813

GAZODUCTUL NABUCCO, UN PROIECT APROAPE IMPOSIBIL

Europa cauta timida resurseProiectul Nabucco - o conducta de 3300 de kilometri prin care ar trece 31 miliarde metri cubi de gaze naturale anual -, reuneste un consortiu de cinci companii, cate una din fiecare tara prin care va trece conducta ce va transporta gaz de la Marea Caspica spre Europa. Cele cinci firme - OMV (Austria), MOL (Ungaria), Transgaz (Romania), Bulgargaz (Bulgaria) si Botas (Turcia) - detin un numar egal de actiuni in cadrul proiectului estimat la 7,3 miliarde de dolari. Cel mai nou partener in consortiu este compania germana RWE, care s-a alaturat la finele lunii februarie. Un al saptelea partener cu acces la surse de gaze naturale s-ar putea alatura consortiului Nabucco. „Actionarii sunt deschisi pentru un al saptelea partener, daca acesta va adauga valoare proiectului”, a declarat directorul consortiului, Reinhard Mitschek. Noul partener ar trebui sa indeplineasca aceleasi criterii ca si cei existenti, adica sa dispuna de resurse financiare solide si sa aiba acces la surse de gaze naturale.Nabucco presupune o investitie de cel putin sapte miliarde de dolari, iar lucrarile ar fi trebuit sa inceapa in 2009, pentru ca exploatarea sa fie demarata in 2012. Termenul va fi depasit insa, intrucat planificarea lucrarilor dureaza deja mai mult decat s-a estimat, iar state din consortiu s-au hotarat sa puna bete in roate propriului proiect, alaturi de Rusia.Ce castiga RomaniaLa noi acasa, conducta ar uma sa se intinda pe 457 km, iar Transgaz investeste peste 800 de milioane de euro pentru finantarea portiunii. 30% din aceasta suma vor fi investiti din propriile surse, iar 70% - din imprumuturi. Daca si numai daca Nabucco se va finaliza, Romania ar putea castiga sute de milioane de dolari pe an din transportul de gaze dar va umple serios buzunarele si speculantilor de terenuri.Uniunea Europeana se impiedica de propria strategieLa inceputul anului 2006, Rusia a blocat exporturile de gaz catre Ucraina. In acelasi timp, livrarile de gaze din Marea Nordului scadeau constant, iar temerile privind ridicarea pretului gazului lichefiat produs in tarile din Nordul Africii cresteau. Criza a determinat UE, abia atunci, sa se gandeasca la diversificarea rutelor de aprovizionare. Statele membre au pornit in cautarea unor solutii, doar ca principiile comune sunt greu de gasit inte state atat de diferite ca mentalitate sau istorie. Mecanisme birocratice greoaie, dar si o politica ezitanta si mult prea reflexiva au dus la taraganarea ideilor constructive. Nabucco reprezinta „prima incercare a Uniunii Europene de a redacta o politica comuna de siguranta energetica”, dar numai pe hartie. In tot acest timp, Rusia si Gazprom isi continua politica expansionista, mai ales ca unele state europene isi fac propria lor strategie externa cu Rusia, in defavoarea clara a interesului comunitar sau a unor state precum Lituania si Estonia, acordand avantaje strategice Moscovei.Desprinderea de Mama RusieUE importa din Rusia aproape jumatate din gazul pe care il consuma. Pe de alta parte, tocmai state membre precum Bulgaria si Ungaria au semnat contracte cu Gazprom pentru participarea la proiectul ruso-italian South Stream, in contextul vizitelor la Sofia, respectiv Budapesta, ale presedintelui rus Vladimir Putin. Conducta South Stream ar trece pe sub Marea Neagra, pana in Bulgaria, si s-ar putea ramifica in Ungaria catre Austria, la sud catre Grecia si Italia, iar la vest catre Serbia. Astfel, South Stream devine principalul concurent al proiectului Uniunii Europene. Mai mult, sufoca Nabucco si da peste cap planurile de evadare de sub monopolul Gazprom.Putin taie calea Uniunii Europene. Strategie: dezbina si cuceresteAcestea sunt doar ultimele dintre marile manevre prin care Rusia a subminat proiectul Nabucco. Presedintele sarb Boris Tadici si premierul Voislav Kostunica au parafat in ianuarie acordul potrivit caruia gazoductul ruso-italian South Stream va traversa