Desfraul
Inainte de a spune ca e prea mult de citit, mai bine aveti putina rabdare si cititi. Sunt lucruri foarte interesante, si sper ca li se vor deschide ochii celor ce ii au inca inchisi. Ierodiaconul Savatie (Bastovoi)Donjuani si CiociolineUnul din evenimentele obisnuite ale timpurilor noastre a fost alegerea porno-starului Ciociolina in Parlamentul Italiei. Idealul demult ravnit al fetelor de pretutindeni pare sa se fi consolidat, cu aceasta ocazie, definitiv. Proasta sa fii ca sa nu fii Ciociolina!Istoria a aratat ca predicile de amvon adresate acestor fete sunt greu auzite. Unul din prietenii mei, care facea misiune la un orfelinat, imi povesteste odata despre performantele sale: “Iti imaginezi, zice el, noi le predicam ca pacatul nu-i bun, dar ele stii ce viseaza? Educatoarele mi-au zis ca au tras cu urechea la ceea ce discuta fetele de 12-13 ani in camerele lor, toate vor sa ajunga dame de trotuar in Turcia!”Eu m-as fi mirat daca aceste fete ar fi discutat despre “Plangerile” Sfantului Efrem Sirul sau ar fi enumerat cele 12 sarbatori imparatesti de peste an. Cei care predica nu trebuie sa uite ca, dupa plecarea lor, aceste fete raman in compania neintrerupta a altor “predicatori”, adica a televizoarelor si casetofoanelor, care par sa fie mai iscusiti decat noi in ceea ce vor sa spuna.Nu ma voi arata nici eu prea increzut in puterea mea de convingere si voi pasi cu brutalitate chiar in miezul subiectului, ca un soldat “omon”, care mai intai te bate si pe urma te intreaba cine esti. Vreau sa le invit pe aceste fetiscane sa se vada cu ochii pe care ii vor avea peste vreo 10 ani. Sa zicem ca ti-ai cumparat tricou cu Nou si Yes si ti-ai pierdut fecioria la 14 ani. Sa zicem ca te-ai uitat mult in oglinda si ai invatat sa ridici spranceana ca Cindy Crawford. Sa zicem ca atunci cand treci pe strada multi isi intorc capul sa te vada.Totusi, nu uita ca nu toti cei care te vad se gandesc la acelasi lucru. Nu poti fi atat de tanara si sa nu pari proasta, cel putin din doua motive. Daca vrei sa fii ca starurile din filme, adica sa domini pe barbat, poti sa te realizezi numai langa un pustan cu vocea in formare si asta nu-i o performanta. Iar daca ai un “prieten” de 25 de ani, acesta sigur isi bate joc de tine si, in nici un caz, nu esti tu cea care il conduci. Sa stii ca, de la o varsta incolo, sunt oameni care ar putea sa-ti reproduca cuvintele pe care ti le spune si nu numai cuvintele, dar pana si alinturile. In vremurile noastre nu este mare lucru sa fii Rasputin, ma uit cu ce esti incaltata si-ti spun ce fel de muzica asculti, care iti este culoarea preferata, ce fel de barbati iti plac si, daca vrei, iti spun si alte lucruri. Si asta pentru ca ai imbracat uniforma MTV-urilor si a revistelor cu teste de personalitate si zodiace. Tu esti un produs al acestor reviste, voma unor psihologi bine platiti, care au facut din tine o carte deschisa pentru orice smecher care vrea sa se culce cu tine. Tu esti o urna in care isi fac treburile cei care nu te iubesc.Eu am sa-ti dau un alt test de personalitate, care poate sa-ti fie de folos:Cand iti lasi genunchii afara ca sa ti-i vada barbatii, nu uita ca oricare dintre ei a vazut o multime de genunchi mai frumosi decat ai tai. Sau nu vezi ca chiar langa tine, oriunde te-ai afla, e un panou cu o femeie mai frumoasa decat tine, pentru comparatie?Cand vezi un barbat care se uita la tine, sa stii ca iti cauta defectele. Si-am sa-ti spun de ce. Barbatii nu sunt atat de prosti ca sa creada ca se vor culca cu tine, caci ar fi imposibil sa te culci cu sutele de femei frumoase care cocheteaza. Insa pofta care se aprinde in ei, pentru a nu le aduce suferinta, trebuie curmata intr-un fel, “ca nu gustam atata placere de pe urma uitatului cu pofta la o femeie, cata suferinta avem de pe urma cresterii poftei”. De aceea, fii sigura, atunci cand te analizeaza iti cauta ceva dezgustator, fie ca ai umerii lati, fie ca ai gleznele groase, fie ca esti prost epilata, fie ca te imbraci fara gust. Unul din poetii postmodernisti mi-a zis