O.Z.N.
"Eram intr-o noapte la ora unu in bordei. Facusem Miezonoptica si eram pe la sfarsitul Utreniei, cand deodata aud: buf, buf, buf! Se cutremura pamantul. Eu am iesit sa vad ce se aude, dar cand am deschis usa la bordei am vazut afara o lumina mare si in lumina, o masina de alama cu multe roti. Din ea a coborat un om inalt, cu ochii mari, pe jumatate albi si pe jumatate negri, care numai atat a zis apasat: "Ce cauti aici?""Parintele Cleopa Ilie [extras din cartea Viata Parintelui Cleopa].In vremurile noastre planeaza un mare semn de intrebare asupra controversatului subiect O.Z.N.: "Cat de reale sunt contactele cu extraterestri? Cine sunt ei? Oare poate fi cineva atat de limitat incat sa creada ca suntem singura planeta unde exista viata?" - se intreaba unii. Numai galaxia noastra, una dintre nenumaratele galaxii ale universului, are peste 100 de miliarde de stele. Dupa unele statistici, sansele sa existe si alte civilizatii sunt foarte mari. Oare cu ce ne-ar fi afectata credinta daca am tine cont si de mesajele binevoitoare ale celorlalti? Si daca intalnirile cu extraterestri ofera date fundamentale pentru progresul spiritual al umanitatii, oare nu este mai bine sa parasim pozitia crispata si invechita potrivit careia tot ce este diferit de invatatura clasica a Bisericii vine de la diavol?Mihail Gorbaciov, una dintre personalitatile cheie ale politicii mondiale, afirma cat se poate de ferm: "Fenomenul O.Z.N. exista si el trebuie tratat cu atentie" [30;29]. Ce rost ar avea sa ignoram aceasta realitate si sa ne ascundem capul in nisip, precum strutul?Unii considera ca asistam la o adevarata invazie extraterestra; nu in sensul obisnuit al cuvantului, nu la o invazie de genul celor prezentate in filmele S.F., in care tot felul de fiinte ciudate vor sa distruga sau sa cucereasca Planeta albastra. Pozitia lor ar putea fi rezumata in cuvintele: "Asistam la o invazie in viata de zi cu zi a omului modern: la televizor, filme despre extraterestri, in ziare si reviste, articole incitante de acest gen. Cine nu crede ca exista extraterestri risca sa fie considerat habotnic, precum sunt cei care se indoiesc de faptul ca au existat dinozauri si brontozauri".Impactul enorm al fenomenului s-a datorat mai ales campaniei mediatice de care a avut parte, si exploziei de informatii venind din domeniul S.F.-ului. S-au realizat sute de filme, s-au scris mii de carti, au aparut o sumedenie de reviste de specialitate. Ba, mai mult, senzationalele stiri despre ultimele "contacte" fac deliciul emisiunilor de stiri si impanzesc presa. Astazi filme ca E. T. - extraterestrul, 2001- Odiseea spatiala, seria Razboiul stelelor sau serialul Star Trek sunt la fel de vizionate ca in perioada in care au fost difuzate pentru prima oara. De la revistele pentru copii mici pana la desenele animate si pana la cartile marilor autori S.F. gasim aceeasi goana dupa senzational. Patronii mass-mediei au vazut ca "fenomenul" se vinde bine. Si investitiile mari in aceasta directie au adus castiguri fabuloase.Una dintre directiile in care s-a manifestat efectul filmelor S.F. a fost rapida raspandire a cultului Jedi. Totul a pornit de la un e-mail trimis initial unui mare numar de fani ai science-fiction-ului, in care acestia erau rugati ca la recensamant sa se declare ca fiind de religie Jedi. S-a ajuns ca de exemplu in Australia peste 70000 dintre cei recenzati sa declare o astfel de apartenenta. Chris Brennan, presedintele Societatii Star Wars din Australia, era de parere ca dintre acestia numai 5000 formeaza un nucleu puternic, iar restul au facut o astfel de alegere numai ca sa se distreze. Chiar daca in Australia Oficiul de Statistica nu a prevazut o rubrica speciala pentru acesti adepti, in Anglia si in Noua Zeelanda la rubrica religie exista optiunea oficiala "cavaleri Jedi". In conformitate cu optiunile democratice, blasfemia a fost luata in serios.Putem vorbi despre o invazie extraterestra? Doctorul Jacques Valee, unul dintre cei mai reputati si mai impartiali cercetatori ai fenomenului O.Z.N., constata ca "fiecare val de O.Z.N.