi, spre deosebire de Geor­gia si Ucraina, care si-au fi­xat drept obiectiv strategic aderarea la NATO, statu­tul de neutralitate al Repu­blicii Moldova reprezinta in prezent piatra de temelie a securitatii nationale. Fixata in Constitutie, neutralitatea constituie obiectul principal al disputelor politice inter­ne, datorita nerecunoasterii sale de catre Federatia Rusa si a lipsei unui mecanism de garantii externe, ca in cazul altor state neutre. Or, neutra­litatea in sine nu afecteaza in­teresele de securitate ale Mol­dovei, problema reducan-du-se la credibilitatea politi­cii de neutralitate, cat timp fortele militare rusesti alaturi de cele paramilitare transnis­trene ocupa o buna parte din teritoriul Moldovei. Negocie­rile bilaterale purtate in ulti­mul timp cu Rusia in vederea reglementarii diferendumului transnistrean scot din nou in evidenta limitele politicii ex­terne si de securitate ale Mol­dovei. Mizand pe aceeasi po­litica de neutralitate, Moldo­va risca sa ramana tot mai izo­lata si instabila. In acest sens, Chisinaul are un handicap in plus fata de Georgia si Ucrai­na in convingerea partenerilor occidentali de sinceritatea de­mersului sau european. Mituri eurepene si declaratii europeniste. Totodata, este important ca summitul de la Bucuresti a spulberat cateva mituri in aceasta parte a Europei. Unul din acestea este reticenta eu­ropenilor fata de noile valuri de extindere. Astazi este evi­dent ca apropierea Ucrainei si Georgiei de NATO va avea loc pe masura ce ele vor co­respunde standardelor eu­ro-atlantice. Aceasta depin­de in primul rand de mersul reformelor economice si con­solidarea institutiilor demo­cratice interne. Este un sem­nal clar pentru Kiev si Tbi­lisi, dar si pentru Chisinau. Or, modul superficial in ca­re Chisinaul a realizat mul­te din prevederile PAUEM si IPAP demonstreaza o lipsa de vointa si intelegere a ratiunii valorificarii angajamentelor asumate. Prin asa-numita in­deplinire „inainte de termen" a PAUEM si alte declaratii triumfaliste, conducerea de la Chisinau a sperat ca va reusi sa schimbe perceptiile negati­ve ale oficialitatilor de la Bru­xelles. Aceasta logica specifica mentalitatii comuniste este in mod fundamental opusa spi­ritului european. Cel de-al doilea mit, dez­avuat la Summitul NATO, consta in imposibilitatea integrarii in NATO a state­lor postsovietice care se con­frunta cu conflicte inghetate si probleme de frontiera cu Ru­sia. Ei bine, Georgia si Ucrai­na se afla intr-o pozitie mult mai dezavantajoasa decat Re­publica Moldova. Ambele au baze militare rusesti si frontie­re disputate cu Rusia ce raman inca a fi demarcate. Spre de­osebire de acestea, Moldova poate beneficia de avantajul vecinatatii geografice si a co­muniunii istorice si lingvisti­ce cu un stat membru al UE si NATO. De asemenea, fronti­erele Moldovei sunt mult mai usor de demarcat si securizat. In masura in care Ucraina va demonstra vointa politica pentru inchiderea segmentu­lui transnistrean, necontrolat de autoritatile moldovene, va fi pus capat tranzitului ilegal de marfuri, droguri, arme si de persoane in regiune. Toate aceste avantaje ge­opolitice au determinat Ru­sia sa forteze atingerea unui compromis in problema transnistreana in schimbul recunoasterii internationale a statutului de neutralita­te a Moldovei. Dar prin im­punerea neutralitatii, Rusia doreste, de fapt, sa neutralize­ze intregul spatiu dintre Prut si Nistru, erijandu-se si in vii­tor in calitate de arbitru si ga­rant al stabilitatii si securitatii in regiune. Guvernul de la Chisinau nu va putea consolida pozitia Moldovei in procesul de in­cheiere a unor noi acorduri cu UE si NATO cat timp va continua sa uzeze doar in mod declarativ ideea euro­peana. S-a observat ca actu­alei conduceri ii lipsesc logi­ca in retorica sa politica an­tiromaneasca si antidemo­cratica, precum si coerenta si eficienta actiunilor sale prac­tice in sfera economica si so­ciala. Asemenea evolutii pot genera doar dezamagire in societate, devalorizand ast­fel aspiratiile europene ale majoritatii cetatenilor. http://www.adevarul.ro/articole/republica-moldova-dupa-summitul-nato/348155
0