secretul lui cum biruie el in astfel de cazuri, zice: “Cand vezi o femeie frumoasa si te tulbura, adu-ti aminte ca este cineva care s-a saturat de ea".In sfarsit, daca cineva te agata, gandeste-te ca inca nu s-a gasit nici una care sa-l accepte si nu uita ca este dintre cei care se masturbeaza.Eu n-as vrea sa par nici ironic si nici extravagant. Eu port aceasta discutie cu oameni pe care ii cunosc, fara sa le imput vreo vina, pentru ca am o multime de prieteni printre ei, pentru ca ii vad pe strada, in troleu si oriunde. Noi nu putem face abstractie unii de altii. Pentru ca sunt un om iubitor de libertate si tin la libertatea celuilalt si pentru ca stiu ca nu este om caruia sa-i placa sa traiasca penibilul, indraznesc sa port acest dialog, nu pentru a interzice, ci pentru a oferi o posibila interpretare a libertatii.Sa zicem ca nu-i nici un Dumnezeu si nici un fel de iad si rai, nu este nici pacatul, in genere, nu este rau si bine. Dar toti trebuie sa recunoastem ca este suferinta si placere si ca relatia dintre ele de cele mai multe ori ne scapa. De multe ori, urmarind placerea, obtinem suferinta sau, cand nu ne asteptam, simtim in suflet o usurare inexplicabila, ca o odihna. Toti oamenii cauta placerea, pana si masochistii aleg suferinta, tocmai pentru aceea ca ea le provoaca placere. Nimanui insa nu-i place suferinta, singuratatea si boala. Si atunci, zicem si noi ca si Budha: “Da, viata este suferinta. Da, pentru orice suferinta este o cauza si aceasta cauza trebuie gasita”.Oamenii sufera pentru ca nu sunt liberi. Fiecare isi inchipuie ca pentru a fi liber are nevoie de ceva, Salvador Daly zicea ca pentru a fi liber e nevoie sa fii putin multimilionar. In fine, fiecare crede ca stie de ce are nevoie pentru a fi liber.Tinerii se gandesc ca daca desfraneaza sau se drogheaza si sparg carapacea stanjenitoare a moralei ajung la libertate. Filosofia lui Jim Morisson, care suna chiar asa: “Daca pana si cainii se iubesc cand voiesc si unde voiesc, de ce n-ar fi si oamenii la fel”, nu este o solutie. Atunci cand imbratisam o conceptie existentiala e bine mai intai sa-i vedem rezultatele chiar pe patronul ei. Filozofii similare, care fagaduiesc eliberarea, gasim la Nietzche, Morisson, Kurt Cobain, dar toti au sfarsit-o foarte prost, fie ca au innebunit, fie ca s-au sinucis. Daca cineva crede ca a te sinucide e mare lucru, sau ca a innebuni e interesant, se inseala. Numai un om care nu a fost niciodata in coma poate crede ca sinuciderea te elibereaza si numai un tinerel care nu a fost inchis niciodata intr-o casa de nebuni si tratat fara voia lui poate spune ca nebunia e interesanta. Libertatea trebuie sa te fereasca in primul rand de nebunie si boala. A fi liber inseamna a nu putea fi santajat cu nimic.Nu poti fi liber daca depinzi de un om. Daca depinzi de doi oameni, esti de doua ori mai neliber. Iar daca depinzi de anumite imprejurari esti si mai putin liber decat daca ai depinde de toti oamenii luati la un loc. Insa si mai neliber vei fi daca motivul dependentei tale se afla in tine insuti, ca un cancer. Cunosc o femeie cu o boala de ochi care m-a impresionat. Acesteia i se usuca pupilele si din cauza asta trebuie sa-si puna niste picaturi speciale, foarte scumpe, altfel orbeste pur si simplu. Pe mine m-a cutremurat gandul cat de mult depinde aceasta femeie de acele picaturi. Cred ca pe oricine ideea de dependenta il ingrozeste. Am vazut filme sau cel putin am auzit de spasmele pe care le are un narcoman daca nu isi ia doza. Am vazut betivi in criza. Nu ne plac, nu vrem sa fim ca ei. Dar trebuie sa stim ca si betia si drogurile sunt numai forme de a scapa de suferinta singuratatii. O alta forma, mai putin condamnata, tocmai pentru ca e cea mai raspandita, este desfranarea.Medicii trateaza de alcoolism si narcomanie, insa nimeni nu te vindeca de boala desfraului, dimpotriva, ti se ofera afrodisiace. Dar de ce trebuie sa o consideram o boala? Pentru ca are toate caracteristicile unei boli: provoaca durere, poate fi mortala, te izoleaza de societate si iti