-uri are un impact social din ce in ce mai mare. Mase din ce in ce mai largi de tineri sunt atrasi pana la fascinatie de problemele cosmosului, de fenomenele psihice si para-psihice, de noi frontiere ale constiintei. Apar mereu pe aceasta tema sumedenii de carti si articole care modifica in profunzime mentalitatile si intreg spatiul cultural in care traim" [59;144].Putem vorbi deci despre o invazie extraterestra? Raspunsul vom incerca sa il dam la sfarsitul acestui articol. Dar pana atunci vom observa ca, dintr-un anumit punct de vedere, putem vorbi de o invazie prin filmele si serialele care fascineaza milioane de spectatori, prin cartile si articolele pe marginea acestui subiect sau prin emisiunile in care diversi martori relateaza intalniri de gradul III. Se poate observa o schimbare. Sociologii pot confirma: fara contactele cu extraterestri (indiferent daca sunt reale sau iluzorii), si mai ales fara efectele directe si indirecte ale promovarii acestui subiect, peisajul spiritual contemporan ar fi cu totul altfel .Monseniorul catolic Corrado Balducci (in interviul care i-a fost luat de catre dr. Steven Green - directorul Centrului de studiu al inteligentei extraterestre) afirma ca extraterestrii "trebuie sa fie ceva intre noi si ingeri" si ca, "daca sunt alte fiinte, atunci sunt mai evoluate decat noi" . "Asemenea opinii sunt cat se poate de firesti pentru un ufolog sau pentru orice alt cetatean. Insa, atunci cand sunt exprimate de catre un reprezentant al Bisericii, ele dau de gandit. Evident, se pune problema daca avem de-a face cu o pozitie personala a unui preot cu vederi mai largi decat suntem obisnuiti sau daca este ceva mai mult. Altfel zis, avem sau nu un semnal ca Vaticanul se pregateste pentru eventualitatea in care opinia publica va fi pusa in fata unor dezvaluiri coplesitoare?O astfel de intrebare este foarte justificata. In cazul unui "contact oficial" cu o civilizatie extraterestra, una dintre consecintele anticipate este o zdruncinare a credintei. Cum in Biblie nu scrie nicaieri explicit ca exista alte planete populate cu fiinte inteligente care pot lua contact cu noi, Bisericile crestine risca sa traverseze un soc. Ori, sa nu uitam, s-au adunat destule dovezi stiintifice cu privire la planetele extrasolare, iar marturii referitoare la OZN-uri si fiinte extraterestre inteligente exista cu duiumul.Asadar, este de presupus ca este doar o chestiune de timp ca acel "contact oficial" sa se produca, iar Vaticanul stie cu siguranta acest lucru. Prin urmare, pentru a preintampina dificultatile create de niste goluri doctrinare si teologice, ar fi intelept sa actioneze de pe acum, in ideea de a pregati terenul. Cum? Practicand logica lui "dar daca?... ". Aceasta inseamna in primul rand acceptarea publica a faptului ca pot exista civilizatii extraterestre. Caci, negandu-le existenta acum, risca sa plaseze mai tarziu Biserica intr-o situatie extrem de dificila: pe de o parte va trebui sa-si recunoasca greseala intr-o chestiune arzatoare, iar pe de alta parte va da apa la moara cultelor ufolatrice (care venereaza OZN-urile si ocupantii acestora), deja foarte active peste ocean. In concluzie, devine credibila ipoteza ca ideile exprimate de Monseniorul Corrado Balducci fac parte dintr-o strategie pe termen lung, menita sa atenueze un viitor posibil soc cultural si religios" , scria Florin Iorga, reusind sa atinga un subiect cat se poate de delicat: impactul fenomenului O.Z.N. asupra Bisericii.Comentariile de mai sus reusesc (intentionat sau nu) sa atraga atentia asupra importantei precizarii pozitiei Bisericii fata de acest subiect destul de controversat. Indiferent daca suntem sau nu de acord cu punctul de vedere al lui Florin Iorga, trebuie sa recunoastem ca are dreptate constatand ca o apreciere gresita a fenomenului de catre Biserica va avea ca rezultat (chiar daca nedorit) pierderea unui segment din masa credinciosilor.In analizarea din perspectiva crestina a fenomenului O.Z.N. vom pleca de la unul din punctele de sprijin ale celor care sustin ipoteza ca fiinte de pe