si Serbia.In noiembrie 2007, monopolul rus Gazprom a ajuns la un acord prin care s-a stabilit ca va plati mai mult cu 50% pentru gazele naturale pe care le importa din Turkmenistan. In schimb, Rusia a obtinut acordul presedintelui turkmen de a construi un gazoduct care rivalizeaza cu proiectul UE-SUA. „O intelegere intre Rusia, Turkmenistan si Kazahstan ar ucide ideea conductei transcaspice”, spunea atunci Martha Brill Olcott, analist la Fondul Carnegie din Washington. Proiectele europene de a transporta gazele pe ruta Marea Caspica – Azerbaidjan – Georgia - Turcia, precum si planurile Chinei de a absorbi resursele turkmene raman valabile, atata timp cat rezervele de gaz duc aceasta tara pe locul cinci in clasament. Rusia are insa avantajul de a detine actuala infrastructura de transport si, odata cu ea, cele 50 de miliarde de metri cubi de gaze exportate de Turkmenistan, suficient pentru a satisface necesarul anual al Frantei.Cu numai cateva zile inainte, premierul italian Romano Prodi dadea si el o lovitura proiectului Nabucco, alaturi de omniprezentul Putin. Gazprom a semnat un acord si cu compania italiana ENI pentru South Stream, subminand sansele UE de a pune pe picioare o politica energetica comuna. Ceremonia de semnare a acordului de la Moscova a avut loc simultan cu discutiile oficialilor europeni pe tema Nabucco. “Pe termen mediu, UE nu poate accepta un monopol asupra aprovizionarii acestei regiuni”, a declarat responsabilul UE pentru Nabucco, Jozisa van Aartsen: “Rusia si-a modificat discursul de la a spune ca e un nonsens, la a spune «bine, daca voi actionati asa, noi o sa facem South Stream»”.Un proiect aproape imposibil de realizatDe fapt, oficialii europeni nu au ajuns la un consens in ceea ce priveste posibilitatea realizarii acestui grandios proiect care sa dea UE independenta energetica pe care si-o doreste. Astfel, secretarul general al Secretariatului Cartei Europene pentru Energie, Andre Mernier, citat de RIA Novosti, considera ca „Implementarea proiectului in circumstante incerte, in regiuni apropiate de Marea Neagra, este extrem de dificila”. Mernier considera ca atragerea de investitori este anevoioasa ca urmare a costurilor ridicate, a riscurilor asociate si a incertitudinii rezolvarii problemelor din Iran si Irak. In plus, se pare ca regiunea Marii Caspice are rezerve de gaze insuficiente pentru a alimenta conducta Nabucco. Ca atare, in cele din urma, tot la gazul rusesc ne-am intoarce.Primul dezertorGuvernul socialist de la Budapesta a decis anul trecut sa participe la dezvoltarea South Stream, care ar urma aproape acelasi traseu ca si Nabucco, va costa aproximativ la fel de mult si ar fi fost gata aproape in acelasi timp, daca UE ar fi avut rapiditate in decizii. Nu este foarte clar care sunt avantajele Ungariei din participarea la proiectul rusesc, din moment ce Budapesta contribuie acum la finantarea a doua proiecte concurente. Decizia Budapestei a starnit stupoare in cancelariile europene si a fost vazuta ca o indepartare de angajamentele asumate de statele membre in Consiliul European.Au fost alimentate astfel si speculatiile din presa internationala in legatura cu apropierea dintre Kremlin si guvernul socialist de la Budapesta. Opozitia din Ungaria sustinea ca premierul Ferenc Gyurcsany, care conduce fostul Partid Comunist si are relatii stranse cu presedintele rus Vladimir Putin, sprijina strategia Gazprom de extindere a influentei in Europa Centrala si de Sud-Est. Gyurcsany a motivat decizia sa prin faptul ca, in timp ce proiectul Nabucco al Uniunii Europene inregistreaza intarzieri semnificative, planul rusesc era mult mai realist. „Apartamentele nu pot fi incalzite cu vise”, a declarat premierul ungar.Mita cu gazDoua luni mai tarziu, in mai 2007, vizita presedintelui Putin la Viena mai punea o piatra la capataiul proiectului Nabucco. Presedintele Gazprom, Aleksei Miller, a semnat cu austriecii de la OMV, care conduc consortiul Nabucco, un contract pentru