distruge viata. O femeie desfranata isi provoaca rani organice in timpul avortului, iar daca foloseste contraceptive isi deregleaza activitatea hormonala, isi deformeaza trupul si isi imbolnaveste anumite organe. O eleva de liceu, daca o apuca pe aceasta cale, devine insuportabila pentru parinti si parintii pentru ea, nu mai este capabila sa invete si este un ghem de nemultumire, adica sufera ca orice bolnav, ea nu mai este apta de comunicare. Dar cine vrea sa se convinga ca aceasta este o boala, luati obiectul desfranarii si veti vedea ca spasmele narcomanului si umilinta alcoolicului sunt nimic pe langa criza desfranatului.Oamenii au ajuns sa fie niste prelungiri ale poftei. Lumea este un sanatoriu de bolnavi care se folosesc unii pe altii ca medicament pentru boala lor. De aceea ei au nevoie unii de altii. Ei sunt nedespartiti, legati intre ei ca niste ocnasi cu lanturile poftei.Dar ceea ce este mai cutremurator este ca nu pofta reiese din noi, ci noi reiesim din ea. Industria de unelte de masturbare, de papusi gonflabile si vibratoare ne descopera tirania poftei in sine, pofta si-a capatat un statut independent, dominandu-ne din irationalitatea sa devoratoare. In epoca sex-shopurilor noi asistam la personificarea poftei, dincolo de orice idee de cuplu sau lege a perpetuarii. Cand tanarul, din cauza filmelor si a afiselor cu care traieste, isi incepe viata sexuala dupa o perioada lunga de masturbare, celalalt devine pentru el un substitut al masturbarii. De aceea generatia Coca-Cola isi schimba atat de usor partenerii, pentru ca ei nu mai pot resimti sentimentul de cuplu, dupa atata masturbare, si, practic, se masturbeaza intre ei. Aici nu mai poate fi nici un fel de adancime, dispare pana si gelozia. Nu in zadar o papusa gonflabila costa de la 100 de dolari in sus, pe cand o basarabeanca frumoasa costa in Chisinau 5 dolari, dar o poti gasi si degeaba.Dar sa zicem ca pentru fetele de azi e o mandrie sa valoreze mai ieftin decat o bucata de guma. Dar daca cineva e capabil de mandrie, trebuie sa fie capabil si de rusine. Daca te mandresti cu un iubit care se masturbeaza daca nu te vede o saptamana sau se culca cu alta, e foarte straniu. Daca te mandresti pentru ca orice prost poate sa-ti spuna ce faci in timpul liber si ce ai face daca ai avea o suta de dolari, iarasi e straniu. Daca te mandresti ca esti frumoasa, dar in acelasi timp te umilesti in acest hal, e si mai straniu. Atunci care ar putea fi vreun motiv pentru care sa te rusinezi? Te rusinezi ca nu ai fost in barul cutare pentru ca e scump? Te rusinezi cand nu stii cine e reprezentat pe un nenorocit de poster? Te rusinezi, ti-as spune, sa o imbratisezi pe mama ta, daca trece din intamplare pe langa gasca voastra, pentru ca e de moda veche. Trist.Trupul nu este o jucarie cu care te joci pana o strici. Am descoperit ca avem ceva acolo pe care daca il atingem ne place si-i dam inainte, fara sa ne intrebam de ce anume este astfel si cine l-a pus acolo. Trupurile noastre sunt ca un fel de pestera din Alibaba si cei 40 de razboinici, spunem “sim-sim” cand intram, iar dupa ce ne imbatam de ceea ce vedem acolo, uitam parola si nu mai stim sa iesim. Si daca am vazut trupuri fara suflare, care nu mai simt nici placere si nici nu o mai provoaca, inseamna ca este altceva, nevazut, care le face sa se miste si sa fie atragatoare. Acest altceva este sufletul. Doar el ne face sa fim mai mult decat o papusa de guma, daca nu-l neglijam, altfel, am vazut, suntem chiar mai fara pret decat papusele.Noi trebuie sa ne smulgem din labele reci ale lumii. Nu va lasati modelati de afise si acele teste idioate care sunt peste tot: “Vrei sa stii daca esti iubita? Vrei sa stii daca esti o persoana increzuta? Vrei sa stii daca esti un partener bun?” Aceste teste nu ne descopera cine suntem, ci mai mult ne invata sa fim ceea ce nu suntem. Cineva dupa aceea se foloseste foarte mult de noi. Tinerii sunt prostuti, ei iau in serios orice “secret” de a-l cunoaste pe celalalt si pe sine, mai ales cand aceste secrete sunt prezentate