alte planete incearca sa ia contact cu planeta noastra. O observatie nu lipsita de interes: s-a putut observa un numar mare de cercuri aparute din senin in campurile cultivate, cercuri misterioase carora li se face o reclama sporita in mass-media. Poate contesta cineva existenta lor? Nu. Sunt unii care incearca sa gaseasca o explicatie naturala, cum ca astfel de cercuri ar putea fi produse de catre anumite vartejuri de vant. Dar cercurile se formeaza si pe pantele dealurilor si in alte locuri in care vantul nu poate produce modificari geometrice ale vegetatiei. De multe ori formele sunt foarte complicate si exclud o origine naturala. Vantul nu poate desena cercuri concentrice legate prin linii paralele, nici triunghiuri echilaterale enorme sau haltere de mari dimensiuni (desi au avut loc si cateva "creatii" mai deosebite ale curentilor de aer care au fost caracterizate pripit ca fiind de origine extraterestra). Au existat si cateva cazuri in care campurile au fost "desenate" de catre sarlatani care au incercat sa discrediteze aceasta problema, dar falsurile au fost usor de depistat; cazurile au fost rare si autorii descoperiti. Dar pentru celelalte sute de cazuri autorii nu au fost gasiti, desi s-au oferit sume mari (chiar si 5000 de lire sterline) celor ce ar fi putut dovedi ca este vorba despre farse. In anul 1990 numai in campurile cultivate din Marea Britanie s-au gasit in jur de 1000 de asemenea cercuri. Indiferent cu cata seninatate am nega faptul ca o buna parte dintre ele au o cauza neobisnuita, sunt cateva cazuri (in locuri in care se stie precis ca nu a avut loc nici o interventie umana, iar formele par trasate de catre un specialist) care ne pun semne de intrebare: cine si de ce a facut semnele respective?In unele cazuri au fost observate O.Z.N.-uri care au zburat deasupra locurilor respective. Oare care vrea sa fie mesajul acelei puteri care, direct sau indirect, lasa aceste semne peste tot, in Europa si America, in Asia si in Australia?Un antropolog german care a studiat fenomenul spunea: "Dupa parerea mea, este vorba de comunicari inteligente din partea unor inteligente extraterestre care in acest mod doresc sa ne semnaleze ceva, sa ne faca sa intelegem ceva. (?) Poate e vorba de mesaje adresate inconstientului nostru, provenind de la creaturi superioare noua, care ne observa de milenii si carora le pasa de noi" [29;181]. Cine sunt aceste inteligente extraterestre si ce urmaresc ele vom incerca sa lamurim impreuna. Introducerea privitoare la aceste cercuri a avut doar rolul de constatare a unui fapt interesant: ca exista dovezi fizice ale unor puteri stranii care au capacitatea de a interveni in planul fizic intr-un mod dificil de inteles. Misterul care se ascunde in campurile desenate seamana putin cu misterul celebrelor desene din podisul peruan Nazca, unde pe sol exista forme geometrice gigantice care nu pot fi observate decat de la mare inaltime si despre care se presupune ca au fost facute tocmai pentru a inlesni contactul cu navele spatiale. Sa privim putin in istoria contactelor cu asa-zisele civilizatii extraterestre si sa observam ca notiunea de aparat de zbor nu este deloc noua. Inca in Mahabharata il gasim pe Arjuna zburand cu un car divin, cu care calatorea prin spatii prin care mai treceau si alte "mii de care uluitoare la chip" [43;99]. In texte vechi de mai mult de doua mii de ani, precum Drona Parva sau Mahavira, vedem descrieri amanuntite ale vimanelor, aparate de zbor care se deplaseaza prin aer cu viteze mari. Si in unele cronici vechi egiptene si chinezesti se gasesc referiri la anumite care luminoase asemanatoare unor pasari mari. Au fost descoperite stravechi basoreliefuri si sculpturi care reprezinta diferite aparate de zbor si imagini ale pilotilor acestora imbracati in costume speciale. De exemplu, in vestita placa mayasa de la Palenque se afla reprezentat celebrul om cu masca de jad, pilotul in spatele caruia se afla o imagine in care unii specialistii descifreaza o racheta in sectiuni (dupa unele interpretari mai recente imaginea pare a fi a