construirea celui mai mare depozit european de gaze naturale, cu o capacitate de 2,4 miliarde de metri cubi. „Depozitul OMV va fi folosit pentru a gestiona situatiile de criza legate de livrarile de gaze din Rusia”, a explicat destinatia proiectului Serghei Kuprianov, purtatorul de cuvant al Gazprom. Acesta va livra Austriei sapte miliarde de metri cubi de gaze anual, pana in 2027. „Austria este cel mai mare si, accentuez acest lucru, cel mai de incredere agent de tranzit pentru gazul rusesc. Circa o treime din gazul rusesc tranziteaza Austria. Aceasta este contributia noastra la securitatea energetica a Europei”, a declarat Putin.Prin urmare, implicarea Romaniei in proiectul ruso-italian South Stream este posibila, in conditiile in care OMV detine pachetul majoritar de actiuni la compania Petrom. Deja, pentru proiectul Nabucco, s-a discutat ca se poate face export de gaz prin conductele companiei, provenite exclusiv din import. Petrom analizeaza si posibilitatea de a inmagazina gaze in depozite, ceea ce i-ar conferi un avantaj in momentul in care Nabucco va deveni functional. Ce ii poate impiedica sa inmagazineze, la fel de usor, gazul South Stream?Prima lovitura impotriva RusieiGigantul rus Gazprom intentiona sa preia si pachetul majoritar din actiunile companiei petroliere sarbe NIS, insa noul guvern al Serbiei a hotarat revizuirea acordurilor de vanzare a companiei, asa cum a anuntat astazi ministrul sarb al Economiei, Mladjan Dinkici. El arata ca documentele nu reflecta interesele Serbiei si, de aceea, acordul nu trebuie ratificat, iar viitorul guvern trebuie sa isi expuna un nou punct de vedere legat de aceasta afacere. Negocierile de vanzare trebuie reluate si continuate pana cand ambele parti vor fi multumite.Presedintele legislativului de la Belgrad, Oliver Dulici, anuntase ieri ca aprobarea acordului cu Gazprom „nu este posibila, mai ales ca documentul nu a ajuns inca in Parlament”.Gaz de France, la mana TurcieiCu ocazia vizitei presedintelui francez Nicolas Sarkozy la Bucuresti, partea romana a promis sprijin pentru ca firma de stat franceza Gaz de France sa devina asociat al proiectului Nabucco. „Am convenit ca firma de stat Gaz de France sa fie asociata proiectului Nabucco, Romania urmand sa fie un sustinator al Gaz de France in angajarea proiectului Nabucco”, a declarat presedintele Romaniei, Traian Basescu. Nu s-a luat insa in calcul opozitia dura a Turciei, care a blocat oficial intrarea Gaz de France in proiectul de gazoduct, drept replica la pozitia Frantei in chestiunea delicata a acuzatiilor de genocid impotriva populatiei armene si a aderarii Turciei la Uniunea Europeana. „Turcia evita sa utilizeze energia ca un instrument politic si nici nu are de gand sa faca acest lucru. Insa pozitia Frantei atat fata de incidentele din 1915 (genocidul contra armenilor - n.r), care ar trebui lasate pe seama istoricilor, cat si fata de aderarea Turciei la Uniunea Europeana si alte proiecte comune este inacceptabila”, a declarat miercuri un oficial turc. Gaz de France „a luat act” de respingerea candidaturii sale si a decis sa studieze alte proiecte, in special proiectul conductei South Stream.Romania nu se sperieIn conditiile in care Bulgaria si Ungaria au semnat si pentru South Stream, Comisia Europeana sustine ca nu are nimic impotriva acestei conducte, al carei rol este sa diversifice caile de transport al gazului din Rusia, dar considera ca proiectul Nabucco este o prioritate. „Nu ne opunem conductei South Stream, dar sprijinim Nabucco, o prioritate pentru UE”, declara Ferran Tarradellas, purtatorul de cuvant al comisarului pentru energie, Andris Piebalgs. De asemenea, directorul general al Transgaz, Ioan Rusu, considera ca acordul semnat de Bulgaria si Rusia pentru participarea partii bulgare la proiectul gazoductului ruso-italian South Stream nu va afecta proiectul Nabucco.