945

Proces Istoric

Reputatul istoric francez, unul din autorii "Cartii Negre a Comunismului":Fara un proces al comunismului, societatea va ramane marcata de teroareStephane Courtois, celebrul istoric francez, a devenit deja o prezenta familiara in "FLUX". Astazi avem bucuria de a va prezenta, stimati cititori, o "CAFEA DE VINERI" (una virtuala, fireste, deoarece a fost consumata prin Internet) cu cel mai important istoric al comunismului.La rugamintea noastra, Domnia sa ne-a comunicat si cateva elemente care tin de familia si de activitatea profesionala. Este nascut in 1947, are studii istorice, actualmente este Director de cercetari la Centrul national de cercetari stiintifice. Are trei copii, este specialist in problemele comunismului francez si ale Kominternului. A creat si conduce pana in prezent "Revista Comunismului", revista universitara despre comunism in general, cu o periodicitate de patru numere pe an, incepand cu 1982. Stephane Courtois a prezidat in ultimii doi ani Scoala de vara de la Memorialul Sighet din Romania, unde a intalnit mai multi tineri din Noua Generatie de la Chisinau.FLUX: Jean Francois Revel, in monumentala sa carte "Revirimentul democratiei", sesiza un adevar in ceea ce priveste comunismul. El zicea ca, desi acesta a format sisteme puternice ca stat, a fost, totusi, incapabil sa creeze societati viabile. Credeti ca anume de aici rezulta prabusirea spectaculoasa a regimurilor bazate pe ideologia comunista?Stephane Courtois: Este incontestabil ca partidele comuniste aflate la putere au contribuit substantial la distrugerea societatii civile. Comunistii au exterminat elitele traditionale, la fel si clasele sociale, si etniile, ei de asemennea au incercat sa distruga familiile si sa controleze copiii. Ei au lichidat statul de drept, chiar si acolo unde acesta era fragil. Pseudosocietatea, pseudoeconomia si pseudogandirea pe care au vrut sa le instituie erau total artificiale, intrucat ele nu se intemeiau decat pe teroare si pe apararea doar a intereselor nomenclaturii - de fapt un soi de mafie deghizata in partid politic. Era deci inevitabil faptul ca un sistem construit pe baze atat de indepartate de realitatile vietii sa sfarseasca prin a se prabusi ca un castel de carti. In definitiv, asta s-a intamplat: imediat ce popoarele Europei de Est au inteles ca sovieticii nu vor interveni militar, ei au dat la pamant sistemul.FLUX: In "Cartea neagra a comunismului" afirmati ca evolutia totalitarismului comunist a deformat si corupt nu doar structurile sociale, ci a distrus valorile morale si spirituale, esuand, insa, in schimbarea naturii umane. Cum se explica, totusi, persistenta, chiar si dupa caderea comunismului, a lui "homo sovieticus"? Or, se afirma ca anume acest tip de mentalitate i-a readus, bunaoara, pe comunisti la putere in unele state din fostul lagar sovietic, in special in Republica Moldova.S. C.: Este sigur ca nu se poate trai in constrangere timp de 74 de ani pentru cei din URSS sau timp de 45 de ani pentru tarile Europei de Est sub un regim totalitar comunist fara a suporta consecintele intelectuale si psihologice, atat la nivel de individ, cat si la nivel de colectivitate. Tentativa de a crea un "om nou" in mod incontestabil a esuat. Sistemul s-a prabusit, insa oamenii care au trait in acest sistem sunt mereu acolo, si multi oameni, mai ales in tineretile lor din anii 1940-1970 fiind foarte incadrati in partid si komsomol - ca in regimul nazist -, au fost extrem de marcati de indoctrinarea ideologica si de tipul de relatii intre oameni care era impus (delatiune obligatorie, respectul absolut fata de ordinele ierahiei sau fata de cele ale partidului etc...). Asta fara a mai pune la socoteala faptul ca cei care au profitat de regim (nomenklatura) si cei care au fost de partea calailor refuza sa recunoasca greselile lor si ca o mare parte a populatiei, pentru a supravietui, a fost constansa sa se compromita cu puterea