unui vehicul de transport mai simplu, "motorul" fiind inclus in categoria celor de avion - cu ardere interna). Autenticitatea unor astfel de dovezi nu este usor de contestat. Notiunile de zbor, de nava spatiala nu par deci a fi noi in istoria omenirii (este interesant de remarcat faptul ca asa-numitele "vehicule spatiale" protoistorice se potrivesc foarte mult cu imaginea sablon din anii '60 a modului in care ar trebui sa arate astfel de vehicule. Dar astazi este evident faptul ca o racheta in trepte nu mai constituie o solutie optima pentru zborul spatial).Totusi, astfel de dovezi sunt considerate de catre multi amprenta clara a faptului ca planeta noastra a "beneficiat" de vizite din partea extraterestrilor, si chiar a faptului ca rasa umana ar fi rodul unor descinderi extraterestre. Cunoscuta intrebare a lui Kepler privitoare la viata de pe celelalte planete este mai actuala ca oricand: "Daca aceste lumi sunt locuite, cine le locuieste? Suntem noi sau sunt ei stapanii lumii?" [44;47]. Inca din antichitate, Democrit, Epicur sau Lucian de Samosata si-au pus aceeasi intrebare. In secolul III i.C., Metrodor din Hios afirma ca "ar fi tot asa de absurd sa nu asezi decat o lume in spatiul infinit, ca si cum ai crede ca este un singur spic de grau intr-un lan" [44;51]. Se pare ca aceasta parere au avut-o si o au in mod firesc marea majoritate a oamenilor. Si astfel incepem sa ne apropiem de fondul problemei. Oare ce fac celelalte spice din acest lan cosmic? Se intereseaza de noi? Vor sa ne contacteze?Secolul XX a fost vremea in care observarea asa-numitelor O.Z.N.-uri si contactul cu fiintele extraterestre a atins apogeul. Pana atunci, vreme de aproape doua mii de ani, marturiile au fost extrem de rare si reclama care li s-a facut ulterior a fost prea mare (de exemplu, faptul ca in Istoria Francilor Grigorie de Tours a notat trecerea unui glob de foc deasupra orasului Tours in anul 584 apare in multe dintre cartile care trateaza fenomenul O.Z.N.). In secolul trecut au fost mii si mii de oameni care au declarat ori ca au vazut O.Z.N.-uri, ori ca au vazut extraterestri, ori ca au avut chiar legaturi stranse cu acestia.Exista oameni, si nu putini, care cred ca toate contactele cu extraterestri nu sunt decat experimente in masa facute de guvernele marilor puteri pentru a studia in ce masura pot fi manipulate masele. In cartea sa Pasaport pentru Magonia, doctorul Jacques Valee afirma clar ca "a devenit posibila determinarea a mari segmente ale populatiei sa creada in existenta unor rase supranaturale, in posibilitatea masinilor zburatoare, in pluralitatea lumilor locuibile, si acestea doar cu ajutorul catorva scene si imagini atent regizate, ale caror detalii sunt adaptate desigur culturii si superstitiilor existente intr-un anumit spatiu geografic la un moment dat" [59;144] . Nu vrem sa contestam faptul ca anumite intalniri ar putea fi experimente (simple sau complexe) ale specialistilor in iluzii optice. Si, daca pana acum nu putem sti daca au avut loc astfel de experimente, nu avem de ce sa contestam posibilitatea ca ele sa aiba loc in viitor. Putem contesta insa aprecierea tuturor contactelor O.Z.N. drept efectele unei manipulari coordonate de cine stie ce guvern sau putere oculta. Se poate descoperi ca un mare numar de contacte au fost simple circuri mediatice, ca multe fotografii ale aparatelor zburatoare extraterestre sunt trucate sau ca ramasitelor O.Z.N.-urilor care au cazut la sol nu sunt decat obiecte fabricate de catre escroci care vor sa atraga atentia opiniei publice . Dar, cu toate acestea, raman multe intalniri asupra carora nu poate fi pusa eticheta de fals, escrocherie sau experiment.Inainte de a aborda direct problema este nevoie sa facem constatarea ca, pentru cei care considera ca fenomenul O.Z.N. este doar o farsa mediatizata si toate "contactele" apartin imaginatiei si ca totul este o minciuna omeneasca, analiza pe care o vom face mai jos nu poate fi relevanta. Pentru acestia atat nenumaratele observatii ale O.Z.N.