„Nevoile crescande de energie din Europa permit dezvoltarea mai multor proiecte pentru gazoducte”, a declarat si purtatorul de cuvant OMV, Thomas Huemer. Si Ministerul Economiei si Finantelor apreciaza ca cele doua proiecte nu sunt concurente si ar putea fi chiar complementare. „Sigur, proiectul Nabucco si proiectul South Stream sunt concurente. In privinta South Stream, sursa este gazul rusesc. Dar poate fi si un proiect complementar, o sursa complementara pentru Europa. Esential pentru Romania este insa proiectul Nabucco”, a declarat secretarul de stat Viorel Palasca.Ce spune un mogul al petroluluiProiectele comune ale KazMunaiGas si Rompetrol prevad livrarea de petrol prin porturile Batumi si Constanta sau constructia unei conducte de gaz prin Marea Neagra, potrivit presedintelui Rompetrol, Dinu Patriciu. „Sunt multe de discutat azi despre proiectul Nabucco, dar cred ca e mult mai realist sa discutam despre proiectul South Stream. In acelasi timp, orice companie care ar putea oferi o solutie alternativa ar deveni eroul zilei. Astazi, avand in vedere un asemenea potential, putem vorbi despre proiecte comune. Acestea s-ar putea referi fie la livrarea de petrol prin porturile Batumi si Constanta, fie la constructia unei conducte de gaz prin Marea Neagra”, a declarat Dinu Patriciu, in cadrul unui seminar pe probleme de energie.„Avand in vedere faptul ca proiectul Nabucco este o utopie a lumii moderne si ca proiectul concurent Blue Stream are mult mai multe sanse de realizare, privatizarea monstrului socialist ramas in viata, numit Romgaz, este singura solutie de a nu deveni complet dependenti de gazul rusesc”, a mai spus Dinu Patriciu. Omul de afaceri considera ca Romania se poate impune prin capacitatea de depozitare a gazului pe care o are, multe companii fiind interesate in achizitionarea de actiuni la Romgaz.Date istoricePe 11 octombrie 2002 a fost incheiat la Viena Acordul de Cooperare intre tarile de tranzit ale gazoductului: Turcia, Bulgaria, Romania, Ungaria si Austria, privind infiintarea unui consortiu in vederea efectuarii unui studiu de fezabilitate pentru crearea gazoductului. Proiectul prevede aducerea gazului din Azerbaidjan catre Austria, prin Turcia, Bulgaria, Romania si Ungaria.In 2005, dupa ce Rusia a intrerupt temporar livrarile de gaze spre Europa, la Viena a fost semnat acordul de asociere intre firmele partenere. Liderul de proiect este grupul austriac OMV, iar contributia Romaniei va fi de aproximativ 850 de milioane de euro, platibili in patru ani.South StreamProiectul South Stream ar urma sa porneasca din portul Novorossiisk. Va parcurge 900 kilometri pe sub Marea Neagra, va ajunge pe coasta Bulgariei si isi va continua traseul prin una sau doua ramificatii terestre. Daca se va indrepta spre sud, va traversa Grecia si va ajunge in regiunea Puglia, din sudul Italiei. Spre nord, conducta va tranzita Romania, Ungaria, Cehia si Austria inainte de a ajunge in Italia. Costurile sunt estimate la circa 10 miliarde de euro.Date tehniceRomania participa la Proiectul Nabucco prin intermediul SNTGN TRANSGAZ SA Medias. Lungimea conductei pe teritoriul Romaniei s-ar intinde pe cca. 450 km dintr-un total de 3282 de km, cat va reprezenta lungimea magistralei de gaze naturale din cele cinci tari. Societatea romana Transgaz, operator national de distributie a gazelor naturale, detine 20% din consortiu.Initial, capacitatea de transport a Nabuco ar fi de 4,5 miliarde m.c. pe an, cu un potential de crestere pana la 30 mld.m.c./an la orizontul anului 2020. Fiecare stat isi va construi tronsonul care ii traverseaza teritoriul. Conducta se va conecta langa Erzurum la gazoductul Tabriz – Erzurum si la cel din Sudul Caucazului, facand conexiunea cu proiectata magistrala de gaz transcaspica. Terminalul de destinatie ar urma sa alimenteze complexul gazier austriac Baumgarten. Potrivit estimarilor Comisiei Europene, care a finantat un studiu de fezabilitate a gazoductului, intre 10 si 15% din gazele furnizate Uniunii Europene vor proveni din aceasta regiune pana in 2025.Sursa: Ella Moroiu, Antena3.ro
0