totalitara. Asa cum psihologia umana, odata constituita, cu greu poate fi schimbata, este inevitabil ca dupa zece ani de la caderea comunismului sa mai intalnim inca multe persoane la care persista reflexe conditionate formate sub regimul comunist. Democratia este inainte de toate o cultura colectiva, o adezuine la niste valori comune. Iata de ce este foarte important ca tanara generatie sa inteleaga ce se intampla sub dictatura si sa invete libertatea si democratia.FLUX: Informatiile din "Cartea neagra a comunismului" ar putea fi utilizate drept depozitii intr-un eventual proces al terorii comuniste?S. C.: "Cartea neagra a comunismului" este o opera istorica si nu si-a propus sa organizeze un proces judiciar al comunismului. Insa evident ca informatiile pe care le furnizeaza cartea ar putea fi utilizate intr-un proces, ca o panza de fundal, prezentand contextul general al terorii, precum si cauzele ei ideologice si politice.O SOCIETATE CARE E DOMINATA DE FRICA NU POATE SA PRACTICE DEMOCRATIAFLUX: De ce este atat de important acest proces? Doar pentru refortificarea morala a societatilor postcomuniste sau si pentru refacerea echilibrului social-economic in zonele afectate de comunism?S. C: Un proces judiciar asupra comunismului ar fi foarte important pentru ca societatea sa-si regaseasca echilibrul. Intr-adevar, atata timp cat crimele comunismului nu sunt clar stabilite, atata timp cat autorii nu sunt nominalizati si judecati, societatea ramane traumatizata, marcata de teroare sau frica, ultima fiind amintirea terorii. Or, o societate care e dominata de firca nu poate sa practice democratia. Mai mult, este foarte important ca, gratie procesului, victimele sa fie recunoscute ca victime si sa beneficieze de o reparatie morala. Asta pentru ca numai ele pot, daca nu sa uite - ceea ce e imposibil -, atunci cel putin sa ierte, incheind astfel un proces de reconciliere a societatii cu ea insasi, ar sterge natura de razboi civil a regimului comunist. Evident, numai o evolutie spre democratie si libertate - a gandirii, a cuvantului, a presei, a plecarilor in strainatate, de antreprenoriat - va permite societatii sa iasa din ruinele lasate de comunism si sa avanseze spre un stat de drept si o economie mai prospera, asa cum Europa de Vest cunoaste prosperitatea de aproape jumatate de secol.FLUX: Procesul comunismului urmareste si anumite finalitati practice sau va avea doar o valoare simbolica?S. C: Problema consta in faptul ca sfarsitul comunismului nu are nimic in comun cu cel al nazismului. Nazistii au fost invinsi pe cale militara, regimul lor a fost distrus de forte externe, in particular de cele democratice, care au impus procesul asupra sefilor nazisti si denazificarea. Asta in timp ce comunismul n-a fost distrus de o forta externa - cel putin nu direct, intr-un conflict militar - care ar fi putut impune procesul celor culpabili. Pe de alta parte, majoritatea crimelor in masa au avut loc in anii 1920 - 1950 si responsabilii de aceste crime au decedat demult, in particular conducatorii (Stalin, Molotov, Beria, generalul KGB Ivan Serov si multi altii). Responsabilii mai recenti, in lipsa unor presiuni interne sau externe, deseori au ramas in functii si se ascund dupa noi etichete politice, facand sa se creada ca ei au devenit peste noapte democrati. In plus, in absenta posibilitatii de a organiza un proces judiciar - pentru care este necesar un acuzat in carne si oase, caruia i s-ar aduce acuzatii precise - este posibil de a organiza un proces simbolic, prin intermediul unui travaliu de istorie. Astfel, la Moscova, Asociatia "Memorial" a publicat recent o lucrare vasta care cuprinde un anuar nominal al principalilor conducatori si calai ai NKVD-ului din 1934 pana in 1941. Astfel, oricine poate sa ia cunostinta de faptul cine erau conducatorii politiei politice si de responsabilitatile acestora de masacre. Acesta este un mod de a-i condamna moral si istoric pe cei vinovati.
0