-urilor facute prin radar, cat si filmarile facute acestora ocazional, sau teancul enorm de fotografii ale aparitiilor din toate colturile lumii sunt false. Fara a contesta faptul ca asupra unui mare numar de dovezi planeaza incertitudinea (cum era de asteptat, nu au lipsit nici "dovezile" trucate), indraznim sa fim de acord cu cei care cred ca nimeni nu putea falsifica un numar atat de mare de dovezi a contactelor cu alte lumi. Un sondaj de opinie facut in anul 1974 arata ca 54% dintre cei care stiau de O.Z.N.-uri credeau ca sunt reale, iar 46% credeau ca exista viata inteligenta pe alte planete. De atunci numarul de contacte a crescut enorm, si, odata cu el, a crescut si numarul celor care cred in existenta fiintelor de pe alte planete venite sa ne viziteze. Numarul mare de contacte a necesitat o impartire in diferite categorii. Cercetatorii John Ankerberg si John Weldon propun urmatoarea clasificare: "I. Reperari la Distanta - observarea unor lumini anormale pe cer, discuri sau alte forme, cu ochiul liber sau cu ajutorul radarului;II. Intalniri in Apropiere din Prima Categorie - reperarea unui O.Z.N. cu sau fara pasageri la o distanta de 150-200 de metri sau mai aproape ;III. Intalniri in Apropiere din a Doua Categorie - O.Z.N.-urile au lasat amprente asupra mediului inconjurator (semne de aterizare, copaci cu trunchiurile frante, ?);IV. Intalniri in Apropiere din a Treia Categorie - reperari ale unor O.Z.N.-uri la distanta foarte mica, ocupantii fiind in interiorul sau in preajma navei;V. Intalniri in Apropiere din a Patra Categorie - cand din diferite motive au loc rapiri ale oamenilor de catre O.Z.N.-uri (pentru comunicare, ?); in multe cazuri astfel de contacte sunt partial sau chiar total "uitate" pana cand, cu ajutorul hipnozei, amintirile devin clare;VI. Intalniri in Apropiere din a Cincea Categorie - cand anumite persoane pretind ca prin mijloace oculte au stabilit un contact personal cu entitatile din O.Z.N-uri. VII. Intalniri in Apropiere din a Sasea Categorie - ca urmare a contactului cu extraterestri sau cu O. Z. N-urile oamenii sunt vatamati fizic sau chiar mor" [9;10].John Ankerberg si John Weldon fac observatia ca solutia misterului O.Z.N. nu poate fi gasita acolo unde o cauta cei mai multi oameni - intre primele trei categorii de intalniri. Primele trei categorii nu fac altceva decat sa ofere o dovada ca pamantul este vizitat de alte entitati, si doar atat. Ele nu pot lamuri care este scopul acestor vizite, in opinia celor doi cercetatori acesta putand fi dedus doar dupa analiza contactelor directe incluse in ultimele patru categorii. Privitor la aceste ultime categorii am luat cunostinta de doua perspective diferite. Una este a cercetatorilor care rezuma intalnirile aproximativ astfel: "Caracteristicile contactelor cu O.Z.N.-urile sunt urmatoarele: tentative de comunicare intre oameni si fiintele extraterestre, intelegere, dorinta de a ajuta umanitatea sa progreseze stiintific si tehnologic si sa scape de problemele sociale". Pentru astfel de cercetatori, o marturie reprezentativa poate fi considerata cea pe care a facut-o publica doctorul Leopold Diaz Martinez, care sustinea ca un "extraterestru" i-ar fi spus: "Este necesar ca voi, oamenii, sa intelegeti ca multi semeni de-ai mei sunt amestecati printre voi, incercand sa va ajute, fiindca voi va aflati in pragul unor mari necazuri cu planeta voastra. (...) Noi incercam sa va ajutam pentru ca poluati atmosfera: contaminati nu numai planeta, ci si cosmosul, si va aflati la un pas de distrugere..." [30;98].A doua perspectiva este cea pe care o au un numar mai restrans de cercetatori ai fenomenului, si este aceeasi cu cea pe care o au Parintii duhovnicesti ai Bisericii Ortodoxe: ca la originea acestor manifestari sta inselarea diavoleasca. Pentru a doua perspectiva sunt foarte importante doua elemente: in toate comunicarile cu fiintele asa-zis extraterestre despre viitorul spiritual al omenirii, mesajul lor este aproximativ acelasi - ca Iisus este doar un extraterestru, sau un om care a primit de la ei puteri miraculoase, ca inchinarea la Iisus trebuie inlocuita cu meditatii