sub forma savanta a unei psihologii sau filozofii.Nu poti sa te lasi zombat in asa masura, este inuman. Cum poti sa te simti magulita cand ti se spune “iapa” sau “elefant”? Anume acesta este idealul pe care ti-l propune Kama-Sutra. Daca ti-ar fi spus un coleg de clasa “iapo” te suparai, iar daca citesti vreo porcarie care te face “femeie-iapa” sau “femeie-capra” te crezi interesanta. Desigur, nu poate nimeni sa-ti interzica sa fii iapa sau vaca, dar nu cred ca este lucrul cel mai de cinste.Tinerii se grabesc sa-si “traiasca clipa”, e un lucru bun. Dar orice clipa trebuie traita astfel, incat sa nu te lipseasca de accesul la clipele care vor urma. Orice fapta necugetata ramane pe fata noastra ca un tatuaj. Atunci cand tu, intr-o anume clipa, voiesti sa-ti tatuezi un serpisor pe obraz, gandeste-te ca s-ar putea sa fie si o clipa in care tu vei vrea sa ai obrazul curat, dar nu vei mai putea. De aceea, orice fapta pe care o faci, de dragul libertatii, vezi daca nu cumva ea iti incuie usile spre alte libertati, spre alti oameni si spre alta viata, pe care s-ar putea ca mai tarziu, cand vei intelege mai multe, sa le doresti, dar nu vei mai fi liber sa le ai. Viata nu este numai ceea ce vezi tu la o etapa data, exista o multime de vieti paralele, fara indoiala, mai interesante decat monotonia teraselor si a discotecilor, caci nu poate fi bucuria gloatei o bucurie evoluata, ea ramane in zona grotescului si a penibilului, in care nici unui om nu-i sade bine sa ramana. A trai clipa inseamna a o proiecta in viitor, inseamna a-ti concentra tot ce ai mai bun in acea clipa. Si cu cat viitorul acesta este mai indepartat, cu atat clipa este mai bogata si mai intensa. Insa cei care se bucura desavarsit de trairea clipei sunt cei care au constiinta vesniciei, caci clipa lor nu ameninta sa se sparga, ca un balonas de sapun, odata cu venirea mortii.Inca niciodata societatea nu a fost mai uniforma si mai aplatizata decat azi. Si tocmai tinerii, care erau intotdeauna focar al noutatii si al nonconformismului, au ajuns tagma cea mai conservatoare si plicticoasa. Din viata lor a disparut imprevizibilul si aventura, a disparut personalitatea si curajul. Toti poarta acelasi fel de haine, asculta acelasi fel de muzica, poarta aceleasi discutii si, ce e si mai dezgustator, au acelasi vocabular, care se reduce pe zi ce trece. Tinerii au pana si acelasi mers si aceleasi gesturi: tin intr-un anume fel tigara si intr-un anume fel sorb cafeaua, intr-un anume fel isi intorc capul cand ii strigi, fie ca esti in New York, in Bucuresti sau la Moscova. Toata viata lor este o imitatie a unor staruri, actori sau muzicanti de duzina. Toata energia lor se cheltuieste in repetitii penibile a unor gesturi si replici care le-au placut. Ei sunt umbre care cad de pe ecranele televizoarelor. Astazi e foarte original sa fii om, nu papusa gonflabila, nu vibrator.Acum e vremea Donjuanilor si a Ciociolinelor, insa a unor Donjuani si Ciocioline triste. Acum nu mai este mare lucru nici sa seduci pe cineva. Asta insemna ceva in societatea medievala, cand domnea inchizitia catolica si exista fantoma ideii de pacat. In Imperiul Bizantin, o desfranata avea pret daca avea in palmares macar un calugar, ca marinari poate seduce orisicine, insa astazi, pentru ca nu exista moralitate, nu mai exista piedici, nu mai inseamna mare lucru nici donjuanismul, nici ciociolinismul. Cand sotii isi cauta familii cu care fac schimb de parteneri, cand o femeie e inapoiata daca nu-si inseala sotul, cred ca trebuie sa ingropam cu bine mitul lui Don Juan. Adio Donjuani si Ciocioline, voi pur si simplu nu mai aveti conditii sa va desfasurati in epoca noastra, sunteti un caz obisnuit, va pierdeti in multime si nu mai treziti nici admiratie, nici ciuda, nici invidie. Si asta pentru ca din societatea noastra dispar cu incetul contrastele. Notiunile de rau si bine s-au amestecat indiscifrabil. Jumatatea alba din semnul yin si yang al taoistilor pare sa se fi intunecat, doar bulinuta alba mai licareste slab pe cerul negru al pacatului.