care sa aduca omul intr-o noua stare de evolutie, ca ei sunt ghizii care vor veghea ca aceasta transformare sa aiba loc fara probleme. Al doilea element important pentru aceasta perspectiva este comportamentul brutal al "extraterestrilor" intr-un numar mare de experiente pe care le-au facut asupra oamenilor. Elias Seixas este unul dintre cei care afirma ca ar fi fost supusi unor astfel de experiente "gingase", si declara ca cei care l-au rapit intr-o nava spatiala l-au supus unui tratament sadic: i-au smuls suvite de par, i-au infipt ace in varfurile degetelor si intre degete, apoi - inducandu-i in minte imagini erotice, i-au extras cu un dispozitiv lichidul seminal. Intr-o rapire similara, brazilianul Antonio Villas-Boas a fost sedus de o "femeie extraterestra", experienta nefiind placuta: "maraielile pe care le-am auzit iesind din gura femeii in anumite momente aproape ca au stricat totul, dandu-mi impresia neplacuta ca eram cu un animal" [30;103].Vedem intre cele doua puncte de vedere ale cercetatorilor concluzii diferite care pornesc de la premize diferite: primul gen de cercetatori considera ca dominant este caracterul pacifist al intalnirilor cu extraterestri, cel de-al doilea gen considera ca dominant este caracterul agresiv. O impresie superficiala ar fi aceea ca obiectul observat nu este acelasi, ca de fapt fiecare dintre cele doua tipuri de cercetatori analizeaza o alta specie de extraterestri - unii pe cea buna si ceilalti pe cea rea. Parca fiecare a cautat ce a vrut: argumente pro sau contra fenomenului O.Z.N..Unul dintre materialele care pare sa prezinte unilateral acest fenomen este cunoscuta "Analiza comparativa a contactelor si actiunilor O.Z.N.-urilor si demonilor asupra oamenilor", propusa de Parintele Rodion in cartea Oameni si demoni (una dintre putinele carti religioase care acorda fenomenului atentia cuvenita). Parintele Rodion a putut constata urmatoarele similitudini: "I) in numeroase cazuri "extraterestrii" se comporta la fel de agresiv cum se poarta si dusmanii neamului omenesc, demonii. Fiintele din O.Z.N.-uri distrug sau strica diferite obiecte - demonii strica lucrurile oamenilor (darama chilii, ...). Entitatile din O.Z.N.-uri ranesc si chiar omoara oameni; demonii ii bat pe pustnici, pe unii torturandu-i pana la moarte; II) au avut loc cazuri de rapire violenta a oamenilor de catre O.Z.N-uri, dar si de catre demonii care i-au rapit mai ales pe oamenii foarte pacatosi;III) in cazurile de rapire violenta este lezata demnitatea umana - "extraterestrii" iau in mod fortat probe de piele, de sange, dezbraca oamenii si chiar au relatii intime cu ei; demonii isi bat joc de oamenii pe care i-au ademenit in fel si chip, aducandu-i uneori si la iluzia impreunarii trupesti; IV) deseori comunicarea cu fiintele din O.Z.N.-uri s-a facut prin telepatie, nu rareori oamenii fiind manipulati prin hipnoza; dracii cauta sa sugereze propriile lor ganduri celor ce duc viata de nevointa, determinandu-i sa primeasca gandurile lor, care uneori se aud ca si cum ar veni dinauntru si nu din afara;V) oamenii sunt invitati sa intre in O.Z.N.-uri, iar daca refuza sa intre, sunt fortati sa o faca; diavolii incearca prin toate mijloacele sa intre in contact cu oamenii;VI) in unele cazuri, cei care au fost contactati de O.Z.N.-uri au fost vindecati de diferite boli; in Vietile Sfintilor gasim o sumedenie de astfel de vindecari facute prin putere demonica, dar ele duc la pierzania sufletelor;VII) in timpul contactelor cu entitatile din O.Z.N.-uri, oamenii sunt cuprinsi de sentimente de frica si groaza; in timpul aparitiei duhurilor necurate oamenii simt disconfort, tulburare si groaza;VIII) aspectul exterior la fel de variat - la "vizitatori" si la diavoli: uriasi sau pitici, indivizi frumosi sau urati de ambele sexe; diavolii isi fac aparitia si in ipostaza de animale;IX) aparitiile pot fi insotite in ambele cazuri de lumini sau diferite efecte luminoase;X) deseori "vizitatorii" sau O.Z.N.-urile apar foarte brusc si se dematerializeaza (dispar) la fel de repede; diavolii apar dintr-o data si dispar de obicei doar cand omul isi face cruce si incepe sa se roage." Aceasta analiza este considerata impartiala de catre cei care vor sa "apere" fenomenul O.Z.N. In sase dintre cele zece idei enuntate mai sus se repeta usor modificata aceeasi idee: ca "vizitatorii" sunt agresivi. Asupra acestui punct, "aparatorii fenomenului" isi manifesta rezervele, considerand ca nu e corect ca dintr-un numar mic de contacte mai dure sa se traga concluzii pripite. Parintele Rodion a fost unul dintre pionierii care s-au aplecat asupra fenomenului O.Z.N. de pe pozitii ortodoxe; chiar daca a prezentat faptele cu mici imperfectiuni, aceasta nu afecteaza viziunea de ansamblu: chiar daca "vizitatorii" ar fi fost pasnici, sunt observate cinci asemanari care nu pot fi tagaduite: ca in ambele cazuri avem de-a face cu aparitii luminoase, ca infatisarile entitatilor sunt foarte variate, ca, pentru contacte, capacitatile telepatice sunt foarte importante, ca in urma contactelor au loc anumite "vindecari", si ca manifestarile de stapanire a materiei sunt prezente. Nu numai Parintii ortodocsi au observat similitudinile dintre cele doua tipuri de contacte, ci si unii cercetatori protestanti sau catolici, sau chiar unii cercetatori fara credinta in Dumnezeu. In O.Z.N.-urile si cei care le-au vazut - o bibliografie comentata, lucrare aparuta sub egida Bibliotecii Congresului pentru Cercetarea stiintifica a Aviatiei militare a S.U.A., bibliograful sef al lucrarii, Lynn Catoe, comenta: "O mare parte din literatura disponibila referitoare la O.Z.N.-uri este strans legata de misticism si metafizic. Ea se ocupa cu subiecte precum telepatia mintala, scrierea automata si entitati invizibile, si de asemenea cu fenomene precum manifestari si posedare de tip poltergeist. Multe dintre rapoartele O.Z.N. publicate acum in presa accesibila maselor relateaza asa-zise incidente care sunt izbitor de asemanatoare cu posesiunea demonica si cu fenomenele parapsihologice" [9;22].Doi cercetatori ai O.Z.N.-urilor care au petrecut mult timp luand interviuri celor "contactati" au observat ca de multe ori intre oameni si "vizitatori" comunicarea se face prin mijloace oculte: telepatie, scriere automata, materializari sau diferite procedee mediumnice. O alta asemanare cu ocultismul a fost observata de doi cercetatori implicati in fenomenele de acest gen, Kenneth Ring si Cristofor J. Rossing, care au remarcat similitudinile dintre experientele celor "contactati" cu ale celor care, aflandu-se in moarte clinica, au avut anumite "experiente spirituale": "Ceea ce ne-a frapat in mod repetat a fost incontestabila asemanare dintre cele doua grupe experimentale ale noastre, cei care au luat parte la o intalnire cu O.Z.N.-urile si cei care au avut o experienta de moarte clinica (...) ar trebui sa tinem cont de faptul ca, in ciuda diferentelor de natura a acestor experiente, ele pot avea o sursa comuna de baza - indiferent care poate fi acea sursa" [9;26].Ceea ce nu stiau cei doi cercetatori era ca la originea celor mai multe "experiente spirituale" ale celor aflati in moarte clinica sta aceeasi inselare diavoleasca. In cunoscuta sa carte Sufletul dupa moarte parintele Serafim Rose face o analiza atenta a acestor experiente, aratand modul in care se manifesta inselarea diavolului, modul in care acesta ia chip de inger de lumina.Oamenii s-au grabit sa considere cartile despre experientele celor care au avut moarte clinica drept carti fundamentale, carti "binecuvantate" care i-au apropiat pe unii dintre cititori de credinta in Dumnezeu (cea mai renumita fiind Viata dupa viata a doctorului Moody). Ei au trecut cu vederea care este credinta la care au trecut acesti cititori. Iar in momentul in care consideram ca orice credinta este de la Dumnezeu numai pentru ca este superioara ateismului suntem cat se poate de subiectivi.Statistic, s-a observat ca efectul cartilor despre cazurile de moarte clinica nu i-au apropiat pe oameni de credinta crestina, ci i-au apropiat de formele de paganism promovate de Miscarea New Age.Este momentul sa ne oprim putin asupra credintelor religioase pe care le propaga "vizitatorii". Ei cred in Fiinta Universala care este cosmosul, cred in existenta unor diferite ierarhii celeste. Mesajul de baza este clasic pentru New-Age: vremea inchinarii la Hristos a trecut, omul trebuie sa treaca la o treapta superioara de existenta.Doctorul Jacques Valee observa ca O.Z.N.-urile "ajuta la crearea unei noi forme de credinta - o asteptare a unui contact real cu O.Z.N.-urile a unei mari parti din colectivitate. La randul ei, aceasta asteptare face ca milioane de oameni sa spere in iminenta realizare a unui vis de secole: salvarea de sus, predarea in fata unei puteri mai mari, a unor navigatori intelepti din cosmos" [9;15]. Vorbind despre contactele cu "vizitatorii", doctorul Valee constata ca "experienta unei intalniri mai apropiate cu un O.Z.N. este o grea incercare fizica si mentala. Trauma are efecte care depasesc cu mult ceea ce isi aminteste martorul ocular. Apar noi tipuri de comportament si sunt favorizate noi tipuri de convingeri. Consecintele sociale, politice si religioase ale experientei sunt enorme daca sunt analizate nu in zilele sau saptamanile care urmeaza contactului, ci dupa trecerea unei generatii" [9;12].Mentalitatea neopagana afla pe acest teren misterios un mediu de dezvoltare propice: ghizi spirituali, progres, puteri paranormale... In multe dintre studiile specialistilor in U.F.O.-logie observam ecourile credintelor religioase ale acestora. Cei care nu cred intr-un Dumnezeu personal (de la atei si pana la cei care au credinte panteiste) gasesc in contactele O.Z.N. argumente in favoarea teoriei evolutioniste; considera ca a venit timpul ca civilizatia umana sa treaca intr-un nou stadiu de dezvoltare, avandu-i ca mentori pe cei care vin la noi de pe alte planete, din alte galaxii. Intemeietorul sectei raelienilor, Rael, pe numele sau Claude Vorilhon, afirma ca a primit urmatorul mesaj extraterestru: "noi suntem cei ce am creat toata viata pamanteasca, voi ne-ati considerat zei, noi am fost la originea marilor voastre religii. Acum ca sunteti destul de mari ca sa intelegeti aceasta, am dori sa stabilim contacte oficiale printr-o ambasada". Tot el spunea ca o fiinta extraterestra i-a descoperit faptul ca marii profeti ai omenirii - Budha, Moise, Iisus si Mahomed au fost alesi si formati de catre extraterestri. Incercand sa vedem care au fost urmarile religioase ale inmultirii aparitiilor "extraterestre", consideram ca urmatoarea confesiune - a unui ofiter de politie care a avut mai multe "contacte"- este reprezentativa pentru transformarile care au avut loc in mintile celor contactati: "Devenisem complet obsedat de O.Z.N.-uri. Eram convins ca ceva maret mi se va intampla in curand. Am renuntat la lecturile zilnice din Biblie, nu m-am mai gandit la Dumnezeu, dar in schimb am inceput sa citesc cu inversunare toate cartile despre O.Z.N.-uri care imi cadeau in mana... Vegheam noptile, asteptand in zadar sa mai primesc vreun semn, incercam sa comunic mental cu ceea ce credeam ca sunt fiinte extraterestre, aproape ca ma rugam la ei sa-mi apara in fata sau sa intre intr-un fel in legatura cu mine" [59;147]. Una dintre urmarile fenomenului O.Z.N. - indepartarea oamenilor de credinta crestina - ne indeamna sa cunoastem "pomul" dupa "roade". Robert Monroe, descriind contactele sale cu entitatile pe care le percepea in planul astral, povestea: "(Fiintele n.n.) parura a se ridica in zbor spre cer, in timp ce eu strigam dupa ele, rugator. Aceasta m-a asigurat ca dispozitia lor mentala si inteligenta lor sunt cu mult peste puterile mele de intelegere. Este o inteligenta impersonala, rece, fara nici unul dintre sentimentele de iubire si de compasiune pe care noi le respectam atat de mult... M-am asezat si am plans cu hohote si suspine adanci, cum niciodata nu mai plansesem pana atunci, caci din acel moment eu stiam, neconditionat si fara nici o speranta in posibilitatea vreunei schimbari, ca Dumnezeul copilariei mele, Dumnezeul bisericilor, al religiilor din intreaga lume, nu era cel caruia I se slujea sau asa cum